Top tio bästa spel någonsin:

Medlem
Top tio bästa spel någonsin:

Japp, inga konstigheter med den rubriken. Jag gillar att läsa listor emellanåt.

Skriv en topp 10 med (om du orkar) en kort motivering på max en mening. Motiveringen är som sagt valfri att lägga in. Du kan lägga en kommentar om listan efteråt om du vill också.

1: Mass Effect 1-3
Samlingen gör att jag inte behöver välja!

2: Titanfall 2
Mest underskattade shootern någonsin?

3: XCOM 2
Skapade genren och fortsätter sätta standard.

4: Mirrors Edge
Jag vet att detta spel har brister men koncept, musik och parkour varvat med ögonblick av totalt lugn på hustaken är oslagbart.

5: Mario Kart 8
Kan inte välja en favorit i serien så jag tar det senaste.

6: Rome: Total War
Hade jag spelat mer PC hade något annat TW kunnat hamna här.

7: Hell let loose
Nykomlingen som jag sätter på listan för att jag älskar det men också för att visa att milsim på konsol är för att stanna.

8: Sea of thieves
Medan alla talar om att Xbox saknar exklusiva titlar så missar man detta mästerverk tillsammans med State of decay 2.

9: Gears of war
Jag har haft så kul med den här serien men jag minns tydligt hur nyskapande det var när det kom.

10: Full Spectrum Warrior
Varför detta koncept aldrig fått en trea eller startat en egen genre är så underligt.

Jag märker att det saknas spel från unga år i den här listan. Men jag drack en massa whiskey innan jag skrev den och orkade inte tänka tillbaka så långt.

Medlem

1.Dark Souls 1
Mitt första souls-spel, inget blir sig likt igen
2. Escape from Tarkov
Finns inget spel som pumpar igång mig mer och som har det djupet i gameplay och interaktioner
3. Fable 1
Det jag spelade absolut mest som "barn"
4. Counter strike: Global Offensive
Det spel som präglade min ungdom mest, dreamhack, tävlingar med polarna osv.
5. Hunt Showdown
Fantastiskt setting, adrelinpumpande gameplay, kåbojsare.
6. Witcher 3
Storyn, 5/5.
7. Bioshock 1
Rapture och allt vad det innebär.
8. Dead by Daylight
Bli jagad av ikoniska mördare, ja tack.
9. Elder scrolls IV oblivion
Mitt favorit elder scrolls spel, älskar oblivion.
10. Elder scrolls V skyrim
Var tvungen att ha med skyrim också, inte lika bra som oblivion men inte långt ifrån,

Avstängd

1. Dark Souls
2. Zelda: Ocarina of Time
3. Operation Flashpoint
4. Baldur's Gate 2
5. Deus Ex
6. Zelda: Breath of the Wild
7. Quake 3/Quake Live
8. Mount & Blade: Warband
9. Project Reality
10. Pokemon Blå/Röd

Medlem

1) Deus Ex
Världens bästa spel
2) Thief: The Dark Project
Världens bästa smygspel
3) Thief II: The Metal Age
Världens bästa smygspel, nu ännu bättre
4) VtM: Bloodlines
Bästa RPG:et
5) Morrowind
Bästa öppna världen
6) Dishonored
Bästa mördarsimulatorn
7) Chrono Trigger
Bästa JRPG:et
8) Suikoden II
Näst-bästa JRPG:et
9) Prey
Bästa rymdstationsspelet
10) Mirror's Edge
Aldrig haft så skoj att tävla mot mig själv i time trials

EDIT: Bubblare som lätt hade kunnat ta 10ans plats; Castlevania: Symphony of the Night, FEAR och NieR.

Medlem

1. Horizon: Zero Dawn
Gåshudsstory och klockren gameplay.

2. The Last of Us
Fick pappa-hjärtat hos mig att blöda.

3. Mass Effects 1
Gåshudsstory och världsbygge av högsta klass.

4. Morrowind
Upptäckarglädjen är oslagbar.

5. The Witcher 3
Världens kanske bästa spel (på en femteplats, ja 🤷‍♂️)

6. StarCraft 2
Den perfekta e-sporten, att spela och titta på.

7. Heroes of the Storm
Spelat med vännerna sedan betan och har fortfarande lika roligt.

8. StarCraft + Brood War
Om 2an är det perfekta multiplayer-spelet har 1an den perfekta RTS-kampanjen.

9. Heroes of Might and Magic 3
The pinnacle of turn based gameplay

10. Civilization 2
Världsherravälde blir inte mer tillfredsställande än så här.

Snabb lista. Kan mycket väl ha råkat glömma någon favorit. Men sånt händer.

