Åsikter om Elden Ring, GT7, Horizon? Skriv en medlemsrecension!

Robot
Åsikter om Elden Ring, GT7, Horizon? Skriv en medlemsrecension!

Sätt DITT betyg på vinterns storspel.

#medlemsrecension


Medlem

Ja, jag håller med om att spelet får 5 utav 5 möjliga. Skulle dock vara trevligt av dom om de fixar till fps så att den inte droppar ner till 20 fps osv.

Moderator | Testpilot

Kort och gott 5/5 av mig också. Jag tror den här bilden beskriver på ett bra sätt varför jag har så roligt med spelet.

Ubisoft Open world games be like:


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Riktigt bra spel men för mig landar det nog på 4/5.

Spelet har massvis som pratar för sig som samtliga recensioner alltid lyfter vilket tydligt pekar på att det är ett riktigt bra spel, vilket jag håller med om.
Däremot stör jag mig väldigt mycket på att det är limiterat till 60fps som tidigare from software titlar, därmed 60hz, samt inget stöd för högre FoV eller ultrawide.

Stör mig speciellt på ultrawide då spelet stödjer det naturligt MEN from software har valt att lägga black bars på sidan av ultrawide-upplösningar. (vilket det finns mods som tar bort, men detta gör att man ej kan köra online).

Hade varit en solklar 5/5 om dessa problem hade åtgärdats, problem som inte bör finnas i ett spel egentligen.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Kort och gott 5/5 av mig också. Jag tror den här bilden beskriver på ett bra sätt varför jag har så roligt med spelet.

Ubisoft Open world games be like:
https://i.redd.it/sjmaiimvool81.jpg

Just det här som lockar mig mest med Elden ring. Spel som har för mycket på UI:n och "saker att göra"-lista tar bort lite av magin och spelglädjen för mig. Grundstommen i ett bra spel låter spelare själv upptäcka världen. Menar, tänk om sagan om ringen hade skyltar överallt och frodo samt Sam kör med google maps, dödar ju all form av upptäckarglädje.

Det kanske hör till en annan tråd och diskussion men det här med pilar och karta som visar exakt vart du ska är något som tillkommit i många spel då utvecklarna verkar tro att spelaren saknar fantasi. Halva upplevelsen är just att få upptäcka som i exempelvis oblivion och Morrowind. Du kunde få ledtrådar och namn på platser, men hur du tar dig dit är helt upp till dig.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Både Elden Ring och Forbidden west hamnar på 5/5 från mig också. Dom landar uppe på min topplista av open world spel tillsammans med Breath of the wild, The witcher 3 och och Red dead redemption 2. Ja skönt att vara en bit ifrån ubisoft like open world i Elden Ring just nu. Även om det kan vara skönt med tydlig vägledning ibland också. Svårt att säga vilket som är allra bäst då alla har sin charm tycker jag.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Kort och gott 5/5 av mig också. Jag tror den här bilden beskriver på ett bra sätt varför jag har så roligt med spelet.

Ubisoft Open world games be like:
https://i.redd.it/sjmaiimvool81.jpg

Så himla sant! Älskar just souls serien. Lite av att man får känslan av att spelet inte älskar dig lika mycket och inte vill hålla din hand hela tiden. Bara visar lite små hintar då och då. Missar du hinten, ja då får man skylla sig själv. Medans andra spel, harven backlog där du kan kolla upp det igen eller så trycker man på reload något save fil tidigare. 🙂

Medlem
Skrivet av Ph3noM:

Riktigt bra spel men för mig landar det nog på 4/5.

Spelet har massvis som pratar för sig som samtliga recensioner alltid lyfter vilket tydligt pekar på att det är ett riktigt bra spel, vilket jag håller med om.
Däremot stör jag mig väldigt mycket på att det är limiterat till 60fps som tidigare from software titlar, därmed 60hz, samt inget stöd för högre FoV eller ultrawide.

Stör mig speciellt på ultrawide då spelet stödjer det naturligt MEN from software har valt att lägga black bars på sidan av ultrawide-upplösningar. (vilket det finns mods som tar bort, men detta gör att man ej kan köra online).

Hade varit en solklar 5/5 om dessa problem hade åtgärdats, problem som inte bör finnas i ett spel egentligen.

Av det jag har sett behöver man bli bästa vän med stridssystemet och därför är gameplay oerhört viktigt att de får bukt med. Frågan är om man kommer kunna hålla sig så länge haha


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Avstängd
Skrivet av Ph3noM:

Riktigt bra spel men för mig landar det nog på 4/5.

Spelet har massvis som pratar för sig som samtliga recensioner alltid lyfter vilket tydligt pekar på att det är ett riktigt bra spel, vilket jag håller med om.
Däremot stör jag mig väldigt mycket på att det är limiterat till 60fps som tidigare from software titlar, därmed 60hz, samt inget stöd för högre FoV eller ultrawide.

Stör mig speciellt på ultrawide då spelet stödjer det naturligt MEN from software har valt att lägga black bars på sidan av ultrawide-upplösningar. (vilket det finns mods som tar bort, men detta gör att man ej kan köra online).

