Värmländska Embracer släpper in Saudiarabien som storägare

Robot
Värmländska Embracer släpper in Saudiarabien som storägare

Diktaturens pengar betalar för 8,1 procent av aktierna.

#dreamhack, #embracer-group, #nintendo, #nyhetstips, #pif


Medlem

Money talks... Sen om det är blood money spelar ingen roll tydligen.


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Medlem

Mja man märker att allting handlar om business och inte så mycket spel slutändan

Medlem
Skrivet av Zphynx:

Money talks... Sen om det är blood money spelar ingen roll tydligen.

Nope. Det är pengar och endast pengar som styr.

Medlem

Girighet har ingen gräns.

Pengar är alltid pengar.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Saudiarabien är en obehaglig stat. Det är en skrämmande utveckling när dem och Kina investerar i så många utländska bolag.

Medlem

SVT Play hade en bra dokumentär om mordet på journalisten Jamal Khashoggi för ett tag sedan, men vet inte om den fortfarande finns kvar. Visade vad den Saudiarabiske kronprinsen går för.

Medlem

Underbart. Mer smutsiga pengar och diktatur in i västvärlden. Precis vad vi behöver, mordiska regimers inflytande.


signatur

I drank what?

Medlem

Spännande att se vart allt detta tar vägen. Saudi köper in sig mer och mer. Men jag litar på att Winge har en plan med allt detta och att man har koll på vart pengarna kommer ifrån. Riskabelt ifall någon gör grävande journalistik och hittar nått smuts, då kan det bli kostsamt för embracer samt deras aktieägare.

”People say money can’t buy you happiness, Habebi come to Dubai”

Bara jag som får upp den reelen på insta/TikTok ibland haha?.

Medlem

Fick mig att tänka på när The Dictator spelar wii
https://youtu.be/C8i_mbQDHY0

Medlem
Skrivet av Cladrius:

Spännande att se vart allt detta tar vägen. Saudi köper in sig mer och mer. Men jag litar på att Winge har en plan med allt detta och att man har koll på vart pengarna kommer ifrån. Riskabelt ifall någon gör grävande journalistik och hittar nått smuts, då kan det bli kostsamt för embracer samt deras aktieägare.

”People say money can’t buy you happiness, Habebi come to Dubai”

Bara jag som får upp den reelen på insta/TikTok ibland haha?.

Vad är det som blir så kostsamt för deras ägare och vad skall man hitta? Alla vet att länderna i mellanöstern inte bryr sig om mänskliga rättigheter rent generellt, kontrollerar media, mördar regimkritiker etc, det är inget man behöver gräva fram... ?

Dessutom vet ju så klart Vingefors om det där, skiter väl han i.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Embrace the blood money

Backloggens befriare

Inte för att jag gillar det, men 8,1% = storägare?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Vad osmakligt...

phi
Medlem
eld
Medlem

Och till skillnad från den förra artikeln om Nintendo så har embracer här direkt sålt aktier till Saudiarabien.

Medlem

Etablerar sig i nya regioner... Hur är censur mot spel i dessa områden? Kanske varit värt att investera i embracer, dock har de aldrig utdelningar, så vette tusan om det är värt...

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Inte för att jag gillar det, men 8,1% = storägare?

Äger man % i ett företag så kan man räkna sig som stor-ägare... Inte majoritetsägare...
Inte ens kinesiska staten är majoritetsägare i Epic.
Sistnämnda ligger väl på 40% vilket i "väldigt stor"-ägare, men stoppar ju inte folk att bojkotta den kedjan... Inte när man kan få gratis spel titt som tätt 😉🤭

Medlem

Vem blir nästa delägare?? Putin?

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Inte för att jag gillar det, men 8,1% = storägare?

När det kommer till såna här miljardföretag är 8% mycket.

Saudiarabien har köpt in sig hos Nintendo och äger 5% som gjorde dom till andra eller tredje största ägare (minns inte exakt).

Elon Musk äger 17% av tesla.

Så ja, det räknas som storägare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vad är det som blir så kostsamt för deras ägare och vad skall man hitta? Alla vet att länderna i mellanöstern inte bryr sig om mänskliga rättigheter rent generellt, kontrollerar media, mördar regimkritiker etc, det är inget man behöver gräva fram... ?