Edit: Ser Vampire: Bloodlines nämnas i tråden. Det borde jag ha fått med på listan. Förmodligen på Civ2s bekostnad. Men lagt kort ligger.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

1: The Elder Scrolls III: Morrowind
Spelet som förstört alla andra spel och spelutvecklare för mig, INGET kommer i närheten av detta.

2: The Elder Scrolls V: Skyrim
Morrowind for dummies.

3: The Elder Scrolls IV: Oblivion
Morrowind light.

4: Fallout 3
"Oblivion with guns" och det räcker långt.

5: Fallout New Vegas
Många förbättringar från 3:an, men larviga New Vegas gangsters och cosplay romare drar ned helheten.

6: Fallout 4
Fallout 3 light.

7: Warlords Battlecry 3
Rts med rollspelsmix, massor av omspelspotential med permanenta hjältar utan leveltak.

8: Mass Effect
Fantastiskt rollspel, synd att uppföljarna blev något annat.

9: Guardian Heroes
Gå-och-slå mixat med rollspel mixat med Super Smash Bros innan Super Smash Bros ens fanns, och mycket bättre.

10: Hired Guns
Fortfarande den bästa spelmusiken som gjorts och dom coolaste hjältarna.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Kommer förmodligen återbesöka listan dagligen för resten av mitt liv då topp-10 varierar otroligt mycket, men det här är första utkastet baserat på vad som dyker upp i huvudet först:

  1. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

  2. Metal Gear Solid

  3. Metal Gear Solid 3: Snake Eater

  4. Quake III Arena

  5. The Legend of Zelda: Twilight Princess

  6. Shadow of the Colossus

  7. Quake

  8. Secret of Mana

  9. Chrono Trigger

  10. Final Fantasy IX


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Heroes of Might and Magic 3
Världens bästa spel.
Doom 2+ Ultimate Doom
Bästa shootern, med fortfarande oslagbar kombination av grym vapendesign, fiendedesign, leveldesign, spelmekanik, musik, tempo och flow.
C&C Red Alert
Bästa RTS-spelet, mycket tack vare OpenRA.
Stalker Shadow of Chernobyl + Call of Pripyat
Trots buggar och problem är det fortfarande bästa openworld-spelet som gjorts, med oslagbar atmosfär och inlevelse.
Worms Armageddon
Fortfarande skitroligt att spela än idag.
Quake 3/Quake Live
Bästa multiplayer-shootern, med fantastisk spelmekanik, känsla och flow.
Portal 1-2
Grymt välpolerade roliga pusselspel med roliga karaktärer och berättande.
Trackmania Nations/Stadium
Bästa fartkänsla man kan få i ett bilspel.
F.E.A.R
Bland det grymmaste action-liret som gjorts.
System Shock 2
Fantastisk härligt spel med tung atmosfär och inlevelse.

Bubblare som kanske en annan dag hade kommet med på listan istället:
Dark Messiha of Might and Magic, Blood, C&C Generals + Zero Hour, Deus Ex, Fallout 1-2 + New Vegas, Heroes 2, Duke Nukem 3D, Half Life 1-2, Unreal Tournament, UT2004, Team Fortress 2, Rocket League, Operation Flashpoint, Minecraft, Carmageddon 2, Super Mario 3 + World, Megaman 2-3, Donkey Kong Country 1-2, SWAT 4, Supreme Commander + Forge Alliance, Starcraft+ Broodwar, Warcraft 2, Grim Fandango, Thief 1-2, Morrowind, Settlers 1-4, Max Payne 1-2, Mafia, GTA 1-5 + Vice City, Moonstone, Left 4 Dead, Anno 1404, Kingdom Come Deliverance, Alien vs Predator 2, Battlefield 1942, Battlefield 2, Battlefield Bad Company 2, Counter Strike, Subnautica, Diablo 1-2, Jedi Knight Outcast 2 + Academy, RTCW, Vampire: The Masquerade – Bloodlines, Ultima 3-7. GTR 2, Hotline Miami, Monkey Island 1-2. The Sims, Sim City, Mass Effect 1-2, Bioshock, Tetris.

Medlem

Last of us
Bloodborne
Vagrant Story
Astrobot Rescue mission (vr)
Suikoden 2
Legend of dragoon
Alan wake
Red dead redemption 2
Dead space 2
Last of us part 2

Medlem

Dark Souls 1
Nier: Automata
Mass Effect 1
Bloodborne
Elden Ring
The Witcher 3
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Quake
Fallout New Vegas
Star Wars: Knights of the Old Republic

Är nog de spel som lämnat djupast spår på ett eller annat sätt!


signatur

gorm streamar ibland!

Medlem

1. Final Fantasy 6
Musiken, Storyn, Karaktärerna, om nåpot spel är värd en skysst remake så är det detta spel!
2. World of Warcraft
Kanske fusk att säga WoW.. men upp till Cataclysm var det det enda jag spelade mer eller mindre...
3. Baldurs Gate 2: Shadows of Amn
Wow.. vilket spel, detta banade vägen in till D&D och att bli spelledare för riktiga människor! Scary.
4. Dark Souls
Supercoolt när det kom, så jäkla kul.
5. Castlevania: Symphony of the Night
Vågar nog säga bästa Castlevania någonsin. Det har det mesta!
6. Final Fantasy 9
Japp, ett till Final Fantasy, 9an är fenomenalt på så många sätt även om slutet kunde skrivits bättre.
7. Fallout 2
Oj vad jag har spelat detta i yngre dar när datorn man hade då inte orkade med mer. Så fritt och så många karaktärsbyggen.
8. Burnout 3: Takedown
Hands down bästa party bilspelet!
9. Europa Universalis 4
Ett spel jag spenderat så lång tid med måste in på listan. Alla omgångar blir olika, sjukt bra spel.
10. Dragon Age Origins
I Baldurs Gate andan kommer ett spel med väldigt intressant bra story, bra karaktärer och sjukt kul strider.

Medlem

Hade varit kul om vi kunde få till en officiell lista över FZ's top 10 spel of all time.
Med typ knockout stages mellan titlar som communityn röstar för.

Svårt att komma på personlig top 10. Kanske ska man ta en titel inom 10 olika genrer? Uppdaterar när jag funderat.

Men både objektiv och personlig sanning så är väl Witcher 3 #1


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

1. Witcher 3
Fantastiskt spel med en värld som konstant gör att jag vill tillbaka. Spelet fick en att gå tillbaka och spela igenom ettan och tvåan, som var ruskigt bra de också. Införskaffade även böckerna och läser igenom dom nu. Måste helt klart varit tidernas bästa spel.

2. Kingdom Come Deliverance
Bästa rollspelet jag någonsin spelat. Allt från striderna till att försöka råna någon får en att tagga till. Rekommenderar er alla att ge detta ett ordentligt försök.

3. Fable 1
Hade glömt hur fantastiskt detta var så spelade faktiskt om det i början på året. Fortfarande lika episkt och kul.

4. Red Dead Redemption 2
Vilda västern. Behöver väl ej säga mer.

5. Country Strike 1.6/Source
Slår ihop dessa då de båda var en stor del av min barndom.

6. Prey
Fann detta tack vare Gamepass. Fantastiskt spel

Efter dessa har jag svårt att rangordna de resterande. Men helt klart säger de väl att det var ett tag sen vi hade ett riktigt bra spelsläpp..

Medlem

Resident Evil
andra spelet jag köpte till PS, och en av de största upplevelserna någonsin, jag älskade den mysläskiga stämningen i herrgården med alla sina hemligheter

Resident Evil 2
uppföljaren var större, och kändes ibland som att vara mitt i en actionfilm

Tomb Raider
tidernas bästa äventyr, helt unik atmosfär, Lara kändes så utsatt och isolerad i dom mäktiga miljöerna

Silent Hill
mest skrämmande spelet någonsin, ett av dom där spelen som tjänar på att inte vara för stort och där den begränsade grafiken gör att man får använda fantasin, då man inte kan se allt

Shenmue
ännu ett spel med helt unik atmosfär, fortfarande inte spelat nåt som känns som Shenmue

Grand Theft Auto: Vice City
skitkul och helt galet, och det var ett måste att skaffa spelet, då jag växte upp på 80-talet

Grand Theft Auto: San Andreas
roligaste open world-spelet, och nu var det stort på allvar, plus för att man kunde experimentera med huvudkaraktären (bli fet, träna upp sig till en biff, köpa kläder), gang wars

Metal Gear Solid
spännande och fascinerande äventyr som emellanåt känns riktigt läskigt

Ape Escape
det här kommer alltid att kännas som ett sommarspel, eftersom jag köpte det när det släpptes sommaren 1999, lysande soundtrack, och det är aldrig fel att knocka irriterande apor

Spyro the Dragon
mitt första Playstation-spel, riktigt mysigt och roligt, med ett lika mysigt soundtrack

Medlem

Sånt här är ju typ omöjligt, så många fantastiska spel man spelat genom åren. Möjligen om man ska göra topp 10 för varje genre så skulle det gå så får passa men kul att se vad folk gillar


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

1. Elden Ring
2. Red Dead Redemption 2
3. Dark Souls 3
4. Bloodborne
5. Age of Empires 2
6. Counter Strike
7. Diablo 2
8. Half Life 2
9. Call of Duty MW2
10. Witcher 3

Medlem
Skrivet av korvmos:

Sånt här är ju typ omöjligt, så många fantastiska spel man spelat genom åren. Möjligen om man ska göra topp 10 för varje genre så skulle det gå så får passa men kul att se vad folk gillar

Ja, själv så får jag ångest och vill ändra min lista hela tiden.

Medlem

1. Quake World
2. Half-Life (1-2 och framförallt Alyx)
3. Mario Kart
4. Elitserien 95
5. Knights of the old republic 1-2
6. Dungeon Keeper
7.Ninja Gaiden Black
8. Death Stranding
9. Baldurs gate 2
10. Sega Rally

Medlem

En lista på tio titlar är riktigt, riktigt svårt. Vet inte ens om jag kan stå för alla riktigt och kommer förmodligen ändras. Men väljer de jag kommer att tänka på spontant och utöver Zelda: Breath of the Wild så är spelen inte i någon speciell ordning.
1. Zelda: Breath of the Wild
Jag har älskat Zelda sen tidigt 90-tal och efter bara någon minut in i BOTW så föll jag pladask. Friheten, äventyrskänslan, hur vackert det är. Man kände sig som ett barn igen med två guldkassetter till NES.

2. World of Warcraft
WoW är tveklöst det spel jag har lagt mest tid på. Jag har inte vågat räkna på alla karaktärer och olika klasser man har provat på. Det som alltid dragit mig in är Azeroth, storyn och communityt. Tyvärr är glansdagarna borta sen 10 år tillbaka, men vid ny expansion så brukar jag hälsa på igen i världen och mina gamla guildvänner.

3. Elden Ring
Mitt första From Software-spel och med Zelda: BOTW i ryggen så kom jag in i Elden Ring snabbt. Men här var det ett annat slags äventyr. Här var det ett rejält rollspel istället där jag bygger upp min karaktär med specifika stats, försöker överleva bossar med precision och det i en fantastisk värld att springa runt i.

3. Spider-Man
På 90-talet sändes Spider-Man på Lattjo Lajban på TV4. Sen dess har jag varit ett fan av Spindeln och tog tag i de flesta spelen som kom. Men inget var direkt det jag sökte efter. Sen kom Spider-Man till PS4... Redan i introt där Peter Parker slänger i sig en macka och svingar ut genom fönstret i ett tidigt New York, så visste jag.. Det här är vad jag velat ha och så fortsatte det spelet igenom.

4. Final Fantasy 7
Jag älskar många delar av Final Fantasy-serien. 6an, 9an, 4an främst. Men fick försöka plocka ett och då landade det på FF7. Det var mitt första JRPG och det som fick mig att förstå engelska mer. Kanske i inte är så mycket att se på idag, men karaktärerna och storyn är bland det bästa för mig än idag. Sen kom ju även FF7 remake som jag också älskar.

