Diskutera - Hur mycket får ett grafikkort kosta?

Medlem

Köpte mitt Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC under en kampanj för 2890kr ca ett halvår efter det släpptes, tycker det är ett lagom pris för kort i den klassen.

Köpte en dator med i7 6700k, 16gb ram, 1080 kort, 256gb ssd +1tb hdd med 850w agg för 12000kr för 3-4 år sedan.
Visserligen beganad men ändå med garanti kvar på mycket. För dom pengarna får man knappt en första stegs gaming dator i dag.

1500-2000kr för 3050
2500-3500kr för 3060
4000-5500kr för 3070
6000-7500kr för 3080
8000-9500kr för 3090
Tycker jag hade vart rimligt för Nvidias kort eller motsvarande AMD.

I vanliga fall är jag som många andra och gnäller på priserna men sen köper jag i alla fall. Men med grafikkorten har jag gjort ett undantag och vägrat köpa nytt även fast jag vart sugen. Tycker mitt 1080 ändå nöter på rätt bra även om det känns lite tråkigt när allt annat är topnotch

Medlem

inget över 350000...

k3m
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Återförsäljarna och tillverkarna är väl medvetna om vad för priser folk är villiga att betala, oavsett om konsumenterna är vokala med deras åsikter om hur mycket de är villiga att spendera.

Priset reflekterar "Supply & Demand", och även där så ser vi att grafikkortspriset som har skjutits upp oerhört på senaste tiden har inte stoppat försäljningarna. I slutändan så är det pengarna som talar, och hittills talar pengarna att grafikkortspris på 13k är inte för mycket för att de ska bli slutsålda.

Min åsikt; finns egentligen inte någon maxtak för hur mycket ett GPU får kosta. Sen om jag kommer köpa ett för det priset eller inte beror på min situation och behov. I dagsläget skulle jag inte lägga 13k på ett GPU, då RTX 3080 som jag köpte för 8k räcker till det behovet jag har idag, och troligen i några år framåt. Eventuellt så kommer jag behöva GPU med mer VRAM, och när den dagen kommer så kommer jag köpa ett passande GPU för det priset som den ligger ute för.

Skulle jag ha ett behov av ett RTX 3090 som kostar 17k-25k, så skulle jag köpa det för 17k-25k beroende på vilken modell som skulle täcka behovet.

Självklart är det konsumptionen som sätter priserna i slutändan, och det gör mig lika lika ont i magen att se folk köpa grafikkort för >6000kr. 😱🤯😔

Medlem

5k


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

Runt 5k, som flera andra här. Undrar om priserna någonsin kommer droppa ner dit igen. Misstänker att tillverkarna kommer ta chansen att höja marginalen nu när konsumenterna börjat acceptera absurda prisnivåer.

Medlem

Betalar inte mer än 5k. Men inte för dagens pisskort som kostar 5k. Så länge jag klarar mig på mitt nuvarande kan jag vänta. Köper aldrig något bara för den där "måste-ha-känslan. Det köps när det väl behövs.

Medlem

Till min dator får det max kosta 9999:-, men det är ändå för mycket. Ett lagom pris för t.ex 3080/3090 bör vara 7-8 tkr


signatur

Meep!

Medlem

Kommer nog inte betala mer än 5000 kr för ett grafikkort.

Medlem

Tycker maxtak för konsumentkort borde ligga kring 8-10k kr.

Personligen vill jag inte betala mer än 5k för ett grafikkort

Medlem

Det är såklart åt helvete med dagens priser men för mig som företagare spelar det faktiskt inte så stor roll. Med dagens kort renderar man ett projekt i 3D på bråkdelen av vad det tog förr vilket gör att korten betalar av sig väldigt snabbt. Att spela spel blir sen en bonus.

Hade dock aldrig köpt ett premiumkort om det enbart gällde spel. Där ligger nog min gräns på 7-8000 kr.

Medlem

Köpte mitt 1080ti för omkring 10 000 kr, har jag för mig. Tror aldrig att jag kommer att betala lika mycket för att grafikkort igen. ~7000 kr känns rimligt, för att få ett grafikkort i klassen "näst bäst".


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jämför man vad man får betala för de nya konsolerna tycker jag max 5-6 tkr är rimligt för ett xx80-kort.
Ska bli intressant att se prissättningen på nästa generations GPUer.

Medlem

Om man tänker dagens konsolers priser och tänker det ska prestera likvärdigt eller bättre så strax över vad en konsol då kostar. Om man inte är nöjd med sin PS5 prestandamässigt så ett kort som kör 4K i 100fps bör kosta 8-10tkr.. är vad jag kan tycka men verkligheten ser dock annorlunda ut. Och då kan jag inte rättfärdiga det och kör därmed mina spel på konsol

Medlem
Skrivet av cybo:

Ja för fean!!! +100:-/kg för Osten när blandfärsen/skinksteken/karrén kan kosta 39-59:-/kg. Liksom ett slaktad djur som levt 5-10 år kostar mindre i kilo än en mjölk produkt.

