Top tio bästa spel någonsin:

Medlem

1. Cyberpunk 2077. Spelet jag väntat på, en mish-mash av DeusEx, Neocron, Bladerunner, Ghost in the Shell, Johny Mnemonic, Neuromancer. Skitbra missions/story som gör en rörd och förbannad ibland. Jag vill nästan bo i mysiga Night City.

2. Fallout 4. Underbart FPS/RPG med exploration, (re)builder.

3. Skyrim. Lätt på listan pg av att den är senaste Elderscolls i serien från Bethesda.

4. DCS World. Bästa combat flightsimmen ever. Tyvärr dyra mods, men det är inte nisse i källaren som gör flygplanen utan ett ordentligt dev team.

5. GTA 5. Bästa GTA hitils. Bra musik, kul story. Älskar att bara köra runt och lyssna på East Los FM.

6. Empyrion. Bokstavligen Galacic survival. Urforska planeter, bygg skepp, ta över baser. SP eller MP.

7. Mount and Blade: Fire and Sword. Bästa och roligaste horse-mounted combat simmen.

8. Sniper Elite 4. Cool sniper shooter. Väntar på SE5.

9. Elite Dangerous. Efter X antal år så har ED fortfarande den bästa VR immersion.

10. Test Drive Unlimited. Roligaste streetracern jag spelat.

(+ Valheim. Mycket bra openworld spel, men saknar content, därför är den inte med på listan)

Backloggens befriare

WIP:
StarCraft: Brood War
Diablo II: Lord of Destruction
Divinity: Original Sin II
The Witcher III: Wild Hunt
Elden Ring
Age of Empires II: Definitive Edition
Sid Meier's Civilization V
Alan Wake
Final Fantasy VII
Heroes of Might and Magic III

Bubblare:
Star Wars: Knights of the Old Republic
Mass Effect 1-3
Dragon Age: Origins
Batman Arkham Asylum
Caesar III


signatur

Ad hoc addendum

Avstängd

Vore intressant om man kunde göra en poll löpande för att se vilka som toppar listorna (kan ju ha flera alternativ) annars blir det mest en meningslös listtråd imo

Medlem

1: Red Dead Redemption 2
Det mest kompletta spelet någonsin, med en så detaljerad spelvärld att man slås av häpnad flera gånger om.

2: Warcraft 3: Reign of Chaos
RTS-klassiker med en oförglömlig story.

3: World of Warcraft
Det mest kompletta MMO:t någonsin, fight me.

4: Civilization V
Ett av mina mest spelade spel, som aldrig tappar sin charm. Bara en runda till.

5: Mario Kart 8
Svårt att välja det bästa, men MK8 ligger närmst hjärtat i hur kul man har haft genom åren.

6: Bioshock 1
Kommer alltid minnas mindfucken, och det bästa FPSet som gjorts.

7: Dark Souls 3
Mitt första Dark Souls, oslagbart RPG.

8: DiRT Rally
Inget bilspel är bättre än 200 blås genom skogen i en turbomatad Peugeot 205 på en väg som är smalare än vad bilen är.

9: HALO: Combat Evolved
Det näst bästa FPSet genom alla tider. Och det är på konsol.

10: XCOM: Enemy Unknown/Within
XCOM kniper sista platsen, bara baserat på hur kul jag har haft i det i kombination med hur mycket jag ibland hatar det.

Bubblare:
Terraria, Stardew Valley, CIV4, COD4, AssCreed: Black Flag, Uncharted 2+3, Last of Us, RDR1, GTA SA/4/5, Binding of Isaac: Rebirth, The Sims 3, Skyrim, Oblivion, Morrowind, CS:GO, Worms Armageddon, Hotline Miami, Batman: Arkham City, Rayman Legends, AssCreed 2,


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Sjukt svårt att göra en topp-10 lista då bara alla Nes-spel och PS1-spel man spelade när man va liten har ett speciellt ställe i hjärtat så väljer att bortse från 90-talet då man inte lirat dem på 25 år. Så här ser min lista ut i dagsläget (4-10 skulle lika gärna kunna byta plats med varandra):

1. Tibia

Då jag säkert har 15-20000 timmar under nästan 20 års tid (ja, jag hade hög frånvaro på gymnasiet) så är det svårt att inte sätta Tibia längst upp. Det ÄR utan tvekan världens bästa spel som någonsin gjorts även fall de har förstört spelet idag.

