Todd Howard avslöjar mer info om Starfield
Ska de göra hela planeter för hand? De har inte ens gjort skogar för hand tidigare. Speedtree har de jobbat med då.
Vad menar du med hela planeter? Varför ska man göra "hela planeter"?
Det är bara att kolla på Skyrim, inte ens den världen världen gick bra och det var inga tusen planeter där.
De kan inte göra en enda planet utan det procedurella.
Självklart kan man det, det beror helt på vart man drar linjen för hur mycket man kan utforska.
|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Låter väl hyfsat rimligt. Hade varit coolt om övergången mellan planet och rymd hade varit sömlös, men särskilt viktigt är det inte. "Bara" 4 större städer lät lite klent dock.
Fyra människobyggda städer, förmodligen i vårat solsystem.
Det är bara att kolla på Skyrim, inte ens den världen världen gick bra och det var inga tusen planeter där.
Självklart kan man det, det beror helt på vart man drar linjen för hur mycket man kan utforska.
Även Skyrim använde sig av procedurella verktyg.
Du menar "Självklart kan man det, om man inte göra en hel planet"
Fyra människobyggda städer, förmodligen i vårat solsystem.
Fyra Stora städer spridda över några stjärnsystem, och utöver det en ännu länge okänd mängd mindre städer, outposts, rymdstationer, osv.
Main quest har ju alltid varit sekundärt i deras spel, så blir det bra så räknar jag med iaf 300 timmar haha!
Vad är det primära ?
Även Skyrim använde sig av procedurella verktyg.
Du menar "Självklart kan man det, om man inte göra en hel planet"
Fast Skyrim var inte så pass stort att QA teamet omöjligtvis kunde gå igenom allt.
Nej, jag menar exakt det jag skrev.
|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Tror han verkligen själv på att ingen bryr sig om att kunna flyga ner och landa på planeterna?
Ja för utvecklingsprocessen att göra det och tradeoffen vad du får, är jävligt stor och ingen vettig spelare skulle vilja ha det när du får tradeoffen på bordet.
Sen att flesta inte vet om detta och tror koda spel är ett a4 är en annan femma.
i drömvärld ja klart alla skulle vilje ha det utan tradeoff.
Men nu är inte fallet så, därav nej ingen skulle vilja ha det med vett bakom pannbenet.
Du skrev det. Några planeter och "skippat det procedurella" AKA för hand. Skulle ta enorm tid. Spelet skulle inte bli släppt.
Han har inte helt fel. Många som spelar t ex No Man's sky tycker inte det är så speciellt i långa loppet heller. Tycker själv det inte är så viktigt och blir mest tråkigt i längden.
Är inte det själva laddsekvensen för ny content när man lämnar/landar på planeter i NMS? Gömd på ett smart sätt. Jag kan ha fel. Men har fått den uppfattningen.
Din vänliga kvartersrecensent.
Vad är det primära ?
Sidequests, utforska och chilla typ, iaf för min del
Switch, PC och Dödsmetall.
Imperial city i oblivion var ju rätt stor ändå, uppdelad i olika distrikt och grejer. Tycker det låter lovande med fyra storstäder. Sen bör det ju så klart även finns en hel del mindre byar/settlements/outposts osv också.
Imperial City kanske kändes stor när Oblivion var nytt. Men kikar du på det idag så är varje "distrikt" en ganska begränsad yta med ett begränsat antal hus där de flesta ser ganska identiska ut internt. "städer" i de flesta moderna Bethesda spel skulle kanske bättre sammanfattas som ett mindre villakvarter.
Ja för utvecklingsprocessen att göra det och tradeoffen vad du får, är jävligt stor och ingen vettig spelare skulle vilja ha det när du får tradeoffen på bordet.
Sen att flesta inte vet om detta och tror koda spel är ett a4 är en annan femma.
i drömvärld ja klart alla skulle vilje ha det utan tradeoff.
Men nu är inte fallet så, därav nej ingen skulle vilja ha det med vett bakom pannbenet.
Nu tar du för givet att det ÄR en stor tradeoff. Problemet de har är att de kör på sin redan sedan länge utdaterade motor baserat på deras creation engine. Hade de tex köpt in Lumperyard eller ännu bättre, licensierat Star Engine som Star Citizen är byggt på, så hade de haft allt detta jobb redan gjort åt dem med sömlösa landningar på planeter och möjligheter till att proceduralt generera planeter i en motor som faktiskt klarar av det direkt ur lådan idag. Med tanke på att Starfields ambition är betydligt lägre än SC så skulle en modernare motor fungera för dem direkt ur lådan utan höga systemkrav.