5. Zelda - A Link to the past
Zelda i 2D blev aldrig bättre än såhär. Ett sånt där spel man kan slänga ut ord som pixelperfektion och musikala mästerverk och verkligen mena det.

6. Minecraft
Jag har spelat Minecraft sen betan och något jag återkommer till och från för att prova senaste uppdateringar eller bara explorea en ny seed. Det är så rofyllt att bygga i det eller att bara gräva i grottor efter material. Tills det kommer ett FSSSSSSS-ljud och det kryper i nackhåren på en och man har förlorat allt man samlat på sig. Byggde en kopia av Kakariko Village från Ocarina of Time en gång, som går att beskåda på YT.

7. Batman: Arkham Asylum
Världens bästa superhjältespel någonsin. Det är vad jag sa länge tills Spider-Man kom. Det första i serien, men för mig peakade det redan här där det blev som en hybrid mellan metroidvania, stealth och action.

8. Super Mario Odyssey
Finns alldeles för många bra Mario-spel. Egentligen kunde jag inte välja. Men spontant blev det Odyssey. Ett spel som tog konceptet från Mario 64 och Banjo-Kazooie och skruvade upp det till 1000. Perfekt kontroll, underbara världar att explorea och jättekul att samla månar.

9. Tetris Effect
Finns det något mer klassiskt än Tetris? Ett väldigt enkelt koncept som har mycket mer djup än så. Sen kom Tetris Effect och tog gameplayet och slängde in musik och grafik som gjorde en helt hög av blockplacerande. När jag väl har det framför mig så är jag verkligen i spelet.

10. Northgard
Jag älskar strategispel, men jag är urusel på det. Kan inte multitaska och bara fokusera på en grej åt gången. Northgard får det att funka bättre för mig där det är mer inrutat och så är det jättefint med sitt vikingatema. Vintern kan vara hård, men kul idé med årstider!

EDIT: "Kort motivering på max en mening." Hehehe eeeh.. Missade det.


signatur
Medlem

Förvånad att folk fortfarande tycker BOTW var ett bra spel.

Min lista ser nog lite annorlunda ut än de allra flesta

  • Tibia

  • Dayz

  • Path of Exile

  • Witcher 1

  • Divinity Original Sin 2

  • Halo

  • Metro

  • Dragon Age Origins

  • Assassins Creed

Har verkligen svårt att komma på AAA-spel som varit fantastiska, inget jag kommer på på rakt arm iaf.

Moderator | Testpilot
Skrivet av noreason:

Förvånad att folk fortfarande tycker BOTW var ett bra spel.

Min lista ser nog lite annorlunda ut än de allra flesta

  • Tibia

  • Dayz

  • Path of Exile

  • Witcher 1

  • Divinity Original Sin 2

  • Halo

  • Metro

  • Dragon Age Origins

  • Assassins Creed

Har verkligen svårt att komma på AAA-spel som varit fantastiska, inget jag kommer på på rakt arm iaf.

På samma sätt har jag svårt att förstå varför folk tycker grind är roligt, aka Tibia.

Skämt åsido, vi gillar alla olika spel av olika anledningar. Låt oss bara lista våra titlar och så ifrågasätter vi inte så mycket


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

It's not a lake, it's an ocean

Sådant här är alltid hopplöst svårt, och vissa av placeringarna skulle kunna variera från dag till dag, nästan. Men topp 5 känns ganska stabil för min del. Alan Wake kanske också platsar där någonstans, och jag skulle kunna klämma in en hel drös med racingspel också, men två får räcka.

Ungefär så här då:

1. Shenmue II (jag ser nästan Shenmue och Shenmue II som ett och samma spel)
Svårt att sätta ord på hur mycket detta spel har betytt för mig. Den den fjärde skivan på Dreamcast är spelmagi.

2. The Last of Us
Naughty Dogs allra bästa spel. Inte en feltajmad scen, inte en överflödig kommentar. Och riktigt bra gameplay. Så nära perfektion man kan komma.

3. BioShock Infinite
En omvälvande upplevelse. Jag minns att jag när eftertexterna rullade satt och pustade lite och försökte processa vad jag nyss hade upplevt.

