Gratisspelen på Xbox kan få reklam

Medlem

Ni vet att det har funnits i spel ganska länge? Reklam och produktplacering. Sony tog patent på det redan 2012. Men det kommer vara på till exempel billboards och posters lite här och där. Kanske "Coca-Cola presents Apex Legends".

Medlem

Problemet är att det skall alltid läggas in "snyggt" i början, sen börjar reklamfinansierade spel konkurrera ut de som inte är det likt microtransactions gjort och vips så måste alla spel ha det och mer av det för att vara konkurrenskraftiga.

Det har hänt i andra medier i historien, det kommer att hända med streaming och i spelbranschen också tyvärr. I ett så vinstdrivet samhälle så är det typ oundvikligt. Samtidigt fostras kidsen från 2-års ålder att acceptera det.

Medlem

Gör man det på ett smakfullt sätt är det fine för min del. Som det lät, tex sarger i fotboll/hockey gör det bara mer autentiskt (tyvärr är det så), eller under tidtagarur i racingspel plus viadukter etc.
Eftersom man i verkligheten ändå lägger de på platser man ser ofta i bild känns det ofta tomt i vissa spel när man bara lämnar ytan tom.
Så länge de inte gör som 2k gjorde med att lägga det som en riktig reklamsnutt som mellansekvens, då blir man ju skogstokig.

Medlem
Skrivet av fooobar:

... sen kommer reklamen till betalspelen.

Precis såhär jag tänker att det kan bli. Ger man de ett finger så..

Visst, gratisspel och allt och lite svårt att sätta ner foten kanske men en heads up för oss spelare tror jag ändå vi borde ta det som.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Ni vet att det har funnits i spel ganska länge? Reklam och produktplacering. Sony tog patent på det redan 2012. Men det kommer vara på till exempel billboards och posters lite här och där. Kanske "Coca-Cola presents Apex Legends".

vet att det försökts tidigare men gick åt helvete då det inte gick att bedöma hur många som såg reklamen eller hur länge osv.

Medlem
Skrivet av Nimr0d:

Dom gör ju redan reklam på dashboarden i UI:et på Xboxen, rätt störigt när man betalar för den dyraste prenumerationen.

Är det så? Är det reklam för spel som säljs i shopen eller är det random reklam för vad som helst?
Första känns ju rätt så ok om det inte är påträngande.
Det sistnämnda är ju åt helvete dåligt om det stämmer!
Genuin fråga då jag inte har koll på xbox.

Medlem

På pc är det ju ganska vanligt med Reklam för ex AMD Nvidia och Intel när man startar spel (även betalspel).
Vill minnas att jag stötte på reklam för intel på vissa husväggar i pubg när det var hyfsat nytt var ett betal spel.

Så länge de håller sig till sånt så tycker jag det kan vara okej för gratis spel. Men blir det som på telefonen att man behöver kika på ett reklam klipp varannan gång man dör/misslyckas i spelet så lär jag inte orka med skiten.

Medlem
Skrivet av Mcord:

Är det så? Är det reklam för spel som säljs i shopen eller är det random reklam för vad som helst?
Första känns ju rätt så ok om det inte är påträngande.
Det sistnämnda är ju åt helvete dåligt om det stämmer!
Genuin fråga då jag inte har koll på xbox.

Det kan vara lite vad som helst, just nu är det Fortnite. Är en "tile" nere i högra hörnet som det står sponsored under. Är lite olika, sist var det för HBO Max (som inte har någonting alls med Xbox att göra).


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem

Har kört väldigt mycket forza motorsport 7 nu och jag stör mig på att varenda gång jag startar spelet från quickresume eller vad det heter får jag erbjudanden om att skaffa gamepass eller gamepass ultimate. Det kan man väl mer eller mindre säga är reklam då jag inte har någon prenumeration på någon sådan tjänst på xboxen.

Då jag äger en fysisk kopia av spelet vill jag inte få upp sådant. Speciellt inte när jag har betalt fullt pris för spelet.

Vet dock inte varför detta kommer upp, någon med liknande erfarenhet?

Medlem
Skrivet av Nimr0d:

Det kan vara lite vad som helst, just nu är det Fortnite. Är en "tile" nere i högra hörnet som det står sponsored under. Är lite olika, sist var det för HBO Max (som inte har någonting alls med Xbox att göra).

Låter ju ganska irriterande faktiskt. Inget jag vill se när jag sätter mig och ska lira.
Hoppas MS lägger ner otyget men troligen är det väl en tidsfråga innan det blir mer invasivt och dessutom sprider sig till andra plattformar.

Medlem

Tja du. Fanns ju riktad reklam i Burnout Paradise. Jag hade svensk reklam på reklamskyltarna i det spelet. Det var Försvarsmakten och nå't annat som jag inte kommer ihåg vad det var.
Det jag kommer ihåg var att jag blev väldigt förvånad iaf.


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem

Lugnt. Bara det inte bryts och spelar upp någon reklam. Isåfall är det bye bye gamepass ultimate.

Medlem

Den som tror att du kommer i typ Gears 6 få en 30 sekunders reklamfilm för Coca-Cola precis efter du skjutit en från The Swarm är bara en stor idiot.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Den som tror att du kommer i typ Gears 6 få en 30 sekunders reklamfilm för Coca-Cola precis efter du skjutit en från The Swarm är bara en stor idiot.

Verkligen, 5dollar horsearmor spred ju sig inget.
Minns du battlefront 2?

Att ta staken i baken gör dig inte altruistisk.
Girighet inom spelindustrin har gång på gång bevisat att det finns inga gränser, att tro något annat bevisar bara att man är en stor idiot eller inte hängt med alls.

Medlem

Folk köper en TV för 10000-50000 kr och den visar reklam i menyerna.
Du får se reklam inbyggt i Operativsystem (som du även där köpt).
Det är 20 minuters reklam innan du får se biofilmen du betalat nästan 200 kr att se (och kanske köpt några majskornr för en hundring till).
Det är reklam massor med betaltjänster idag och de kommer undan med det.
Så jag är helt övertygad om att de kommer tänja på detta med.
Så tror de stora idioterna är de som naivt inte tror att det kommer hända.

12
Skriv svar