PS VR2 - det snackades ögonspårning och bättre grafik på GDC

Robot
PS VR2 - det snackades ögonspårning och bättre grafik på GDC

Lite fler detaljer om VR-headsetet till Playstation 5.

#playstation-5, #psvr2


Medlem

Ser fram emot detta, kan verkligen bli en ny boost för VR.

btw så finns det ett rykte att PSVR2 release är nångång Q1 2023 enligt rykteskälla som var bla tidig med bla specs & Horizon spelet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Foveated rendering är den heliga graalen inom VR. Hade aldrig trott för några år sedan att Playstation skulle vara först ut med att implementera det i spel (i stor skala). VR-spel på Playstation kanske t.o.m.
grafiskt kan klå VR på en värstingdator.

Inget r i foveated för övrigt. Termen kommer från fovea.

Medlem

Ser sjukt mycket fram emot detta. Blir 100% köp, mitt första VR headset.

Medlem
Skrivet av neocon:

Foveated rendering är den heliga graalen inom VR. Hade aldrig trott för några år sedan att Playstation skulle vara först ut med att implementera det i spel (i stor skala). VR-spel på Playstation kanske t.o.m.
grafiskt kan klå VR på en värstingdator.

Inget r i foveated för övrigt. Termen kommer från fovea.

Quest har faktiskt en fast variant dvs följer inte ögonen men på speciellt Quest 1 var gränsen väldigt synlig när det bytter från skarp till lägre upplösning ut i kanterna.

Det känns som ett måste också att Sony använder sig av den här tekniken speciellt eftersom man ska satsa på "hybridspel".
Det skulle kännas väldigt konstigt annars om samma spel i VR läge helt plötsligt såg väldigt mycket sämre ut grafiskt. Frågan är om det ens funkat utan att bli en hackfest.

Det är bra tekniken kommer mogna och fler kommer använda sig av det och föer spel kommer skapas att fungera med det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Quest har faktiskt en fast variant dvs följer inte ögonen men på speciellt Quest 1 var gränsen väldigt synlig när det bytter från skarp till lägre upplösning ut i kanterna.

Sant, så fixed foveated rendering har funnits i stor skala, men termen "foveated rendering" använd ensamt innefattar ögonspårning.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ser sjukt mycket fram emot detta. Blir 100% köp, mitt första VR headset.

Your in for a ride, räkna med det


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Your in for a ride, räkna med det

Yep, det hoppas jag!

Senaste VR headsetet jag testade var HTC Vive. Lirade på en mässa typ 2017 eller nått sånt var det. Stod o skjöt med pilbåge mot en massa konstiga figurer, svinkul! Tror en del har hänt sen dess

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Yep, det hoppas jag!

Senaste VR headsetet jag testade var HTC Vive. Lirade på en mässa typ 2017 eller nått sånt var det. Stod o skjöt med pilbåge mot en massa konstiga figurer, svinkul! Tror en del har hänt sen dess

Kan det ha varit Archery i The Lab?

Edit: Longbow kanske det hette


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan det ha varit Archery i The Lab?

Edit: Longbow kanske det hette

https://youtu.be/s3ffJXxl04s

Japp det var det! Haha, tack för det.

Medlem

Har redan ångest över att hinna beställ, så oerhört trött på scalpers och låg tillgång.
Lite irriterande att veta att man redan vill ha en sen flera år tillbaka, men måste gå in och uppdatera sig kontinuerligt för att inte få en sen bokning.
Väntat på detta sedan Oculus DK2 släpptes :/

Men lite mer ontopic så ser det ju väldigt lovande ut i alla fall.

Skribent

En bekant till mig var där och fick prova. Dessvärre åkte han på covid och är nu fast i USA. Han skyller på att det svettiga headsetet spred skiten. Han och en kollega åkte på det och det var de två som testade. XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Längtar! Har inte testat sån vr än, ska bli så kul att spela med ungarna, och tänker vilken skillnad det är för dem och mig, själv körde man Mario på 8bit när jag var i deras ålder 😄

Medlem

Har spelat några timmar VR och det är imponerande hur inne i spelet man känner sig... men jag känner ändå inget sug efter det.

Kul köra några låtar Beatsaber men inte så mycket mer. Kan dock förstå folk som gillar det. Speciellt kan jag tänka mig simulatorer och bilspel.

Drömmen vore ju Mechwarrior i VR med feta joysticks....

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Har redan ångest över att hinna beställ, så oerhört trött på scalpers och låg tillgång.
Lite irriterande att veta att man redan vill ha en sen flera år tillbaka, men måste gå in och uppdatera sig kontinuerligt för att inte få en sen bokning.
Väntat på detta sedan Oculus DK2 släpptes :/

Men lite mer ontopic så ser det ju väldigt lovande ut i alla fall.

Tror inte PSVR2 kommer vara brist eller utsatt för scalpers som PS5.
Oculus DK2? Ja det kommer vara en rejäl skillnad

Skrivet av Johan Lorentzon:

En bekant till mig var där och fick prova. Dessvärre åkte han på covid och är nu fast i USA. Han skyller på att det svettiga headsetet spred skiten. Han och en kollega åkte på det och det var de två som testade. XD

Jamen har man sagt A måste man säga B.
Hur tyckte den var? Var det PSVR2 konsumentversion eller var det nån pre-production/dev kit?

Skrivet av Done:

Längtar! Har inte testat sån vr än, ska bli så kul att spela med ungarna, och tänker vilken skillnad det är för dem och mig, själv körde man Mario på 8bit när jag var i deras ålder 😄

VR är för vuxna och stora barn.
Mina erfarenheter är ofta att barn väljer plattskärm före VR.
Det är bara nu på senaste min äldsta börjat köra mer än bara sporadiskt då hon upptäckte Resident evil 4 VR


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tror inte PSVR2 kommer vara brist eller utsatt för scalpers som PS5.
Oculus DK2? Ja det kommer vara en rejäl skillnad

Jo, har inte upplevt att VR har levt upp till den kvalitén som jag vill ha riktigt förens snart.
Var ju sugen på Index, men det har väl känts lite sådär med tanke på priset, speciellt när utvecklingen/prisutvecklingen av datorkomponenter stannat av.

Så jag hoppas rätt hårt på att den är bakåtkompatibel, så att man inte missar något från PSVR.
Resident Evil 7, Rick and Morty, Troover och Tetris effect ligger ju högt på listan.
Blir en del youtubande med Beat saber också faktiskt, men är skeptisk till hur kul det blir när man inte kan modda in låtar.
Hoppas att PSVR2 kommer fungera med PC, kanske blir nästa Index eller Quest 3 annars.

Skribent
Skrivet av Molotov:

Jamen har man sagt A måste man säga B.
Hur tyckte den var? Var det PSVR2 konsumentversion eller var det nån pre-production/dev kit?

Ska förhöra honom lite om det senare.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Hoppas Sony väljer att sälja PS VR2 själva och då enbart ett exemplar till folk som redan äger en PS5a, så slipper vi scalpers.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Redaktör
Skrivet av neocon:

Foveated rendering är den heliga graalen inom VR. Hade aldrig trott för några år sedan att Playstation skulle vara först ut med att implementera det i spel (i stor skala). VR-spel på Playstation kanske t.o.m.
grafiskt kan klå VR på en värstingdator.

Inget r i foveated för övrigt. Termen kommer från fovea.

Där ser man - tack!


signatur
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ska förhöra honom lite om det senare.

1
Skriv svar