Cyberpunk 2077, Officiella speltråden – Allmän diskussion, Guide, Frågor, Tips, Spelare.

Medlem

Får inte PS5 versionen att funka med ps4 skiva. Extremt irriterande.

Medlem

Nån som hunnit testa på xböx series x? Dags att installera nu kanske? Förpackningen har legat å samlat damm i.. år (?) 🥸

Medlem

Några intryck från nya patchen på PC:

  • Vet inte vad dom har gjort med ljudet men när jag använder mina hörlurar så är det ett konstant poppande som hörs i bakgrunden. Fungerade bra innan 1.5-patchen och jag märker ingenting i andra spel heller.

  • Jag mötte en boss som vägrade att attackera mig och bara stod och stirrade medans jag sköt på honom. Måste vara den nya förbättrade AI:n.

  • Att resetta alla ens perk points bara för att man ändrat några perks känns som en otroligt lat lösning, man kan inte räkna med att spelare ska komma ihåg sina builds. Gjorde ett försök att återskapa mina träd men det kändes inte rätt alls och nu måste jag försöka anpassa min spelstil efter det.

  • Men en POSITIV sak är att min karaktärs skugga inte har ett flintskalligt ägghuvud längre!

Frilansare
Skrivet av kalaspuffar:

Får inte PS5 versionen att funka med ps4 skiva. Extremt irriterande.

Verkar handla om detta:

Skrivet av Nimin:

För alla med PS4-disc som vägrar uppgradera till PS5 så verkar det gälla följande länder...

"These countries may carry different disc versions with different languages, check with your vendor which disc version they have in stock
Includes: Belgium, Cyprus, Denmark, Finland, Greece, Iceland, Ireland, Malta, Norway, Portugal, Sweden, The Netherlands"

Det beror på att dessa länders marknader fått blandupplagor. De flesta med problem på Reddit verkar också uppge att de kommer från just dessa länder. Det lär lösas men ytterligare en tabbe som CDPR inte behövde.

Föralla med PS4-problem, undersök utifrån detta.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Verkar handla om detta:

Föralla med PS4-problem, undersök utifrån detta.

Yes jag läste det. Jag lyckades dock uppgradera till PS5. Har den versionen installerad. Men den vill kbte starta med ps4 skiva.

Så ja, vi får vänta tills dom fixar detta. Helt otroligt.

Medlem

Det finns en lösning!!

Under inställningar på PS5, sen användarkonto

Återställ licenserna!!! Nu funkar PS5 versionen på ps4 disk!

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Ny favoritmeme, tagen från Reddit:


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Påskmust:

Några intryck från nya patchen på PC:

  • Vet inte vad dom har gjort med ljudet men när jag använder mina hörlurar så är det ett konstant poppande som hörs i bakgrunden. Fungerade bra innan 1.5-patchen och jag märker ingenting i andra spel heller.

  • Jag mötte en boss som vägrade att attackera mig och bara stod och stirrade medans jag sköt på honom. Måste vara den nya förbättrade AI:n.

  • Att resetta alla ens perk points bara för att man ändrat några perks känns som en otroligt lat lösning, man kan inte räkna med att spelare ska komma ihåg sina builds. Gjorde ett försök att återskapa mina träd men det kändes inte rätt alls och nu måste jag försöka anpassa min spelstil efter det.

  • Men en POSITIV sak är att min karaktärs skugga inte har ett flintskalligt ägghuvud längre!

Angående poppandet hade jag samma i patch 1.3 och löste det genom att ändra ljudinställningarna i Windows till 32 bit / 96 kHz. Det tog för övrigt hand om samma problem i Disco Elysium.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Angående poppandet hade jag samma i patch 1.3 och löste det genom att ändra ljudinställningarna i Windows till 32 bit / 96 kHz. Det tog för övrigt hand om samma problem i Disco Elysium.

Jo, jag har sett den lösningen förut också men problemet är att jag inte har möjlighet att välja något annat än 16bit/32kHz. Jag spelar från soffan och har därför hörlurarna inkopplade i min DualShock 4 så jag gissar att det är någon begränsning där. Men Cyberpunk är det enda spelet jag har haft problem med så det är lite drygt..

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Tillbringade (!) ett par timmar med nya patchen igår kväll. Gammal sparfil med en karaktär i level 50 och samtliga sidouppdrag avklarade, så alla belöningar kom på en och samma gång, vilket blev en smula rörigt.

Mängder av quality-of-life och små men smarta designförändringar vad det verkar. Önskar lite att jag fick uppleva spelet för första gången med den här uppdateringen, men ser också väldigt mycket fram emot att börja på en färsk genomspelning. Kastknivar och hagelbrakare here I come!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av magma:

Är det värt att lira med RT påslaget för er som gjort det? Även med DLSS påslaget är det oerhört tungdrivet. 1440p utan RT med DLSS och spelet flyter som smör. Har ett rtx 3060 ti.