Dessutom vet ju så klart Vingefors om det där, skiter väl han i.

Ja om det skulle krypa fram nått otäckt som vi inte vet om än. Med tanke på världens klimat så är risken sjukt hög idag. Jag menar bara det att just saudi, om det skulle krypa fram nått sjukt metooande, eller vad som. Så skulle nog andra investerare bojkotta de som gjort affärer med dem dvs risk/reward ökar kraftigt åt båda håll såklart när man tar in stora ägare och speciellt från saudi då. Så jo det kan bli kostsamt om jag säger om det skulle dyka upp nått skit i framtiden aka Blizzard/activision style osv osv. Men jag hoppas Winge har koll, jag litar på honom.

Skribent
Skrivet av hat3sn0w:

Haha ja tänkte på samma sak.
Vad är man då om man äger dom andra
91,9 % ?
Gigantägare? 🤔

Majoritetsägare


signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör
Skrivet av keffkebab:

Inte för att jag gillar det, men 8,1% = storägare?

Ja, de lär bli näst största ägare. Den 1 januari i år hade näst största ägaren 7,7 procent av aktierna.


signatur
Medlem

Oj vad alla kokar av helig vrede. Kina har investerat tusentals miljarder i västerländska inklusive svenska företag. Nästan alla era elektroniska prylar och slit-och-slängvaror är tillverkade i Kina.

Är Kina verkligen bättre än Saudiarabien på att avgörande sätt?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av kanshira:

Vem blir nästa delägare?? Putin?

Ja elller kanske usa?? Hujedamej!!

eld
Medlem
Skrivet av Cladrius:

Ja om det skulle krypa fram nått otäckt som vi inte vet om än. Med tanke på världens klimat så är risken sjukt hög idag. Jag menar bara det att just saudi, om det skulle krypa fram nått sjukt metooande, eller vad som. Så skulle nog andra investerare bojkotta de som gjort affärer med dem dvs risk/reward ökar kraftigt åt båda håll såklart när man tar in stora ägare och speciellt från saudi då. Så jo det kan bli kostsamt om jag säger om det skulle dyka upp nått skit i framtiden aka Blizzard/activision style osv osv. Men jag hoppas Winge har koll, jag litar på honom.

Alltså, även om du bor under en sten, läste du inte texten i artikeln?

Medlem

Buuuuuuu


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Oj vad alla kokar av helig vrede. Kina har investerat tusentals miljarder i västerländska inklusive svenska företag. Nästan alla era elektroniska prylar och slit-och-slängvaror är tillverkade i Kina.

Är Kina verkligen bättre än Saudiarabien på att avgörande sätt?

Vi har haft den här diskussionen på mitt jobb (DreamHack), och jag har någonstans kommit fram till att Saudi är åtminstone bättre än Kina i dessa inköp.

När Saudi köper så får jag intrycket att dom antingen vill antingen tvätta sin image eller bara tjäna pengar in the long run. Ofta genom att köpa sig in i redan lukrativa branscher som gör egna saker. Säga vad man vill om det, men om man fortfarande gör de bra satsningarna så är ju det fortfarande någorlunda positivt. Dom verkar inte lägga sig i vad man gör bra för det var förmodligen anledningen att man köpte det till att börja med.

Det man hört från företag som köpts av Kina, så verkar det vara en större involvering och vilja att ändra på saker, med väldigt kinesisk arbetskultur som resultat.

Med det sagt, Saudi vs Kina är verkligen en pest eller kolera situation. Det ovan är bara en ren "Påverkar det här mig som anställd"-nivå, men det rättfärdigar inte problematiken som sådana här köp får, ville bara få in en annan take på det.


signatur

Videomupp

Medlem

Ifall ni vill bojkotta kan det vara bra att veta vad Embracer har för dotterbolag.

Amplifier Game Invest, Asmodee, Coffee Stain Holding, Dark Horse Media, DECA Games, Easybrain, Gearbox Entertainment, Koch Media, Saber Interactive, THQ Nordic.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

usch ingen skam i kroppen ? fyy...

123
Skriv svar