Todd Howard avslöjar mer info om Starfield

Medlem
Skrivet av Sillgam:

De ser på planetens yta och rymden som två olika verkligheter och säger att det inte är lönt att lägga en massa tid på att utveckla övergången mellan de båda, eftersom det helt enkelt inte är särskilt viktigt för spelarna.

Står i artikeln.

Ah, var nog lite morgontrött. Lite tråkigt tankesätt kan jag tycka men och andra sidan som andra har påpekat blir det nog riktigt tråkigt i längden att landa på alla planeter, så en cutscene eller vad det blir som man kan skippa kanske är bra ändå.

Medlem
Skrivet av eld:

200 för EN genomkörning, jag sa aldrig att det bara behövdes en.

Och nej det räcker inte bara med en gång, var har du fått det ifrån?

Det handlar om ungefär samma mängd handbyggda locations som i deras gamla spel, fast utspritt på flera planeter istället för en liten karta.

Utforskningen handlar om att åka till planeter och scanna efter saker som designers har placerat, inte att du ska springa runt på marken och leta dungeons eller hus.

Det är rätt tydligt att de kommer ha handbyggda locations på planeterna, det är ingen som sagt att de kommer fylla alla planeter med massor av locations, de hade inte ens kunnat göra det med en planet.

Deras procgen miljöer kommer ha procgen encounters, expanderat och fortfarande alternativt som i deras gamla spel.

Nej, jag sade att det behövdes en. Jag har väl fått det ifrån samma ställe du fått din information ifrån, antar jag.

Är det bara samma mängd handbyggda locations som i deras gamla spel är det ju ännu värre. De har alltså inte utvecklats alls på ett decennium? Jag antar dock att det bara är en killgissning från din sida

Jag hoppas verkligen inte att det bara handlar om att åka runt och scanna planeter, de borde ha kommit lite längre än så.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

eld
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, jag sade att det behövdes en. Jag har väl fått det ifrån samma ställe du fått din information ifrån, antar jag.

Min poäng var att nej, det kommer aldrig gå att fånga alla buggar, men man kan försöka komma så nära som möjligt, dvs: spela om spelet så många gånger det går, göra alla konstiga saker flera gånger.

Skrivet av Dunder:

Är det bara samma mängd handbyggda locations som i deras gamla spel är det ju ännu värre. De har alltså inte utvecklats alls på ett decennium? Jag antar dock att det bara är en killgissning från din sida

Jag hoppas verkligen inte att det bara handlar om att åka runt och scanna planeter, de borde ha kommit lite längre än så.

Det enda informationen om mängden locations är att de sagt att de har fler handbyggda locations än tidigare spel.

Men iallafall: jag är inte här för att bestämma vilka spel du ska tycka om.

Medlem
Skrivet av eld:

Oändliga permutationer till skillnad från linjära spel, det finns så otroliga många saker som måste testas.

Bethesda verkar varken behandla sina testare speciellt väl eller bry sig så mycket om vad de rapporterar.

https://kotaku.com/bethesda-zenimax-fallout-76-crunch-develop...

Förhoppningsvis har de bättrat sig.

Medlem

Ser det som positivt med laddningstid mellan rymden och ytan. Ser ju pinsamt dåligt ut när det är som i Star Citizen och rymden alltid ligger drygt 150 meter upp i luften från ytan.

Medlem
Skrivet av eld:

Min poäng var att nej, det kommer aldrig gå att fånga alla buggar, men man kan försöka komma så nära som möjligt, dvs: spela om spelet så många gånger det går, göra alla konstiga saker flera gånger.

Visst, men det har inte mycket att göra med de procedurellt skapade planeterna.

Skrivet av eld:

Men iallafall: jag är inte här för att bestämma vilka spel du ska tycka om.

Vilken tur, då det inte heller var det vi diskuterade


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Ser roligare ut än scam citizen och Elite Dangerous iallafall. Hyyyyype hehe.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Han har inte helt fel. Många som spelar t ex No Man's sky tycker inte det är så speciellt i långa loppet heller. Tycker själv det inte är så viktigt och blir mest tråkigt i längden. Finns det då någon cutscene man kanske även kan skippa så tar jag nog hellre det.

