Elden Ring - en helvetesresa värd att genomföra?

Medlem
Elden Ring - en helvetesresa värd att genomföra?

Med raggliga ben ger jag mig ut i det vilda. Jag kallar det så för det första jag kommer att tänka på är Breath of the Wild. Men där slutar också jämförelsen. Kontrollen känns instabil och ryckig. Känns inte som jag riktigt styr min karaktär ens. Grafiken känns som ett gammalt Playstation 3-spel från tiden innan de designade om förpackningarna.

Får ofta snegla bredvid TV:n och kolla att det verkligen är en Xbox Series X och inte en Xbox 360 som står där och renderar den horribla grafiken. Sen tänker jag tillbaka till BoTW för äkta skönhet! Den första bilden är från PS3-titeln Lair och de två andra från Elden Ring. Eller var det tvärtom?

Spelvärldens Kent?

Nintendo vet hur man designar spelvärldar. Göra dem vackra och levande. Här är det precis tvärtom. Fult och dött. En helvetesresa gjord på LSD och med en Kent-platta. Typ en blandning av Du & jag döden och Tillbaka till samtiden. Samma livsleda och dödsångest. Men här är dödsångesten snarare ångest över att dö. För dö gör du. Om och om igen. Ofta och länge. Först känner jag mig bara överrumplad, men bestämd att ge igen. Slänga mig upp på hästen igen. Men så kommer något monster, eller småkryp, och slänger ned mig igen. Jag måste pausa, lägga mig i sängen och gråta lite. Fundera över mina livsval. Är livet verkligen värt att leva? Ja, kommer jag fram till, om det är vad döden och helvetet är som vill jag undvika det så länge som möjligt.

Ett lätt val?

När jag tillsist kravlat mig ur sängen för att ge spelet ytterligare en chans tänker jag att det är "no shame in that game" att sänka svårighetsgraden något. Från Hell till Easy. Men till min stora försräckelse går det inte. Inte ens till Medium eller Hard. För, visar det sig, en annan likhet med BoTW är att det inte finns någon svårighetsgrad att välja. Alls. Utan du kör på i 180 jämt och ständigt och hoppas du inte kör in i en bergsvägg. Tills du gör just det. Och dör. Jag märker snabbt att där Nintendo velat attrahera så många som möjligt och bjuda in dem till en lummig sagovärld med rättvisa strider är det här för masochister som verkligen hatar sig själva och vill plåga sig så mycket som möjligt. För det riktigt knäcker mig och min självkänsla. Får mig att ta ut skivan och bryta itu den innan jag kastar plastbitarna genom fönstret. Sen går jag och tar ett bad. Tänker på att det trots allt finns godhet i världen, att allt inte är Putin, kriget i Ukraina och Elden Ring. Att det finns skönhet också. Medmänniskor som tar hand om varandra, hjälper flyktingar och ett gulligt litet spel som heter Animal Crossing: New Horizons. Där kan jag bara flanera fritt i naturen och prata med andra på ön utan att behöva tänka på att döda dem. Eller dödas utav dem. För vi är vänner. Hjälper varandra bygga upp vårt lilla samhälle. Planterar träd med eller utan frukt, blommor och buskar. För att det är vackert. Levande. Allt i symbios med varandra.

Som att ständigt jagas av en tarantula

Allt är förstås inte frid och fröjd hela tiden i New Horizons heller. Vilket jag blir påmind efter att ha fiskat, plockat ogräs och grävt efter fossiler i någon timme. För ibland kommer nämligen ett litet monster på besök: den lilla spindeln Tarantula som likt en Terminator jagar dig tills den kommer ifatt och kan bita dig så du svimmar. Och så vaknar du upp framför din dörr. Eller, om du har flugit eller båtat över till annan ö så vaknar du upp vid din pilot eller kapten istället. Men hemskt intense är det. Vilket är samma hemska känsla jag får konstant av att spela Elden Ring. Samma panik och hjälplöshet. För den gömmer sig ofta och ger sig på en när en är som mest hjälplös. Väntar bakom ett träd eller en bro, för att sedan jaga ifatt en när det är försent att vända sig om och ta fram håven för att ens försöka fånga den. Det leder sällan, eller aldrig, till ens favör. Som i Elden Ring.

