Rykte - Microsoft släpper en Xbox-streamingpuck nästa år

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av fooobar:

Jag tror det är en storr risk nästa generation konsoller är mer eller mindre appar från alla läger. Det är ju 5-7 år dit eller så.

Jag har svårt att se Nintendo hamna där inom tio år, men Sony och Microsoft? Definitivt. Även om det pratats om skivans död länge, länge nu, och den överlevt i fler generationer än vad många bedömt som troligt, kommer streaming förändra marknaden radikalt. Precis som redan skett på andra håll.

Usch, jag känner mig gammal.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

haha!

Tyvärr är JLo inte på den öppna marknaden XD

Haha - Jag har alltid tyckt att din profilbild passar utmärkt på ett Tinder-konto. 😉

Medlem
Skrivet av lonian:

Testade nu på Xbox.com/play och ja det flyter ju hur bra som helst, grafiken är dock som någon pixlig youtubefilm.

Så jag använder nog /play för att testa olika spel och faller de i smaken så tankar jag hem det på min Series X.
Då slipper man ju tanka hem spel i onödan bara för att inse att det inte var bra.

Vad har du för uppkoppling? Jag har väldigt lite artifakter i bilden när jag kör via webbläsaren och inte appen. Sitter på 250/100 lina med trådad uppkoppling. Men Stadia funkar ännu bättre till och med. Både via chromecast och datorn. Aldrig några problem alls och jag märker aldrig av latency heller.

Medlem

Tycker det handlar om olika use-case. Som t.ex. när mobil telefoni kom var det ju i ärlighetens namn klart sämre ljudupplevelse än fast telefoni, men fördelarna med tillgänglighet övervägde för stora massan.

Medlem
Skrivet av robbis:

Vad har du för uppkoppling? Jag har väldigt lite artifakter i bilden när jag kör via webbläsaren och inte appen. Sitter på 250/100 lina med trådad uppkoppling. Men Stadia funkar ännu bättre till och med. Både via chromecast och datorn. Aldrig några problem alls och jag märker aldrig av latency heller.

100mbit trådat. Ser likadant ut om jag kör i molnet på xbox eller pc.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skribent
Skrivet av PGR1985:

Haha - Jag har alltid tyckt att din profilbild passar utmärkt på ett Tinder-konto. 😉

Haha! Men då vet jag det. Jag är så gammal att jag inte har någon erfarenhet av dejting-appar. Har alltid sagt att om jag blir singel igen så är jag körd för jag har ingen koll på hur man dejtar online. Men nu har jag i alla fall den dedikerade profilbilden! XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av lonian:

100mbit trådat. Ser likadant ut om jag kör i molnet på xbox eller pc.

Satt precis att körde GTA san andreas på cloud via xbox one och märkte inte att jag satt och spela streaming. Upplever du olika i olika spel? Känns som vissa spel funkar bättre än andra.

Medlem

Åh! Fördröjningar! Det bästa som finns när man ska spela! Jag tar tio.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Hmmm detta kan bli nått för mej!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Hmmm detta kan bli nått för mej!

Är fortsatt lite skeptisk till streamade spel, men är som du ändå nyfiken på att testa.

Dock så måste de komma med möjligheten att man kan streama sina onlineköpta spel (inte endast Gamepass som i dag) innan det kan bli ett seriöst alternativ.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av robbis:

Satt precis att körde GTA san andreas på cloud via xbox one och märkte inte att jag satt och spela streaming. Upplever du olika i olika spel? Känns som vissa spel funkar bättre än andra.

Det ser ganska likadant ut i alla spel.

Känns lite som när man slår på 480p på youtube eller liknande.
Men hällre det än att upplösningen är perfekt och det är delay = ospelbart.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av martinot:

Dock så måste de komma med möjligheten att man kan streama sina onlineköpta spel

Så funkar det redan på Geforce Now, Boosteroid och t.o.m. Stadia (om man vill)

Medlem
Skrivet av Juilt31:

Så funkar det redan på Geforce Now, Boosteroid och t.o.m. Stadia (om man vill)

Exakt. Detta måste ju även Xbox streaming få till för att bli en komplett tjänst.

Gamepass är utmärkt i grunden, och en enormt stor miss att Stadia inte gick för (hade troligen inte varit så misslyckat på marknaden och bland användarna då), men om man skall ersätta en konsol så måste det fungera att spela även sina köpta spel.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Thedonnaz:

Vad tycker här om steam link till AppleTV? Funderar på att göra två flugor på smällen och köpa en sån och dra ner SteamLink till den. Latency?

Jag spelar via min appletv rätt ofta, eller mina två. Den jag har trådlöst i sovrummet med wifi6 router knappt 3m bort fungerar lite sisådär, men den med sladd i vardagsrummet fungerar svinbra. Dock tycker jag oftast appen Moonlight (som kräver ett nvidia grafikkort) fungerar bättre rent tekniskt, även om steamlink appen mjukvarumässigt är lite flashigare.
Detta med två dualsense kontroller parade till appleTVarna. Ingen inputdelay eller något till den trådade, oftast ingen till den trådlösa heller men ibland kan den hicka till lite och grafiken sänks ett snäpp pga bandbredd för att sedan skruvas upp igen (Å då spelar jag frenetiskt spel som heter Rogue Legacy 2 just nu där inputdelay = död )

Medlem
Skrivet av lonian:

Det ser ganska likadant ut i alla spel.

