Diskutera - De mest underskattade spelen

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Days gone och Death Stranding.
Days Gone har fått många bisarra recensioner. Mycket bottnar i att recensenterna aldrig spelade klart spelet. Karaktärer och världen växer stegvis genom hela spelet. Det finns recensioner som nämner irritation att Freakers (zombies) är vita(?) och därav anses utvecklarna vara rasister. Alltså inte tillräckligt representativa zombies (som förövrigt har så skadad hud att du inte kan se några karaktärsdrag kopplade till geografisk bakgrund). NPC representeras dock alla invånare i USA, neutralt, det var tydligen inte tillräckligt.
Det klagades på att Freakers (zombies) existerade som barn (Newts) och därav så dödade man barn i spelet. De är zombies! De är redan döda! Vad spelar kroppshöjden på en zombie för roll? Om vi ska snacka moral av den petitessen så kan man ifrågasätta alla spel där vi dödar människor.
Andra anklagar Deacon att han representerar vitmaktrörelser, vilket det inte finns en tendens av överhuvudtaget. Det verkar som att recensenterna har personliga dispyter med motorcyklister och sedan projekterar en felaktig bild mot Deacon.
Spelet i sig har otroligt roligt gameplay, man får räkna med att man måste fly från hords i början. Fenomenal positionering av ljud och ljudkvalitén hålls på en hög nivå. En detaljrik värld med mycket omtanke. Nackdelen är att det saknar en tidig morot som visar spelet fulla kapacitet.
Days gone är hästlängder framför ett Assassins Creed spel i alla kategorier. Men fick ändå ett 2/5 är på FZ? wtf

Kollar man överhuvudtaget på den typen av recensioner får man nog skylla sig själv...

Men instämmer helt i FZs betyg. Mediokert spel med makalöst usla karaktärer som jag tvingade mig igenom endast för att folk svor på att spelet blev bättre senare. Det blev det inte...
Ljusglimten var att ta sig an horderna. Det var faktiskt riktigt bra!

On topic: Tveklöst Prey! Riktigt vasst spel som alltför många verkar ha missat. Både gameplay och story satt som en smäck!

Medlem

Final Fantasy XIII
7an var mitt första FF i slutet av 90 talet och jag har spelat igenom de flesta av dom men 13 fortsätter att vara min absoluta favorit.
Grafik som håller än idag, bland den bästa musiken i hela serien och ett absolut fantastiskt stridssystem.

Medlem

The last guardian är ett grymt spel som fick lite väl mycket skit om jag minns rätt. Pikmin trilogin är väl inte direkt underskattat men en aning ouppmärksammat tycker jag, världens bästa speltrilogi i mitt tycke.

Medlem
Skrivet av magma:

Finns på gog, blev sugen på att köpa https://www.gog.com/game/the_wheel_of_time
Körde något demo på detta 99 men något köp blev det trots inte, kan ha varit som du skriver att UT 99 snodde platsen i rampljuset.

Läckert! Blir köpsugen jag med, i synnerhet som multiplayer verkar fungera! Har inte spelat det på över ett decennium


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

It's not a lake, it's an ocean

Det beror på vad vi menar med underskattat. Av spelrecensenter eller av oss spelare?

Tearaway är ett spel som förtjänade betydligt mer kärlek än det fick. Det använde alla funktioner i PS Vita på ett strålande sätt och var så fullproppat med charm och kärlek att jag satt och log genom hela spelet.

Titanfall 2 har hyllats för sin kampanj. När jag körde det som ett led i backloggprojektet i fjol kunde jag konstatera att berömmet var välförtjänt. Synd att inte fler har upptäckt det.

Dreamfall Chapters är ett fantastiskt litet äventyr (precis som Dreamfall: The Longest Journey). Med uppenbara spelmekaniska brister, men med charm som uppväger detta med råge. Skön humor, en fängslande värld och en bra historia.