Hade varit en solklar 5/5 om dessa problem hade åtgärdats, problem som inte bör finnas i ett spel egentligen.

Hur kan du inte nöja dig med 60fps? Vilka AAA-spel går det ens att lira 4K 120fps idag?

Nej, det där är orättvist. Elden Ring är 5/5.

Medlem

Om man går på ren spelglädje så får Elden Ring en 5/5. Längesen jag blev så inryckt i ett spel, händer verkligen inte ofta efter man blivit gubbe, man blir verkligen mer kräsen... Många open world spel tycker jag blir tråkiga efter ett kort tag eftersom det blir repetitivt och man hittar ingen rolig loot. Verkligen tvärtom i Elden. Varierade miljöer, bra loot och roliga fiender. Däremot om man kollar på det tekniska så drar det ju ner betyget. Saknad Ultra Widescreen-stöd, fps-cap och dålig prestanda är ju verkligen ruttet. Hoppas det kommer att fixas till.

Medlem

Kan förstå att Tomas skrivit denna artikel efter att ha behövt försvara sin recension av GT7. Måste vara så otroligt tröttsamt att stå till svars för varför man tycker "fel"

Medlem

Elden Ring har ingen konkurens, det står ståtligt upp högt över allt annat dom någonsin gjorts, i alla åldrar och alla led.
10/10

Medlem
Medlem

Elden Ring är ett av de bästa spelen imo. Men det är alla andra Soulsborne också. Skulle vara kul att skriva en recension men vet inte hur jag kan göra det utan att vara biased.

Många här är trötta på Elden Ring också och förvandlas till skrikande dagisbarn bara de ser titeln.

Redaktör
Skrivet av rosroborb:

Kan förstå att Tomas skrivit denna artikel efter att ha behövt försvara sin recension av GT7. Måste vara så otroligt tröttsamt att stå till svars för varför man tycker "fel"

Va? Nej nej, jag visste att GT7-betyget skulle vara relativt lågt (och bara en person har idiotförklarat mig - anonymt), så det var helt väntat. Det här är vad det ser ut som - en påminnelse om medlemsrecensionerna. Nu blev det ju massa kortrecensioner i kommentarerna här istället, men det är givetvis också helt okej!


signatur
Medlem

3,5-4/5 för Elden Ring. Intressant värld och spännande stridssystem men intetsägande story, kvantitet före kvalitet när det kommer till bossar, återvunna fiender/animationer/vapen från ett sex år gammalt spel, ointressanta karaktärer och undermålig teknisk prestanda. Stäm mig 🙂

Sugen på att köra en fullskalig medlemsrecension framöver men då behöver jag nog ha spelat mer än 30h om jag inte ska mördas i kommentarsfältet

Medlem

Elden Ring får full pott av mig. Bästa open world spelet på många många år. Kanske tom sen Morrowind? Utan tvekan Froms bästa spel också, kul att det iallafall finns en utvecklare som faktiskt blir bättre och bättre i dessa tider när alla verkar släppa vilket skräp som helst.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Va? Nej nej, jag visste att GT7-betyget skulle vara relativt lågt (och bara en person har idiotförklarat mig - anonymt), så det var helt väntat. Det här är vad det ser ut som - en påminnelse om medlemsrecensionerna. Nu blev det ju massa kortrecensioner i kommentarerna här istället, men det är givetvis också helt okej!

Det låter ju ganska bra ändå! Det är bara jag som sitter här och projicerar mig själv i rollen som recensent.

Testpilot

Det kanske kommer har spelat cirka 35 timmar men har ändå mycket kvar. Lätt att hamna på sidospår. I Elden Ring alltså!

Medlem

Elden ring är 5/5 av mig, 60 timmar in och inte färdig än.
Horizon 2 är 5/5 av mig, 40 timmar att klara mainstory men har allt optional kvar.
GT7 är 5/5 av mig så långt, kört ca 20 timmar nu både multi och single och det är riktigt bra.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlemsrecensionerna är trevliga, MEN, jag tycker det är för mycket oordning där. Så här skrev jag 2018:

Ett förslag, skulle man inte kunna skapa skapa undertrådar i det här forumet så att man lättare kan se vilka recensioner hanlar om spel, film, böcker m.m.?

Det är kul att det kommer fler och fler recensioner, men det finns en risk att det blir svårt att få en bra överblick; eller att man i varje fall i början på rubriken, eller slutet skriver vad det handlar om för plattform eller medie, exempelvis:

Overwatch (PC)
God of War (PS4)
Jurassic World (FILM)
Borta med vinden (BOK)
Scans Köttbullar (MAT)

m.m.

eller:

(PC) Overwatch
(PS4) God of War
(FILM) Jurassic World
(BOK) Borta med vinden
(MAT) Scans Köttbullar

Ordet "recension" behöver inte förekomma i rubriken då vi är inne på denna tråd, och det skulle bara ta extra plats.

Låter det vettigt?

