Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Är vanligtvis den största fanboyen av FromSoft spel men nu ska jag faktiskt klaga, ett känt klagomål men ett jag tycker vi pratar för lite om, speciellt i Elden Ring! En journal? Hade det varit för mycket? Bara i Dark Souls är det svårt att hålla reda på NPC:er och questlines, men nu är det 10x ggr fler. Jag minns inte ens namnet på hälften av dom jag mött eller vart jag/dom ska någonstans. Så i uppföljaren, kan ni väl ta med en journal som i det minsta säger vart npc:en har tagit vägen? (Jag vet att dom infört markörer på kartan, men det hjälper inte när jag inte minns vad folk heter)

Det finns en quest app som håller reda på quests och ens framgångar vet inte om den är bra o h tror den kostar lite
https://shatteredring.com/app/
Denna är det

Geeks Gaming
Skrivet av Shamanfox:

Jag personligen hoppas inte att de inför något som säger vart NPCs är (innan man har upptäckt och pratat med dem), speciellt inte att en journal skulle säga vart de ska ha förflyttat sig. Hela poängen att slumpat möta NPC man träffat på annat ställe är att få världen kännas mer levande. Inget minimap-pilpekande HUD som tar bort allt som har med utforskande att göra.

Hela poängen med att inte ha en journal eller questlog är just för att det ska kännas organiskt, att du som spelare själv väljer att antingen skriva ner du anser är viktigt att komma ihåg eller försöka komma ihåg i minnet och hoppas man inte glömmer bort, om man bryr sig om questsen.

Det sista jag vill är en questlog, för då känns spelet mer som en checklista man måste göra innan man går till ett nytt område. Kände så när jag spelade Witcher 3, kände samma när jag spelade Valhalla. Så fort jag har flera quests som är uppdelade till Optional och Main, så kände jag mer eller mindre "tvång" att göra alla optional innan jag gick vidare.

Nu får man kryptiska dialoger som t.ex. "Jag kommer inte prata med dig, jag har redan gett halv medaljong till en annan person!" som jag får antingen skriva ner, försöka komma ihåg eller ignorera. Jag gillar det, och det är en grej som alltid har varit en faktor som gjort att jag gillar FromSoft spel. Och nu finns det en trend att visa upp sina IRL journaler som folk skapar där de beskriver vart de har varit, vad de har sett och gjort. Det gör det roligt och följa då andras framsteg i journal-form som man annars skulle inte ha sett.

Nu vet jag att alla har sin egna åsikt, ville bara dela med mig min. Jag tycker det finns en charm av ett äventyrsspel som inte har en log på allt och alla, utan om man vill notera något som får man göra det själv. För mig ger det ett mer RPG-känsla jämfört med t.ex. Star Wars Jedi: Fallen Order där du har en droid på ryggen som noterar allt så att du kan bara gå in i menyn för att läsa, dessutom så är de oftast utfyllt med text som man inte själv skulle ha skrivit.

Hmmm, när du lägger upp det så låter det ju faktiskt som en logisk feature 🤔

Jag förbannar mest mig själv efter att haft ihjäl en viss npc (då jag såg hen som en trader och ville diskret flytta hen till rountable) innan jag fick en viss emote 😭
En handhållning där hade varit välkommen 😂

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hmmm, när du lägger upp det så låter det ju faktiskt som en logisk feature 🤔

Jag förbannar mest mig själv efter att haft ihjäl en viss npc (då jag såg hen som en trader och ville diskret flytta hen till rountable) innan jag fick en viss emote 😭
En handhållning där hade varit välkommen 😂

Haha ja men när folk pratar i gåtor och ibland så jamar katten högt som fan vid sidan av och babycallen går av mitt i en dialog så hadey varit nice med repeat feture, man kan ju be folk i verkligheten upprepa sig

Medlem

Absolut inga ikoner på kartan eller en detaljerad questlog, tack! Däremot hade jag gärna sett att ens karaktär förde journal över vissa händelser och konversationer, inte helt olikt den i RDR2. För att krydda det lite extra kan man ju göra som det gjordes i de gamla rollspelen från 90-talet, där karaktärens intelligensnivå påverkade konversationer och hur de förde anteckningar vilket skulle medföra en mer svårtolkad journal om ens karaktär misslyckades med att ens fylla i ansökningsformulären till Mensa.

