LAN:en på 90- och 00-talet var magiska

Medlem
LAN:en på 90- och 00-talet var magiska

Hittade den här gamla bilden på en gammal USB-sticka som inte sett dagens ljus på säkert 20 år. Och eftersom jag närmar mig 40 med stora kliv blev jag så klart gubbnostalgisk.

Det är jag som har mössa på mig på bilden samt spelar på en Laptop från ASUS. Tänk att det gick att gejma på laptops även på stenåldern.

Vi tog varje chans vi fick att samla lite datorer för att spela multiplayer och fildela allt möjligt (som ju var en rätt stor grej eftersom många fortfarande drogs med långsamma uppkopplingar).

Tänkte det kunde vara en höjdare om fler ville dela med sig av någon gammal bild från ett LAN och kanske även någon spännande berättelse kopplat till det.

Eller för all del bara berätta vilka spel som var dominerande på era LAN. Vi spelade mest Starcraft, Diablo II och Counter-Strike 1.6. Men även mindre kända spel så som Mageslayer.

Medlem

Jag och mina kompisar som jag LANade med på 90 och 2000-talet LANar jag fortfarande då och då med idag.

Oftast spelar vi något COOP-spel, Raft, Icarus, Diablo motsvarande samt bryter av med något annat med.

Brukar kolla på NOAB-Lan Stories för lite LAN-mys.

https://www.youtube.com/watch?v=NvGxJBCluYA&list=PL3a9ZYm74qA...

Medlem
Skrivet av haiko:

Jag och mina kompisar som jag LANade med på 90 och 2000-talet LANar jag fortfarande då och då med idag.

Kul att ni kör lite traditionellt LAN fortfarande. Var många år sedan jag var på LAN. Mer begränsad speltid i och med småbarn och bättre internet gör att det mest blir gejming hemifrån.

Medlem

Några av mina roligaste minnen är från lanen åren som avslutade nittiotalet och de som började tvåtusentalet. Den tiden då de flesta riktigt bra AAAspelen kom ut med.

Några saker som var grymma:
*Våran egen källare eftersom päronen ofta reste utomlands.
*Scoutstugan som vi fick låna eftersom polarens morsa var stormogul för hela kommunen, *När vi fick nycklar till en lågstadieskola och kunna komma in var vi ville, även om vi bara skulle få sitta i matsalen.
*När det kom några q3klaner som någon kände så det blev ett "all-q3-lan".
*Några äldre studenter fick nycklar till komvux egen datasal och vi blev inbjudna speciellt för vi var nördar typ, där fanns bättre datorer (pentium då), så spelade vi QW och kunde köpa läsk för 5kr av någon som baxat det på ika typ.
*Polarens landställe, där vi spelade Heroes 3 och Civ 2 och moddade Red Alert.
*Ett obskyrt lan med någon plastbrossa som var mycket äldre där vi spelade Kingpin, shit vad de drack öl, tror de var typ 22 eller något!
*Vi brukade göra så, när vi blev fler, vi organiserade det lite så i bland kunde vi få ihop 30 pers i scoutstugan (då hade vi liksom passerat källaren lite, de helgerna), då satte vi oss längst bak med de bästa borden och var alltid i samma lag. Körde över alla nya som kom, låg på Omaha beach och snipade sönder i rtcw och bf1.
*Alla föräldrar som körde fram och tillbaka hit och dit, ett jävla hästjobb! Långt var det ibland med.

Sedan allt annat vi gjorde på de där lanen, byggde en trebuchet ala AOE2 som sköt hemmagjord napalm av frigolit och bensin, hissade upp kundvagnar på tak, flyttade in gatskyltar i trädgårdar, fällde träd m.m.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skägg.
10 Chambers

Små-LAN:en på den tiden var fantastiska, men helvete vad man fick bära tunga midtowers och CRT-skärmar. Hockeytrunkar var din vän.