2. Max Payne 1-3

Min absoluta favorit trilogi! Det var snyggt, revolutionerande, bra story, bra setting, bra musik. Allt var bra med Max Payne! Längtar ihjäl mig efter remakes och möjlig 4a!

3. Red Dead Redemption 2

Bästa open world-spelet någonsin och kanske första spelet jag gråtit till! Otroligt snyggt, magiska karaktärer osv. Perfekt spel enligt mig!

4. Ghost of Tsushima

Samma här som föregående. Otroligt open world spel! Snyggt och lagom långt!

5. God of War 2018

Boy!!!!

6. Tony Hawk pro skater 1-3

Tonårs-skatern i mig spelade dessa så fort det regnade ute! Vill inte ens veta hur många timmar jag lagt på dem!

7. Red Alert 2

Bästa RTS enligt mig! Expansionen Yuri's Revenge gör det ännu bättre. Lirade detta spelet med polarna varje LAN i säkert 10 år.

8. Lineage 2

Mitt första tredjepersons MMO. Sjukt skoj och otroligt svårt!

9. World of Warcraft

Vet inte om man behöver utveckla om man gillar MMO. Legion är min personliga favorit. (Men då spelade jag Tibia och Lineage 2 när det begav sig!)

10. Super Mario Odyssey

Bästa Mario spelet!

Medlem

1. Dark Souls 1
Det var där allt starta för mig med FromSoft-kärleken. Inte färdig med Elden Ring ännu så kanske få gå in och editera senare

2. The Last of Us
Första spelet som fick mig att gråta.

3. God of War (2018)
Hade just blivit pappa året innan så denna träffa mitt i pappahjärtat!

4. Bloodborne
Bättre setting och tajtare banddesign får man leta efter.

5. Bioshock Infinite
Gillade Columbia mycket mer än Rapture och storyn med alla sina twists var väldigt fängslande.

6. The Witcher 3
Story, story, story och meningsfulla sidequests.

7. Baldurs Gate 1-2
Här börja kärleken för RPG:s när man en pojkspoling/ tidig tonåring.

8. Mass Effect 1-3
Åh som jag vänta med glädje på samtliga realser, serien som helhet är enligt mig den bästa sci-fi-storyn

9. Star Wars: Kotor
Som mega-fan av SW och då lite trött på Skywalker-gänget, så var detta en gudagåva. 2an var också fantastiskt men i retrospektiv så är det detta jag minns varmast.

10. World of Warcraft
Hur många timmar? Fråga inte.

Medlem
Skrivet av noreason:

Förvånad att folk fortfarande tycker BOTW var ett bra spel.

Min lista ser nog lite annorlunda ut än de allra flesta

  • Tibia

  • Dayz

  • Path of Exile

  • Witcher 1

  • Divinity Original Sin 2

  • Halo

  • Metro

  • Dragon Age Origins

  • Assassins Creed

Har verkligen svårt att komma på AAA-spel som varit fantastiska, inget jag kommer på på rakt arm iaf.

Vilken server va din Main?:) Jag lirade huvudsakligen på Eternia!

Medlem

1. Final Fantasy VII

2. Final Fantasy X

3. Mass Effect 1-3

4. Xcom 2

5. Xcom: Enemy Unknown

6. Fallout 2

7. Heroes of Might and Magic III

8. Civilization V

9. Arcanum

10. Star Sonata

Medlem

1 Half-Life 2
2 GTA 4
3 The Last Of Us
4 Half-Life
5 Metal Gear Solid 3
6 Goldeneye 007
7 GTA
8 Starcraft
9 Max Payne 2
10 Metal Gear Solid 5

Medlem

1 Quake 3
2 Super Mario Bros
3 Link (Zelda 2)
4 World of Warcraft
5 Witcher
6 Quake
7 Skyrim
8 Golden eye
9 Warcraft 3 (även om man inte blev nån höjdare i spelet eller klara nån campaign)
10 Skywalker Saga

Medlem

Menar du Hired Guns (https://www.youtube.com/watch?v=_O-QBS12bhw) eller Necromunda - Hired Gun som 10?

Skrivet av SID 6.7:

1: The Elder Scrolls III: Morrowind
Spelet som förstört alla andra spel och spelutvecklare för mig, INGET kommer i närheten av detta.

2: The Elder Scrolls V: Skyrim
Morrowind for dummies.

3: The Elder Scrolls IV: Oblivion
Morrowind light.

4: Fallout 3
"Oblivion with guns" och det räcker långt.

5: Fallout New Vegas
Många förbättringar från 3:an, men larviga New Vegas gangsters och cosplay romare drar ned helheten.

6: Fallout 4
Fallout 3 light.

7: Warlords Battlecry 3
Rts med rollspelsmix, massor av omspelspotential med permanenta hjältar utan leveltak.

8: Mass Effect
Fantastiskt rollspel, synd att uppföljarna blev något annat.

9: Guardian Heroes
Gå-och-slå mixat med rollspel mixat med Super Smash Bros innan Super Smash Bros ens fanns, och mycket bättre.

10: Hired Guns
Fortfarande den bästa spelmusiken som gjorts och dom coolaste hjältarna.

Men varför säger ingen Hunter som är på thumbnailen på första sidan för då? Var grymt advancerat för sin tid... har inte gjort någon lista själv så ska inte klaga men bara en observation

Medlem

1. Zelda Ocarina of Time - Spelade som galningar på kvällar helger och diskuterades flitigt på skolgården.

2. Bloodborne - Mitt första From Software spel, har efter det spelat alla andra souls spelen men det första av de man spelar är nog det som lämnar flest minnen.

3. World of Warcraft - Så många timmar och minnen som lagts ner på detta spel. Svårt att inte ha med det på en topp-lista.

4. Hollow Knight - Fantastiskt metroidvania spel.

5. Super Mario Galaxy (2) - Mina favoritspel av alla 3D-mario spel, roliga banor och varierande miljöer.

6. Red Dead Redemption 2 - Världen och alla karaktärer sätter stämningen i detta fantastiska spel.

7. Outer Wilds - Fantastiskt mysigt pusselspel med rolig mekanik (även om flygandet tog ett tag att bemästra) gillar den begränsade tiden per iteration.

8. Last of Us - Underbart bra story och roligt gameplay.

9. God of War (2018) - Denna version av Kratos är fantastisk, detta spel med underbara miljöer, musik och story kombinerat med bra gameplay.

10. Half-Life 2 - Går inte att bortse från detta mästerverk när det kommer till FPS.

Medlem
Skrivet av xdrive:

Menar du Hired Guns (https://www.youtube.com/watch?v=_O-QBS12bhw) eller Necromunda - Hired Gun som 10?

Men varför säger ingen Hunter som är på thumbnailen på första sidan för då? Var grymt advancerat för sin tid... har inte gjort någon lista själv så ska inte klaga men bara en observation

Det förstnämnda! Hunter var för övrigt riktigt bra det med.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Chefredaktör

Omöjligt uppdrag egentligen. Men ok, här är 10 spel som jag på en gång vet att jag lagt ner sjukt många timmar i.
Jag fegar ur och väljer några "serier" då det är för svårt att välja en favorit.

1. Civilization-serien

2. Red Dead redemption 2

3. Rockband

4. World Of Warcraft

5. 7 Days to die

6. Heroes of Might and Magic-serien

7. The Witcher 3

8. Minecraft

9. Half Life 2

10. Championship Manager-serien

Oj vad man säkert glömt titlar som borde in. Det har ju spelats så mycket under åren.
Många timmar i livet har lagts på spel <3

Medlem

Sjukt svårt att göra en lista på 10 av de bästa spelen genom tiderna. Ska man ranka dom objektivt eller subjektivt. Ska man ta nostalgi med i beräkningen?
1. Zelda: Ocarina of time
Var helt förälskad i världen, storyn och karaktärerna.
2. Super Mario 3
Min första konsol var ett Nintendo 8-bit och favoritspelet var det här. Målade bilder, lekte det ute på gården.
3. Red Dead Redemption 2
Aldrig har jag tidigare bara stannat upp i ett spel för att omgivningen är så vacker. Kunde bara rida runt i skogen i lugnt tempo och bara njuta av hur solljuset letade sig in mellan grenarna.

4. CS 1.6/CSGO
5. WoW
6. GTA 3
7. Fable 1,2,3
8. Mass Effect 1
9. SSX
10. Skate 3

Medlem

Hmm... knepigt. Listan nedan är färdig men jag tror jag hade kunnat hitta typ 10-20 andra spel att placera på en eller annan plats här och där. I vilket fall, nöjd med nedan. <3

1. Final Fantasy VII
Min första förälskelse i en spelkaraktär och spelet som fick mig att nästan slänga ner polarens TV på golvet. Inlevelsefullt!

2. The Elder Scrolls III Morrowind
Ooh, vilken härlig träskmark, det känns lite mystiskt här i början. "Ooooooaaaaa-oooaaa-oooaa" Vad fan var det där för ljud?

3. This War of Mine
Jag vet inte. Detta ligger antingen högst upp eller här. Jag kan inte riktigt bestämma mig men jag har aldrig känt att ett spels mekanikdesign och hur den funkar med berättelsen fått mig att må så dåligt någonsin. Det enda krigsspelet för mig som faktiskt känns jordnära och inte som Rambo 9000.

4. Journey
I särsklass den mest känslomässigt involverade mutiplayertiteln jag någonsin har haft nöjet att lira. Ibland kommer jag tillbaka bara för att surfa på dynorna.

5. Shadow of the Collossus
Kameran kunde vara bättre men hooooly fuck vad imponerad jag var när jag lirade detta. Medan jag inte längre får exakt samma wow-vibbar av skalan så älskar jag hur dynamiskt spelet ändå känns. Att det dessutom faktiskt är intressant att resa runt trots långa tomma sträckor borde vara pekvisare för andra designers i öppna världar.

6. Stardew Valley
Min myslya. När jag verkligen vill dra mig tillbaka och bara vara, då är jag ofta i Stardew Valle.

7. Rocket League
Med tanke på att jag nu spenderat över cirka 1 500 timmar på detta spelet så... japp. Överlägset spelet jag spenderat mest timmar på, mest för att det krävs så jävla mycket träning. Men jag har verkligen sjukt kul här. Diamond 3 i 3v3 och 2v2, har vi någon på jakt efter medspelare här är det bara att hojta till!

8. The Last of Us
Jag har tyvärr inte lirat tvåan men ettan golvade mig. Röstskådespelet var grymt, berättelsen var jordnära men ändå utöver det vanliga och de klickande ljuden drog tankarna till The Grudge.

9. Spiritfarer
Jag har inte spelat ut detta spelet än men det har absolut ingenting att göra med kvaliteten. Detta spelet är det som bäst fått mig att känna mig kramad. <3

10. Halo 2
Jag tyckte verkligen om ettan, jag och en nära vän till mig snöade verkligen in oss där. Han var ett superfan och jag hängde mest på, medan jag aldrig dök ner i bakgrunden till berättelsen eller världen särskilt mycket älskade jag co-op och multiplayer. Det såg ju dessutom helt fantastiskt ut.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Account Executive @ FZ

Alltid kul med listor! Min varierar lite efter dagsform och hur nostalgisk man känner sig men just idag ser den ut något i stil med:

1. The Last of Us
Trots att det inte är speciellt originellt så har jag aldrig blivit så investerad i en story tidigare, vare sig det är spel, film, bok eller serie.
2. Megaman X
Enligt mig än idag ett av de tajtaste plattformsspel som gjorts.
3. Quake III Arena
Mitt favorit FPS genom tiderna. Funkar både casual och competetive.
4. Bloodborne
Min introduktion till From Software. Älskar världsbygget och hur belönande spelet blir när man bemästrar det.
5. Street Fighter III: 3rd Strike
Spelet då fighting-genren pikade!
6. Castlevania Symphony of the Night
Håller fortfarande!
7. God of War (2018)
Vansinnigt imponerande och härlig nytolkning av GoW-serien.
8. Diablo II
Grind, grind och grind! (Men kul...)
9. Final Fantasy VII
För tiden, fantastiskt!
10: Resident Evil 4
Första RE jag lyckades ta mig igenom själv och gillar att det gick mer mot action då jag annars inte är ett fan av skräck.

Bubblare: (Som vissa dagar kan landa på listan)
Zelda: A Link to the Past & Ocarina of Time, Okami, The Division 2, Nights into Dreams, Katamari Damacy, Flower, Transistor, Red Dead Redemption, Horizon: Zero Dawn / Forbidden West, Ghost of Tsushima, Valkyrie Profile, Battlefield Bad Company 2, Portal 2, Braid....
Finns för många bra spel och vet att man garanterat glömt många bangers.


signatur

Practice makes purple.
Jesper Norrwie - Account Executive @ Geeks AB

Medlem

1. Battlefield 1942

2. World of Warcraft

3. Quake

4. Mortal Kombat 2

5. Diablo 2

6. Rocket League

7. Tetris (!)

8. Resident Evil

9. DOOM 2

10. Prince of Persia

Detta är listan på spel som "gett" mig mest. Spel som jag minns som omöjliga att släppa och alltid gick att antingen spela om eller fortsätta att nöta och ha kul med tillsammans med kompisar!

Medlem

Måste säga att det var väldigt svårt att placera nr 5-10 på denna listan. Det är många bra spel där ute. Men man måste ju välja.

1. Age of Empires 2
Bästa RTS spel som någonsin skapats. Ett spel som har en alldeles speciell och helt otroligt bra känsla. Ljuden och musiken. Håller än idag många gånger om trots att det nu i skrivande stund har över 20 år på nacken. Blir sugen på att spela bara genom att skriva om det.
2. Half-Life 2
Ett av de spelen som verkligen har en unik och mycket välskriven story. Mystiken är obeskrivlig. Fysiken
3. Last of Us
För att slutet fick mig att tappa hakan. Känslan i spelet är top-notch rakt igenom.
4. Half-Life
Unik story och pussel för sin tid. Helt fantastiskt spel!
5. World of Warcraft (vanilla, exkl expansioner)
Även om jag inte spelade så mycket efter 2a expansionen (post-TBC) så är detta ett av spelen där jag har 1000-tals timmar. Fantastisk värld, känsla, PVP och beroendeframkallande PVE raids. Say no more.
6. Bioshock
Vapnen och kombinationerna av superkrafterna blev ett nyskapande för sin tid och storyn är sjukt j*kla bra!
7. Red Dead redemption 2
Även om jag fortfarande inte spelat klart hela spelet så får jag ändå sätta denna på listan. Obeskrivligt djup i detta välgjorda spel.
8. Portal
Grym story och nyskapande pussel-spel. The cake is a lie!
9. Worms
För att det är alltid lite roligt att panga sina vänner med det flygande super-fåret!
10. Mario Kart (N64)
Älskar att kasta ut bananskal och skjuta ut sköldpadsskal på vännerna hemma i soffan!

