Brittisk minister pressar spelföretag att sluta sälja lootlådor till minderåriga

Robot
Brittisk minister pressar spelföretag att sluta sälja lootlådor till minderåriga

Annars blir det lagstiftning.

#fifa, #lootlådor, #nba


Medlem

Lootlådor är fan hemskt att man kan köpa med riktiga pengar. Om dom var gratis man fick av gameplay (typ OW) så är dom helt okej, men det är sjukt att betala pengar och ha en chans att få det man vill ha.

Här kunde EU stiga in och göra något bra, men Belgien och Nederländerna ligger fan före med lagstiftningen.

Medlem

"spelföretag ska ha motsatt sig regeringens krav och dels hänvisat till bristande bevisning på lootlådors skadeverkningar"

De har nog gjort tillräckligt med egen forskning för att själva kunna bevisa det vid det här laget.

Medlem

mycket bra, hatar loot lådor...

Medlem

Frågan är hurvida man begränsar till mindreåriga när man enkelt ändrar årstal några steg tills man kommer förbi väggen även om förslaget var att betalkontot/kortet behöver tillhöra någon med åldern inne uppmanar det ju bara till mer satyg i mina ögon. Skulle nog funka bättre om det fanns ett spelkonto för alla som var registrerat med sitt ID, då blir det lättare att begränsa innehåll samt svårare att både fuska o bete sig illa online utan konsekvenser.


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

MEG
Medlem

Håller med, barn ska inte få gambla och företagen ska inte få rikta sig till den målgruppen, hur man rent praktiskt ska genomföra detta vette faan.
Här har dock föräldrarna också ett stort ansvar, jag tror att många idag har glömt detta


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av unforg0tten:

Frågan är hurvida man begränsar till mindreåriga när man enkelt ändrar årstal några steg tills man kommer förbi väggen även om förslaget var att betalkontot/kortet behöver tillhöra någon med åldern inne uppmanar det ju bara till mer satyg i mina ögon. Skulle nog funka bättre om det fanns ett spelkonto för alla som var registrerat med sitt ID, då blir det lättare att begränsa innehåll samt svårare att både fuska o bete sig illa online utan konsekvenser.

Detta har till och med bevisats fungera i Kina.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av MEG:

Håller med, barn ska inte få gambla och företagen ska inte få rikta sig till den målgruppen, hur man rent praktiskt ska genomföra detta vette faan.
Här har dock föräldrarna också ett stort ansvar, jag tror att många idag har glömt detta

Se på avsnittet Arkangel i Black Mirror så inser du hur detta kan gå rakt åt pipan.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem

äntligen är det nåt land som i alla fall hotar med att lagföra skiten

Medlem
Skrivet av unforg0tten:

Frågan är hurvida man begränsar till mindreåriga när man enkelt ändrar årstal några steg tills man kommer förbi väggen även om förslaget var att betalkontot/kortet behöver tillhöra någon med åldern inne uppmanar det ju bara till mer satyg i mina ögon. Skulle nog funka bättre om det fanns ett spelkonto för alla som var registrerat med sitt ID, då blir det lättare att begränsa innehåll samt svårare att både fuska o bete sig illa online utan konsekvenser.

Behöver man ha föräldrarnas visa kort för att handla löser det ju en del av problemen iaf.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av MEG:

Håller med, barn ska inte få gambla och företagen ska inte få rikta sig till den målgruppen, hur man rent praktiskt ska genomföra detta vette faan.
Här har dock föräldrarna också ett stort ansvar, jag tror att många idag har glömt detta

Jag tror inte någon direkt har glömt föräldrarnas ansvar, men det är ju bara en del av det hela. Hur bra förälder du än är finns det ett i dagsläget otroligt och klart medvetet tryck från företagen, riktat direkt till minderåriga, för att få dem att pressa föräldrarna att spendera pengar genom att använda knep utarbetade av skruplösa experter på hur beroende fungerar för att maximera effekten. Även den bästa av föräldrar kan vackla under det angreppet, för att inte tala om hur det påverkar barnets mentala hälsa.

Naturligtvis är inget av detta något nytt, vilket bara gör det hela värre.

Medlem

Finns inga företag som säljer lootlådor till barn.

Barn kan inte äga betal/kreditkort alltså säljs de inte till barn.

Medlem

Spelföretag är ju kända för att kunna lugna ned sig och använda sunt förnuft. Inte skulle väl de exploatera hasardspel och spelberoende för barn varenda sekund hela vägen tills lagstiftning stod i vägen?

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag tror inte någon direkt har glömt föräldrarnas ansvar, men det är ju bara en del av det hela. Hur bra förälder du än är finns det ett i dagsläget otroligt och klart medvetet tryck från företagen, riktat direkt till minderåriga, för att få dem att pressa föräldrarna att spendera pengar genom att använda knep utarbetade av skruplösa experter på hur beroende fungerar för att maximera effekten. Även den bästa av föräldrar kan vackla under det angreppet, för att inte tala om hur det påverkar barnets mentala hälsa.

Naturligtvis är inget av detta något nytt, vilket bara gör det hela värre.

Om man har barn vars mentala hälsa blir påverkat av att inte få köpa digitala saker då säger jag med all välmening att dessa barn måste få hjälp omgående av en expert.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Om man har barn vars mentala hälsa blir påverkat av att inte få köpa digitala saker då säger jag med all välmening att dessa barn måste få hjälp omgående av en expert.

Men suck, det är ju inte det som det handlar om... 😑 Jag pratar ju naturligtvis om effekterna aggressiv marknadsföring från alla håll och kanter på sikt har potential att påverka barns mentala hälsa negativt. Inte om bortskämda barn som lider av att inte få allt de pekar på.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Finns inga företag som säljer lootlådor till barn.

Barn kan inte äga betal/kreditkort alltså säljs de inte till barn.

Minderåriga står det ju, och jag har iallafall haft betalkort sen jag var runt 13.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Finns inga företag som säljer lootlådor till barn.

Barn kan inte äga betal/kreditkort alltså säljs de inte till barn.

Det finns många sätt att komma runt det. De kan bland annat köpa gamecards i vanliga butiker till de populäraste spelen. Sen kan barn absolut ha betalkort.

Medlem
Skrivet av m4gnify:

Minderåriga står det ju, och jag har iallafall haft betalkort sen jag var runt 13.

Skrivet av Kiske:

Det finns många sätt att komma runt det. De kan bland annat köpa gamecards i vanliga butiker till de populäraste spelen. Sen kan barn absolut ha betalkort.

Jo, men i "ert" fall så var det ju era föräldrar som är ansvariga för era kort, ingen annan.

Nu har jag inga barn själv, gudskelov, men...

Sköter ens föräldrar sig så illa att de inte "ser" på när ens barn handlar skit på nätet för tusentals, eller tiotusentals kronor per månad, så är man en förbannat dålig förälder helt enkelt. Inga ursäkter finns för det, man är en jävligt kass farsa eller morsa, punkt slut! Inga lootlådor i världen stoppar dig från att vara en bra och uppmärksam förälder. Däremot skjuter du som förälder dig själv i sank när du skyller dina egna tillkortakommanden som förälder på lootlådor (precis som all annan skit kassa föräldrar alltid har skyllt på genom tiderna), istället för att faktiskt bry dig om vad sina barn faktiskt gör.

Sen att lootlådor är höjden av cynisk kapitalism, tja är en helt annat fråga.

Medlem

Självklart ska lootlådor behandlas som gambling. Du betalar och är inte säker på vad du får. Dessa funktioner bör helt klart gå under "spel-för-pengar" lagstiftning, både i Sverige och andra länder. Personligen så skulle gärna jag gärna se att både lootlådor och mikrotransaktioner i stort försvinner helt från spel; de är ju där enbart för att tjäna pengar på, iaf dessa spel bör få en stor ful-stämpel på sig och en 18-årsgräns (eller vad som nu gäller för "gambling" i Sverige). Att designa in mikro-tx i ett spel är den värsta sortens speldesign.

Sverige har ju en jäkligt konstig lagstiftning angående spel annars. När man kan spela datorspel utanför sitt hem, så gäller strikt 18-årsgräns, och det hamnar under gambling/spel-för-pengar lagstiftning, men när man med lootlådor kan gambla och satsa pengar för att få något, så finns ingen lagstifning alls (FZ-red eller någon annan läsare får gärna upplysa om så inte är fallet? ).

Medlem
Skrivet av Chomag:

Jo, men i "ert" fall så var det ju era föräldrar som är ansvariga för era kort, ingen annan.

Nu har jag inga barn själv, gudskelov, men...

Sköter ens föräldrar sig så illa att de inte "ser" på när ens barn handlar skit på nätet för tusentals, eller tiotusentals kronor per månad, så är man en förbannat dålig förälder helt enkelt. Inga ursäkter finns för det, man är en jävligt kass farsa eller morsa, punkt slut! Inga lootlådor i världen stoppar dig från att vara en bra och uppmärksam förälder. Däremot skjuter du som förälder dig själv i sank när du skyller dina egna tillkortakommanden som förälder på lootlådor (precis som all annan skit kassa föräldrar alltid har skyllt på genom tiderna), istället för att faktiskt bry dig om vad sina barn faktiskt gör.

Sen att lootlådor är höjden av cynisk kapitalism, tja är en helt annat fråga.

Ja det märks att du inte har barn. Det behöver inte alls handla om tiotusentals kronor. Blir de avlurade sin månadspeng så är det illa nog. Tänk även tillbaka på din egen barndom, hur mycket saker gjorde du och dina kompisar som ni inte berättade för era föräldrar? Antagligen en hel del. Var era föräldrar kassa?
Det går inte att övervaka barnen helt om de skall kunna växa upp till oberoende konsekvensmedvetna människor. Du kan lära dem rätt och fel men du kan inte alltid hindra dem från att ta dåliga beslut. Även dåliga beslut bygger karaktär.

Medlem
Skrivet av danskung:

Detta har till och med bevisats fungera i Kina.

Exactly my point! Nu är vi "lite" annorlunda här i Sverige men tror det skulle fungera bra.

Skrivet av Snabeltorsk:

Behöver man ha föräldrarnas visa kort för att handla löser det ju en del av problemen iaf.

Visst, men hur svårt är det att komma åt korten om man bor hemma? I dagsläget är det självklart svårar med BankID verifiering osv men tror mer på att konton kopplade till din identitet 'is the way'.


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

MEG
Medlem

Det finns företag som riktar sig till barn, scamers, hat och racism på nätet osv, med det sagt har jag inte sagt att det är ok och det ska naturligtvis bekämpas men det är denna verklighet vi lever idag och föräldrar måste lära sina barn att hantera sådana här saker, precis som allt annat i livet.


signatur

Death is only the beginning

1
Skriv svar