Britterna blir tillsagda att stänga av energi-vampyrer så som PS5 och PS4

Avstängd
Skrivet av Izuel:

Bor i en etta på typ 40m2 och har en räkning på runt 500 spänn i månaden. Själva elen är typ 100-200kr och resten är alla roliga avgifter och skatter som de hittar på. Även om jag skulle göra av med nästintill noll i ström så skulle räkningen vara på flera hundra i alla fall.

Låt oss säga att du startar konsolen en gång om dagen. Uppstarten utan standby tar 30 sekunder. På ett år är det ca 180 minuter, eller 3 timmar att vänta på uppstart.

Känns som att det är bättre att arbeta över 1 tim för att betala elen för året och använda de resterande 2 timmarna till att spela. 😋

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har du exempel på bra billig laddare?
Antar att det är nå form av ställ du menar?

Jag kör den från Sony. Inte jättebillig men funkar fint. Borde väl finnas någon knockoff som är lite billigare?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5532480

Medlem
Skrivet av Izuel:

Bor i en etta på typ 40m2 och har en räkning på runt 500 spänn i månaden. Själva elen är typ 100-200kr och resten är alla roliga avgifter och skatter som de hittar på. Även om jag skulle göra av med nästintill noll i ström så skulle räkningen vara på flera hundra i alla fall.

Hehe, skatt på elen, moms på skatten, skatt på momsen, avgift på skatten, moms på avgiften...

Medlem

Konsoler jag inte använder på ett tag stänger jag av givetvis. Säkrare så ifall jag behöver flytta om etc.

Medlem

Med tanke på den verklighetsfrånvända politik som förts i Sverige de senaste åren är det ingen omöjlighet att vi får packa ihop våra konsoler och börja spela brädspel på riktigt med tända ljus eller över en lägerbrasa.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Stänger oftast av helt, viloläget används bara om jag laddar ner något.

Samma för mig. Försöker stänga av det mesta som går. Inte så p.g.a. snålhet/energisparande utan snarare för den lilla brandrisken som finns.

Medlem

Stänger inte alla av sina konsoler/datorer när dom inte används? Måste väl ändå slita på hårdvaran om dessa står på dygnet runt eller?

Medlem
Skrivet av eld:

Tror det blev lite fel där, fick ut att 2 minuter mikro på 1000wh motsvarar ungefär 22 timmar per standby på en ps5, 1.5wh

Skrivet av eld:

Både värmefläkten som drar 500wh och datorn som drar 500wh kommer på ett ungefär generera lika mycket värme.

Enheten Wh (Wattimme) används för att beskriva mängd energi. 1000 Wh motsvarar energiförbrukningen om du kör mikron på 1000 W i en timme. W (Watt) är effekt och motsvarar energin som genereras eller förbrukas per tidsenhet (Joule/sekund) och är det mått som används för att indikera vad elektrisk utrustning drar. Om PS5:an drar 1,5 W så konsumeras alltså 1,5 Joule energi per sekund. Det är vanligt att blanda ihop W och Wh. Din uträkning på 22 timmar stämmer oavsett.

Skribent
Skrivet av Popski:

Samma för mig. Försöker stänga av det mesta som går. Inte så p.g.a. snålhet/energisparande utan snarare för den lilla brandrisken som finns.

Ja så tänker jag också, ju äldre saker blir så känns det som kablage och annat har större chans att kunna börja brinna. Xboxen står dock i standby, men stänger av och drar ut om vi åker bort över helgen etc.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av neocon:

Enheten Wh (Wattimme) används för att beskriva en mängd energi. 1000 Wh motsvarar energiförbrukningen om du kör mikron på 1000 W i en timme. W (Watt) är effekt och motsvarar energin som genereras eller förbrukas per tidsenhet (Joule/sekund) och är det mått som används för att indikera vad elektrisk utrustning drar. Om PS5:an drar 1,5 W så konsumeras alltså 1,5 Joule energi per sekund. Det är vanligt att blanda ihop W och Wh. Din uträkning på 22 timmar stämmer oavsett.

SI-omvandlingar är bra skit. Mer värdelöst vetande: på en timme förbrukar en PS5 i Standby ungefär 1290 kalorier.

(Sen kan vi diskutera det där med "förbruka" - egentligen omvandlas ju bara energin från en form till en annan, men så filosofiska behöver vi inte bli. )


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

SI-omvandlingar är bra skit. Mer värdelöst vetande: på en timme förbrukar en PS5 i Standby ungefär 1290 kalorier.

(Sen kan vi diskutera det där med "förbruka" - egentligen omvandlas ju bara energin från en form till en annan, men så filosofiska behöver vi inte bli. )

Förbrukar energins nyttiga form

Förbruka: använda något så att mängden eller tillgängligheten för detta minskar

Också värt att poängtera då att de flesta när de pratar om energiinnehållet i mat säger kalorier när den i själva verket brukar anges i kilokalorier (kcal). 1290 kalorier som du räknade ut skulle alltså stå som 1,29 kcal (eller snarare avrundas till 2 kcal) på en matförpackning och är alltså en väldigt liten energimängd.

Medlem
Skrivet av neocon:

Förbrukar energins nyttiga form Också värt att poängtera då att de flesta när de pratar om energiinnehållet i mat säger kalorier när den i själva verket brukar anges i kilocalorier (kcal). 1290 kalorier som du räknade ut skulle alltså stå som 1,39 kcal på en matförpackning och är alltså en väldigt liten energimängd.