För mig var det den stora behållningen med NMS. Ashärligt att komma till ett nytt solsystem och se en ny planet som man tycker ser intressant ut och sen ta sig till den, pressa sig igenom atmosfären och sen till slut landa på den, helt sömlöst. En cutscene hade tagit bort precis all den magin.

Skrivet av Mike Stranéus:

Är inte det själva laddsekvensen för ny content när man lämnar/landar på planeter i NMS? Gömd på ett smart sätt. Jag kan ha fel. Men har fått den uppfattningen.

Jag tror du tänker på när man warpar sig till ett nytt solsystem. Det tog en stund och var definitivt en gömd laddskärm. Inget sånt när man lämnar/landar på planeter dock.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Imperial city i oblivion var ju rätt stor ändå, uppdelad i olika distrikt och grejer. Tycker det låter lovande med fyra storstäder. Sen bör det ju så klart även finns en hel del mindre byar/settlements/outposts osv också.

Undrar om de kommer dela upp städerna i distrikt nu också. Men minns att det var inte så farligt i de andra spelen. Gör mig inget i alla fall. Håller på spelar igenom fo3 nu med tales of two wasteland modden. Lite små stelt men annars riktigt bra

Moderator | Testpilot
Skrivet av gorbatjov:

För mig var det den stora behållningen med NMS. Ashärligt att komma till ett nytt solsystem och se en ny planet som man tycker ser intressant ut och sen ta sig till den, pressa sig igenom atmosfären och sen till slut landa på den, helt sömlöst. En cutscene hade tagit bort precis all den magin.

Som sagt, det finns givetvis folk som tycker om det. Vad Todd menade var att majoriteteten inte egentligen bryr sig och det är vad jag fått fram också.

Kan man få till det gör man ju det, men det kräver bra teknik och resurser man likaväl kan lägga på annat.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av noyart:

Undrar om de kommer dela upp städerna i distrikt nu också. Men minns att det var inte så farligt i de andra spelen. Gör mig inget i alla fall. Håller på spelar igenom fo3 nu med tales of two wasteland modden. Lite små stelt men annars riktigt bra

Har för mig att de gjorde det pga minnet på den generationens consoler. Nu har vi ju snabb lagring och sjukt mkt mer minne, så tror allt kommer vara öppet.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Har för mig att de gjorde det pga minnet på den generationens consoler. Nu har vi ju snabb lagring och sjukt mkt mer minne, så tror allt kommer vara öppet.

Woohoo hoppas! Hm eftersom varje planet/point of interest och rymden troligen kommer vara celler, så kanske de kan trycka ut större områden också

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

För mig var det den stora behållningen med NMS. Ashärligt att komma till ett nytt solsystem och se en ny planet som man tycker ser intressant ut och sen ta sig till den, pressa sig igenom atmosfären och sen till slut landa på den, helt sömlöst. En cutscene hade tagit bort precis all den magin.

Jag tror du tänker på när man warpar sig till ett nytt solsystem. Det tog en stund och var definitivt en gömd laddskärm. Inget sånt när man lämnar/landar på planeter dock.

Har haft några gånger jag åkt mot en planet i nms men inte kommer närmare, och texturerna såg lågupplöst/planeten ändrades inte i storlek. Sen så blev texturerna "skarpare" och då rörde sig mitt skepp närmare/planeten blev större. så jag har tänkt att planeterna är egna celler som man laddas in i, fast i lite mer smooth så man inte märker. Har troligen fel, och det hela var nog en synvilla haha

Medlem

Att kunna åka seamless från rymden till planeten var inte viktigt i Empyrion heller, men det var så många som tjatade om det så till slut så dök det upp. Men det märks av när saker börjar laddas.

Samma sak gällande byggande av baser, små och stora rymdfartyg, "Vaddå el och signalsystemsystem, ni kan väl spela Space Engineers istället". Något år senare i Empyrion så kunde du montera knappar och rörelse detektorer på väggar i saker du byggde.