Problemet, vilket många ser som en stor fördel, är att FromSoftware gärna är kompromisslösa på samtliga fronter. Där många andra utvecklare säkerligen hade kunnat kompensera otydlig dialog med en journal eller att man kan få NPCs att upprepa det de nyligen sagt anser FS att det bästa sättet att kompensera för en otydlig dialog är att inte anteckna ner den någonstans samt att spelaren inte kan få höra den igen. Personligen hade jag gärna sett att en av de här tre aspekterna bytts ut mot en mer spelarvänlig variant men det handlar givetvis om tycke och smak.

Dialog (monolog från en NPC?) i FS-spel:
"Whenst thine ancestor's spirit engulfs the firstborn deer this side of the northernmost river and the south-eastern summer winds bloweth beneath mine skirt with their chilling air, then thou must followeth the twenty-fourth white bird thou spotteth for no less than nineteen miles, and no more than nineteen and a half! Whenst thou in the horizon can see a tower broken by ages long past, thou will knowest that thou hast gone too far and should have turneth left a while ago. Thine goal is no longer within thy reach, so heed my words carefully and follow them to the letter! Until next we meet.."
"Oh, that was a mouthful! Could you please explain that again?"
"Until next we meet.."
"You said something about a bird?"
"Until next we meet.."
"Not likely..."

Nej, ge mig åtminstone lite stödord eller någon indikation på att min in-game-karaktär försökt memorera det här bättre än vad jag gör!

Fragtjuv

Behöver lite tips med en boss jag fastnat på. Jag spelar med en str/faith build.

Det gäller Maliketh, The Black Blade. Använder Mimic tear men kommer fan inte åt honom i andra fasen. Sjukt frustrerande.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

163 timmar in på min första char. NG+4 och platinum.
14 timmar på min andra och hittar nya ställen än.
Game of the year behöver inte ens lottas, det är redan här med god marginal.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Behöver lite tips med en boss jag fastnat på. Jag spelar med en str/faith build.

Det gäller Maliketh, The Black Blade. Använder Mimic tear men kommer fan inte åt honom i andra fasen. Sjukt frustrerande.

Mimic dör dock sjukt lätt, även på +10, så man måste vara offensiv som tusan för att dra nytta av honom i den fighten.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av micke52:

Behöver lite vapen råd jag kör nu en Confessor lv 35 kör nu med broadsword men behöver ett bättre, vilket är det bättre en uchigatana som är hyfsat snabb eller en Claymore

Curved greatsword är något mitt i mellan tror jag, lite snabbare än vanliga greatswords men slöare än katana. Bloodhounds fang kan man få rätt tidigt, den har varit mig trogen i många fights!


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Behöver lite tips med en boss jag fastnat på. Jag spelar med en str/faith build.

Det gäller Maliketh, The Black Blade. Använder Mimic tear men kommer fan inte åt honom i andra fasen. Sjukt frustrerande.

Kör med "Tiche" så är han körd, på ng. Högre än så är det bra att lära hans moves.
Fas ett är lätt. Fas två är jobbig, som du vet.
Håll dig nära, och straffa honom bara när öppningar ges.
Han är ett svin om du håller avstånd. 🙂


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Så är vid slutet på spelet och får psykbryt. Spelet kan vara så triggande för mig, att det inte blir kul. Trivs verkligen bäst när jag explorear ute i världen. Men är just nu på:

riddaren innan Maliketh, som känns så random och varit nära 5 gånger med 1 mm HP och hatar det.


signatur
Medlem
Skrivet av dTexN:

Curved greatsword är något mitt i mellan tror jag, lite snabbare än vanliga greatswords men slöare än katana. Bloodhounds fang kan man få rätt tidigt, den har varit mig trogen i många fights!

Fick bloodhounds fang häromdagen ska prova den den är inte lika tung som ett riktigt greatsword

FM-guru
F.d. Sisyr

Man blir ju lite mörkrädd av att läsa hur lång tid det tar för folk att klara spelet, med tanke på hur jävla lång tid det tog för mig bara att spela igenom DS-spelen på grund av hur mycket jag dog...

Medlem

250 timmar på Xbox.

Fixade även platina på PS4 (ej PRO) nu i helgen lite snabbt. Ett infall jag fick. Hade tråkigt. Tog endast runt 24 timmar. 30 fps är ingen höjdare... Om ens det. Känns som det var nere på 20 vid några tillfällen.

Tror det får räcka nu dock, tyvärr. Det har varit en fantastisk resa men känner att jag gjort allt i princip. Dags att gå vidare.

Elden Ring 2, när?

