Variable Refresh Rate kommer till Playstation 5 i veckan

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Hurvida dom når någon sådan här framerate är irrelevant i relation till den här teknologin...

Att bättre synca hur många bildrutor som en konsoll skickar till skärmen och hur många bildrutor som skrämen blinkar fram i sig är inget som har något att göra med hur hög fps du har... Det som den gör är att se till att spelet och skärmen är överens om hur många bildrutor som ska köras.. Inget annat.

Om en konsoll skulle köra 90fps och skärmen 30 så kan det bli så att skärmen målar upp sin bild när spelet är halvvägs igenom att måla upp sin. Detta orsakar s.k. screen tearing...

I den beskrivningen finns också svaret på varför det här inte direkt är något problem för konsoll-spel... Eftersom att dom är överlag rätt noga låst till en specifik FPS... VIlket är relativt enkelt när det handlar om en specifik hårdvara utan variabler..

Jag påstod aldrig att det hade någon relation med varandra utan jag syftade på uppdateringarna Insomniac släppte igår till sina titlar när Sony gick ut med att PS5:an äntligen har fått stöd för VRR. Men tack för informationen!

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Screen tearing har typ aldrig stört mig nästan över huvud taget... Vertical Sync har dock stört mig hur många gånger som helst
Sen tror jag väl att den här nya tekniken tar bort det mesta av det som gör att Vertical Sync typ alltid suger (har inte testat)

Som med 120hz på mobiltelfonen eller datorn/laptopen är det något man inte vill leva utan när man väl har blivit van vid det.

Nu förtiden har dock samtliga premium 120hz laptops, datorskärmar och tv apparater VRR så det är inget problem.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Har inte hunnit testa detta själv ännu men enligt kommentarer på reddit så dyker VRR upp i inställningarna efter en omstart av konsolen d.v.s. ingen uppdatering krävs. Mycket riktigt så stämde detta! Blir att spela Elden Ring under helgen

Ska bli kul att testa spel från Insomniac och se om de verkligen når 90-100 fps i Performance RT-läget dock är jag mer intresserad hur väl Elden Ring rullar på

Tycker artikeln/nyheten är lite luddig.

"Till att börja med säger Sony att Playstation 5-versionerna av följande spel kommer att VRR-patchas under de kommande veckorna"

"Efter att VRR har släppts kommer tekniken att aktiveras automatiskt för spel som stödjer den, så länge konsolen är ansluten till en HDMI 2.1 VRR-kompatibel tv eller skärm."

Två motstridiga meningar.

Tänkte bara utifall att Elden Ring kanske inte stödjer VRR på direkten...? Utan det krävs en patch först?

Å andra sidan krävs ingen patch på Series X|S så förstår inte varför det skulle behövas på PS5.

Luddigt som sagt! Eller så är det jag som är trög!

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Eller så är det jag som är trög!

Nej då, verkar inte bara vara du som är förvirrad så det är lugnt!

Här kan du se att man kan applicera VRR på spel utöver listan som refererades (förmodligen Sony's sätt att hålla ryggen fri i de fall det inte fungerar som det ska) och från det lilla jag testade igår så verkade Elden Ring rulla på bättre (om det nu inte var någon placebo)

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Ptja.. För att folk ska ha en bättre upplevelse när dom spelar på deras Playstation är väl en duglig anledning även företagsekonomiskt...

Jag tror isåfall mer på det halvt omvända - det att Playstation stödjer VRR ska få en att köpa en Sony-TV..
Dvs öka incitament för att sälja TV's... Inte konsoller.. Även om det såklart inte skadar konsollerna..

????
Vadå omvända, det var ju det jag skrev? Kanske läsa hela inlägget istället för bara de sista orden

Jag omformulerar mig så kanske det jag skrev blir mer begripligt, tidigare hade sony tv's inte något VRR stöd, men det har nyligen rullats ut och kort därefter rullar dom ut VRR för ps5. Om Sony istället hade haft VRR från start på sin PS5a då hade folk gått och köpt tex en tv från LG istället, så där kan vi ha en anledning till varför PS5 först fick stöd för VRR nu.

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Jag påstod aldrig att det hade någon relation med varandra utan jag syftade på uppdateringarna Insomniac släppte igår till sina titlar när Sony gick ut med att PS5:an äntligen har fått stöd för VRR. Men tack för informationen!

Ok.. Jag trodde att det du skrev var relaterat till artikeln du koimmenterade


signatur

subterranean homesick alien

Gen
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hur viktigtr VRR till konsoller egentligen? Trodde alla konsolspel var låsta till antingen 30 eller 60fps.

Inte alla, dock de flesta. Men maskinen klarar ju ibland mer än så vilket demonstreras på en 120Hz TV antingen med 40fps läget som blir förvånansvärt mjukt eller upplåst läge där VRR ser till att bilduppdateringsfrekvensen upplevs som följsam.

Medlem

Någon som vet vad som hände med detta firmware? Senaste släppta är fortfarande från 13/4.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Någon som vet vad som hände med detta firmware? Senaste släppta är fortfarande från 13/4.

Det stod väl med som en funktion som kommer "snart" när denna firmware släpptes så stödet är nog med i den.

12
Skriv svar