Vi får se vad som finns i spelet, klart är att folk vill ha ut mer av såna här spel och de växer och växer både innan beta är över och efteråt...

eld
Medlem
Skrivet av noyart:

Har haft några gånger jag åkt mot en planet i nms men inte kommer närmare, och texturerna såg lågupplöst/planeten ändrades inte i storlek. Sen så blev texturerna "skarpare" och då rörde sig mitt skepp närmare/planeten blev större. så jag har tänkt att planeterna är egna celler som man laddas in i, fast i lite mer smooth så man inte märker. Har troligen fel, och det hela var nog en synvilla haha

Yep, det är ju streaming, och hur seamless det blir är ju beroende på hur bra det är implementerat.
Kom ihåg i början av NMS där vad man såg från rymden och hur det såg ut när man väl landade kunde vara helt olika.

Elite dangerous och star citizen är väl de spelen som implementerat detta bäst.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Som sagt, det finns givetvis folk som tycker om det. Vad Todd menade var att majoriteteten inte egentligen bryr sig och det är vad jag fått fram också.

Kan man få till det gör man ju det, men det kräver bra teknik och resurser man likaväl kan lägga på annat.

Jag störde mig på att det mycket laddskärmar bakom dörrar och annat i Skyrim, men spelet var så bra i övrigt att jag spelade det väldigt länge (tror det är mitt mest spelade spel på Steam).

Att man inte kan flyga skeppet fritt gör att det tappar lite inlevelse. Får se när spelet släpps. Är spelet grymt bra både i rymden och nere på planeter, glömmer man nog det.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fulci:

Jag störde mig på att det mycket laddskärmar bakom dörrar och annat i Skyrim, men spelet var så bra i övrigt att jag spelade det väldigt länge (tror det är mitt mest spelade spel på Steam).

Att man inte kan flyga skeppet fritt gör att det tappar lite inlevelse. Får se när spelet släpps. Är spelet grymt bra både i rymden och nere på planeter, glömmer man nog det.

Jag tror inte det kommer vara ett problem i alla fall. Exakt hur fritt det är vet vi inte, men du kommer ju kunna flyga runt i rymden och hitta saker och ha strider.

Mest troligen är det cutscenes när du landar på en planet och flyger därifrån, samt när du hoppar mellan solsystem och MÖJLIGEN från planet till planet.

Det gör inte mig så mycket faktiskt. Har man en snygg transition i form av en cutscene så det inte känns om en laddningskärm är det lugnt.

Tekniken man behöver för att få till landningar och avfärdet likt No Man Sky är svårt att få till och helt enkelt inte värt mödan i de flesta fall. Helst när det här är ett rollspel först och en sim på andra eller tredje plats.

Det är en sådan där grej som, visst vi hade nog alla önskat att det var där - men som tveksamt kommer vara avgörande för upplevelsen i stort för de flesta.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tekniken man behöver för att få till landningar och avfärdet likt No Man Sky är svårt att få till och helt enkelt inte värt mödan i de flesta fall. Helst när det här är ett rollspel först och en sim på andra eller tredje plats.

Fast No Man's Sky är gjort av ett litet team, runt 20-30 personer. De har lyckats göra ett tekniskt avancerat spel med lite resurser. Bethesda har väl runt 500 anställda om inte mer.

Ska säga att jag är speltypen som i många spel aldrig använder kartan för snabbförflyttning. T.ex. i min senaste Cyberpunk 2077-genomspelning har jag åkt runt hela tiden och aldrig "teleporterat". Några kanske tycker det låter tråkigt, men för mig ger det inlevelse. Ibland på vägen stöter jag på andra händelser och hoppar in på sidospår.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fulci:

Fast No Man's Sky är gjort av ett litet team, runt 20-30 personer. De har lyckats göra ett tekniskt avancerat spel med lite resurser. Bethesda har väl runt 500 anställda om inte mer.

Ska säga att jag är speltypen som i många spel aldrig använder kartan för snabbförflyttning. T.ex. i min senaste Cyberpunk 2077-genomspelning har jag åkt runt hela tiden och aldrig "teleporterat". Några kanske tycker det låter tråkigt, men för mig ger det inlevelse. Ibland på vägen stöter jag på andra händelser och hoppar in på sidospår.

Två helt olika spel och motorer också. Just det du pratar om går möjligen inte, eller blir för resurskrävande, att göra i deras egna motor.