Du tror väl inte att en stackars gris har levt i 10år när man slaktar den? 😁

Medlem

Mitt senaste gick på ~4k

Max 5-7k


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

1080 ti var det senaste jag köpte funkar fortfarande rätt bra måste jag säga och det kosta mig 8 till 9k om jag minns rätt Det är ett EVGA gtx 1080ti ftw3 så där är min smärtgräns och då ska det vara det absolut senaste som kommit och jag ser inget annat på horisonten på minst ett år ^^ Med det sagt så tycker jag 4 till 5 tusen är en bra smärtgräns där grafikkort borde kosta när dom är top of the line som förr när man köpte kort då jag var mycket yngre ^^

Medlem

Max 8000kr för ett high end kort

Medlem

Jag stod i kö för ett 3080 för ca: 8200, men efter ett år med en dator utan vettigt GPU och butiken jag köpte från inte längre kunde garantera att jag skulle kunna få ett 3080 för det priset så fick jag nog, då köpte jag ett 3070Ti för 8500Kr, det sved.

Hade jag inte varit utan vettigt GPU hade jag nog fortfarande väntat på ett 3080 för 8200. Men det sved ännumer att ha en nybyggd dator utan vettig GPU stående.

PRIS - Kort
4000 - 3060 Ti / 3070
5000 - 3070 Ti / 3080
6000-8000 - 3080 Ti
8000 - 3090

Medlem

För ett high end kort skulle jag säga 8000-9000kr, lite beroende på kylning och liknande. Sen beror det ju mycket på vilken upplösning man väljer att spela i samt vilka grafikinställningar man nöjer sig med. Sitter man med en 4k skärm och vill ha mycket ögongodis så är det orealistiskt att få ett high end kort för t.ex. 5000kr även när priserna är normala. Spelar du däremot i 1080p så tycker jag att ett kort för runt 4000kr är max, om man vill kunna spela på höga inställningar.
Själv spelar jag i 1440p, så jag är medveten om att det kräver ett bättre (och dyrare) grafikkort än när jag spelade i 1080p.

Medlem

Så här känner jag: High inställningar, 4K med 60fps får kosta högst 6000kr. Vill man ha massa annat lull-lull som ultra grafik, ray-tracing och högre fps så kan det kosta vad fan som helst, jag bryr mig inte.

Medlem

Många tycker men hur mycket har ni faktiskt köpt era kort för?

Nvidia, AMD och deras partners typ ASUS, MSI är knappast dumma och har sett och ser att folket är beredda att betala ~15000 för deras topp-kort. Det skulle behövas en riktigt hårt mining-crash för att ta ner priserna tiden innan 2080ti.

Avstängd

Över 10,000 så börjar det bli dyrt. Betalade själv runt det för mitt 3080TI, men sedan dess har de priserna fortsatt öka enormt.

Ser att vissa i tråden drömmer dock. Kommer inte ske att high end kort säljs för ett par tusen bara.

Medlem

Mina köp av grafikkort genom åren...
2016: GTX 1070 FTW, 5399:-
2019: RTX 2060 SC ULTRA, 5290:-
2021: RTX 3060 Ti FTW3 ULTRA, 5499:-
Dessa kort används på tre olika datorer (två är sonens), jag använder det äldsta.
Mer än 5-6' betalar jag inte.

Medlem

Betalade 12.990kr för mitt 3080.
Håller med många andra att ca 8000kr för ett XX80 kort känns rimligt.

Medlem

Hade turen att få mitt 3080 i November 2020 för 8400:-. Snubben jag köpte det av hade fått det kortet han egentligen vill ha så la ut ut detta för 8000:- men sa han kunde få 400 till och att jag kom och hämtade det med en gång, vilket han gladligen gick med på. Så ja, runt 8-9 tusen känner jag är maxtaket för just xx80-korten.

Ska bli spännande att se vad 4080 går för.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

Kan tänka mig betala 2000 möjligen 3000 kr. En komplett dator ska inte behöva kosta mer än 2 ggr playstation eller något sådant.

Medlem

Betalar max 3000kr för GPU (begagnat)

Begagnade 1070 med 8GB V-ram och prestanda nära 2060 går idag på 2500-3000kr vilket är helt ok
då man väl kan köra alla spel i 1080p 60fps med det iaf. Det är nästan samma prestanda som ett 2060 som bara har 6GB VRam, även om 2060 har RTX med några få spel med stöd för DLSS. (typ bara RDR2 som är intressant för min del än så länge)

Tyvärr kommer väl 40xx-serien bli oerhört dyr och strömhungrig med de "top of the line"-kort som släpps först.
De mer rimliga korten kommer nog dröja ett bra tag.

Hade varit fint om de istället kunde satsat och tillverka mest av 3060Ti som för MSRP är most-bang-for-the-bucks.

Det får kosta så mycket som köpare är villiga att köpa dem för?
Dagens priser känns kanske saftiga i jämförelse med tidigare men det är väl bara att spara lite längre än tidigare?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Skälig prissättning är att föredra att en produkt är dyr när den är precis är släppt är en sak men sen bör den droppa ju längre tiden går kan tyckas.

Men svårt o påverka då hela kedjan eldar på priset från grossist till affär., ju fler mellanhänder desto dyrare blir produkten till konsument.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

123
Skriv svar