Puben The Rooster & Kitten, kallad Cock and Puss, ger upphov till en del fniss.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Äventyrsspelet The Last Express från 1997. Intriger, mord, romans och konspirationer ombord orientexpressen från London på väg mot Istanbul. Utspelar sig i realtid under 4 dygn år 1914 (strax innan första världskriget bryter ut) och det är upp till en själv att lösa vad som faktiskt händer ombord. Tack vare sin grafiska stil håller det lika bra nu som när det kom. Jag håller det bland dom bästa äventyrsspelen från 90-talet!

Medlem
Skrivet av Pettor:

Severance: Blade of Darkness

Nu med populäriteten av Dark Souls så känns det mest som spelet var före sin tid. Hör tyvärr aldrig någon prata om det här spelet. Inte perfekt men mycket speciellt spel. När jag såg Dark Souls var jag övertygad om att det var samma studio som Severance eller nära besläktat.

Demot, som är första nivån av spelet, var så ruskigt svårt och man fick verkligen bemästra alla tekniker för att ta sig igenom spelet. Och när man väl gjorde det minns jag hur mäktigt det kändes.

Måste väl också nämna de dynamiska skuggorna som var något annat än jag annars sett på sin tid. Kasta en fackla i en grotta slutade nästan aldrig imponera.

Detta hade jag helt missat på något sätt, ser ju väldigt intressant ut och nästan som steget mellan kings field och demon's souls. Får nog ta och kika närmre!

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Hatet för Last of Us Part II.

Är spelet eller hatet underskattat? 😄

Skrivet av Mcgreag:

Final Fantasy XIII
7an var mitt första FF i slutet av 90 talet och jag har spelat igenom de flesta av dom men 13 fortsätter att vara min absoluta favorit.
Grafik som håller än idag, bland den bästa musiken i hela serien och ett absolut fantastiskt stridssystem.

Ja det här är ju ett fantastiskt exempel på ”smaken är som baken”. Jag föll för grafiken back in the days och köpte det, men det här är nog det enda spel som jag inte ångrar att jag inte spelat ”färdigt”. Avskydde karaktärerna och gameplayet upplevde jag som sjukt grindigt. Korridor efter korridor. Sökte efter svar om huruvida spelet skulle bli bättre, och det jag fann var att jag såg fram emot ett enormt ”grindområde”. Avinstallerade och har aldrig återkommit. 😆


signatur

Konsolgubbe

Medlem
Skrivet av Prixm:

Kingdom Come: Deliverance

Har legat i mitt bibliotek på epic store länge nu, någon mod du skulle rekommendera eller "ska" man köra vanilla rakt av?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Tillagt: Utöver spelen från citaten här under skulle jag vilja tillägga spelet Rime. Jag minns när det visades upp, kan det ha varit under Sonys E3-show? Det blev iaf en av höjdpunkterna för min del under showen. Utvecklingen blev väl en aning problemkantad därefter om jag inte missminner mig. Blev aldrig av att jag köpte det iaf utan det hamnade på ps+ till slut och jag la till det i mitt bibliotek men jag testade bara ett par gånger, gillade inte början och så blev det liggande ett bra tag till tills för några månader sen. Drog ner det (till ps5 med "nextgen"-patch) spelade igenom det och älskade det! Fantastiskt vacker grafikstil, lagom långt och kul gameplay.

Har ni det i ps+-bibkioteket så finns ingen anledning att inte spela det. Kan nog inte va speciellt dyrt å köpa heller för den delen.

Skrivet av itsnotme:

Days gone och Death Stranding.
Days Gone har fått många bisarra recensioner. Mycket bottnar i att recensenterna aldrig spelade klart spelet. Karaktärer och världen växer stegvis genom hela spelet. Det finns recensioner som nämner irritation att Freakers (zombies) är vita(?) och därav anses utvecklarna vara rasister. Alltså inte tillräckligt representativa zombies (som förövrigt har så skadad hud att du inte kan se några karaktärsdrag kopplade till geografisk bakgrund). NPC representeras dock alla invånare i USA, neutralt, det var tydligen inte tillräckligt.
Det klagades på att Freakers (zombies) existerade som barn (Newts) och därav så dödade man barn i spelet. De är zombies! De är redan döda! Vad spelar kroppshöjden på en zombie för roll? Om vi ska snacka moral av den petitessen så kan man ifrågasätta alla spel där vi dödar människor.
Andra anklagar Deacon att han representerar vitmaktrörelser, vilket det inte finns en tendens av överhuvudtaget. Det verkar som att recensenterna har personliga dispyter med motorcyklister och sedan projekterar en felaktig bild mot Deacon.
Spelet i sig har otroligt roligt gameplay, man får räkna med att man måste fly från hords i början. Fenomenal positionering av ljud och ljudkvalitén hålls på en hög nivå. En detaljrik värld med mycket omtanke. Nackdelen är att det saknar en tidig morot som visar spelet fulla kapacitet.
Days gone är hästlängder framför ett Assassins Creed spel i alla kategorier. Men fick ändå ett 2/5 är på FZ? wtf

Älskar båda spelen så håller självfallet med dig.

Skrivet av Loading:

Vill säga Guardians of the galaxy. Så kom igen spela spelet!

Jag är inte mycket för filmerna men spelet ser ju riktigt skoj ut. Ska absolut spela det framöver!

Skrivet av Xvirisx:

TLOU 2 är svinbra. Förmodligen ett av få spel som kommer diskuteras även om 15 år.

Instämmer till 100 och även om jag är med på anledningarna många har så kan jag ändå inte förstå hur man kan hata spelet så innerligt som vissa gör.

Skrivet av lasselason:

The last guardian är ett grymt spel som fick lite väl mycket skit om jag minns rätt.

Magiskt spel det också! Synd att de inte släppt en patch till de nya konsolerna.

Medlem

Elden Ring obviously

Skribent

Divekick! Så simpelt i början, så djupt när man väl lärt sig grunderna. Det roligaste fightingliret som ingen spelat.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Pettor:

Severance: Blade of Darkness

Nu med populäriteten av Dark Souls så känns det mest som spelet var före sin tid. Hör tyvärr aldrig någon prata om det här spelet. Inte perfekt men mycket speciellt spel. När jag såg Dark Souls var jag övertygad om att det var samma studio som Severance eller nära besläktat.

Demot, som är första nivån av spelet, var så ruskigt svårt och man fick verkligen bemästra alla tekniker för att ta sig igenom spelet. Och när man väl gjorde det minns jag hur mäktigt det kändes.

Måste väl också nämna de dynamiska skuggorna som var något annat än jag annars sett på sin tid. Kasta en fackla i en grotta slutade nästan aldrig imponera.

Det spelet gillade jag.
Om jag inte minns fel var det olika banor beroende vilken karaktär man valde, eller om det bara var starten som skillde?
Som sagt väääldigt länge sen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Amnesia: a machine for pigs

Medlem

Roligaste jag haft med ett bilspel någonsin var med Test Drive Eve of destruction och en ratt. Fanns ett multiplayer läge där en spelare skulle köra 8 varv på en bana ihop med AI spelare samtidigt som spelare nr 2 körde en skolbuss och skulle köra sönder de andra bilarna innan de kom i mål. Stört roligt och jag har aldrig hört om någon annan som spelat spelet.

Lägger dock också en röst på The Thing spelet. Skulle kunna gnaga av en arm för en välgjord remake om de gjorde den från grunden ala Resident evil 2.

Medlem

Timeshift var ett spel jag hade fruktasvärt kul med. Var väldigt förvånad att inte fler pratade om det, när der var aktuellt. Spelet fick knappt någon uppmärksamhet.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Severance: Blade of Darkness

Nu med populäriteten av Dark Souls så känns det mest som spelet var före sin tid. Hör tyvärr aldrig någon prata om det här spelet. Inte perfekt men mycket speciellt spel. När jag såg Dark Souls var jag övertygad om att det var samma studio som Severance eller nära besläktat.