4. Rayman Legends
Så nära plattformsperfektion man kan komma.

5. Sonic 3 & Knuckles
Det bästa Sonic-spelet i 2D sprängde gränser på Mega Drive.

6. The Witcher III: Wild Hunt
Oöverskådligt, och jag lär aldrig klara ut det helt, men jag trivs otroligt bra i den här världen och imponeras fortfarande av den.

7. Forza Horizon 4
Kanske var det här som Horizon-serien nådde sin peak.

8. Resident Evil 2 Remake
Så här ska en remake göras! "You need help..."

9. Sonic & All-Stars Racing Transformed
Ett Mario Kart för Sega-fansen, proppat med nostalgi, blinkningar till oss som varit med på resan men också med en alldeles utmärkt kontroll, bra soundtrack och med ett väldigt varierat gameplay.

10. Inside
Obehagligt, suggestivt, fantastiskt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

1. Zelda - Breath Of The Wild
2. Last of Us
3. Metal Gear Solid Phantom Pain
4. Chrono Trigger
5. Resident Evil 2
6. The Witcher 3
7. Red Dead Redemption 2
8. Silent Hill 2
9. Elden Ring
10. Final Fantasy 7 Remake

Medlem
Skrivet av noreason:

Förvånad att folk fortfarande tycker BOTW var ett bra spel.

Min lista ser nog lite annorlunda ut än de allra flesta

  • Tibia

  • Dayz

  • Path of Exile

  • Witcher 1

  • Divinity Original Sin 2

  • Halo

  • Metro

  • Dragon Age Origins

  • Assassins Creed

Har verkligen svårt att komma på AAA-spel som varit fantastiska, inget jag kommer på på rakt arm iaf.

Hade gärna sett din motivering där, om man nu läser OP.


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

Medlem

1. Super Mario Bros 3
Förvånad att ingen har det innan.
2. BOTW
Tror inget Zelda spel berört mig som det innan.
3, Quake 3
Första FPSet som verkligen tog tag i en, Massor med timmar.
4. Dark Age of Camelot
Första MMO't man grottade ner sig i, måååååååånga timmar man har här.
5. GTA5
Kungen av open world? Storyn är bland dom bättre.
6. Witcher 3
Bästa RPGt
7. Mario Kart 8
Alla är bra, karting racing som den är bäst.
8. Heroes of Might and Magic 3
Awesome strategi
9. Worms
Multiplayer maskslakt, blir inte bättre
10. Trackmania
Racing för massorna. Hade kunna sätta iRacing, Dirt Rally etc, men känns lite för riktat till simonly


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

Medlem

1. Last of Us 1 - Störst emotional impact i ett spel någonsin
2. Bloodborne - Fromsoft i gotiskt skräcktema, love it
3. Sekiro - Fromsofts bästa spel rent speltekniskt
4. Castlevania SOTN - Stilbildande metroidvania spel, med underbart soundtrack
5. Silent Hill 2 - Atmosfären slår allt
6. Horizon Zero Dawn - Nytt IP, nytt världsbygge, Studion hade inte gjort nått liknande tidigare. Ändå blev det homerun
7. Shadow of the Colossus - Bara så vackert och rogivande
8. Super Mario Bros 3 - 2D plattforms perfektion
9. Until Dawn - Har nog aldrig blivit så positivt överraskad av ett spel (tyvärr har de inte nått upp i samma nivå efter detta)
10. Days Gone - TIllhör dem som älskar detta spel, och få spel-mekaniker får mig att svettas lika mycket som horde-striderna.

Finns MÅNGA fler såklart

Medlem

1. The Elder Scrolls Morrowind - En förförisk värld med enastående soundtracks och RPG-element. Bästa RPG-spelet någonsin?
2. Quake 3 Arena - Det bästa spelet som ID-software någonsin har gjort.
3. Doom 2 - Introduktionen av Super-shotgun. Odödligt soundtrack och topklassig leveldesign. ID software andra bästa spel.
4. F.E.A.R 1 - Monoliths bästa fps.
5. Diablo 2 - Satte ny standard för RPG-genren.
6. System shock 2 - Det bästa survival-horror fpset.
7. Super Mario bros 3 - Bästa 2d-platformaren.
8. Quake 1 - Spelat om det fler gånger än vad jag kan minnas, switch står nu på tur!
9. Unreal 1 - Det bästa sp-spelet som Epic gjort.
10. Dungeon siege 1 - Unikt action-RPG än idag med fantastiskt soundtrack.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

1. Final Fantasy XI Online med expansioner
Mest unika MMORPG när det kommer till gear selection, varje klass har flera olika builds som man förväntas ha, och byta mitt under strid, horisontell gear progress. Aldrig sett det innan eller efter.

