Det här kan vara min konsolgeneration

Medlem

Gick helt tvärtemot har köpt varenda konsol sedan n64 men ps4an stod och samlade sanslöst mycket damm. Så denna generation har man skippat och köpt en ny speldator, la dock 45k bara på burken. Alltid varit lite mixad konsol/pc men någonstans under ps4a eran skiftade det till heltid PC.

Den är dock kopplad till tvn utöver mina två datorskärmar så brukar spela spel som lämpar sig bättre för konsol på tv, via pcn då. Passar utmärkt nu då konsolutbudet börjar vara tillgängligt även på windows.

Medlem

Gick från pc till konsol förra generationen. Nu har jag PS5, Series X och en Switch som ligger och dammar.

För mycket krångel med PC och för dyrt att hålla up tid date.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Gnällkuk

Jag tror en stor del i det hela också har att göra med att det har blivit dyrt med komponenter och att framförallt inte är så stora hopp mellan generationer för gpu och cpu på PC-sidan. Det är helt enkelt inte så spännande med nya generationer som det var en gång i tiden och när det är dags för att prestandan blivit så pass mycket bättre är det i princip ett helt nytt system som behövs och vi landar på 20k+ för en entusiast.

Utöver det så blir man ju äldre, skaffar familj osv och har helt enkelt kanske inte samma tid att lägga på vare sig att hålla sig uppdaterad eller att bygga dator osv. Konsol är bekvämt! Själv har jag gått åt lite motsatt håll, köpte förvisso en Switch ganska nyligen men det är min första konsol sedan min PS4:a som jag knappt använde.

Kommer nog alltid vara PC-spelare primärt, men jag förstår verkligen folk som gör motsatt resa. Du behöver inte fundera på hårdvara, drivrutiner och stöd med respektive grafikkort, skärm eller vad det nu kan vara. En konsol håller fortfarande otroligt länge, långt längre än vad en PC gör generellt sett så att det kanske är dyrare överlag med spel är nog en kostnad som de flesta tycker är helt klart acceptabel!

Ett stort plus med konsol är att man inte ständigt bygger på sin ångest med en ständigt svällande backlog från diverse reor också


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag gjorde bytet denna generation. Köpte ett XSX i februari och det är första gången jag har en current gen-konsol.

Den stationära datorn såldes i fjol och jag funderade på en ny. Men, för priset av ett XSX får man knappt ett grafikkort. Sedan var det skönt att fasa ut ett stort skrivbord, när tv/ljudsystem redan fanns där.

Köpte ett XSX och en MacBook M1. Spelar endast WoW Classic på datorn, annars är det bara konsol.
Ångrar ingenting. Är extremt nöjd.

Medlem

Jag såg också mig själv som PC gamer fram tills jag bildade familj. LAN var en stor del av ens liv mellan 15-25. Förr spelade jag bara FIFA/NHL och Nintendo när det gällde konsol.

Nu för tiden spelar jag bara PC när det är spel som inte finns på konsol. Konsol lirar jag framförallt för att det är gött att sitta i soffan. Det tog ett tag att vänja sig vid kontroller när de gällde att sikta men när man väl kom in i det så var det guld. Det är mycket smidigare än PC och det kostar mig inte nya komponenter var och vartannat år och det tar inte upp så jäkla mycket plats som en stationär PC gör. Konsol har blivit underbart helt enkelt!

Medlem

Har själv inte ägt en konsol sedan 90:talet,när jag köpte pc var det en ahaupplevelse när inte mina stora klumpiga händer behövde orma ihop sig på en kontroll.
Kan hålla med om att en bra pc är dyr men den går att använda till mer än spel så för mig är det PC forever.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Inaktiv
Skrivet av Mirage:

En sak gör de bättre - förmågan att spela spel som är exklusiva för den konsollen

Knappt det, nuförtiden.
Xbox spel kommer alltid till dator.
Playstations "exklusiva" spel verkar ju komma till dator nu med till slut.
Nintendo slutade intressera mig för längesen.

Medlem

Sålänge pc:n är ett friare alternativ med moddar och dylikt, sålänge jag klipper filmer, fixar med saker som kräver windows så kommer jag inte byta. Det blir helt enkelt för dyrt att ha 2 feta maskiner i huset. Då är det väl nån som säger att det räcker väl med en gammal dator för resterande arbete? För de som renderar filmer i 4k vet att om det skall gå någorlunda snabbt så krävs en dator med hyffsad CPU och GPU. Kanske kan komma en framtida konsol med window 11 som man kan göra allt detta på utöver spel, då är det givetvis en helt annan femma. Men sålänge konsollen enbart är en spelmaskin så går den bort.

En fråga jag tänker: är priset på skenande hårdvara som gör att folk primärt flyr pc:n eller är det smidigheten/popularitet?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

En fråga jag tänker: är priset på skenande hårdvara som gör att folk primärt flyr pc:n eller är det smidigheten/popularitet?

För min egen del var priset inte avgörande. Hade intresset funnits kvar hade jag öppnat plånboken. Det var mer andra saker som avgjorde för mig.

Medlem

Jag har i och med ps4an någonstans gått över mer och mer till konsoll. När jag skaffade ps5 så blev datorn iprincip helt oanvänd men främst på grund av att jag saknade ett bra grafikkort.

Nu har jag skaffat ett 3070ti och datorn fick lite liv igen vilket är roligt. Men PS5 känner jag mig mest hemma med fortfarande.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Jag håller med om mycket. Sedan jag skaffade min PS4 för fem år sedan har jag sakta med säkert indoktrinerats och förvandlats till en konsolspelare. Anledningen stavas Playstation-exklusiva spel och möjligheten att parkera röven i TV-soffan. Kombinationen är oemotståndlig.

Med det sagt spelar jag fortfarande en del på dator. Främst multiplayer (med polarna som är PC master race) samt RTS och annat som kräver mus/tangentbord.

Men att uppgradradera datorn? Det lockar inte alls. En del har nog med priserna på hårdvara att göra. 10k för att uppgradera grafikkortet? Skulle inte tro det! Sedan beror det nog också på att jag inte känner samma hets att ha det bästa längre. Mitt 1080ti känns som om det kommer över leva 2-3 år till. Om något går trögt drar jag ner detaljnivån, svårare än så är det inte.

Edit: Ett problem har jag dock med konsolerna. Det är att jag fortfarande känner mig som en handikappad åldring när jag ska navigera med styrkorset. Snabba spel går bort fullständigt. Gränsen drar jag vid långsam action a'la Horizon eller Last of Us. Går det snabbare åker kontrollen i golvet och jag flyttar in till datorn (och den underbara musen) igen.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Har primärt varit en C64/Amiga/PC-spelare, men med PS4an har jag huvudsakligen varit en konsolspelare. Är rätt skönt hur enkelt allt är och bara ligga på soffan och slappa medan man spelar, och man slipper störa sig på kassa PC-portningar. Nu är det runt 7 år sedan jag spelade på min PC (Dragon Age: Inquisition och Fallout 4 var dom två sista storspelen). Tänker dock gå tillbaka till PC nästa år när Starfield släpps. En PS5 blir väl ett köp först när PS5 Slim släpps, om ens då.

ELF
Medlem

Är det dyrare med pc om man vill ha det bästa, ja. Men ser ingen annan idé med att byta till konsol än priset och kanske något exklusivt spel.

Jag vill såklart ha bättre grafikkort, men jag har inga problem med att vänta då jag har för många spel på GOG och hälften av dessa kräver nog inte äns ett dedikerat grafikkort. Så jag klarar mig lugnt utan att behöva punga ut några extra pengar för bättre prestanda.
Nu gick förvisso backlight på TVn sönder precis, men TVn kan kopplas till datorn.
Jag har en XB360 kontroll, DS4 kontroll, två Thrustmaster T.16000m joysticks, hörlurar och högtalare. Till sist men inte minst även även mus och tangentbord.
Datorn är optimal att surfa och koda på.

Så nä, jag känner inget direkt sug att byta till konsol.

Men kan absolut förstå de som inte har intresset.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Sålänge pc:n är ett friare alternativ med moddar och dylikt, sålänge jag klipper filmer, fixar med saker som kräver windows så kommer jag inte byta. Det blir helt enkelt för dyrt att ha 2 feta maskiner i huset. Då är det väl nån som säger att det räcker väl med en gammal dator för resterande arbete? För de som renderar filmer i 4k vet att om det skall gå någorlunda snabbt så krävs en dator med hyffsad CPU och GPU. Kanske kan komma en framtida konsol med window 11 som man kan göra allt detta på utöver spel, då är det givetvis en helt annan femma. Men sålänge konsollen enbart är en spelmaskin så går den bort.