Skillnaden på RT on/off i Cyberpunk är massiv.
Kolla på DFs genomgång t.ex. Osäker på om det är värt det med ett 3060ti dock.

Medlem
Skrivet av Tobis:

Nån som hunnit testa på xböx series x? Dags att installera nu kanske? Förpackningen har legat å samlat damm i.. år (?) 🥸

Körde de två första timmarna igår på XSX. Kom ungefär lika långt som när jag körde det vid lanseringen så har inte jättemycket att jämföra med. Men det känns helt klart betydligt mer polerat nu så utav det lilla jag spelat så kan jag rekommendera att börja spela det nu.

Medlem

Finns det någon inställning som på PS5an som ger RT (även om begränsad mängd) i 60fps? Typ som Performance RT i Ratchet & Clank?

Om inte så blir det nog att börja om spelet på PCn istället. Lagt ca 20 timmar tidigare när det kom.

Medlem
Skrivet av ulphen:

Körde de två första timmarna igår på XSX. Kom ungefär lika långt som när jag körde det vid lanseringen så har inte jättemycket att jämföra med. Men det känns helt klart betydligt mer polerat nu så utav det lilla jag spelat så kan jag rekommendera att börja spela det nu.

Får bli nästa lir 🙂 Ganska taggad ändå. tack för ditt svar

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Jag såg personligen ingen skillnad med RT på, mer än att min framerate sjönk. Jag hade spelat med det avstängt.

Skrivet av loerk:

Skillnaden på RT on/off i Cyberpunk är massiv.
Kolla på DFs genomgång t.ex. Osäker på om det är värt det med ett 3060ti dock. https://www.youtube.com/watch?v=6bqA8F6B6NQ&t=950s&ab_channel...

Verkar i överlag vara reflections som ger störst visuell skillnad eller så får man kompromissa med resolution scaling som på konsolerna. Är ju trots allt ett 2080 super på steroider.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av ulphen:

Körde de två första timmarna igår på XSX. Kom ungefär lika långt som när jag körde det vid lanseringen så har inte jättemycket att jämföra med. Men det känns helt klart betydligt mer polerat nu så utav det lilla jag spelat så kan jag rekommendera att börja spela det nu.

Håller helt med. Körde inte lika länge igår som dig. Men den tiden jag körde jämfört det jag körde när det släpptes. Så ser det betydligt mer polerat ut och bättre grafik. (XBX)

Medlem

Ungefär samtidigt som spelet släpptes behövde jag en ny Chromecast så jag nappade på erbjudandet att få en Chromecast och Stadia med Cyberpunk bundlat till ett oförskämt bra pris. Spelade ett par timmar men fastnade aldrig för kontrollen eller gränssnittet eller egentligen något annat med Stadia. Till dags dato är det endast Cyberpunk jag har på plattformen. Dock är jag sugen på att testa det på XSX, är det någon som testat dessa två plattformar och kan ge sig på en jämförelse? D.v.s. launch-stadia mot 1.5 XSX. Vet att det är väldigt specifik förfrågan men jag är inte jättesugen på att radera andra grejer från hårddisken och dra ner 90+ GB för att testa utvärderingsversionen om den objektivt är sämre än det jag kunde spela för ett drygt år sedan

Medlem
Skrivet av magma:

Verkar i överlag vara reflections som ger störst visuell skillnad eller så får man kompromissa med resolution scaling som på konsolerna. Är ju trots allt ett 2080 super på steroider.

Ljuset gör en enorm skillnad på höga inställningar. Utan RT ser allt platt ut, det saknar djup.
För att inte tala om emissive lighting som gör att staden kan se helt makalös ut ibland. Om jag vore du skulle jag hålla mig till lighting eller reflections för att få någorlunda okej flyt med DLSS quality mode.
https://twitter.com/Dachsjaeger/status/1493917148837822464

Bilen som visas ungefär i mitten av denna video är ett bra exempel.

Spelat ca fem timmar idag efter att PS4 versionen legat i hyllan inplastad sen release. Jäävlar vad jag diggar det. Lite chunky kontroll men jag skulle ändå ge det 9/10 i betyg so far. Grym atmosfär!

Inte direkt stött på en enda bugg hittills heller.

Medlem
Skrivet av loerk:

Skillnaden på RT on/off i Cyberpunk är massiv.
Kolla på DFs genomgång t.ex. Osäker på om det är värt det med ett 3060ti dock. https://www.youtube.com/watch?v=6bqA8F6B6NQ&t=950s&ab_channel...