2. Football Manager / Championship Manager
Kan välja vilket spel som helst från serien, alla funkar lika bra det året som det är aktuellt.

3. Final Fantasy VII
Alla karaktärer, musik, design, magiskt.

4. Super Mario World

2D i perfektion, funkar lika bra nu som då.

5. Final Fantasy X
De bra sidorna vägde upp så hårt mot de dåliga att detta är med på listan

6. Zelda Ocraina of Time
Bästa N64-spelet, levde helt klart upp till förväntningarna efter Link to the Past

7. Warcraft 3 + Frozen Throne
Otrolig story, djävligt kul multiplayer + custom games

8. Quake 3 Arena
Världens bästa fps

9. Counter Strike 1.3 (??)
Osäker vilken version jag gillade bäst, men tror det hette 1.3 eller 1.4, beta efter 6.x var också riktigt bra. Toxic community efter det och segare spel, nya CS lever inte alls upp till gamla.

10. SpiderMan PS4
Gillade det spelet så sjukt hårt, Marvel-känslan, hur de byggt New York. Kunde bara önska att stan var större.

Sammanfattning, suger med top 10, mycket är på humör, imorgon kan den se annorlunda ut. Vet att jag lämnat ute favoriter som Zelda Link to the Past, Super Mario 3, Super Contra, Street fighter 2, Final Fantasy 9 och 6, Skyrim, Half Life, Unreal Tournament, PORTAL, HoMM 3, osv osv osv.. Alla som helt klart förtjänar vara med på en lista.

Medlem

Det var en svår lista men de här spelen med expansioner etc. Gör dem extra bra också.
1. Command & conquer red alert 1
Tog allt som var i första c&c o förbättrade det. Var asskoj i lan eller mot datorn o i kampanj läget o map editorn. O frank klepackis fantastiska musik.
2. Operation flashpoint cold war crisis
Samma som ovan med stort fokus på brutal realism, stor frihet o en uppdrags byggare o tonvis med moddar, aktivt community och 2 expansioner gav spelet otroligt mycket mervärde. Att kunna göra ett uppdrag var som helst på kartorna och med 30-60 spelare och flera hundra a.i soldater och fordon från cykel, jeep, lastbil, pansarvagnar, helikoptrar o patrull båtar m.m.
3. Half-life
Snabbt o enkelt att sätta sig in i, var hyfsat stämningsfullt på sin tid o små kluriga pussel första gången iaf. Hyfsad a.i och tusentals timmar köttande i multiplayer matcher o både original o mods som cs och firearms och dod.
4. Star citizen
Skalan o detaljnivån som utvecklarna satsar på är mindblowing! 2023 kommer man se om server teknologin dem utvecklar kan få servrarna att få rum för fler solsystem, jumpgates, mer än 50 spelare per server, stabilitet, lämna en kaffekopp på en måne o kom tebax dagen efter o den är kvar teknik...
Npc crew som man kan anställa till sina skepp m.m.
5. Civilization 6
The grand king of 4x strategi imo.
6. Icarus first cohort
Upptäckte det i år och grafiken o ljuden suger in en hårt och med ett par mods så ökar skoj faktorn 300%
7. Desert strike
Klassiskt fordons hero light flygsim där man skulle panga fiender med begränsad ammo o man fick åka tillbaka till baser och ladda om ammo o soppa till sitt vrålåk. Älskade den grova 8 bits hårdrocks musiken i introt. Idag får ja ont i huvudet av den XD
8. Battlefield 4
Roligaste bf spelet med bra balans mellan snygg grafik o bra gameplay o flyt. Väldigt bra team eork synergi när man hade polare som hade en av varje klass i sin squad.
9. Star wars empire at war
Kul o enkelt att lära sig rymd rts med det något beroende framkallande galactic conquest läget där man slogs i både rymdslag, markslag och hanterade basbyggande o resurshantering o trupp förflyttningar o research. I star wars coola värld.
10. Gta San andreas
The best gta ever. Kanske säger så då 5an kändes som man gjort allt redan o var inte lika roligt i längden.