En fråga jag tänker: är priset på skenande hårdvara som gör att folk primärt flyr pc:n eller är det smidigheten/popularitet?

Kommer aldrig att fly PC', den är allt gällande 3D, filmer som ska renderas i UHD eller notation. Det har ju blivit ett universalverktyg utan dess like. I 3D är det mycket gfx't som får jobba men även Cpu'n vid beräkningar av svåra ytor osv.

Så jag tror inte vi får Sweclockers att häpna än! (De lämnar pc!?) ; -)

Medlem

aldrig i livet, pc for life!


signatur

//monster

Medlem

När man spenderar en massa tid vid datorn på jobbet så finner jag det inte lika attraktivt att spendera ännu mer tid framför datorn på min fritid därav mitt val att primärt spela på konsol och från TV-soffan.

Det är enkelt att komma igång med ett spel (och du behöver inte justera några inställningar i de flesta fall), användarvänligt gränssnitt (både PS5 & Xbox har sina svagheter dock) och betydligt billigare jämfört med dagens priser på PC-komponenter (t.ex. grafikkort).

Medlem

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har alltid kört PC och konsol sida vid sida men kan inte relatera till situationen, när konsolbristen gjorde att vi som konsumenter väntades tävla om och skriva upp oss på månadslånga väntetider för att få äran att betala 6000kr för åldrad hårdvara (ett pris som ansågs absurt för konsoler redan när Sony försökte det med PS3) gick jag vidare och lämnade konsollivet bakom mig.

Sitter med tre 1440p-skärmar och spelar i 165hz samtidigt som Twitch/YouTube rullar på ena skärmen och ett lättillgängligt (reklamfritt) browser-fönster är tillgängligt på andra skärmen. I jämförelse känns konsolspelande klaustrofobiskt.

När det gäller elefanten i rummet gällande PC-spelande, det vill säga hårdvaruintresse och priset för att uppgradera, så tycker jag aldrig det har varit något problem så länge man uppgraderar stegvis snarare än att bygga från grunden varje gång. Bytte grafikkort 2018 och är fortfarande kanonnöjd med prestandan, tänker vänta en eller två generationer till innan nästa byte. Likaså uppgraderade jag CPU+moderkort runt 2020/2021 efter 8-9 år med förra. Priset blir inget problem med så stora mellanrum (om man inte köpte 3090 för drygt 250 000kr) och spelar man mycket sparas prisskillnaden mot konsolköp snabbt in på de billigare spelen.

Med det sagt så har jag många gånger suttit i situationen där någon som inte kan någonting om datorer funderar på att köpa speldator och ber om råd med en budget på 8000kr (inklusive skärm, mus, tangentbord och OS). Då anser jag att man får en bättre upplevelse av att bara satsa på konsol istället för att sakta bli tvingad att pressa budgettaket uppåt. Priströskeln är högre på PC, så är det bara.

Medlem

Jag var enbart PC när jag var yngre. Idag primärt konsol men PC för vissa genrer (moba, rts, indies som factorio osv). Ser dock inte riktigt varför man ska välja det ena eller andra.

Avstängd

Gå från PC till konsol, ni menar väl tvärtom? Är lite som att gå från husägare till hemlös.

Medlem

Jag har delat upp det som så att jag enbart spelar vissa spel på PC (exempelvis skjutspel) och somliga på konsolen.

Medlem

Jag är en gamer, var exklusivt PC i många år, men ville inte missa ut på vad konsoler erbjöd. Vad jag föll för konsol är enkelheten som Nintendo, stoppa in skivan/kasetten eller starta estore-köpt och börja spela, och det cementerade synen KISS (Keep It Simple Stupid). Jag spelar på PC också och uppgraderade ungefär en månad sedan till 6700XT, men jag sätter en aning högre värde att spela på konsol. För kan jag inte spela spelet out-of-the-box utan måste kringgå problem som DRM, library dependencies eller annat så förlorar det mitt intresse för jag är trött på att agera tekniker för att få igång det som underhåller mig. Lost Planet 2 på PC är ett sådant exempel där spelet inte följer mjukvaruutvecklingen, men jag kan varje gång starta konsolen få igång det på min PS3.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Känner igen det mesta du skriver om. Jaghar alltid själv varit en PC gamer och retat alla konsolknattar att PC alltid varit det bästa alternativet (på skoj och god min givetvis hehe). Men sen kom det en tid för några år sen då spelintresset dog tillfälligt och intresset för brudar och fest blev kraftigt tilltaget. Så sålde min speldator och körde ett uppehåll på under ca 5 år.

Nu har spel-intresset kommit tillbaka men även nu i lite svagare form. Inte för att jag inte tycker om spel längre men för att jag inte har lika mycket tid längre. Valet blev enkelt när den nya generationens konsoller dök upp så jag förbokade en PS5:a med tanken "Det är skönare och enklare att sätta sig i soffan med en handkontroll och lira 30min, för att sedan släppa spelet och gå iväg och göra något annat", samt MYCKET billigare än att bygga en ny speldator idag.

Jag är mycket glad att jag valde PS5.

Medlem

Känner igen mig, fast jag hoppade på redan med PS4. Att slippa allt bök med PC är underbart. Jag trycker på en knapp, markerar ett spel, trycker X och är igång. Ska jag sluta spela sätter jag konsolen i viloläge och nästa gång jag startar är jag på samma plats.

Senaste spelet jag körde på PC var It Takes Two eftersom jag tog en trial av PC Game Pass. Nu när sambon och jag skulle avsluta spelet efter att min trial tog slut närmare slutet av spelet, så tecknade jag EA Play en månad (billigare så), och direkt möttes jag av strul, och fick felsöka och rensa cache och börja böka, uppdatera saker hit och dit. Jäkla bök. Oftast funkar det bra på PC ändå men jag får alltid känslan av att det är ett projekt att sätta sig och ströspela nåt, jämfört med på konsol.

Så ja, säga vad man vill om PC och dess fördelar, det var konsolerna som återuppväckte mitt intresse för spel snarare än tekniken bakom spelen, och det är jag tacksam för.

Medlem

Kul med så mycket respons från båda sidor, och tack alla som delat liknande historier.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Knappt det, nuförtiden.
Xbox spel kommer alltid till dator.
Playstations "exklusiva" spel verkar ju komma till dator nu med till slut.
Nintendo slutade intressera mig för längesen.

Nu har du en tankevurpa.
Om ett Xbox spel kommer till pc =! exklusivt.
Om ett PS spel kommer till PC =! exklusivt.
Om ett Nintendo spel kommer till PC =! exklusivt.

Närmaste är att det är tidsexklusivt. Sen ditt argument att PS "verkar" komma är lite svagt. Att Nintendo inte intresserar dig ändrar inte faktum att de inte släpper sina spel utanför sin egen plattform.


signatur

I drank what?

Gen
Medlem

Får man barn och tiden knapp finns att lira spel så lär jag gå över till att bara lira på PS5an. Lär dock skaffa en laptop som klarar av några småsaker ifall man skulle få ett riktigt sug. Sen finns det fortfarande saker som man måste göra på PC och som jag inte gillar att göra på mobilen (räkningar, allmänt surfande osv).

Medlem

Låg fps, avsaknad av moddar, generellt högre pris på spel, inga hårdvaruändringar, etc, håller mig borta från konsol.

Medlem

Hade man kunnat spela alla fps med t-bord och mus på konsol hade jag bytt. Men Fps med kontroll är fortfarande ett aber. En del går nu för tiden men det är inte standard.

Inaktiv

Jag har aldrig varit en PC gamer men börjar intressera mig lite mer för det i och med Steam Deck. Men det blir ju mer som att göra PC spel till konsolspel.

Annars är jag i första hand ett Nintendo fan och föredrar deras konsoler. I andra hand har jag tidigare föredragit Playstation men de titlarna som jag var ute efter dit får ju istället återutgivningar istället för nya spel så mitt intresse har gått över till Xbox. Men jag har varken en Xbox One eller Series X än men funderar starkt på att införskaffa det.

Skriv svar