OMG! Visste inte om det men det finns tydligen skorpioner också. Har alltså haft turen att undvika dessa dödliga bestar hittills men förhoppningsvis kan jag nu vara bättre förbered den dagen kommer. Tills dess har jag bokat in tid hos min psykolog efter Elden Ring-haveriet som bäst kan sammanfattas i spelbar depression. Hoppas ingen som faktiskt gillar livet ger sig på det bara.

Betyg?

Elden Ring
1
Dåligt
+
Gillar du självplågeri har du hittat rätt!
+
Bättre vapensystem där de inte går sönder stup i ett
-
Grådassig grafik
-
Styltig kontroll
-
Som BoTW - men allt bra är dåligt
-
Som att ständigt jagas av Tarantula i New Horizons
-
Kan inte ställa svårighetsgraden på Easy
Det här betyder betygen på FZ
Medlem
Medlem

På riktigt? Vad är meningen med det här? Folk gillar något och därför måste du slänga ihop en bilderbok till recension som siktar på någon form av humor(?) Kan känna att FZ förtjänar lite bättre än sånt här trams.

Medlem
Skrivet av greb1989:

På riktigt? Vad är meningen med det här? Folk gillar något och därför måste du slänga ihop en bilderbok till recension som siktar på någon form av humor(?) Kan känna att FZ förtjänar lite bättre än sånt här trams.

Vad menar du? Folk gillar det så då får inte jag ogilla det? FZ förtjänar mångfald och inte bara de som rättqar sig in i ledet.

FM-guru
F.d. Sisyr

Mer blogg än recension tbh. Knappt några aspekter av spelet tas ens upp.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Vad menar du? Folk gillar det så då får inte jag ogilla det? FZ förtjänar mångfald och inte bara de som rättqar sig in i ledet.

Det sa jag inte, sättet du vädrar dina åsikter på är dock på en dagisnivå. Höjer vi oss lite va?

Skrivet av Sisyr:

Mer blogg än recension tbh. Knappt några aspekter av spelet tas ens upp.

This.

Medlem
Skrivet av greb1989:

Det sa jag inte, sättet du vädrar dina åsikter på är dock på en dagisnivå. Höjer vi oss lite va?

This.

Slår vad om att jag hade hyllat det oc h gett en femma hade du inte klagat. Idag måste man tycka rätt för att få existera.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Slår vad om att jag hade hyllat det oc h gett en femma hade du inte klagat. Idag måste man tycka rätt för att få existera.

Hade du "skrivit" en lika fånig recension så hade jag också klagat. Personligen kunde jag inte bry mig mindre om Elden Ring. Spelet lockar mig inte alls.

Medlem
Skrivet av greb1989:

Hade du "skrivit" en lika fånig recension så hade jag också klagat. Personligen kunde jag inte bry mig mindre om Elden Ring. Spelet lockar mig inte alls.

Haha, så du gick bara inf ör att klaga? Ditt troll.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha, så du gick bara inf ör att klaga? Ditt troll.

Tror vi slutar här.

Skribent

Nu tar vi och taggar ner, på båda sidor. Alla åsikter är giltiga, även de man inte håller med om. Kommentera gärna vad ni tycker är bra och dåligt i recensioner, men gör det på ett konstruktivt sätt.

Medlem

Roligt att du nämner Lair, är precis det spelet jag tänker på varje gång jag ser gameplay från Elden Ring. Verkligen ohyggligt fult spel för generationen det släpps till och det görs ju inte bättre av den usla tekniska prestandan. Låter inte heller som att kontrollen är bättre än i tidigare Dark Souls-spel, många dödsfall som en följd av att karaktären rör sig som en snigel i rustning. Testade Dark Souls-klonen Code Vein där alla attacker skedde sekunden man tryckte på knappen (dessvärre också handkontrollskadat på PC) och slogs av hur mycket roligare spelet blev direkt trots fortsatt hög svårighetsgrad.

Medlem

Håll dig till färgglada barnspel. 🤣

Medlem

@Gertzy, det var en rolig recension! Själv älskar jag spelet men kunde ändå inte låta bli att garva åt dina formuleringar

Hur hur många timmar spelade du innan du gav upp?
Finns det, enligt dig, något positivt med hur spelet är designat, den konstnärliga aspekten etc?

Medlem

Kul! Men svårt att ta såna här recensioner på allvar. Då är jag absolut inget souls-fan, snarare tvärt om.
Detta är första From Software spelet jag lyckats spela mer än 5 timmar.
Tycker snarare att spelet är otroligt vackert på PS5 iallafall! Inget Horizon: Forbidden West/Ghost of Tsushima/Rdr2 men det behöver det också inte vara för att det ska kunna vara vackert.
Det jag tyckte var dåligt med Zelda: BotW tycker jag Elden Ring gör betydligt bättre. Vapen går inte sönder ständigt, aiming med pilbåge är absolut inte lika värdelöst som på BotW och röstskådespel är i en annan liga. Även saker som jag tyckte var bra med Zelda: BotW är bättre i Elden Ring. Utforska världen till exempel. Tycker också världen är precis lika vacker och levande som i BotW, men det där är väl en smaksak.
Att ge minus för svårighetsgrad till en spel-serie som är känt för att inte ha någon svårighetsgrad är också oseriöst. Du måste ju haft lite koll på vad du gav dig in på😅

Alla gillar inte Elden Ring men vi alla vet att det inte är en 1/5. Spel som inte är spelbara ska ha 1/5, men inte ens de spelen får det allt som ofta!
Detta är mer ett försök till att balansera upp megahypen och dissa spelet lite är min utvärdering av recensionen! Alltid uppfriskande att läsa dock!:)

Medlem

Håller med om grafiken, det är det enda som håller mig från att köpa spelet.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Frågan är, är det här ett kärleksbrev till Nintendo? Att nämna kriget i Ukraina är ganska magstarkt och där tappar du mig på vägen. Jag ser inte syftet med recensionen, jag vet inte riktigt vad du ville få ut. Hade varit mer intressant att höra varför du tycker som du gör men det ämnet berörs knappt.

Medlem

Var endå en underhållande sågning av spelet
Hur långt har du kört, du kan få lite mer easy mode om du summonar in nån npc, polare eller random till att hjälpa

Håller med om att det känns som Breath of the wild, fast mörkare och dystrare. Men imo är det bara plus

Grafiken har jag inget att klagar på, kör på PC.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Medlem

Intressant synvinkel, kan inte säga att jag håller med om mycket(mer än att spelet är relativt svårt, far åt helvete getter med laser snipers!)

Hur någon kan påpeka med rakt ansikte att spelet är grafiskt i nivå med ett tidigt PS3 spel förstår jag inte alls. Till och med på bilderna du jämför med så ser man tekniska skillnader som inte fanns på PS3 ens i sina glansdagar. Men antar att du överdrev för effekt.

Hoppas du hittar något annat att spela som passar dig bättre, tack för ett lite annat perspektiv.

Medlem

Kontrollen i From Softwares spel är ju bland den bästa någonsin. Kanske att Dark Souls 3 var snäppet vassare på den fronten.

Medlem

Väldigt modigt att släppa en totalsågning av ett populärt spel som det är "förbjudet" att ogilla. Kunde inte hålla mig och köpte spelet för några dagar sedan. Hittills kan jag hålla med om kontrollerna, tycker det är för mycket input-lag, 60 fps är ju trots allt 16 ms fördröjning och även med kabel direkt till handkontrollen känns det ibland segt. Det går bra när man ska smyga sig på någon men värre under strider om fienden redan sett dig.

Har inte haft några prestandaproblem ännu som många upplever, så kanske är en av få? Är väl inte det snyggaste spelet jag sett, det är trots allt en uppgraderad eller högt modifierad PhyreEngine-motor från 2008 som jag förstått det.

Det jag gillar mest med spelet hittills är utsattheten och att spelet inte "håller dig i handen".


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Frilansare

Tack för recensionen! Som sagt, allt måste inte vara hyllningar, och jag tyckte det var lite med glimten i ögat trots allt.

Gen
Medlem

Detta känns verkligen så långt från en recension man kan komma då du knappt pratar om spelet förutom grafik och världen. Men hur få minuter har du egentligen kört? Vad körde du på för grafikinställningar?