Har inga bilder från dem, men det här var ju ett kärt minne från mitt första Dreamhack för 20(!) år sedan. Synd att bildarkivet på FZ inte lever längre. Alla bilder ligger på någon nätverksenhet dock.


signatur
Medlem

Ja vilka tider. ❤


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det var fina tider!
Vi spelade mycket CS 1.6 och minns att en gång var det ingen förälder som kunde hjälpa till med att köra över datorn, då gick man till ICA maxi och lånade en kundvagn som man sedan fraktade datorn i 2km till polaren 😅

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Små-LAN:en på den tiden var fantastiska, men helvete vad man fick bära tunga midtowers och CRT-skärmar. Hockeytrunkar var din vän.

Ja, vem behöver egentligen bänkpress när man kan kånka på CRT-skärmar och käka ostbågar? 😆

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Nimin:

Ja, vem behöver egentligen bänkpress när man kan kånka på CRT-skärmar och käka ostbågar? 😆

Turen från stora parkeringen vid Elmia, till huvudentrén, med både minitower och crt-skärm kommer jag alltid minnas. Och plåga mina barn med när de sitter och gejmar på sina telefoner.


signatur
Medlem

Doom
Heretic
Red Alert
Codename Eagle
Duke3D
Blood
Shadow Warrior
Carmageddon 2
Rune
Unreal Tournament
Quake
Interstate 76
Rollcage 2
StarCraft
Warcraft 2
Half Life
CS
Tactical Ops
Action HL
Team Fortress
C&C Generals
Operation Flashpoint
GTA 2
Och många fler.

Jädra vad skoj man hade på lan. Co-op, dm, team dm, ctf. Det kunde vara skitroligt med bara två datorer och en nollmodem-kabel. Även med en dator i hotseat hade man grymt skoj med spel som Worms och Heroes 3.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Turen från stora parkeringen vid Elmia, till huvudentrén, med både minitower och crt-skärm kommer jag alltid minnas. Och plåga mina barn med när de sitter och gejmar på sina telefoner.

Haha, som sagt lumparväskor och hockeytrunkar var räddningen. Samt Joltcola.

phi
Medlem

Joltcola, Gorby's piroger, Billy's panpizza och doften av axe blandat med pungsvett. Nostalgi.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Nimin:

Haha, som sagt lumparväskor och hockeytrunkar var räddningen. Samt Joltcola.

Kul fakta: fick två dagar ledigt från just lumpen för att åka på mitt första Dreamhack med motiveringen "det kommer vara gynnsamt för min framtida karriär". Hade läst att just det var en potentiellt godkänd orsak att få ledigt men visade sig stämma.


signatur
Medlem

Vi hade inte så många PC-lan i min umgängeskrets, men jag kan ju säga att försöka organisera ihop ett lan med Xbox/ps2 var magiskt det med. Att försöka hitta plats för ett gäng blytunga, enorma tjock-tvs i ett vardagsrum var en rolig utmaning

För att inte tala om alla sladdar som var en snubbelfara överallt!!

Medlem

Jag minns när jag och kompisen som bodde ~100m bort fick för oss att testa det där med nätverksspelande, vi var väl 10-11 år någonstans. Jag hade en 300MHz PII i ett fulltower-chassi som mammas jobb skulle skrota för att den var "defekt" (medan kompisen hade en 300MHz Celeron som hans föräldrar knappt använde). Efter lite felsökning nedklockade jag processorn till 266MHz och ökade spänningen till den lite så tuffade den på bra i några år.

Föräldrarna var dock inte så pigga på att ta bilen för att köra dator och skärm den lilla sträckan, så vi löste det med att jag lånade farsans montörsvagn (en sådan man ligger på under bilen, jag vet också vad de kallas), ställde dator och skärm på och rullade den hela vägen hem till polaren.