Medlem

Listor är kul! Precis som för många andra här så förändras min lista ganska ofta, hell ibland kan det bara bero på hur jag känner just den dagen. Jag väljer också att utesluta sportspelen på den här lista, jag spelar en hel del FIFA och har genom åren lagt väldigt mycket tid på NHL-serien och liknande också. Flera av dessa titlar ligger i topp när det kommer till ren speltid för mig, men det känns lite "orent" att ha med sådana spel på en sådan här lista.

1: World of Warcraft
Inget spel har jag eller vågar jag säga kommer jag spendera så mycket tid på som World of Warcraft. Jag levde i Azeroth typ konstant mellan 2005 och 2020 och vi har upplevt både toppar och dalar, men sättet som spelet påverkat mig och de band som jag knutit med den där världen kommer inget spel i närheten av.

2: Assassin's Creed Rogue
Ett Assassin's Creed som av många har glömts bort. Mycket då det släpptes på PS3/360 ungefär samtidigt som Unity släpptes till de nya konsolerna, men historien om Shay och Tempelriddarna slog an något hos mig om jag nog aldrig känt tidigare i ett singleplayer-spel. Flera av titlarna här nedan är såklart "bättre" spel, men sättet som AC Rogue berättas på och hur det i slutet också knyter an till en rad andra AC-spel är i min bok magnifikt.

3: The Witcher 3
Vad finns det egentligen att säga om det här spelet som inte redan har sagts? Spelet är så oerhört levande och utspelar sig i en värld som man bara kan gona in sig i och glömma precis allt annat för en stund.

4: Final Fantasy 7 Remake
Innan jag spelade FF7-Remake hade jag typ aldrig tagit i ett JRPG, jag avskydde artstylen, den skrikiga dialogen gav mig kalla kårar och karaktärsmodellerna kändes som att de alla var någon form av fantasitripp genom ett frustrerat pojkrum. Men oj så fel jag hade, visst kan man fortfarande tycka en hel del om karaktärsmodeller och liknande men gud! Gameplay, story och världen! En helt sanslös spelupplevelse som hjälpte mig att få upp ögonen för hela genren.

5: Assassin's Creed 2
Att springa runt Florens till tonerna av Jesper Kyds mästerverk är verklighetsflykt i sin finaste form. Ezios första äventyr är också det i Ezio-serien som jag också tycker har det största djupet, sättet man bygger upp världen här och de relationer som skapas är än idag riktigt fint.

6: The Last of Us
Inget spel någonsin har fått mig att må så dåligt som The Last of Us. Vid ett flertal gånger när jag spelade igenom spelet så var jag helt enkelt tvungen att bara lägga ner handkontrollen och samla mig. Det är så intensivt, så mörkt, så hopplöst men ändå någonstans så är det också gjort med en sådan oerhörd värme.

7: Ni No Kuni - Wrath of the White Witch
Det här spelet är som att stiga rätt in i en saga från ens tidiga barndom. Spelglädje i massor och en fantastisk historia.

8: Counter Strike 1.6
Här vet jag faktiskt inte om det var spelet i sig som var så himla bra eller att det var själva grejen att komma hem från plugget och sätta sig i Ventrilo med vännerna och bara nöta på i timmar. Oavsett vilket har jag än idag väldigt varma känslor för CS även om jag inte alls hänger med i svängarna längre.

9: Gears of War 3
Väldigt svag för hela serien som sån, men de lite mer varierade miljöerna i trean och ett en spelkänsla som förfinats till sitt yttersta där och då och någon form av avslutning på historien som påbörjades i ettan. Briljant!

10: Hidden and Dangerous
Buggigt något så in i helvete och oerhört svårt för oss som typ tolvåringar, men gud vad det här spelet gjorde intryck på mig och min bästa vän. Än idag så kan vi prata om spelet och de minnen vi har knutet till det. För två killar som helt snöat in på Andra världskriget där och då passade det här som handen i handsken.

123
Skriv svar