Har lirat 30h och håller inte alls med om grafiken och att det liknar ett PS3 spel. FromSoftwares spel har aldrig handlat om att vara fotorealistiskt som vissa andra spelserier utan mer om den grafiska formgivningen, stilen och arkitekturen, något de verkligen lyckas med i Elden Ring. Variationen på miljöer är imponerande och med tanke på spelets storlek kan man inte uppleva alla olika miljöer inom någon timme eller två. Något annat som FromSoftware verkligen är duktiga på är att bygga världar (åt BOTW hållet fast bättre) där vägen fram inte ser självklar ut. Det finns mycket mer att berätta men för att beröra den sista punkten, svårighetsgraden - så är det en av huvudingredienserna för "Souls" spelen. Det är en perfekt balans där val av skills, spells, förmåga att läsa av fienden och hitta en lucka i de vansinniga attackerna som bestämmer om man lyckas döda bossen eller ej. Finns en mängd svåra spel (roguelike tex) som bara är svåra för "svårandets" skull men här har man alltid flera olika sätt att närma sig problemet.

Lirar spelet på PC i 4K med Maximum settings och håller alltid perfekta 60fps (en spikrak frame time graf) som egentligen bara stundtals störs när ett nytt område laddas in vilket inte händer speciellt ofta.

Du nämner BOTW och ja, det går att dra flera paralleller men att säga att Elden Ring är dött - då kan du som jag nämnde tidigare inte spelat speciellt mycket av spelet. När man väl låst upp sin häst och på allvar börjar leta efter gömda grottor och igenvuxna kyrkor är då som spelet verkligen tar fart. Personligen har jag svårt att lägga undan spelet då jag hela tiden hittar något nytt att göra. Sen slipper man BOTWs värdelösa vapensystem där allt går sönder och grafiken...ja, den är inte rättvis att jämföra då BOTW körs på ett tanigt mobilchipp i 720p/30fps.

Geeks Gaming
Skrivet av Gertzy:

[…]är det här för masochister som verkligen hatar sig själva och vill plåga sig så mycket som möjligt. För det riktigt knäcker mig och min självkänsla. Får mig att ta ut skivan och bryta itu den innan jag kastar plastbitarna genom fönstret. Sen går jag och tar ett bad.

Detta sammanfattar det väldigt bra i min mening

Det är verkligen ett spel som man älskar eller hatar vilket jag tycker du belyser väldigt bra.

Det är ju faktiskt ett oerhört frustrerande spel och just att jag insisterar på att gång på gång köra om samma boss tills man klarar det, är ju lite definitionen av galenskap!

Detta är ju grunden till att det finns en genre som kallas just ”souls-spel”.

Jag älskar själv spelet men tycker inte det är något fel (tvärt om) att belysa varför man absolut inte tycker om spelet!

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Detta sammanfattar det väldigt bra i min mening

Det är verkligen ett spel som man älskar eller hatar vilket jag tycker du belyser väldigt bra.

Det är ju faktiskt ett oerhört frustrerande spel och just att jag insisterar på att gång på gång köra om samma boss tills man klarar det, är ju lite definitionen av galenskap!

Detta är ju grunden till att det finns en genre som kallas just ”souls-spel”.

Jag älskar själv spelet men tycker inte det är något fel (tvärt om) att belysa varför man absolut inte tycker om spelet!

Fick mig att tänka på

Är ju lite "trial and error". Har själv dött x flera på samma plats tills jag bytte strategi och då gick det.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Innan release av Elden Ring var jag förberedd på att få se rabiata souls-fans som kastade ut sig spya på alla som hade något ont att säga om spelet, men i ärlighetens namn ser jag mest tvärt om. Mängder av kommentarer både här och på reddit som verkligen smutskastar spelet och alla som gillar det. "hur kan någon ens tycka att detta är i närheten av bra??!", Jag har spelat Elden Ring i 75 timmar och ger spelet total fullpott, men förstår att man inte skulle gilla spelet alls. Men tusan, döm inte mig för att jag tycker det är ett av de bästa spelen jag spelat.

Medlem

Jag har inte spelat än men det är trevligt att höra olika synpunkter så tack! Kommer definitivt köpa och köra när jag har tid över. Jag måste vara väldigt unik då jag tycker spelen i genren varken är mästerverk eller skräp utan snarare 3/5, alltså "bra".


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Lol Håller inte med, fast trevlig färklick till forumet


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Hela spelet är easy mode om du jämför med deras tidigare titlar.
Har haft som svårast med vanliga fiender och inte bossar. Men vanliga fiender kan du springa förbi och undvika.

Känns inte som du spelat någon av deras tidigare titlar och undrar faktiskt om du ens spelat Elden Ring.

Skriv svar