Väl där brottades vi med en nollmodemuppkoppling som fungerade lite när den kände för det. När den faktiskt fungerade körde vi dock Need for Speed 2 och Red Alert, och det var inte fy skam för en första LAN-upplevelse. Sedan blev det många event de följande 10 åren - från små helger med klasskompisarna (vi var väl oftast 5-10 pers) till en drös DH. En del av mig minns åren med värme, men jag minns också mindre kul upplevelser, som när det blev Blaster-/Sasser-utbrott på DH och halva bygget skulle ominstallera XP. ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skribent
Skrivet av Nimin:

Haha, som sagt lumparväskor och hockeytrunkar var räddningen. Samt Joltcola.

Vi lånade barnvagnar och drog datorerna i 😄


signatur

"Writer and Fighter"

Gen
Medlem

Det bästa minnet från mitt första LAN är när jag fick se Quake 2 köras på ett Voodoo2 med Glide. Tappade hakan ett flertal gånger då jag bara kört Software renderer. Sen fick jag även se mitt första nätverkskort den dagen.

Medlem

Lanade inte så mycket, men det hände då och då. Var för jobbigt att släpa med burken, men det löstes genom att en del hade mer än en dator hemma. Blev mycket Cola, Pizza och Starcraft. Som tur var började jag träna några år senare.

Medlem
Hemmabyggd LAN

Jag och bästa polarn som bodde granne ville spela tillsammans istället för att konka datorer. Var väl i början av 90-talet skulle jag tro och vi var i nedre tonåren. Så vi bestämde oss för att fixa nätverk mellan husen. Nätverkskabel var inget man kunde köpa var som helst utan vi fick åka till industriområdet i närliggande stad för att inhandla 30m kabel från en elfirma. Gubben bakom disken bara skratta och ropade entusiastiskt till kollegan:
"Öh Gurra kom och kolla två unga killar här och vill köpa nätverkskabel"

Det var tydligen grymt kul. Sen var det hem dra en stålvajer mellan husen och längst den en 10base2 kabel. Allt terminerades i några 10Mbit kort med BNC. Vi körde novell NetWare och nwlite om jag inte minns fel.

Väl uppe kunde vi textchatta och köra våra favoritspel som descent, Doom och Duke Nukem tillsammans. Kunde även dela filer med varandra som vi laddat ner från några polares BBS'er på 9600 modem 😁👍 (mycket bilder på Cindy Crawford och Amiga demofiler).

Vi hade ofta LAN hemma när andra polare kom över och på sommaren tog vi ut skarvsladden och satt i trädgården och spela... Fart blev det i benen om man såg mörka moln på himlen.

Ah de gamla goda tiderna med Slackware 1.0 och Windows 3 eller något. Kommer inte ihåg exakt min första PC men vet att när nätet byggdes var det nog en dx4-100.

//

Medlem

Har fina minnen både från mitten av 90-talet och början på 2000 där vi spenderade hela sommarlov hos en väns föräldrars källare. Vi var oftast mellan 8-10 pers, hur kul som helst! Saknar dessa tider. Vi visade upp våra system för varandra och vilka spel man hade installerade. Varvade med bland annat UT 99, DOOM 1-2, quake 1-3 och CS. Tiden gick snabbt minst sagt...

Har mageslayer kvar någonstans i förrådet i big box


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Vi lånade barnvagnar och drog datorerna i 😄

Minns när vi hade LAN på lokalen cirka 2005. En polare lyckades inte få skjuts så han la sin rigg på bilsläpet, kopplade det bakom åkgräsklipparen och kom tuffande på den. I krig och LAN är allt tillåtet!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Härlig tråd! Kan bara instämma. Kommer ihåg allt kabeldragande man gjorde med TP-45 eller t.o.m. Coax kabel ibland. De hemska skriken och frustrationerna när man spelade CS och det var bara en kvar i varje lag, så spännande! Eller att alla i ett lag var döda utom en och i det andra fullt. Blev mycket CS och Quake samt Action Quake.

