Xbox-hårdvara ner med 11 % jämfört med i fjol, påstås ändå sälja bättre än PS5 i Nordamerika

Robot
Xbox-hårdvara ner med 11 % jämfört med i fjol, påstås ändå sälja bättre än PS5 i Nordamerika

Ska ha sålt bättre i tre raka kvartal.

#microsoft, #xbox, #xbox-game-studios


Medlem

Tråkigt att de inte redovisar statistiken. Skulle vara intressant att se hur många av dessa konsoler är S och inte X. S är ju lite av en udda fågel i sammanhanget

Jag äger en S själv. Mest för att Xbox inte är min primära plattform. Den används för att köra gamla 360 spel på då jag behövde platsen som min 360 tog upp. Det innebär att jag själv har bidragit till sälj siffrorna här i Sverige, men jag är absolut inte någon som man skulle räkna som en del av Xbox install base.

Medlem

I samma artikel står att "Services and content" är ner med 6%. Intäkterna har alltså MINSKAT, trots alla miljontals nya gamepass-subscribers som har anslutit sedan ett år tillbaka. Intressant....

"Xbox content and services revenue fell 6%, “driven by lower engagement hours and monetization in third-party and first-party content, partially offset by growth in Xbox Game Pass subscriptions”, Microsoft said."

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

I samma artikel står att "Services and content" är ner med 6%. Intäkterna har alltså MINSKAT, trots alla miljontals nya gamepass-subscribers som har anslutit sedan ett år tillbaka. Intressant....

"Xbox content and services revenue fell 6%, “driven by lower engagement hours and monetization in third-party and first-party content, partially offset by growth in Xbox Game Pass subscriptions”, Microsoft said."

Vad är det intressanta? Folk köper mindre spel och lägger mindre pengar på mikrotransaktioner nu när Covid är ”över”. Folk återgår till sina normala liv.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Vad är det intressanta? Folk köper mindre spel och lägger mindre pengar på mikrotransaktioner nu när Covid är ”över”. Folk återgår till sina normala liv.

Är väl extremt anmärkningsvärt att intäkterna totalt sett har minskat trots säkert 5-10 miljoner extra subscribers sedan dess? Månadskostnaden borde väl vara den stora inkomstkällan.

Skrivet av lars_kongo:

I samma artikel står att "Services and content" är ner med 6%. Intäkterna har alltså MINSKAT, trots alla miljontals nya gamepass-subscribers som har anslutit sedan ett år tillbaka. Intressant....

"Xbox content and services revenue fell 6%, “driven by lower engagement hours and monetization in third-party and first-party content, partially offset by growth in Xbox Game Pass subscriptions”, Microsoft said."

Att du bara orkar alltså


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Avstängd
Skrivet av lars_kongo:

I samma artikel står att "Services and content" är ner med 6%. Intäkterna har alltså MINSKAT, trots alla miljontals nya gamepass-subscribers som har anslutit sedan ett år tillbaka. Intressant....

"Xbox content and services revenue fell 6%, “driven by lower engagement hours and monetization in third-party and first-party content, partially offset by growth in Xbox Game Pass subscriptions”, Microsoft said."

hobbyekonomisten slår till!

Medlem
Skrivet av fejksson:

hobbyekonomisten slår till!

Ok så intäkterna har inte minskat? Förklara är du snäll.

Avstängd
Skrivet av lars_kongo:

Ok så intäkterna har inte minskat? Förklara är du snäll.

Har gamepass intäkterna minskat?

Medlem
Skrivet av fejksson:

Har gamepass intäkterna minskat?

Nej men ”services and content” där väl gamepass ingår? Är det inte anmärkningsvärt att 5-10 miljoner extra prenumeranter (kan inte exakta siffran hur mycket det har växt på ett år, men det är väl där någonstans) inte kan väga upp ett bortfall av ”ingame monetization” och minskat spelande p.g.a covid?

It's not a lake, it's an ocean

Väldigt fina siffror för Xbox. Åter till mer normalläge efter covid, vilket gäller samtliga. Men ändå näst bästa Q4 någonsin och ett rekordräkenskapsår. Inte illa.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Hade varit intressant att veta historien bakom Lasse Kongos hat/aversion mot Xbox. På riktigt. Vad triggade den? Någon särskild händelse? Är det medfött?

100% seriöst nyfiken.

Så det är alltså hat när man kommer med fakta och undrar hur det kan gå ihop.

Som vanligt hugger ni xbox fanboys på allt.

Kanske gamepass inte är den kassako ni tror.

Skrivet av Neverwild:

Så det är alltså hat när man kommer med fakta och undrar hur det kan gå ihop.

Som vanligt hugger ni xbox fanboys på allt.

Kanske gamepass inte är den kassako ni tror.

Alltid lika ironiskt när du av alla kallar folk för fanboy så som du gör så ofta!
Undra om det är att du saknar självmedvetenhet eller om du bara hyklar.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Ni får märka trådarna med "Endast för XBOX-fans" eller nått, för det går inte att diskutera på en vettig nivå. Tack och hej.

Avstängd
Skrivet av Neverwild:

Så det är alltså hat när man kommer med fakta och undrar hur det kan gå ihop.

Som vanligt hugger ni xbox fanboys på allt.

Kanske gamepass inte är den kassako ni tror.

Men svaret står ju i artikeln och även det som larskongo citerade, samt att @Lirilesh förtydligade det ytterligare. Vad är det som är så svårt att förstå? Det är ju du och larskongo som uppenbarligen förväntade er att Game pass prenumeranter skulle täcka upp minskade intäkter på andra områden.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Alltid lika ironiskt när du av alla kallar folk för fanboy så som du gör så ofta!
Undra om det är att du saknar självmedvetenhet eller om du bara hyklar.

Jag sitter inte och försvarar Sony med allt dom gör medans ni försvarar Xbox angående allt.

Skrivet av Neverwild:

Jag sitter inte och försvarar Sony med allt dom gör medans ni försvarar Xbox angående allt.

Lol första du gör är å kallar mej fanboy helt utan grund..

Så:

Alltid lika ironiskt när du av alla kallar folk för fanboy så som du gör så ofta!
Undra om det är att du saknar självmedvetenhet eller om du bara hyklar.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Så det är alltså hat när man kommer med fakta och undrar hur det kan gå ihop.

Som vanligt hugger ni xbox fanboys på allt.

Kanske gamepass inte är den kassako ni tror.

"Kommer med fakta"

Kan du inte skilja på fakta och spekulationer?

Moderator | Testpilot

Kan ni skippa konsolkrigandet, snälla?

Det borde inte vara svårt att bara snacka om de olika tjänsterna och skippa diverse av erat fanboyande. Jag har kört Playstation hela livet och kan ändå se bra saker med Game pass och uppskatta tjänsten.

Många av er på båda sidor beter er lika bedörvligt. Riktig sandlådenivå varenda gång det blir något snack om en tjänst från vardera tält. Skärp er.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Finns Series X ute i handeln, på Prisjakt verkar den fortfarande vara svårfunnen.
Var på Media Markt i Helsingborg igår, dom hade nog 20 stycken Playstation 5 med Horizon, 6999 kr har jag för mig priset var.

Hoppas både Sony och Microsoft kan leverera fler, så dessa skojarepriser sjunker. Dock blir kanske priserna högre nu med dålig dollarkurs och inflation.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

I samma artikel står att "Services and content" är ner med 6%. Intäkterna har alltså MINSKAT, trots alla miljontals nya gamepass-subscribers som har anslutit sedan ett år tillbaka. Intressant....

"Xbox content and services revenue fell 6%, “driven by lower engagement hours and monetization in third-party and first-party content, partially offset by growth in Xbox Game Pass subscriptions”, Microsoft said."

Precis som det står i det du själv har citerat så räddade game pass upp siffrorna från dalande försäljning. Förstår inte riktigt din poäng.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

När kommer alla de bra spelen?? Tycker det har lyst med sin frånvaro....
Så jävla trött på warzone nu....

Skrivet av Håkan:

Finns Series X ute i handeln, på Prisjakt verkar den fortfarande vara svårfunnen.
Var på Media Markt i Helsingborg igår, dom hade nog 20 stycken Playstation 5 med Horizon, 6999 kr har jag för mig priset var.

Hoppas både Sony och Microsoft kan leverera fler, så dessa skojarepriser sjunker. Dock blir kanske priserna högre nu med dålig dollarkurs och inflation.

X och PS5 verkar vara svår att få tag på medans S verkar finnas i överflöd sen releasen.

Medlem

Ja vilket genidrag att släppa en S utmed X.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Kan ni skippa konsolkrigandet, snälla?

Det borde inte vara svårt att bara snacka om de olika tjänsterna och skippa diverse av erat fanboyande. Jag har kört Playstation hela livet och kan ändå se bra saker med Game pass och uppskatta tjänsten.

Många av er på båda sidor beter er lika bedörvligt. Riktig sandlådenivå varenda gång det blir något snack om en tjänst från vardera tält. Skärp er.

Kunde undvikits med siffror från EU och övriga världen, där Sony varit marknadsledande med stor marginal i många år nu. I snitt har det sålts mellan 3 till 4 PS för varje Xbox här i EU och nordstaterna har å sin sida bara lett sina senaste kvartal med några procent, så artikeln kan bli lite missvisande.

Medlem

Att Microsoft inte redovisar siffrorna beror på att PlayStation säljer ungefär dubbelt så bra sedan Xbox One. Jämfört med Sony har Microsoft inte haft någon vidare försäljning sedan Xbox 360.

Xboys jublar, men sanningen kvarstår - anledningen till varför Xbox (Series S) säljer bättre än PS5 är för att efterfrågan är mycket större på PS5 än Xbox vilket gör att PS5 än idag är svår att få tag på. Det går alltid att få tag på Series S till skillnad från PS5. Jag har 6-7 kollegor som är sugna på PS5 men är frustrerade över hur svårt det är att få tag i en konsol till ordinarie pris (icke e-Bay-priser), och andra kollegor har köpt Xbox istället. Har hört samma sak på olika podcasts. Folk vill inte vara tomhänta och köper Xbox eftersom de inte får tag i PS5, helt enkelt.

Medlem

Playstation är bättre än xbox


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

Playstation är bättre än xbox

Skärm är bättre än VR


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Ambassadör
Xbox

Det går riktigt bra nu... Nästan fördubblat intäkterna sedan den mörka tiden:

Finns liksom ingen anledning att sitta och leta negativa spins som vissa envisas med i alla Xbox-trådar. Xbox växer så det knakar, det är bara att acceptera


signatur

Jump in.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Molotov:

Playstation är bättre än xbox

Tacka vet jag pannkaka!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

12
Skriv svar