Känns lite som när man slår på 480p på youtube eller liknande.
Men hällre det än att upplösningen är perfekt och det är delay = ospelbart.

Kommer säkert optimeras med tiden också. Har du testat stadia? Tänkte vad du får för kvalitet där

Medlem

Jag är gammal o fattar inte.
Betyder det att när jag åker till landet så behöver jag bara ta med min dator (Mac) och en handkontroll så kan jag spela även där fast min Xbox är hemma?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Har redan en SteamLink app på min tv som funkar utmärkt.
Kan tänka mig att de släpper en app som funkar också. Finns ju till telefonen så varför inte tvn.
nu när jag tänker efter så har jag inte kollat om det finns en sådan app.

Medlem
Skrivet av Gregermeister:

Superintressant!

Har precis fått fiber 1000 installerat, provat ett gäng Battlefield spel m.m. Och det flyter som smör med mycket låg latens. Installerade ett Battlefield och jämförde, knappt någon skillnad.

Streaming är framtiden

Skrivet av robbis:

Vad har du för uppkoppling? Jag har väldigt lite artifakter i bilden när jag kör via webbläsaren och inte appen. Sitter på 250/100 lina med trådad uppkoppling. Men Stadia funkar ännu bättre till och med. Både via chromecast och datorn. Aldrig några problem alls och jag märker aldrig av latency heller.

Skrivet av lonian:

100mbit trådat. Ser likadant ut om jag kör i molnet på xbox eller pc.

Latens har fortfarande inget med uppkopplingshastighet att göra, du kan ha Gbit internet och fortfarande ha värdelös latens.
Det räcker med Ca 35Mbit för 4k HDR hos stadia som exempel.

Hoppas på att det finns någon smidig eller billig lösning i höst när Starfield släpps, tror inte att den typen av spel behöver så bra latenser.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Latens har fortfarande inget med uppkopplingshastighet att göra, du kan ha Gbit internet och fortfarande ha värdelös latens.
Det räcker med Ca 35Mbit för 4k HDR hos stadia som exempel.

Hoppas på att det finns någon smidig eller billig lösning i höst när Starfield släpps, tror inte att den typen av spel behöver så bra latenser.

Många av spelen jag spelar kräver inte super hög latancy för att fungera bra. Spelar inte quake direkt.

Medlem
Skrivet av robbis:

Många av spelen jag spelar kräver inte super hög latancy för att fungera bra. Spelar inte quake direkt.

Tror du missuppfattar något. Det är nämnligen låg latens som är bra... Latens i detta sammanhang kan enkelt beskrivas som fördröjningen som sker av att skicka data från ett ställe till ett annat. Dvs all latens är dålig. Och ju mer latens man har destå sämre är det.

Precis som @Fearnox säger: "Blanda inte ihop det med överföringshastigheten"

Medlem
Skrivet av maq777:

Tror du missuppfattar något. Det är nämnligen låg latens som är bra... Latens i detta sammanhang kan enkelt beskrivas som fördröjningen som sker av att skicka data från ett ställe till ett annat. Dvs all latens är dålig. Och ju mer latens man har destå sämre är det.

Precis som @Fearnox säger: "Blanda inte ihop det med överföringshastigheten"

Jag vet hur latency fungerar menade att spelen jag spelar märks inte hög latency av så mycket i. Blev fel bara

Medlem
Skrivet av martinot:

Har varit ganska skeptisk till streaming generellt så här långt, men det låter ju lovande!

Vilket bolag har du som nätleverantör?

Jag måste säga att det funkar fantastiskt bra, har varit någon hickup här och där men inget som stört upplevelsen nämnvärt. Ska sägas att jag endast kört Xbox cloud gaming på min series s.

Har provat Geforce now lite kort på min gamla MacBook Pro från 2012 och visst funkade det, körde ingen längre session då jag saknar fristående mus.

Har Allente som leverantör med fiber installerat av IP Only.

När jag provspelade Battlefield 1 och V så hade jag 7ms latens, lägre än någon annan spelare på servern.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag vet hur latency fungerar menade att spelen jag spelar märks inte hög latency av så mycket i. Blev fel bara

Hög latens märks i alla spel.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Hög latens märks i alla spel.

Finns ju olika skalor av hög latency... hög ospelbar latency eller spelbar hög latency... beror ju väldigt mycket på vilket spel du spelar.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Latens har fortfarande inget med uppkopplingshastighet att göra, du kan ha Gbit internet och fortfarande ha värdelös latens.
Det räcker med Ca 35Mbit för 4k HDR hos stadia som exempel.

Hoppas på att det finns någon smidig eller billig lösning i höst när Starfield släpps, tror inte att den typen av spel behöver så bra latenser.

Hur menar du att man ska göra för att få bättre latency?
På mobiltelefonen har det runnit som sirap, både lagg och att kontrollern är seg. På datorns webbläsare går det fint. Upplösningen är dock fortfarande horribel för mig. Upplösningen på datoskärmen är 2560x1440 och 27 tum. På laptopen som har samma pixlar men 14 tum skärm så ser det snyggare ut.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av robbis:

Kommer säkert optimeras med tiden också. Har du testat stadia? Tänkte vad du får för kvalitet där

Nä, har ingen anledning att använda Stadia.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar