Medlem
Bra podcasts

Tja,
Hängt med fz en längre tid men till slut så hamnade jag på forumen
Just nu lirar jag mycket casual spel där jag kan slappna av och lyssna på podcasts/vodcasts och undrar om ni har några tips på sköna sådana antingen på svenska eller engelska? Det kan handla om lite vad som helst förutom sport.

Om ni själva söker efter nån podcast så har jag och min polare en om t.ex. Ufos, bigfoot, det oförklarliga osv. Ni kan hitta oss där poddar finns (ex: spotify) under namnet Tyckonauterna och vi finns även på youtube. (vi har börjat med vodcasts där och har även en spökjakt för er som är intresserade av det)

Ska också passa på att säga att V Rising är sjukt kul och ett perfekt "podcast spel" ;P

Medlem
Medlem

The rest is history är en kul podcast som blandar humor med historia.

Några riktigt lustiga avsnitt är t.ex "140. The Birth of the Railways" eller "154. The Most Disastrous Party in History" men även många många andra. Vissa avsnitt är klart mer seriösa än andra men

Medlem

Kafferepet om du vill garva. En podcast där svenska folket skickar in sina värsta stories. Mycket bajshistorier med andra ord...

Medlem

Kan rekommendera Krigshistoriepodden, WW2 Podcast, P3 Historia och en massa fler

Medlem

Institutet, ursprungligen ett radioprogram från P3 för många år sedan. Vetenskap, humor och trams om vartannat. Mestadels riktigt underhållande och intressant!

Sweden Rolls, glada människor som spelar rollspel! Finns massor av rollspelspoddar men detta är den jag lyssnat mest på, enkel att hänga med på och ofta lätt till skratt!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Krigsgud:

Tja,
Hängt med fz en längre tid men till slut så hamnade jag på forumen
Just nu lirar jag mycket casual spel där jag kan slappna av och lyssna på podcasts/vodcasts och undrar om ni har några tips på sköna sådana antingen på svenska eller engelska? Det kan handla om lite vad som helst förutom sport.

Om ni själva söker efter nån podcast så har jag och min polare en om t.ex. Ufos, bigfoot, det oförklarliga osv. Ni kan hitta oss där poddar finns (ex: spotify) under namnet Tyckonauterna och vi finns även på youtube. (vi har börjat med vodcasts där och har även en spökjakt för er som är intresserade av det)

Ska också passa på att säga att V Rising är sjukt kul och ett perfekt "podcast spel" ;P

Dessa poddar kan jag rekommendera:
Kapitalet
Making sense with Sam Harris
Dumma människor
Plånbokspsykologen
Riskzonen

Du får själv kolla upp innehållet men det är väldigt blandat kompott av psykologi, filosofi, ekonomi och finans samt annat


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Inaktiv

Jag lyssnar jättemycket på podcasts där de spelar bordsrollspel.

Glass Cannon Network är nog favoriten. De har alltid bra ljudkvalité, bra röster och är skojfriska.
De kör en hel del olika spel men det bästa enligt mig är deras Get in the Trunk där de spelar Delta Green. Det är realistiskt och gritty. Handlar om hemliga agenter som försöker förhindra att det onaturliga spiller över i vår värld. Och då menar jag inte Buffy the vampire slayer stuket, utan mycket mer vagt. Tänk True Detective säsong 1 (Med King in Yellow och Carcosa).
Detektiv-skräck med inslag av lovecraft kanske man kan kalla genren på spelet. Riktigt jäkla bra och rolig. Ena stunden skrattar jag så att jag gråter, andra stunden tuggar jag på naglarna av spänning.
Den är Patreon-exklusiv dock, men det kostar bara 45 spänn typ.

Svenska Ellinor Dilorenzo och hennes två amerikanska tjejpolare spelar Väsen (på engelska) i The Lost Mountain Saga. Jagar spöken och grejer. Också mycket detektivarbete och skräck, med inslag av svensk folktro och mytologi.

Sounds Like Crowes spelar Deadlands där några bröder söker efter vem som dödade deras mor. Men vilda västern i Deadlands är inte som vanligt och de stöter på en hel del märkligheter.
Vilda västern skräck och action.

Red Moon gjorde en bra Kult: Divinity Lost kampanj.

Medlem

Tycker Kompaniet är bra.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Finns ju en uppsjö av riktigt fina poddar där ute idag, så mycket att man inte ens hinner lyssna på allt man vill. Men här kommer ett axplock som i alla fall jag gillar.

Virtuellt - Victor Leijonhufvuds podd som när jag tänker efter är riktigt svår att beskriva, den passar liksom inte in i något fack. Men rent generellt skulle man kanske kunna säga att den tar en filosofisk och mer funderande och djuplodande approach till nöjen(?) oavsett vad så är det oerhört bra, den bäst producerade podden i hela Sverige skulle jag våga säga. Det är som meditation att lyssna på den då hantverket är så genomarbetat.

When We Were Kings - Nu vet jag att du sa att du inte ville ha tips om Sportpoddar, men vill ändå slå ett slag för WWWK. Fotbollsdelarna är inte i fokus här utan avsnitten är mer som P3-dokumentär done right skulle jag vilja säga. Min mamma som inte är sportintresserad det minsta lyssnar och gillar den.

Spelberoende Podcast - Ren och skär spelpodd, nyheter och liknande. Det som gör att jag gillar den är hur Carl och Daniels genuina kärlek till spelen faktiskt lyser igenom riktigt bra, man blir glad av skiten helt enkelt!

Dekonstruktiv Kritik - Aron Flams podcast om politik och samhällsfrågor, gillar den mycket då den inte "fördummar" som Public Service och våra andra mediehus har en tendens till att göra.

Avstängd

Lyssnar inte på poddar förutom Joe Rogan ibland men har ett tag nu lyssnat på det gamla amerikanska radioprogrammet Opie & Anthony, vilket är typ podcast innan det fanns podcast. Alla avsnitt när komikern Patrice O'Neal är gäst är guld och finns hur mycket som helst av det på Youtube.

Här exempelvis en 13-timmar lång compilation där de snackar film:

Medlem

För spel

https://podcasts.apple.com/se/podcast/giant-bombcast/id274450...

Podcasten har hängt med länge, men är fortfarande bra.

Samhällsfrågor / politik

https://podcasts.apple.com/se/podcast/konflikt/id308313093

Publicservice har helt klart brister men också många bra program.

Medlem

Det mesta från Public service håller, som vanligt, hög kvalitet. Bara att välja och vraka.

Medlem

Tack för alla svar! Grymt!

Medlem

Mina två favoritpoddar på svenska just nu:

Hänt på restaurang - En kock, en servitör, en DJ och en vinkännare diskuterar krog- och restaurangbranschen - allt från jobbiga kollegor till sviniga julbord. Mycket lättsam och rolig podd med låg tröskel för oss som inte är sådär jättebekanta med industrin.

Flashback Forever - Ina Lundström, Emma Knyckare och "Scroll-Mia" diskuterar aktualiteter och lyfter fram guldkorn från allas favoritslaskbrunn på Internet, Flashback forum. Grov humor utlovas.

Som bubblare kan jag också rekommendera P3 Dokumentär och Snedtänkt med Kalle Lind, om man vill grotta ner sig riktigt ordentligt i brottsfall eller obskyra kulturfenomen.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Fulkultur - populärkultur såsom film, tv-serier och spel.
Gaming 4 forty - har en podcast på deras youtube kanal en gång i veckan där Mattias och Tomas pratar om spelbranschen och tv-spel i allmänt.
Speljuntan - gamla P3 spel gänget i en ny podcast om spel.
Spelkväll - Robin och Jakob pratar spel.
Virtuellt - Victor Leijonhufvud nysatsade podcast om allt från filosofi till populärkultur med hög kvalité.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

P3 Dystopia
Real Pirates
Mythology


signatur

Konsolgubbe

Medlem
Skrivet av Blackrabbit2:

Fulkultur - populärkultur såsom film, tv-serier och spel.
Gaming 4 forty - har en podcast på deras youtube kanal en gång i veckan där Mattias och Tomas pratar om spelbranschen och tv-spel i allmänt.
Speljuntan - gamla P3 spel gänget i en ny podcast om spel.
Spelkväll - Robin och Jakob pratar spel.
Virtuellt - Victor Leijonhufvud nysatsade podcast om allt från filosofi till populärkultur med hög kvalité.

Fulkultur kan vara den mysigaste podden alla kategorier 😊

Medlem

Kul med en tråd om podcasttips, plockade själv ett par i listan!

Här kommer mina tips, det är vitt och brett men är kopplat till några av mina intressen, om nåt verkar intressant så bara provlyssna ett avsnitt eller två!

Digital Foundry Direct Weekly
Spelnyheter var vecka från Digital foundry (finns på tuben också) de går ofta in på mer djupet i prestanda och hårdvara än FZ så tycker det är ett gött komplement.
https://feed.podbean.com/digitalfoundry/feed.xml

Dan Carlins Hardcore History
Historia gjort levande av en riktigt bra berättare och amatör historiker, ofta riktigt köttiga detaljer och han försöker verkligen få en att tänka sig in i hur det varit under olika tider i världshistorien. Det finns inte så många avsnitt men de som finns är typ 3-5 timmar långa. Lite som att lyssna ljudbok. Rekommenderas starkt!
https://feeds.feedburner.com/dancarlin/history

Björn & Navid
En podcast med Navid Modiri och Björn Natthiko Lindeblad. En riktigt mysig och personlig podcast där de pratar om djupa ämnen och då Björn är en föredetta buddhistmunk så kommer han med en speciell syn på världen.
https://feeds.acast.com/public/shows/2abc4a20-a646-4fb4-9568-...