Att säga att datanördar bara stirrar på en skärm och var asociala stämmer verkligen inte. Man lärde känna så mycket folk på LAN, så mycket minnen. Därför tycker jag det är tråkigt att se att denna generationen konsumerar passiva medier så mycket. TikTok och Snap innebär ingen utmaning, lärande, team building eller bra historier.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Några av mina roliaste minnen är från lanen åren som avslutade nittiotalet och de som började tvåtusentalet. Den tiden då de flesta riktigt bra AAAspelen kom ut med.

Några saker som var grymma:
*Våran egen källare eftersom päronen ofta reste utomlands.
*Scoutstugan som vi fick låna eftersom polarens morsa var stormogul för hela kommunen, *När vi fick nycklar till en lågstadieskola och kunna komma in var vi ville, även om vi bara skulle få sitta i matsalen.
*När det kom några q3klaner som någon kände så det blev ett "all-q3-lan".
*Några äldre studenter fick nycklar till komvux egen datasal och vi blev inbjudna speciellt för vi var nördar typ, där fanns bättre datorer (pentium då), så spelade vi QW och kunde köpa läsk för 5kr av någon som baxat det på ika typ.
*Polarens landställe, där vi spelade Heroes 3 och Civ 2 och moddade Red Alert.
*Ett obskyrt lan med någon plastbrossa som var mycket äldre där vi spelade Kingpin, shit vad de drack öl, tror de var typ 22 eller något!
*Vi brukade göra så, när vi blev fler, vi organiserade det lite så i bland kunde vi få ihop 30 pers i scoutstugan (då hade vi liksom passerat källaren lite, de helgerna), då satte vi oss längst bak med de bästa borden och var alltid i samma lag. Körde över alla nya som kom, låg på Omaha beach och snipade sönder i rtcw och bf1.
*Alla föräldrar som körde fram och tillbaka hit och dit, ett jävla hästjobb! Långt var det ibland med.

Sedan allt annat vi gjorde på de där lanen, byggde en trebuchet ala AOE2 som sköt hemmagjord napalm av frigolit och bensin, hissade upp kundvagnar på tak, flyttade in gatskyltar i någon trädgård

Asså, det låter som om du skriver mina memoarer 😅

Geeks Gaming
Skrivet av phi:

Joltcola, Gorby's piroger, Billy's panpizza och doften av axe blandat med pungsvett. Nostalgi.

Detta! Barnen tittar konstigt på mig när jag säger att billys smakar Lan

Skribent
Skrivet av Pjotor:

Minns när vi hade LAN på lokalen cirka 2005. En polare lyckades inte få skjuts så han la sin rigg på bilsläpet, kopplade det bakom åkgräsklipparen och kom tuffande på den. I krig och LAN är allt tillåtet!

Ja datorerna skulle dit! Så det var bara hitta något sätt eller kånka!

Nu var jag aldrig på något större LAN, men vi brukade köra lite små-LAN på helgerna jag och tre andra kompisar. Vi spelade mest Warcraft 2, DOOM, Diablo 2, Red Alert och lite Age of Empire 2.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Några gamla krangparty-deltagare som hänger här?

Medlem

Älskar att hitta "nya" spel från 90 talet som jag inte har spelat och som verkar nice. Är det någon som vet vart man kan få tag i MageSlayer? hittade inte på GOG

Medlem

Lite kul att detta tas upp, var med i ett par "demogrupper" när det begav sig och fick då uppleva DOOM på 3 st 486´or och en pentium. Släppte Amigan direkt och investerade i en sprillans pentium pc.. DÅ snackar vi pris per kilo :D. 1989-1990 omkring där. Sen varit med om att starta Inferno Online i Sthlm.. massor med år sen för att sedan jobba aktivt med DreamHack under många år, sen en period med nissarna här på FZ bakom kameran :P. Så jag passar på att promota en ny Youtube kanal som kommer släppa sitt första avsnitt nästa vecka.. ( tis-ons ) där huvud fokus är vad unga mot oss äldre gamers vill ha och hur det funkar att spela ihop, Jr vs Snr. Så kolla gärna in Jrsnrgaming på Tuben nästa vecka.. Jr ska får testa spel från vår tidsålder och vi ska testa moderna spel ihop.. Galet

Medlem
Yatta!