Demot, som är första nivån av spelet, var så ruskigt svårt och man fick verkligen bemästra alla tekniker för att ta sig igenom spelet. Och när man väl gjorde det minns jag hur mäktigt det kändes.

Måste väl också nämna de dynamiska skuggorna som var något annat än jag annars sett på sin tid. Kasta en fackla i en grotta slutade nästan aldrig imponera.

Det där var det första spelet jag tänkte på när jag läste om Demon Souls, det råder ingen tvekan om att utvecklarna har inspirerats av det. Kul att se att jag inte är den enda som minns det spelet. Minns inte om jag klarade av demot men jag minns bossen och hur snabbt man dog av några få träffar, få spel jag spelat sedan dess har varit lika svåra som det demot och jag häller med till fullo när det kommer till det grafiska, enormt imponerande på sin tid.

Flakmonkey

Super Puzzle Fighter II Turbo HD Remix,helt fantasiskt spel (och serie) som jag inte fattar varför capcom ständigt förbiser. Eller det gör jag ju, det är ju kriminellt underskattat!

Medlem

H3VR

Anton måste vara den mest genuina utvecklare jag har följt, så jävla go gubbe

Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Hur kan det spelet inte ha varit unisont hyllat!? Ett av mina favoritspel genom tiderna.

Ja jävlar vad jag älskade det spelet.. 😻

Medlem

Revolt.

Klockren gammal goding!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det spelet gillade jag.
Om jag inte minns fel var det olika banor beroende vilken karaktär man valde, eller om det bara var starten som skillde?
Som sagt väääldigt länge sen.

Precis så! Karaktärerna representerar även svårighetsgraderna. Barbar motsvarar very hard medan Dwarf var lättast, om jag minns rätt. Sen var de nog främst första nivån som var annorlunda, för att ge nån slags backstory till varje karaktär.

Skrivet av PcGamer:

Det där var det första spelet jag tänkte på när jag läste om Demon Souls, det råder ingen tvekan om att utvecklarna har inspirerats av det. Kul att se att jag inte är den enda som minns det spelet. Minns inte om jag klarade av demot men jag minns bossen och hur snabbt man dog av några få träffar, få spel jag spelat sedan dess har varit lika svåra som det demot och jag häller med till fullo när det kommer till det grafiska, enormt imponerande på sin tid.

Kul! Bossen antar jag är den stora riddaren med en dödskalle sköld typ? Den spawnades in vid nått tillfälle. Minns att det i princip är en av de svåraste fienderna i spelet man möter på tidigt i demot. Behöver dock inte ta all hälsa för att tillfälligt komma vidare men ändå 😁 Efter mötet med denna bossen fortsätter nivån till ännu en boss. Sjukt egentligen om man tänker på att det är första nivån för Knight karaktären samt demot för spelet.

Svårt men väldigt givande spel. Vet att de pla erade en tvåa som aldrig blev av. Tror studion även la ned nått år efter släppet.

Medlem

Sacrifice från tidigt 2000. Sjukt imponerande grafik för sin tid.

Men of War serien. Väldigt innovativt för sin tid och ett måste för WW 2 fantaster.

Back4blood. Inte så dåligt som alla sa. Kanske inget mästerverk. Men jag nötte det rätt rejält.

Heroes of night and magic 5. Efter homm 3 så är det helt klart det bästa i serien.

Testpilot

Sleeping Dogs

Underskattat open world spel liknande GTA men där man karatekickar sig fram blandat med vapen samt åker på vänster sida av vägen.

Riktigt rolig story och många roliga uppdrag , särskilt ett uppdrag där man skall leverera en bröllopstårta. Finns till och med DLC där man spelar polis och slåss mot zombies.

Medlem
Skrivet av Cadz:

Tyckte shadow of war var riktigt bra. Jag tyckte inte mikrotransaktionerna var så jobbiga, gick och spela som vanligt ändå. Riktigt bra spel enl mig men fick ganska mycket kritik vilket jag inte förstår. Jätte tråkigt.