Hur kan vi?
En pod till med Navid Modiri där han bjuder in en massa olika gäster och pratar om känsliga ämnen. Den är ganska politisk men uppfriskande då han bjuder in folk från både vänster och höger och har långa diskussioner istället för de korta debatter som annars brukar vara på tv. Lite triggervarning då det kan vara ganska känsliga ämnen så som t.ex aborträtt, feminism, dödshjälp och invandrarpolitik!
https://rss.podplaystudio.com/463.xml

Myter och mysterier
En svensk pod där de djupdyker i mysterier och religion och diverse spännande saker. Exempel på saker de tar upp är: myten om Atlantis, Psykedelika, Nazisterna och det ockulta och bibelhistorier. Även denna en myspodd!
http://www.myterochmysterier.se/feed/myterochmysterier/

Ram dass here and now
En podcast med inspelningar med Ram dass som var stor inom modern buddhism från 70talet och framåt, alltid väldigt tänkvärda och djupa saker som tas upp. Är man känslig för "hippie-flum" så kan man skippa denna 😉
https://rss.art19.com/ram-dass-here-and-now

I väntan på katastrofen
En svensk podcast om beredskap och hur man kan bli mer förberedd inför diverse saker som kan rubba vårt samhälle. Högaktuell med diverse matbrist, inflation och krig som skrivs om i nyheterna. Det är Kalle från "Hjälp vi har skaffat en bondgård" på svt och hans kompis som driver podden. Alltid uppfriskande och god stämning!
https://katastrofen.libsyn.com/rss

Casual preppers podcast
En pod på engelska med två preppingpappor som blandar beredskapstips med lökigheter och dumma skämt, jäkligt oseriöst ibland men mycket bra info också. De tar även upp lite smått och gott om olika myter typ aliens och bigfoot och diverse konspirationer men alltid med självdistans och humor. Lite väl amerikansk ibland men god stämning!
https://casualpreppers.podbean.com/feed.xml

Avstängd

"The Skeptics’ Guide to the Universe is dedicated to promoting critical thinking and science literacy through insightful content and resources including an award-winning weekly podcast." - behövs mer idag än nånsin!

https://www.theskepticsguide.org/podcasts

Medlem
Skrivet av Krigsgud:

Tja,
Hängt med fz en längre tid men till slut så hamnade jag på forumen
Just nu lirar jag mycket casual spel där jag kan slappna av och lyssna på podcasts/vodcasts och undrar om ni har några tips på sköna sådana antingen på svenska eller engelska? Det kan handla om lite vad som helst förutom sport.

Om ni själva söker efter nån podcast så har jag och min polare en om t.ex. Ufos, bigfoot, det oförklarliga osv. Ni kan hitta oss där poddar finns (ex: spotify) under namnet Tyckonauterna och vi finns även på youtube. (vi har börjat med vodcasts där och har även en spökjakt för er som är intresserade av det)

Ska också passa på att säga att V Rising är sjukt kul och ett perfekt "podcast spel" ;P

Historiepodden är min favopodd men annars tycker jag om skräpkulturpodden som tar upp populärkultur från 80 och 90-tal och även tidig 00-tal och det finns också avsnitt om exempelvis playstation 1, silent hill osv. Det är relativt korta avsnitt också och upplägget är (härlig) nörderikunskap på hög nivå!

Gillar också samhällspoddar som expressens politiken-podd och kvartals veckopanel men jag har inte lyssnat på det på längre eftersom jag inte orkar höra om allt elände hela tiden. Men det kan vara ett bra tips ändå inför det stundande valet som kommer i höst!

Besynnerliga Berättelser av Melker Becker och Snetänkt med Kalle Lind är också trevligt.

Medlem

Det politiska spelet, USA-podden. Bägge politiska poddar och intressanta. Kunniga människor.

USA-podden är intressant, speciellt nu med mellanårsval, abort och vapen.

Medlem

IGN's gaming podcasts är bra, Game Scoop! går väl igenom alla platformar(mest konsol)

Startalk Radio med Neil Degrasse Tyson - populärkultur blandat med vetenskap

TED - ibland väldigt intressanta talare (TED daily för kortare tal)

P1 och P3's dokumentärer (musik historia etc.).

Naked Lunch med Phil Rosenthal - Lunch med Phil och gäster

Fly on the wall - David Spade och Dana Carvey med gäster (de flesta komiker)

En sportpodd som jag rekommenderar folk som inte är intresserade av sport är When we were kings med Erik Niva. Ett avsnitt om ett lag eller spelare men med även allt annat än just bara själva sporten. De afrikanska avsnitten är favoriter, jävlar vilket kaos.

Medlem

P3 dystopia
Fulkultur
Speljuntan


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Retroresan Två killar som spelar igenom en massa gamla spel. Mycket trevligt och extremt mysiga låååånga specialavsnitt på diverse rollspel. Lades ner för ett antal år sen när de kände sig klara men finns många avsnitt att lyssna på.

Svampod Pod om spel. Ett avsnitt i veckan och uppe i 400+ avsnitt i nuläget

Nördigt Pod om spel/film/tv. Också en långkörare

Medlem

Jäklar va fina ni är! Listorna är så bra i tråden att jag har bookmarkat den! Tack!

1
Skriv svar