Och igen, det är ett rollspel först i form av Bethesda-spel - inte en simulator. Därav har de gjort beslutet som de gjort. De flesta tycker inte att det är så superviktigt tydligen.

Hade de kunnat lägga till det utan större problem skulle de givetvis ha gjort det. Todd pratar om detta och förklarar det bra varför det inte kommer vara en grej i deras spel, så har du inte kikat videon så gör det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

eld
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Två helt olika spel och motorer också. Just det du pratar om går möjligen inte, eller blir för resurskrävande, att göra i deras egna motor.

Och igen, det är ett rollspel först i form av Bethesda-spel - inte en simulator. Därav har de gjort beslutet som de gjort. De flesta tycker inte att det är så superviktigt tydligen.

Hade de kunnat lägga till det utan större problem skulle de givetvis ha gjort det. Todd pratar om detta och förklarar det bra varför det inte kommer vara en grej i deras spel, så har du inte kikat videon så gör det.

Typ sådär ja, många tänker att det bara är att få den lilla men fortfarande komplicerade saken som att få transition att fungera, men det innebär också en massa andra saker:

.

Få korrekta skalor mellan rymd och planet, och själva planeten att fungera. (det går att fuska en hel del här när man inte kan ta sig nära planeter)

Tänka på hur lång tid det tar att åka ner från rymden till planeten på stora skalor.

Att de nu behöver tänka på att spelare även nu ska kunna åka helt fritt i rymden för att komma runt till rätt sida av planeten för att landa ( Jag killgissar att de nu har ett system där när du warp'at till en planet hamnar på ett förbestämt avstånd från planeten )

Att Hantera hela rymdskeppet med interörer som fysiska objekt nere på planeten, att det ska interagera med alla andra fysiska objekt på planeten

Få världen att streama och generera tillräckligt snabbt

Kontrollera hur spelaren ska kunna flyga över och landa nära points of interests då de nu kan landa precis vart de vill med hög precision

Att rymdskeppet nu ska kunna skjuta på saker nere på planeterna, och att andra nu ska kunna skjuta tillbaka på rymdskeppet

Medlem
Skrivet av eld:

Yep, det är ju streaming, och hur seamless det blir är ju beroende på hur bra det är implementerat.
Kom ihåg i början av NMS där vad man såg från rymden och hur det såg ut när man väl landade kunde vara helt olika.

Elite dangerous och star citizen är väl de spelen som implementerat detta bäst.

Så är det fortfarande för mig i nms, ser massa land, kommer närmare. Små öar omringat med vatten 😐

eld
Medlem
Skrivet av noyart:

Så är det fortfarande för mig i nms, ser massa land, kommer närmare. Små öar omringat med vatten 😐

Yep ser ut att stämma, de fixade aldrig det helt

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Två helt olika spel och motorer också. Just det du pratar om går möjligen inte, eller blir för resurskrävande, att göra i deras egna motor.

Och igen, det är ett rollspel först i form av Bethesda-spel - inte en simulator. Därav har de gjort beslutet som de gjort. De flesta tycker inte att det är så superviktigt tydligen.

Hade de kunnat lägga till det utan större problem skulle de givetvis ha gjort det. Todd pratar om detta och förklarar det bra varför det inte kommer vara en grej i deras spel, så har du inte kikat videon så gör det.

Två olika spel, men det finns många likheter.

Visst, den förklarar en del. Men det finns många frågor kvar. Kan man flyga fritt i rymden mellan planeter? Eller är det "cutscene" och planet till planet eller system som gäller. Kan man flyga fritt när man väl är på planeten och landa var man vill själv? I trailern var allt flygande i närheten av en planet eller någon form av station.

eld
Medlem
Skrivet av Fulci:

Två olika spel, men det finns många likheter.

Visst, den förklarar en del. Men det finns många frågor kvar. Kan man flyga fritt i rymden mellan planeter? Eller är det "cutscene" och planet till planet eller system som gäller. Kan man flyga fritt när man väl är på planeten och landa var man vill själv? I trailern var allt flygande i närheten av en planet eller någon form av station.