Medlem

Jag är uppe i 160 timmar, har inte klarat spelet än, finns så mycket att utforska. Har säkert också ~20 timmar totalt utspridd på andra karaktärer där jag testar olika builds (Sorc-build, Colossal build etc).

Tror jag kommer komma upp i 200 timmar innan jag är klar med första NG, sen får man börja på NG+ och testa på det

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

250 timmar på Xbox.

Fixade även platina på PS4 (ej PRO) nu i helgen lite snabbt. Ett infall jag fick. Hade tråkigt. Tog endast runt 24 timmar. 30 fps är ingen höjdare... Om ens det. Känns som det var nere på 20 vid några tillfällen.

Tror det får räcka nu dock, tyvärr. Det har varit en fantastisk resa men känner att jag gjort allt i princip. Dags att gå vidare.

Elden Ring 2, när?

Eller Expansion/dlc iaf?

Jag ska kanske göra en "twink" å springa runt å va jobbig i låglvl ganking om jag orkar. Ibland måste man få va lite elak

Medlem

Blir så sugen på detta spel. Har börjat kolla på youtube en hel del för att särskilt kolla in "bossarna" och kollade även på världsrekord run. Men jag passar inte för denna typen av spel har alltid haft problem med "ragequit". Måste väl säga att med åldern har det minskat en del. Så det spritter lite i beställningsfingret. Men tänker även på min enorma backlogg på PS4/PS5 XBONE/XBOXX och gamepass till det. Ja herregud vilka lyxproblem.

Medlem
Skrivet av Över45:

Blir så sugen på detta spel. Har börjat kolla på youtube en hel del för att särskilt kolla in "bossarna" och kollade även på världsrekord run. Men jag passar inte för denna typen av spel har alltid haft problem med "ragequit". Måste väl säga att med åldern har det minskat en del. Så det spritter lite i beställningsfingret. Men tänker även på min enorma backlogg på PS4/PS5 XBONE/XBOXX och gamepass till det. Ja herregud vilka lyxproblem.

Sluta bry dig om backlogg och gamepass osv.
Koncentrera dig på bra spel i stället. Elden ring är ett sånt spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Eller Expansion/dlc iaf?

Jag ska kanske göra en "twink" å springa runt å va jobbig i låglvl ganking om jag orkar. Ibland måste man få va lite elak

Man hade så klart inte tackat nej till en saftig expansion. Lär ju komma tids nog, åtminstone "vanligt" DLC.

NuZ
Testpilot
Skrivet av r4v3nl0rd:

Jag gillar Twinblade.

Broder! Jag är twinblade på min invasion karaktär men också självklart rövhatt Rivers of blood.

PvE så kör jag en Holy build som är jäkligt kul


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Har verkligen älskat detta spelet än så länge.
Så jävla skönt att där inte är en så kallad ubisoft karta som är fullproppad av grejer som säger gå dit där för där är ett hemligt vapen eller gå dit där för där står två och pratar om ett uppdrag, för nu går man verkligen rundor över allt för att se ifall där är nånting där, jag blir dock på mycket vilovägar för jag ser nåt som ser intressant ut och sen ser jag nåt nytt
så jag har nog inte gjort så jätte mycket av "story" bossarna för man är på äventyr på annat håll.
Annat som är bra här är ju att man kan söka rundor på annat håll när man får lite problem, som nu senast har jag haft lite problem med Full-Grown Fallingstar Beast som jag har svårt att komma in i fighten med och får bara stryk av han, så istället så har jag gått åt annat håll ett tag


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Den här måste ni se... slutet är 🤣

Tor
Medlem

Hur illa är Elden ring till PC nu? Har det blivit något bättre än vid launch eller är det fortfarande katastrof? Börjar bli ordentligt sugen nu men vill inte ha en total stutterfest och fipplande i dagar med inställningar för att få det någorlunda spelbart

eld
Medlem
Skrivet av Tor:

Hur illa är Elden ring till PC nu? Har det blivit något bättre än vid launch eller är det fortfarande katastrof? Börjar bli ordentligt sugen nu men vill inte ha en total stutterfest och fipplande i dagar med inställningar för att få det någorlunda spelbart

Katastrof är ju lite överdrivet. Det är irriterande, men inte nog för att stoppa folk från att spela.

Mitt tips är att köpa spelet, starta igång, om du får stutters på en nivå du inte orkar av så är det bara att refunda.