Nu tar du för givet att det ÄR en stor tradeoff. Problemet de har är att de kör på sin redan sedan länge utdaterade motor baserat på deras creation engine. Hade de tex köpt in Lumperyard eller ännu bättre, licensierat Star Engine som Star Citizen är byggt på, så hade de haft allt detta jobb redan gjort åt dem med sömlösa landningar på planeter och möjligheter till att proceduralt generera planeter i en motor som faktiskt klarar av det direkt ur lådan idag. Med tanke på att Starfields ambition är betydligt lägre än SC så skulle en modernare motor fungera för dem direkt ur lådan utan höga systemkrav.
Det fungerar inte riktigt så, du har max hur mycket ram saker ska ta upp och arbetstiden på olika system, skulle dom bytat motor så skulle dom verkligen inte tagit lumpenyard ut unreal engine 5, och byggt egna system på den.
Du får även tänka dig för vad det kostar, är det ett problem, med deras engine och är den gammal? japp, men nu pratar vi inte om deras engine, vi pratar med valen dom gjort i den engine dom gjort.
sen vill man ha ett spel eller en fotorealistisk simulator? då flesta vill ha ett spel, är där så jävla många system i lumpenyard som skulle mer eller mindre göra det skulle skapa stora ram problem m.m
Är det någon motor dom skulle använt sig så är det av unreal, och gjort egna modifikationer addons.
Sen får du även titta på hur lätt arbetad och hur mycket erfarenhet dom har med sin engine.
oavsett håller jag med dig tycker dom borde bytat engine sedan Fallout 4.
Med tanke på att Starfields ambition är betydligt lägre än SC så skulle en modernare motor fungera för dem direkt ur lådan utan höga systemkrav.
Om det här var sant hade de naturligtvis bytt motor.
Om du inte har det inne från början så är det en rejäl tidsinvestering, men vi kollar på dina exempel:
Hade de använt lumberyard så hade de behövt bygga allt det där från scratch, precis som i star citizen.
Hade de till exempelt lyckats licensiera star engine så hade de behövt implementera allt annat de redan har på plats från tidigare spel de gjort, så det hade varit ett annat berg av problem, att tvinga in ett spel i bethesda-stil i den motorn hade mycket väl kunnat bli skitjobbigt.
Det finns inte så många lätta lösningar här, till och med frontier developments blev tvungna att skriva en motor gjord specifikt för att få allt det där att fungera, och de saknar än så länge en hel del annat.
Han har inte helt fel. Många som spelar t ex No Man's sky tycker inte det är så speciellt i långa loppet heller. Tycker själv det inte är så viktigt och blir mest tråkigt i längden. Finns det då någon cutscene man kanske även kan skippa så tar jag nog hellre det.
Det finns många (inkl mig) som stör sig på när ett öppet spel har laddningsskärmar och (vad som i det här fallet) blir som fast travel. Ge spelare alternativet att skippa men ha inte det som utgångspunkt.
Bethesda är helt enkelt inkompetenta. Jag undrar om de lyckats fått bort laddskärmar när man går ut och in i byggnader den här gången. Eller ska de låta moddare göra det igen?
Fast Skyrim var inte så pass stort att QA teamet omöjligtvis kunde gå igenom allt.
Nej, jag menar exakt det jag skrev.
Det går inte att gå igenom allt i openworld spel, i procedurellt content så testar systemen som bygger dessa, och ta stickprov.
Men det gör detsamma, de procedurella systemen behöver inte påverka de extremt handbyggda elementen i detta spel.
Den procedurella delen är till för att fylla ut utrymmet mellan allt annat content, för att få en mer realistisk värld där du inte är låst till små zoner på planeter.
Tror han verkligen själv på att ingen bryr sig om att kunna flyga ner och landa på planeterna?
Min tanke är att det är något spelare förväntar sig med tanke på Elite: Dangerous, Star Citizen, Space Engineers, och Min Man's Sky
Du skrev det. Några planeter och "skippat det procedurella" AKA för hand. Skulle ta enorm tid. Spelet skulle inte bli släppt.
Nej, du skrev det. Min kommentar var att de borde gjort några planeter bra istället. Att göra hela planeter är totalt meninglöst när det bara kommer vara 99% dött utrymme.
Det går inte att gå igenom allt i openworld spel, i procedurellt content så testar systemen som bygger dessa, och ta stickprov.