Andra värda att nämna som tyvärr inte får plats på listan:

Diablo 2
C&C Red Alert
Battlefield 2
Counter Strike 1.6
Warcraft 3
F.E.A.R
Dead Space
GoldenEye 007
Company of Heroes 2
Super Smash Bros. (N64)
Call of Duty MW2
Pokémon Blue/Red/Yellow (på gameboy)
Tibia
Runescape
GTA 5
Rocket League

Medlem

Breath of the Wild
R.Evil 4
Super Mario Galaxy 2
Inside
Mario Kart 8
Pikmin 3
Super Monkeyball Ball 1
Tetris
Paper Mario A Thousand Year Door
Metroid Prime

Frilansare

Nu kommer jag att få skit för att den här listan inte ser ut exakt som den jag TROR att jag skrev här för typ bara något år sedan? Men det här är mina topp 10 just nu. I det här ögonblicket, som jag känner det. Alla är objektivt bra, men framför allt är de spel som alla passerat igenom det membram som gör att jag känner lite extra för något. Som en bra låt som påminner dig om ett fint ögonblick i ditt liv.

MEN, kan tyvärr inte rangordna just nu. Allt handlar om feels.

  • The Witcher 3: Wild Hunt

  • Baldur's Gate

  • Grim Fandango

  • Mass Effect

  • Planescape: Torment

  • Disco Elysium

  • Fallout 2

  • Red Dead Redemption 2

  • Company of Heroes 2

  • Empire: Total War

Medlem

Helt omöjligt att få in sina topp 10, för många bra spel. Just nu när jag tänker på det kommer dessa fram:

1. Dark Age of Camelot (PC)
Mitt första MMO, med ett helt underbart community. Fick vänner för livet där. Spelade konstant i 5 år, av och till i ytterligare 3.
2. Chaos (ZX Spectrum)
Upp till 8 spelare i ett kaos (pun intended) av besvärjelser, frammanande av varelser, illusioner, oh my. Allt detta redan 1982!
3. Days Gone (PS4/PS5)
Post-apokalyptiskt knuttespel? Horder av freakers? Count me in.
4. Klingon Honour Guard (PC)
FPS som Klingon i STNG eran. Helt underbart spel!
5. Masters of Magic (PC)
Turnbaserat strategi med magi både på stridsnivå och strategiskt på kartan. Apkul!
6. Ghost of Tsushima (PS4/PS5)
Helt underbart stridssystem och bra story. Satt i en jätteintressant tidsperiod. Lite som Days Gone fast Japanska feodaltiden!
7. Batman: Arkham Knight (PS4)
Rocksteady's Arkham serie fick sin grand finale i Arkham Knight. Hela serien är jättebra, men Arkham Knight med sin långa story och sin enorma karta vinner.
8. Space Marine (PC)
Ett spel som äntligen gestaltade space marines så som sig bör, enorma, starka, snabba och sjukt farliga. Med en bra story, bra grafik för sin tid och UNDERBARA röstskådisar (Ja, Mark Strong, jag tittar på dig.) så är detta en, i mina ögon, modern klassiker.
9. Dawn of War (PC)
RTS för första gången i Warhammer 40,000 och det var underbart.
10. Dune 2 (Amiga 500)
RTS i Dune universumet. Riktigt kul och första RTS jag någonsin spelade där man hade mer än 1 fiende på kartan (fanns 3 faktioner totalt).


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Nu kommer jag att få skit för att den här listan inte ser ut exakt som den jag TROR att jag skrev här för typ bara något år sedan? Men det här är mina topp 10 just nu. I det här ögonblicket, som jag känner det. Alla är objektivt bra, men framför allt är de spel som alla passerat igenom det membram som gör att jag känner lite extra för något. Som en bra låt som påminner dig om ett fint ögonblick i ditt liv.

MEN, kan tyvärr inte rangordna just nu. Allt handlar om feels.

  • The Witcher 3: Wild Hunt

  • Baldur's Gate

  • Grim Fandango

  • Mass Effect

  • Planescape: Torment

  • Disco Elysium

  • Fallout 2

  • Red Dead Redemption 2

  • Company of Heroes 2

  • Empire: Total War

Nära min favoritlista. Du har riktigt bra smak.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Daz
Medlem

Svårt att göra en topp 10 lista för den ser olika ut beroende på dagsform och vilket humör jag är på.

* Max Payne 1 & 2 (PC)
Båda två är helt fantastiska spel och de var bland de första spelen jag spelade som hade en intressant handling och berättande som gjorde att jag kärade ner mig totalt i spelen.

* Medieval 2 Total War (PC)
Spelade både Shogun, Medieval och Rome Total War innan och de var bra spel allihop. Men kronjuvelen i serien är definitivt Medieval 2. Commander and Conquer, Red Alert, Age of Empires, Master of Orion 2, Heroes of Might and Magic 2 samt en massa andra strategispel står sig slätt mot Medieval 2.

* Company of Heroes 1 (PC)
Det enda strategispel som kommer i närheten av Medieval 2 Total War bland de bästa strategispelen som någonsin producerats.

* Alan Wake (PC/Xbox)
Jag gillar thrillers samt böcker från Stephen King. Jag gillar stämningen i spelet, berättandet, karaktärerna, musiken, att det är så unikt och mycket annat. Ett fantastiskt äventyr där man inte får allt serverat på ett silverfat utan får fundera lite själv också.

* Zelda - a Link to the Past (SNES)
Spelade de två andra zeldaspelen innan men det det var denna uppföljare där de fick till allt perfekt. Ett av de allra bästa äventyrsspelen någonsin.

* Witcher 3 The Wild Hunt (PC)
Ett äventyr/rollspel som satte en helt ny standard för spel med öppna världar.

* Jagged Allaince 2 (PC)
Bästa spelet i sin genre. Visst är Xcom och Xcom 2 bra men de kommer inte nära det väldigt gamla Jagged Alliance 2.

Demon's Souls (PS3)
Första From Software spelet jag spelade. Körde det i samband med att det blev gratis att tanka hem för alla Playstation Plus användare. En frisk fläkt bland en allt större mängd spel som höll en allt hårdare och mer krampaktigt i handen. Här var jag fri att gå vart jag ville för att utforska denna besynnerliga värld. Kunde även bli invaderad av andra spelare vilket var en helt ny dimension i spel för mig. Dessutom ett av de spel som är allra mest hardcore. När du dör så har du bara halva livsmätaren. Många bossar slog både fysiskt och magiskt skada så jag kunde inte blockera utan fick lära mig attackerna utantill och undvika dom istället. Begränsat med "gräs" att hela sig med jämfört med Dark Souls där man bara kan sätta sig vid elden så får man tillbaka max antal flaskor. En boss som sänker din level permanent varje gång han träffar dig men en viss attack. Du kan hamna som boss hos andra spelare i en korrupt värld. Det var en fantastiskt upplevelse.

Fallout 2 (PC)
Ett av de första rollspelen jag spelade och också ett av de allra bästa. Fantastisk frihet och ett alldeles underbart bra spel som man kan spela igenom flera gånger med olika builds.

Deus Ex (PC)
Spelet var svincoolt när det kom och tog rollspelandet in i en helt annan dimension. Spelat igenom det flera olika gånger och en given kandidat för ett av de allra bästa spelen någonsin.

Medlem

Ganska mainstream lista men det är vad det är:

1. Skyrim
2. Zelda: Breath of the Wild
3. Minecraft
4. Counter-Strike (Half Life)
5. X-Com
6. Civilization 1-6
7. Rocket League
8. Final Fantasy 7 och 9
9. Stardew Valley
10. Golden Eye 007

Medlem

1. Witcher 3, Bara så sjukligt bra på precis allt, men framförallt så sjukt mycket bra content i en och samma spel
2. Elden ring, bästa FROM någonsin gjort
3. The last of us 1&2
4. Dark souls
5. Dark souls 3
6. Final fantasy VII
7. Chrono trigger
8. A link to the past Zelda
9. Resident Evil 4
10. Demon souls

FM-guru
F.d. Sisyr

Rangordning uteblir (det är för svårt), men tio favoriter kan jag väl lista i alla fall. Möjligt att jag tyckte lite annorlunda för en vecka sen, eller om en vecka för den delen, men det är oavsett tio titlar jag högaktar!

  • Alpha Centauri

  • Planescape: Torment

  • Dominions 5

  • Deus Ex

  • VtM: Bloodlines

  • Arcanum

  • Jagged Alliance 2

  • Disco Elysium

  • Football Manager-serien

  • Tales of Maj'Eyal

Medlem

1. The Last of Us 2
2. The Last of Us
3. Red Dead Redemption 2
4. The Witcher 3
5. Metro 2033 (Redux-versionen)
6. The Witcher 2
7. Red Dead Redemption
8. Cyberpunk 2077
9. GTA IV
10. Bioshock Infinite

Bara spel där jag gillar handlingen kommer in på min lista och det är väl ungefär just den motiveringen jag har till samtliga: vra handling.

Medlem

1. World of Warcraft t.o.m WotLK
Upplevelsen sträcker sig bortom spelet och i sitt tidiga skede var det en tid präglad av gemenskap, nyfikenhet och ljumma sommarnätter.

2. Half-Life-serien, Portal-serien
Älskar universumet! Känslan av att bara få se en del av något större och hur man presenterar detta på ett trovärdigt sätt utan att ta kontrollen från karaktären.

3. DayZ (ARMA 2 mod)
Det var en riktig nagelbitare och det fanns stunder här som är bland det bästa jag upplevt någonsin i spelväg! Standalone-versionen är bra, till och med bättre på papper, men det fick aldrig samma effekt som när modden hade sina glansdagar.

4. The Elder Scrolls V: Skyrim
Älskar tempot, stillheten, musiken och de nordiska miljöerna. För mig har huvudstoryn aldrig varit viktig, fokus har legat på inlevelse och vad jag känner för i stunden.

5. Mass Effect 1-3
Världen, karaktärerna och storyn. I den ordningen. 3:an fick sig en törn men i sin helhet så är det en upplevelse jag sent glömmer.

6. Metro 2033 t.o.m Exodus
Miljöerna och inlevelsen. Trodde Exodus skulle tappa bort sig i takt med att spelet växte men det blev ett riktigt äventyr, kanske bäst i serien hittills!

7. Outer Wilds

8. Subnautica
Mystiken och ensamheten. Här känner man sig utsatt men inte tillräckligt för att bromsa på nyfikenheten.

9. Valheim
Sant coop-äventyr i unikt utförande! Personligen blev det en kort karriär men det lämnar desto starkare intryck efter sig!

10. Stardew Valley
Rakt igenom feel-good! Vill jag bli på gott humör så kan jag stundtals dra igång detta.

Intressant, det är inte så mycket gammalt som hamnat på listan trots att jag spelat åtminstone sen tidiga internet.

Spel har ju den effekten att det kan träffa rätt i stunden, vissa mer än andra. Det kan vara något som tilltalar mig just i en period i livet, skulle jag spela det igen så är det inte säkert att jag tänker likadant. Därför tycker jag också att det är svårt att numrera dessa i ordning. Många hamnade dessutom aldrig på listan men där och då så var det alldeles perfekt!

Medlem

Bioshock (förälskad i Rapture)
WoW (spelade bara ”originalet” innan alla expansioner)
Mass Effect (alla tre hör ihop)
Half Life Alyx (upplever spel igen - på ett sätt jag inte trodde var möjligt)
The last of us (så skickligt berättande, och jag bryr mig om karaktärerna mer än i något annat spel)
Xcom (visste inte att jag älskar strategi - kan det bli bättre?)
Xcom 2 (japp - nu blev det perfekt)
Batman Arkham Asylum (Batman? Är inte han bara löjlig? Nix, inte om man gör det extremt rätt)
Guitar Hero 2 (jamen det är ju så här det känns att vara gitarrist såklart)

Vet inte vem som ska få sista platsen? Slay the spire? The last of us 2? Horizon: Zero Dawn? Dragon Age? Tomb Raider? God of War?

Nej jag vet:
Syberia

123
Skriv svar