Medlem
Skrivet av Tor:

Hur illa är Elden ring till PC nu? Har det blivit något bättre än vid launch eller är det fortfarande katastrof? Börjar bli ordentligt sugen nu men vill inte ha en total stutterfest och fipplande i dagar med inställningar för att få det någorlunda spelbart

Kan bara tala för mig själv och min setup. Men det har aldrig varet katastrof. Det flyter på hur bra som helst för mig i alla fall. Intel Core I5-11600k, 32Gb RTX 3070@4k, nvme ssd. Inga problem att bibehålla 60fps. Man kan se att det stuttrar till bråkdelen av en sekund när man kommer in i nya områden. Men det är inget problem.

Medlem
Skrivet av Tor:

Hur illa är Elden ring till PC nu? Har det blivit något bättre än vid launch eller är det fortfarande katastrof? Börjar bli ordentligt sugen nu men vill inte ha en total stutterfest och fipplande i dagar med inställningar för att få det någorlunda spelbart

Funkar bra.
Har aldrig varit katastrof för mig.
I7 8700k, 32gb, geforce rtx 3070 8gb.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Tor:

Hur illa är Elden ring till PC nu? Har det blivit något bättre än vid launch eller är det fortfarande katastrof? Börjar bli ordentligt sugen nu men vill inte ha en total stutterfest och fipplande i dagar med inställningar för att få det någorlunda spelbart

Tycker det funkat kanon kör med följande
cpu: intel core i7 8700k
Gpu: 1080 ti zotac amp extreme core
Ram: 16gb 3200mhz g.skill

Medlem
Skrivet av Molotov:

Sluta bry dig om backlogg och gamepass osv.
Koncentrera dig på bra spel i stället. Elden ring är ett sånt spel

Beställning gjord till PS5 😊

Gen
Medlem

En av de värre dungeons jag råkat på hittills måste vara Auriza Heroe's Grave. Var en annan med skelett utplacerade på strategiskt störiga ställen som jag inte minns namnet på men Auiza var verkligen jobbig. Sen har jag helt och hållet fastnat på bossen...

...Crucible Knight Ordovis och hans kompis Crucible Knight. De gör galen skada (2-3 shottar mig) och har extrem range, speciellt Ordovis. Min +7 summon överlever inte alls länge tyvärr. Enda som hjälpt lite är att köra Glintblade Arc för att AoEa dem men brukar inte klara mig särskilt länge. Sorc lvl 95.

Skrivet av Tor:

Hur illa är Elden ring till PC nu? Har det blivit något bättre än vid launch eller är det fortfarande katastrof? Börjar bli ordentligt sugen nu men vill inte ha en total stutterfest och fipplande i dagar med inställningar för att få det någorlunda spelbart

Det har aldrig varit en katastrof - folk gillar helt enkelt att överdriva. Man får stundtals en halv sekunds stutter när man rör sig mellan områden (inte definierad linje) men det händer så sällan att man inte tänker på det.

Sen kanske det beror lite på hårdvara men ett RTX3080 och 5900X fixar 4K/60fps galant.

Tor
Medlem
Skrivet av bond12:

Tycker det funkat kanon kör med följande
cpu: intel core i7 8700k
Gpu: 1080 ti zotac amp extreme core
Ram: 16gb 3200mhz g.skill

Där i krokarna ligger jag också så det borde vara okej, får väll ge mig på att testa och refunda ifall det skiter sig helt

Jag funderar på något roligt build med dex och int eller något, hade gärna gått helt ur min comfort zone och kört ren magi men jag är inte tillräckligt modig (plus att magiska samurajer är ju alltid coolt). Brukar alltid köra strength med sköldpaddetendenser så det blir nog skoj (om jag får igång det när jag testar om en stund).

Gen
Medlem
Skrivet av Tor:

Jag funderar på något roligt build med dex och int eller något, hade gärna gått helt ur min comfort zone och kört ren magi men jag är inte tillräckligt modig (plus att magiska samurajer är ju alltid coolt). Brukar alltid köra strength med sköldpaddetendenser så det blir nog skoj (om jag får igång det när jag testar om en stund).

Jag testade Sorcerer för första gången i ett Souls spel (där man kan) och måste säga att det i majoriteten av fallen är lättare än melee Finns ett gäng scenarier där man kan göra sig av med faran framför en på distans. Det är när saker och ting kommer för nära en som det blir svettigt, dock finns det melee sorceries också som hjälper. Började faktiskt med en 2H buffel men det var avsevärt mycket svårare i början iaf (blev bara 18 med honom).

Skriv svar