Värmländska Embracer släpper in Saudiarabien som storägare
Diktaturens pengar betalar för 8,1 procent av aktierna.
#dreamhack, #embracer-group, #nintendo, #nyhetstips, #pif
Money talks... Sen om det är blood money spelar ingen roll tydligen.
Nope. Det är pengar och endast pengar som styr.
Spännande att se vart allt detta tar vägen. Saudi köper in sig mer och mer. Men jag litar på att Winge har en plan med allt detta och att man har koll på vart pengarna kommer ifrån. Riskabelt ifall någon gör grävande journalistik och hittar nått smuts, då kan det bli kostsamt för embracer samt deras aktieägare.
”People say money can’t buy you happiness, Habebi come to Dubai”
Bara jag som får upp den reelen på insta/TikTok ibland haha?.
Fick mig att tänka på när The Dictator spelar wii
https://youtu.be/C8i_mbQDHY0
Spännande att se vart allt detta tar vägen. Saudi köper in sig mer och mer. Men jag litar på att Winge har en plan med allt detta och att man har koll på vart pengarna kommer ifrån. Riskabelt ifall någon gör grävande journalistik och hittar nått smuts, då kan det bli kostsamt för embracer samt deras aktieägare.
”People say money can’t buy you happiness, Habebi come to Dubai”
Bara jag som får upp den reelen på insta/TikTok ibland haha?.
Vad är det som blir så kostsamt för deras ägare och vad skall man hitta? Alla vet att länderna i mellanöstern inte bryr sig om mänskliga rättigheter rent generellt, kontrollerar media, mördar regimkritiker etc, det är inget man behöver gräva fram... ?
Dessutom vet ju så klart Vingefors om det där, skiter väl han i.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Inte för att jag gillar det, men 8,1% = storägare?
Äger man % i ett företag så kan man räkna sig som stor-ägare... Inte majoritetsägare...
Inte ens kinesiska staten är majoritetsägare i Epic.
Sistnämnda ligger väl på 40% vilket i "väldigt stor"-ägare, men stoppar ju inte folk att bojkotta den kedjan... Inte när man kan få gratis spel titt som tätt 😉🤭
När det kommer till såna här miljardföretag är 8% mycket.
Saudiarabien har köpt in sig hos Nintendo och äger 5% som gjorde dom till andra eller tredje största ägare (minns inte exakt).
Elon Musk äger 17% av tesla.
Så ja, det räknas som storägare.
Vad är det som blir så kostsamt för deras ägare och vad skall man hitta? Alla vet att länderna i mellanöstern inte bryr sig om mänskliga rättigheter rent generellt, kontrollerar media, mördar regimkritiker etc, det är inget man behöver gräva fram... ?
Dessutom vet ju så klart Vingefors om det där, skiter väl han i.
Ja om det skulle krypa fram nått otäckt som vi inte vet om än. Med tanke på världens klimat så är risken sjukt hög idag. Jag menar bara det att just saudi, om det skulle krypa fram nått sjukt metooande, eller vad som. Så skulle nog andra investerare bojkotta de som gjort affärer med dem dvs risk/reward ökar kraftigt åt båda håll såklart när man tar in stora ägare och speciellt från saudi då. Så jo det kan bli kostsamt om jag säger om det skulle dyka upp nått skit i framtiden aka Blizzard/activision style osv osv. Men jag hoppas Winge har koll, jag litar på honom.
Haha ja tänkte på samma sak.
Vad är man då om man äger dom andra
91,9 % ?
Gigantägare? 🤔
Majoritetsägare
"Writer and Fighter"
Ja, de lär bli näst största ägare. Den 1 januari i år hade näst största ägaren 7,7 procent av aktierna.
Oj vad alla kokar av helig vrede. Kina har investerat tusentals miljarder i västerländska inklusive svenska företag. Nästan alla era elektroniska prylar och slit-och-slängvaror är tillverkade i Kina.
Är Kina verkligen bättre än Saudiarabien på att avgörande sätt?
Memento Mori
Vem blir nästa delägare?? Putin?
Ja elller kanske usa?? Hujedamej!!
Ja om det skulle krypa fram nått otäckt som vi inte vet om än. Med tanke på världens klimat så är risken sjukt hög idag. Jag menar bara det att just saudi, om det skulle krypa fram nått sjukt metooande, eller vad som. Så skulle nog andra investerare bojkotta de som gjort affärer med dem dvs risk/reward ökar kraftigt åt båda håll såklart när man tar in stora ägare och speciellt från saudi då. Så jo det kan bli kostsamt om jag säger om det skulle dyka upp nått skit i framtiden aka Blizzard/activision style osv osv. Men jag hoppas Winge har koll, jag litar på honom.
Alltså, även om du bor under en sten, läste du inte texten i artikeln?
Oj vad alla kokar av helig vrede. Kina har investerat tusentals miljarder i västerländska inklusive svenska företag. Nästan alla era elektroniska prylar och slit-och-slängvaror är tillverkade i Kina.
Är Kina verkligen bättre än Saudiarabien på att avgörande sätt?
Vi har haft den här diskussionen på mitt jobb (DreamHack), och jag har någonstans kommit fram till att Saudi är åtminstone bättre än Kina i dessa inköp.
När Saudi köper så får jag intrycket att dom antingen vill antingen tvätta sin image eller bara tjäna pengar in the long run. Ofta genom att köpa sig in i redan lukrativa branscher som gör egna saker. Säga vad man vill om det, men om man fortfarande gör de bra satsningarna så är ju det fortfarande någorlunda positivt. Dom verkar inte lägga sig i vad man gör bra för det var förmodligen anledningen att man köpte det till att börja med.
Det man hört från företag som köpts av Kina, så verkar det vara en större involvering och vilja att ändra på saker, med väldigt kinesisk arbetskultur som resultat.
Med det sagt, Saudi vs Kina är verkligen en pest eller kolera situation. Det ovan är bara en ren "Påverkar det här mig som anställd"-nivå, men det rättfärdigar inte problematiken som sådana här köp får, ville bara få in en annan take på det.
Videomupp
Ifall ni vill bojkotta kan det vara bra att veta vad Embracer har för dotterbolag.
Amplifier Game Invest, Asmodee, Coffee Stain Holding, Dark Horse Media, DECA Games, Easybrain, Gearbox Entertainment, Koch Media, Saber Interactive, THQ Nordic.