Vi dansar Yatta!!-dansen mellan rundor bestående av action quake, action half life, CS och BF1942 var på tapeten. Good times!


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Vår nätverksförening lever fortfarande, även om föreningen i teorin är nerlagd sedan 2003. Nästa LAN är v.35, så det har redan börjat planeras vilka spel som skall spelas. Sist var vi i mitt hus. Denna gången blir vi 7-8 som skall trängas i ett klassiskt garage✌

Vi har fått bättre grejer med åren. Första lanet i början av -95 utfördes med en skrivarkabel mellan en pentium 100 och en pentium 120. Det tog typ 2 timmar att få igång det, men det var lätt värt det. Att för första gången kunna spela emot varandra i första banan på duke nukem 3d var helt magiskt!

Det tog inte många veckor innan alla av oss skaffat ett nätverkskort till datorn (som då inte fanns på moderkortet, utan var ett externt kretskort). Bnc-utgång(koax)hade några av oss bara. De var billigast. Dessutom ägde ingen av oss nån hubb ändå. Sen satt vi i ett fotbollshus å tryckte quake som tusan. De första 2 lanen var vi bara 4 datorer och 6 spelare, men ryktet hade redan spridit sig till skolans högstadieelever(vi gick trots allt i 8:an). 3:e lanet hade jag och en vän köpt in en 8 portars hubb med bnc-ingång och samtidigt köpt nya nätverkskort med både bnc -och tp-uttag. Tur var väl det eftersom vi blev över 10 pers. 8 st på hubben och 2-3 på bnc. När vi väl spelat i 1.5 år så började vi gymnasiet och då kom vi genast i kontakt med ännu fler likasinnade. Vi fick byta fotbollshus till ett större fotbollshus. Runt 1999-2000 hade vi vår peak på 65 medlemmar och jag vill minnas att vi spelade 16 vs 16 på actionquake 2. Tror vi var 33 eller 34 på lanet och vi hade då köpt in en 24 portars hubb för de pengar som vi fick in från sverok. Resterande fick sitta på hubbar som var inkopplade på 24-portarn.

Det var riktigt roligt att spela de olika moddarna till quake1 och quake2 såsom painballquake, actionquake 2, team fortress1 och 2. För att inte glömma alla de filmer som dök upp med quake som man kunde se. Bland de första machinema-filmerna man sett. Det var riktigt stort. Nån som kommer ihåg denna video?
https://youtu.be/F1m9egTtMZ8

Ett lan kommer jag ihåg tydligate än andra. Jag hade precis varit på toaletten och började spela. Plötsligt åkte cd-spelaren ut av sig själv?! Jaha? Sen åkte den in igen. Å så fortsatte det i ett par minuter. Hör några fnissa bakom mig. Då hade 2 kompisar lagt in ett program som hette netbus på min dator som gjorde att de kunde styra vissa saker. Senare blev det klassat som ett virus, men just då var det en riktigt tuff grej att plantera på nåns dator bara för att se minen 😂

Jag minns även när vi spelade alphan till modden counterstrike till halflife 1 och hur långsamt det gick i jämförelse med actionquake 2.

Som sagt, det var roligt att spela ihop, men jag tycker ändå att byggandet av nätet, att få igång allas nätverk, att alla hade samma nätmask, och framförallt se till att alla inte kopplade upp sig på samma 10A säkring (🤣) var bland det roligaste på lanen. Det var skoj att bara hänga vid nåns dator å prata om dittan och datten, och när jag tänker på det så är det just därför vi fortfarande har lan 😀


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Skriv svar