Håller med om att det var riktigt bra. Klart i klass med första spelet. Hade riktigt kul med det. Spelade efter att mikrotransaktionerna patchats bort.

Medlem

Möjligtvis Outlaws:


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Diddy Kong Racing
Alla skriker om Mario Kart, men Diddy Kong Racing var ju överlägset på precis alla punkter? Tre olika typer av fordon, en "story" mycket större variation i banor och en öppen värld där du fick köra till de olika banorna. Nyskapande på den tiden!

Assassin's Creed Rogue
Jag kommer aldrig att sluta slåss för det här spelet, visst har det sina brister och visst är det i mångt och mycket en klon av Black Flag med lite ny färg, men satan! Sättet som man binder ihop Black Flag, AC3 och inte minst Unity i slutet av Rogue saknar väl motstycke i spelvärlden? Inte många slut av ett spel har gett mig gåshud, men känslan när Shay vandrar genom Versailles där i slutet är fan magi! Lägg därtill också att vi för första gången fick se serien ur Templars vinkel och hur oerhört mänsklig karaktären Shay var och hur världen aldrig är svart eller vit utan allt bara är en gråskala. Älskar verkligen det där spelet!

Medlem
Skrivet av ace84:

Bohemia interactives fantastiskt buggiga och annorlunda mil sim operation flashpoint cold war crisis o dess expansioner red hammer? Och resistance.

Mission editorn där man kunde skapa sina egna uppdrag o så. Mod scenen var asgrym.

Den stora friheten att flanka fienden istället för att följa en korridor.
Att bli skjuten av en burst kunde bli din död eller att din aim blev skakig tills du blev healad av en medic. Eller värst var om du blev skjuten i benet o fick kräla på magen.

Att kunna samla sina bästa irl och internet vänner i en m113 apc eller bmp vagn och försöka ta dig an fiender i en skog eller en bas eller by i ett stenhårt östeuropa där kärnvapnen kunde skickas när som helst.

Eller skapa ett eget uppdrag där man kunde sätta ut fiende bakhåll åt sina vänner o sen ge dem ett mörkt slut där ens extraction helikopter skjuts ner till tonerna av något från ens egen musiksamling då man kunde konvertera mp3 filer till spelets egna .ogg filer som kunde användas i sina uppdrag.

Tror att spelet inspirerade på sitt sätt survival genren och fps genren med saker som zeroing m.m.

Sen känns bara storyn i efterhand helt realistisk läskigt med tanke på dsgens situation i europa medan när det kom ut 2001 kände man att den var läskig o orealistisk.

THIS.

Vill passa på att nämna att det går att spela originalkampanjen i ArmA 3 nu. Jäklar vad det väcker minnen. Speciellt när man är ensam överlevande i skogen. (Bana 7?)


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Finns väldigt mycket med underskattade spel och även om jag många gånger håller med i kritiken medan jag spelar så är ju känslan när man är klar med ett spel det som verkligen betyder något.

Några nyligen underskattade spel.
Ghostwire Tokyo (årets spel så här långt men konkurrensen var stenhård)
Biomutant (vad mycket brister det hade men vad roligt jag hade)
Chorus - (det är något med scf-fi ändå)
Guardians of the galaxy (ett av förra årets bästa, betydligt bättre än filmerna)


signatur

Ultrazine

Avstängd
Skrivet av N3gn4v:

Hatet för Last of Us Part II.

TLOU2 är ett tekniskt mästerverk och jag njöt varje sekund. Jag brukar ha enorma problem med woke-inslag i vanliga fall då det allt som oftast känns sönderkrystat och påtvingat. Men det som kan uppfattas "woke" I TLOU2 störde jag inte mig på överhuvudtaget, det kändes helt naturligt i dialog och manus. Sonys exklusiva titlar är på en helt egen nivå och brukar hyllas där efter.

Jag tycker COD-serien får oförtjänt mycket skit. Superb grafik, grym spelkänsla, maffiga kampanjer och innehållsrik multiplayer. Vad mer kan man egentligen begära av ett fps?

123
Skriv svar