Många recensioner skulle också kunna platsa som blogginlägg, men då denna funktion mer eller mindre har glömts borts, så försöker "livet hitta en egen väg"


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Redaktör
Skrivet av rosroborb:

Det låter ju ganska bra ändå! Det är bara jag som sitter här och projicerar mig själv i rollen som recensent.

Jag fattar! Du får försöka aktivera den rollen du vet var.


signatur
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Kort och gott 5/5 av mig också. Jag tror den här bilden beskriver på ett bra sätt varför jag har så roligt med spelet.

Ubisoft Open world games be like:
https://i.redd.it/sjmaiimvool81.jpg

Hehe, spydde lite i munnen.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Geeks Gaming

Just elden ring är väldigt märkligt för mig.
Man gör egentligen inte något jättenytt med konceptet i sig, det man gör är att man tar vara på en massa istället.

Sen får man ju säga att fromsoftware har lyckats riktigt bra med att berätta tysta historier med bildspråk jämfört med tidigare titlar.

Storyn…. Ja den kan kännas tunn men jisses den tar fart efter 50h+. Ska inte gå in på detaljer men det är ju inte berättande i stil med witcher 3 eller liknande utan mer subtilt, grått, tungt.

Floskler för mig är att kameran ibland kan leva sitt eget liv och att nästan alla grottor/gruvor/dungeons kan vara copypaste av varandra.

Men jag kan inte sluta över att förundras över att varje plats i det öppna är så genomtänkt.
Så fort man känner ”oj, här skulle jag nog inte vara egentligen” så händer något som gör att man vänder till ”jo, där var tamejf*n en tanke med detta med!”.

Mästerligt men inte perfekt, vilket lovar gott inför framtiden

Medlem

Nu har jag iofs bara spelat 7h av Elden Ring och har fortfarande bara skrapat på ytan men har absolut ingenting att klaga på än! Är absolut ingen Souls-fan så tycker det är sjukt svårt men fördelen med Elden Ring kontra föregående spel är att man inte spawnas långt ifrån sin senaste död. Sen så älskar jag open world-spel och Elden Ring gör detta väldigt bra!

Känner att jag inte kan sätta något betyg än för jag vet inte ens om jag kommer spela klart det med tanke på svårighetsgrad och hur stort det är men förstår verkligen varför man ger det 5/5!

Frilansare
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Medlemsrecensionerna är trevliga, MEN, jag tycker det är för mycket oordning där. Så här skrev jag 2018:

Ett förslag, skulle man inte kunna skapa skapa undertrådar i det här forumet så att man lättare kan se vilka recensioner hanlar om spel, film, böcker m.m.?

Det är kul att det kommer fler och fler recensioner, men det finns en risk att det blir svårt att få en bra överblick; eller att man i varje fall i början på rubriken, eller slutet skriver vad det handlar om för plattform eller medie, exempelvis:

Overwatch (PC)
God of War (PS4)
Jurassic World (FILM)
Borta med vinden (BOK)
Scans Köttbullar (MAT)

m.m.

eller:

(PC) Overwatch
(PS4) God of War
(FILM) Jurassic World
(BOK) Borta med vinden
(MAT) Scans Köttbullar

Ordet "recension" behöver inte förekomma i rubriken då vi är inne på denna tråd, och det skulle bara ta extra plats.

Låter det vettigt?

Många recensioner skulle också kunna platsa som blogginlägg, men då denna funktion mer eller mindre har glömts borts, så försöker "livet hitta en egen väg"

"Man KAN göra så, men det är inte rätt".
Ska vara tråkig och ge ett "vi läser och tar med oss"-svar. men just nu kan vi inte göra något åt strukturen. Jag brukar som en boomer bara navigera via ettan, och se vad nytt som har dykt upp. I den bästa av världar kan vi göra ett helomtag på forumstrukturen, någon gång.

Medlem

700kr live-service spel med mtx
Lämnar en dålig smak i munnen
(GT7)


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Elden Ring är årets bästa spel utan tvekan. Har väldigt svårt att se något annat spel toppar detta.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Horizon - 4/5 - Älskade första horizon och detta är mer av samma, typ 20h in och tycker det är kul o vara tillbaka, storyn tog en oväntad vändning men det ska bli kul o se vart det bär av. Kan bli lite enformigt o rensa cauldrons och andra side quest saker.

Gran Turismo 7 - 3/5 - Tycker det är märkligt hur detta spel recenserade så bra på opencritic tex, jämfördes det endast med gran turismo sport? Det är fult o platt, saknas endurance race, känns som det är extremt lite bilar? Står att det ska vara över 400st men det är så många olika versioner av samma bil hela tiden så jag undrar hur många unika bilar det finns egentligen... nä för mig var detta en stor besvikelse, har inte ägt ett GT på jätte länge och trodde att det var dags o slänga sig tillbaka nu när de hade gått tillbaka till rötterna, tyvärr hade jag fel. Körkänslan är det inget fel på och nostalgin flödar ju när man tar licenser osv, men tyvärr känns det väldigt magert och gammalt redan från start.

1
Skriv svar