Inget fritt flygande mellan planeter, men fritt flygande i området du är i.
Inget flygande nere på planeten.

Gissar på att flygande mellan planeter representeras som en "warp"

Medlem
Skrivet av noyart:

Har haft några gånger jag åkt mot en planet i nms men inte kommer närmare, och texturerna såg lågupplöst/planeten ändrades inte i storlek. Sen så blev texturerna "skarpare" och då rörde sig mitt skepp närmare/planeten blev större. så jag har tänkt att planeterna är egna celler som man laddas in i, fast i lite mer smooth så man inte märker. Har troligen fel, och det hela var nog en synvilla haha

Jo nåt liknande har nog hänt mig också. Var ett tag sen jag spelade nu dock. Planeterna laddas väl in och slumpgenereras ju närmare man kommer den om jag förstått det rätt. Så är ju ganska förståeligt ändå att texturer och annat inte alltid hänger med på en gång. Ändå imponerad över hur pass bra det funkar och det var jag även när det släpptes.

Minns när det släpptes att jag trodde att man kunde flyga till andra solsystem bara genom att gasa åt valfritt håll och ha lite tur med navigeringen. Funkade ju inte riktigt så tyvärr. DET hade ju dock varit grymt imponerande.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Som sagt, det finns givetvis folk som tycker om det. Vad Todd menade var att majoriteteten inte egentligen bryr sig och det är vad jag fått fram också.

Kan man få till det gör man ju det, men det kräver bra teknik och resurser man likaväl kan lägga på annat.

Absolut. Jag är helt med på att det kanske är lite bökigt att implementera alternativt inte går att få till alls men jag hade personligen valt det alla dagar i veckan om jag hade fått välja.

eld
Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Minns när det släpptes att jag trodde att man kunde flyga till andra solsystem bara genom att gasa åt valfritt håll och ha lite tur med navigeringen. Funkade ju inte riktigt så tyvärr. DET hade ju dock varit grymt imponerande.

Tekniskt så går det nog inte som du säger, men det hade inte varit möjligt även om det gick i spelmotorn, skulle ta hundratusentals år.

Medlem
Skrivet av eld:

Tekniskt så går det nog inte som du säger, men det hade inte varit möjligt även om det gick i spelmotorn, skulle ta hundratusentals år.

Om det hade varit liknande riktiga avstånd ja men det hade ju inte varit jättekul. En evig väntan^^.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jo nåt liknande har nog hänt mig också. Var ett tag sen jag spelade nu dock. Planeterna laddas väl in och slumpgenereras ju närmare man kommer den om jag förstått det rätt. Så är ju ganska förståeligt ändå att texturer och annat inte alltid hänger med på en gång. Ändå imponerad över hur pass bra det funkar och det var jag även när det släpptes.

Minns när det släpptes att jag trodde att man kunde flyga till andra solsystem bara genom att gasa åt valfritt håll och ha lite tur med navigeringen. Funkade ju inte riktigt så tyvärr. DET hade ju dock varit grymt imponerande.

Absolut. Jag är helt med på att det kanske är lite bökigt att implementera alternativt inte går att få till alls men jag hade personligen valt det alla dagar i veckan om jag hade fått välja.

Haha just ja, har för mig någon försökte göra det.
I Elite dangerous är det samma ska tror jag förutom att du inte har en galaxy karta som teleporterar dig, men där får du upp en "position" på var nästa system är och du kan sikta sig in på den och sen dra igång hyper drive. Lite coolare ^^

Medlem
Skrivet av noyart:

Haha just ja, har för mig någon försökte göra det.
I Elite dangerous är det samma ska tror jag förutom att du inte har en galaxy karta som teleporterar dig, men där får du upp en "position" på var nästa system är och du kan sikta sig in på den och sen dra igång hyper drive. Lite coolare ^^

Jo det låter ju rätt fränt men ganska kul å zooma runt i rymdkartan mä. Kanske bara är jag^^.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jo det låter ju rätt fränt men ganska kul å zooma runt i rymdkartan mä. Kanske bara är jag^^.

Båda spelen har en väldigt lik galaxy karta. Håller med det är väldigt mysigt att zoom runt, planera nästa jump ^^

Skriv svar