Okej, där ser jag faktiskt skillnad. Men prestandasmällen är i mitt tycke inte värt lite fina reflektioner som man knappt tänker på när man spelar och inte står och stirrar på speglande ytor


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Okej, där ser jag faktiskt skillnad. Men prestandasmällen är i mitt tycke inte värt lite fina reflektioner som man knappt tänker på när man spelar och inte står och stirrar på speglande ytor

jag tycker ljuset är den största skillnaden i RT. Står man i en gränd och stänger av RT så dör scenen helt och hållet.
Min upplevelse med RT var underbar med DLSS quality.
Men sen så tillhör jag inte normen heller. De flesta spelar nog med xx60 eller xx70 kort, för att inte tala om AMD, och där är det nog inte alls lika roligt om man spelar i högre upplösning än 1080p.

Medlem
Skrivet av loerk:

jag tycker ljuset är den största skillnaden i RT. Står man i en gränd och stänger av RT så dör scenen helt och hållet.
Min upplevelse med RT var underbar med DLSS quality.
Men sen så tillhör jag inte normen heller. De flesta spelar nog med xx60 eller xx70 kort, för att inte tala om AMD, och där är det nog inte alls lika roligt om man spelar i högre upplösning än 1080p.

Ja jag kör med ett 3070 (Ville ha ett 3080 men lagerstatus var obefintligt och jag vill inte lägga 20 papp på ett Ti eller 3090), runt 100 fps med allt på max, utan RT. Med RT sjunker det ner mot 60, vilket för ett FPS är ospelbart med mus och tangentbord, för mig. För mycket snabba rörelser.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Ja jag kör med ett 3070 (Ville ha ett 3080 men lagerstatus var obefintligt och jag vill inte lägga 20 papp på ett Ti eller 3090), runt 100 fps med allt på max, utan RT. Med RT sjunker det ner mot 60, vilket för ett FPS är ospelbart med mus och tangentbord, för mig. För mycket snabba rörelser.

Många settings går dock att tweaka så man får betydligt högre FPS utan någon synbar förändring av det grafiska.
Finns ju t.ex. vissa settings som påverkar sånt du inte ens kan se som bara drar ner FPS i onödan.
Kombinerar man lite tweaks med realistiska RT settings får man en ganska trevlig upplevelse. Men ja, känner man när det genast närmar sig 60 så är det lika bra att skippa det.

Metro Exodus Enhanced edition är nog spelet som har lyckats bäst med sin optimering. Sjukt vilken bra prestanda man får med ett 3080 och DLSS Quality+RT.

Medlem

1.5 till xbsx fick mig äntligen att sätta tänderna i Cyberpunk. Som man har väntat ändå Köpte det på release men returnerade efter bara ett par timmar. För mig va det ospelbart då. Men nu tycker jag det funkar hur bra som helst, där 60 fps är det som är viktigast för mig. Bryr mig inte mycket om hur ljussättningen och speglingarna i vattenpölarna är, men absolut inget som stör iallafall, så gott nog I guess.
Storyn känns spännande och medryckande och jag finner mig själv ofta pausa och googla lite på cyberpunk-wikin för att få lite mer kött på benen kring nån händelse, plats eller person m.m. Det har jag inte gjort på länge med ett spel och är ett starkt tecken för mig att jag är med på tåget helhjärtat. Hade spelet släppts i detta skick hade jag lätt kunnat pynta 6-700kr för det. Nu gav jag runt 150pix i reabacken. Bra valuta för pengarna helt klart

Medlem

Det är lite bittert att patchen inte släpptes runt jul istället. Nu kom dying light 2 och elden ring i vägen och jag prioriterade elden ring före cyberpunk. Men ser väldigt mycket fram emot att köra cyberpunk efter elden ring.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Härligt! Något säger mig att den här tråden kommer att gå farligt varm framåt april...

Tänk vad rätt du hade!😀

Frilansare
Skrivet av Över45:

Tänk vad rätt du hade!😀

Oraklet på Östermalm...

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Oraklet på Östermalm...

🙏

Medlem

Jag kunde i början inte spela Lost Ark (pga alla köer), så 1.5 Patchen kom väldigt lägligt för mig.
Tänkte att jag kunde testa hur spelet var nu och vips, 50 timmar senare, så njuter jag fortfarande av spelet.

Det tråkiga är att det var såhär spelet skulle ha varit från början. Det positiva är att de kom hit öht.
Jag har haft riktigt kul i spelet

Medlem

Spelet har växt i mina ögon. Började spela igen efter en paus på drygt 1 år. Såg massor av side jobs och gigs jag missat. Har skitkul med spelet nu, och tycker att det är ett av de bästa i genren.
Brorsan spelar det på PS5 och där är det bitvis riktigt snyggt.

Skriv svar