Om man nu inte anser att uppvärmning är användbart, det vill säga. Det är ju energi det också! Men ja, den elektriska energin förbrukas.
Och yupyup, jag blir lika frustrerad varje gång någon översätter kcal till "kalorier". ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

den elektriska energin

Vilket är ett koncept jag trodde jag hade stenkoll på tills i år. Har alltid trott att det är elektronerna som flödar genom kretsarna som är energibärare, men energin går inte ens huvudsakligen genom ledarna utan i tomrummet runt dem. Om du är intresserad så kan jag rekommendera dessa två videos om det. Kommer ta tid för mig att smälta det här sättet att se på elektricitet. Ser du första videon måste du också se den andra eftersom den innehåller viktiga klargörelser.

Medlem
Skrivet av neocon:

Vilket är ett koncept jag trodde jag hade stenkoll på tills i år. Har alltid trott att det är elektronerna som flödar genom kretsarna som är energibärare, men energin går inte ens huvudsakligen genom ledarna utan i tomrummet runt dem. Om du är intresserad så kan jag rekommendera dessa två videos om det. Kommer ta tid för mig att smälta det här sättet att se på elektricitet. Ser du första videon måste du också se den andra eftersom den innehåller viktiga klargörelser.

https://youtu.be/bHIhgxav9LY

https://youtu.be/oI_X2cMHNe0

Nu känns det som att det börjar bli skapligt off-topic, men intressant är det onekligen! ^^ Fysik i allmänhet är sjukt spännande (some pun intended), och det händer ju faktiskt saker vad gäller forskning och utveckling på många fronter fortfarande (som jag nämnde på förra sidan kring halvledare kontra supraledare - finns mycket kvar att kika närmare på där), även i vår "moderna" värld har vi oändligt mycket kvar att lära.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

eld
Medlem
Skrivet av neocon:

Enheten Wh (Wattimme) används för att beskriva mängd energi. 1000 Wh motsvarar energiförbrukningen om du kör mikron på 1000 W i en timme. W (Watt) är effekt och motsvarar energin som genereras eller förbrukas per tidsenhet (Joule/sekund) och är det mått som används för att indikera vad elektrisk utrustning drar. Om PS5:an drar 1,5 W så konsumeras alltså 1,5 Joule energi per sekund. Det är vanligt att blanda ihop W och Wh. Din uträkning på 22 timmar stämmer oavsett.

Helt sant, jag borde tänka på att säga att något drar en viss mängd W, inte att det drar Wh!

Medlem

Nej Putin är sin kompis inte din kompis. Han behöver inte vara din kompis. Ingen går riktigt säker runt en diktator/ föredetta agent. Hur som har bara ps5an i viloläge om en uppdatering är på gång mm. Allt annat laddar jag från andra platser i lägenheten. Har alltid 2 handkontroller på ladd(playstation dockan) hela tiden. Men tyvärr så går dom sönder hela tiden. En fungerar bra av 5. Så snart blir det en ny!

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

SI-omvandlingar är bra skit. Mer värdelöst vetande: på en timme förbrukar en PS5 i Standby ungefär 1290 kalorier.

Jag ger den en ostmacka då och då så den inte ska bli gnällig.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Jo precis, det är kriget i Ukraina som orsakade dyra elpriser redan under hösten och vintern 2021. Inte hål-i-huvudet-politik där man stänger ned kärnkraft, hindrar utbyggnad av ny kärnkraft och sedan ber folk att dammsuga mindre för att det har "blåst för lite" och är kallt på vintern.

Samma logik som att kriget i Ukraina orsakar höga bränslepriset och inte att drygt halva priset är skatt+moms+momsskatt+skattmomsskattsmomsskatt+lite mer skatt.

Men det är lugnt, man kan ju spara pengar genom att cykla 120km till och från jobb, duscha i kallvatten och sitta hemma i totalmörker mellan arbetstimmarna. 👍

Så kriget i ukraina har inget med bränslepriset att göra menar du? Det är bara skattens fel?

Medlem
Skrivet av fooobar:

Köp en billig handkontrolladdare. Mer praktiskt än sätta i usb-sladden med.

Hur mycket elförbrukning tjänar du på att använda en billig laddare kontra att ha konsolen i standby?

Medlem

Stänger av och drar ut allt jag inte använder, givetvis. Många bäckar små som bidrar positivt till både ekonomi och miljö för en låg grad av ansträngning.

Medlem
Skrivet av KAOSMAN:

Hur mycket elförbrukning tjänar du på att använda en billig laddare kontra att ha konsolen i standby?

Det är frågan dock. Borde teoretiskt vara lite iaf då konsollen håller vissa andra funktioner igång med.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Det är frågan dock. Borde teoretiskt vara lite iaf då konsollen håller vissa andra funktioner igång med.

Billig elektronik brukar inte vara den mest energieffektiva heller. Så med det i åtanke och faktumet att du ändå behöver vänta på uppdateringar så kanske det är en liten eller ingen vinning med laddstation energimässigt? Otroligt smidigt dock, särskilt om man spelar ofta.

Jag brukar ladda mina handkontroller i PCn när den ändå är igång.

123
Skriv svar