Men det gör detsamma, de procedurella systemen behöver inte påverka de extremt handbyggda elementen i detta spel.
Den procedurella delen är till för att fylla ut utrymmet mellan allt annat content, för att få en mer realistisk värld där du inte är låst till små zoner på planeter.
Självklart går det att gå igenom allt, därav min kommentar kring vart man drar linjen, och att detta kommer bli en buggfest utan dess like.
Självklart går det att gå igenom allt, därav min kommentar kring vart man drar linjen, och att detta kommer bli en buggfest utan dess like.
Ta skyrim som exempel, 200 timmar att gå igenom allt.
Nu måste du göra det igen med andra vapen, sen måste du göra det i en annan ordning, sen måste du göra det men gå baklänges hela vägen, sen måste du göra det fast quests i fel ordning, sen måste du göra det med en annan dator, sen måste du göra det efter att utvecklarna ändrad några saker, osv, osv.
Oändliga permutationer till skillnad från linjära spel, det finns så otroliga många saker som måste testas.
Procedurell generation är en annan sak som måste testas, men det betyder inte att det automatiskt gör allt annat buggigare.
Att inte ha massa stjärnsystem i ett spel som handlar om att utforska stjärnsystem och dess planter låter ju som en sjukt konstig grej, som att skippa random loot i diablo för att det blir för mycket equipment som man inte kommer använda, det är liksom hela poängen.
De har dragit gränsen vid 1000 planeter, ett aktivt val för att inte ha en massa onödigt content i en hel galax, de kan nu designa varje stjärnsystem för hand, saker får lite mer mening och blir roligare att utforska.
Varken eller vad det ser ut som. Man väljer en point of interest, eller ett annat ställe, sen landar i närheten av det. Vad det sett ut som på trailers.
Precis, man kan markera en landningsplats och sen landa där, det finns en hotkey för det "Set landing target". I trailern när Todd avslöjar hur många planeter det finns, när de visar från spelet säger han "You can land in New Atlantis, but you can also land and explore anywhere on the planet".
Ja varför skulle man exempelvis vilja ha rymdstrider som dynamiskt kan övergå till strider vid ytan av en planet? Eller en quest där man följer efter en rymdpirat från ytan av en måne till sin hemliga rymdbas. Nä fy, det låter ju alldeles för spännande och inlevelsefullt.
Dessutom orealistiskt för ett "Nasapunk", där man cirkulera runt och pewpewa i rymden med laser vapen...

Att ha med landning, start och flyga runt fritt och utforska en planet vore ju bara fåneri xD.
Ja varför skulle man exempelvis vilja ha rymdstrider som dynamiskt kan övergå till strider vid ytan av en planet? Eller en quest där man följer efter en rymdpirat från ytan av en måne till sin hemliga rymdbas. Nä fy, det låter ju alldeles för spännande och inlevelsefullt.
Dessutom orealistiskt för ett "Nasapunk", där man cirkulera runt och pewpewa i rymden med laser vapen...
https://images.pond5.com/carousel-spaceship-night-amusement-p...
Att ha med landning, start och flyga runt fritt och utforska en planet vore ju bara fåneri xD.
Alltså ingen säger att det vore negativt att ha med. Det finns massa blla saker man kunde gjort. Det de säger är att de lagt fokus på annat och att det var så pass lågt på priolistan att det inte kom med. Det är ju inte i första hand en rymdstridssimulator utan ett rpg där man kan ha rymdstrider.
Nej, du skrev det. Min kommentar var att de borde gjort några planeter bra istället.
Precis, du skrev planeter. Inte delar av planeter eller små bitar av en planet som du verkar mena. Nog om det. Trevlig diskussion. Tur att inte spelet blev som du hade velat ha det utan ett rymdspel istället.
Alltså ingen säger att det vore negativt att ha med. Det finns massa blla saker man kunde gjort. Det de säger är att de lagt fokus på annat och att det var så pass lågt på priolistan att det inte kom med. Det är ju inte i första hand en rymdstridssimulator utan ett rpg där man kan ha rymdstrider.
Fast det första många skrev var typ "inget jag skulle sakna". Det är nästan tragiskt hur fantasilösa och tråkiga många är. Eller kanske det bara är typiskt fanboy snack. För hade man kunnat flyga helt fritt, slår jag vad om att flera istället sagt att det var grymt viktigt, coolt, fantastiskt osv.
Sedan visst, när det kommer till det tekniska kan jag förstå varför Bethesda skippade det. Med tanke på att de fortfarande skiljer inomhus och utomhus miljöer i deras tidigare spel, förstår jag att fixa dynamiskt rymd-planet flygande, inte hade varit speciellt enkelt att lägga till i Creation Engine 2.
Jävligt trist dock att det inte är en helt ny motor, för det märks verkligen i demot. Och det känns inte heller alls som ett helt nytt spel, utan mest bara som Todds senaste glorifierade nöjesfält. Fallout 4 i rymden, fast nu ser det ut att bli ännu mer generiskt och fantasilöst, eftersom de saknar Interplays design.
De har POI i kompassen längst nere. Man kan se fyra olika när spelaren går ut på taket.

Såg det på sidan här, Reasonabledwarf har kommenterat trailern i detalj här (lång sida med många bilder från trailern)
https://imgur.com/a/2oO1Qcs
Ta skyrim som exempel, 200 timmar att gå igenom allt.
Nu måste du göra det igen med andra vapen, sen måste du göra det i en annan ordning, sen måste du göra det men gå baklänges hela vägen, sen måste du göra det fast quests i fel ordning, sen måste du göra det med en annan dator, sen måste du göra det efter att utvecklarna ändrad några saker, osv, osv.
Oändliga permutationer till skillnad från linjära spel, det finns så otroliga många saker som måste testas.
Procedurell generation är en annan sak som måste testas, men det betyder inte att det automatiskt gör allt annat buggigare.
Att inte ha massa stjärnsystem i ett spel som handlar om att utforska stjärnsystem och dess planter låter ju som en sjukt konstig grej, som att skippa random loot i diablo för att det blir för mycket equipment som man inte kommer använda, det är liksom hela poängen.
De har dragit gränsen vid 1000 planeter, ett aktivt val för att inte ha en massa onödigt content i en hel galax, de kan nu designa varje stjärnsystem för hand, saker får lite mer mening och blir roligare att utforska.
200 timmar är ingenting om man har ett ordentligt QA team, och det behövs bara göras en gång. I och med att de inte klarar av ens det (med både Skyrim och Fo76 som perfekta exempel), så kommer antagligen tusen planeter vara långt utanför deras förmåga.
Deras "utforskning" av dessa tusen planeter kommer antagligen vara lika ytligt som utforskandet av planeter i Mass Effect. Om du tror att Bethesda (återigen, Skyrim & Fo76) kommer fylla tusen planeter med icke-onödigt content så vet jag inte vad jag ska säga
Precis, du skrev planeter. Inte delar av planeter eller små bitar av en planet som du verkar mena. Nog om det. Trevlig diskussion. Tur att inte spelet blev som du hade velat ha det utan ett rymdspel istället.
Ahh okej, så du missförstod med mening och lade din egen mening i det. Väldigt oklart hur fler buggar och mer tom yta gör spelet mer till ett "rymdspel", men tomhet kanske är vad rymden representerar för dig?
200 timmar är ingenting om man har ett ordentligt QA team, och det behövs bara göras en gång. I och med att de inte klarar av ens det (med både Skyrim och Fo76 som perfekta exempel), så kommer antagligen tusen planeter vara långt utanför deras förmåga.
200 för EN genomkörning, jag sa aldrig att det bara behövdes en.
Och nej det räcker inte bara med en gång, var har du fått det ifrån?
Det handlar om ungefär samma mängd handbyggda locations som i deras gamla spel, fast utspritt på flera planeter istället för en liten karta.
Deras "utforskning" av dessa tusen planeter kommer antagligen vara lika ytligt som utforskandet av planeter i Mass Effect. Om du tror att Bethesda (återigen, Skyrim & Fo76) kommer fylla tusen planeter med icke-onödigt content så vet jag inte vad jag ska säga
Utforskningen handlar om att åka till planeter och scanna efter saker som designers har placerat, inte att du ska springa runt på marken och leta dungeons eller hus.
Det är rätt tydligt att de kommer ha handbyggda locations på planeterna, det är ingen som sagt att de kommer fylla alla planeter med massor av locations, de hade inte ens kunnat göra det med en planet.
Deras procgen miljöer kommer ha procgen encounters, expanderat och fortfarande alternativt som i deras gamla spel.
De har POI i kompassen längst nere. Man kan se fyra olika när spelaren går ut på taket.
https://i.imgur.com/B79GGBd.png
Såg det på sidan här, Reasonabledwarf har kommenterat trailern i detalj här (lång sida med många bilder från trailern)
https://imgur.com/a/2oO1Qcs
Den där imgur-länken var ju riktigt kul! Många detaljer där!