LAN:en på 90- och 00-talet var magiska

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Älskar att hitta "nya" spel från 90 talet som jag inte har spelat och som verkar nice. Är det någon som vet vart man kan få tag i MageSlayer? hittade inte på GOG

Det är ju abandonware så antar man får dela länken.

https://www.myabandonware.com/game/mageslayer-bbs

ELF
Medlem

Var aldrig med och lanade på den goda tiden. Inga av mina kompisar på mellanstadiet var direkt datorinteresserade. Utan det var väl några enstaka lan under gymnasietiden runt 2007.
Men det blev ju snabbt standard att gå till affären till frukost och köpa en korv med risgrynsgröt som man bokstavligen klämde i sig


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Skribent
Skrivet av vbgbasse:

Vår nätverksförening lever fortfarande, även om föreningen i teorin är nerlagd sedan 2003. Nästa LAN är v.35, så det har redan börjat planeras vilka spel som skall spelas. Sist var vi i mitt hus. Denna gången blir vi 7-8 som skall trängas i ett klassiskt garage✌

Vi har fått bättre grejer med åren. Första lanet i början av -95 utfördes med en skrivarkabel mellan en pentium 100 och en pentium 120. Det tog typ 2 timmar att få igång det, men det var lätt värt det. Att för första gången kunna spela emot varandra i första banan på duke nukem 3d var helt magiskt!

Det tog inte många veckor innan alla av oss skaffat ett nätverkskort till datorn (som då inte fanns på moderkortet, utan var ett externt kretskort). Bnc-utgång(koax)hade några av oss bara. De var billigast. Dessutom ägde ingen av oss nån hubb ändå. Sen satt vi i ett fotbollshus å tryckte quake som tusan. De första 2 lanen var vi bara 4 datorer och 6 spelare, men ryktet hade redan spridit sig till skolans högstadieelever(vi gick trots allt i 8:an). 3:e lanet hade jag och en vän köpt in en 8 portars hubb med bnc-ingång och samtidigt köpt nya nätverkskort med både bnc -och tp-uttag. Tur var väl det eftersom vi blev över 10 pers. 8 st på hubben och 2-3 på bnc. När vi väl spelat i 1.5 år så började vi gymnasiet och då kom vi genast i kontakt med ännu fler likasinnade. Vi fick byta fotbollshus till ett större fotbollshus. Runt 1999-2000 hade vi vår peak på 65 medlemmar och jag vill minnas att vi spelade 16 vs 16 på actionquake 2. Tror vi var 33 eller 34 på lanet och vi hade då köpt in en 24 portars hubb för de pengar som vi fick in från sverok. Resterande fick sitta på hubbar som var inkopplade på 24-portarn.

Det var riktigt roligt att spela de olika moddarna till quake1 och quake2 såsom painballquake, actionquake 2, team fortress1 och 2. För att inte glömma alla de filmer som dök upp med quake som man kunde se. Bland de första machinema-filmerna man sett. Det var riktigt stort. Nån som kommer ihåg denna video?
https://youtu.be/F1m9egTtMZ8

Ett lan kommer jag ihåg tydligate än andra. Jag hade precis varit på toaletten och började spela. Plötsligt åkte cd-spelaren ut av sig själv?! Jaha? Sen åkte den in igen. Å så fortsatte det i ett par minuter. Hör några fnissa bakom mig. Då hade 2 kompisar lagt in ett program som hette netbus på min dator som gjorde att de kunde styra vissa saker. Senare blev det klassat som ett virus, men just då var det en riktigt tuff grej att plantera på nåns dator bara för att se minen 😂

haha Netbus minns jag, vi planterade det på skolans datorer, även bibliotekets. Roligast var att sitta och skriva in text när någon annan skrev. Blev ett jääääävla liv och jakt på vem som hade planterat "viruset". Men de lyckades aldrig klura ut att det var vi som gjort det. Mest för att vi kom från Samhällsprogramet och normalt inte var så mycket i datorsalarna. 😁


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Har väl varit tre st fragzone-creware omkring lanen, Wille som ofta var med och organiserade och drev mycket sedan Micke och någon gång var väl John med också. Man hade bra kul då, det är den där gyllene eran då det inte fanns internet riktigt när man spelade, alla lan var mer eller mindre offline, även om folk hade internet hemma senare delen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Slutbossen:

Vi dansar Yatta!!-dansen mellan rundor bestående av action quake, action half life, CS och BF1942 var på tapeten. Good times! <Uppladdad bildlänk>

Herregud vilken nostalgi!
Tänk att det var ett halvt liv sedan.

Medlem
Skrivet av Slutbossen:

Vi dansar Yatta!!-dansen mellan rundor bestående av action quake, action half life, CS och BF1942 var på tapeten. Good times! <Uppladdad bildlänk>

This is the way.

Medlem
Skrivet av baggso:

Herregud vilken nostalgi!
Tänk att det var ett halvt liv sedan.
https://youtu.be/rW6M8D41ZWU

Haha ja alltså det är rätt bonkers faktiskt. Yatta är ju tyvärr en pärla som bara glöms bort mer och mer. Därför man blir extra glad när man åter minns dessa kulturella skatter som tillhörde ens lan-generation.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem
Skrivet av Nimin:

This is the way.

Mhm som sagt, good times. Bra humor, bra spel och ha kul med polare.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Mitt projektarbete i gymnasiet bestod av mig och två andra som startade en ideell spel-förening där vi anordnade LAN. Vi hyrde in oss för en billig slant i en gammal skola, och deltagarna kunde motivera att spendera sitt lov på LAN för att "hjälpa kompisarna med sitt projektarbete". Även om jag fick agera mer av en admin (det var ju ett seriöst projektarbete!!) så var det ett av de roligaste LAN jag vart på. Varade 5 dagar och samtliga var så sömndruckna mot slutet att ALLT var skoj. Avslutade LANet med en HL mod som heter "pirates,vikings and knights" där vi sprängde oss själv med kruttunnor. Efter det avslutades veckan med knappa 25h sömn (hade rätt ont i blåsan när jag vaknade).

Medlem

Jag LANade en hel del under 90talet. Jag kommer starkt ihåg LANet där Homeworld släppts. Jag fick testa det av en polare och var sedan fast i Homeworld träsket hela LANet, vilket var skit trist för de andra

Medlem
Skrivet av DaDuke:

Lite kul att detta tas upp, var med i ett par "demogrupper" när det begav sig och fick då uppleva DOOM på 3 st 486´or och en pentium. Släppte Amigan direkt och investerade i en sprillans pentium pc.. DÅ snackar vi pris per kilo :D. 1989-1990 omkring där. Sen varit med om att starta Inferno Online i Sthlm.. massor med år sen för att sedan jobba aktivt med DreamHack under många år, sen en period med nissarna här på FZ bakom kameran :P. Så jag passar på att promota en ny Youtube kanal som kommer släppa sitt första avsnitt nästa vecka.. ( tis-ons ) där huvud fokus är vad unga mot oss äldre gamers vill ha och hur det funkar att spela ihop, Jr vs Snr. Så kolla gärna in Jrsnrgaming på Tuben nästa vecka.. Jr ska får testa spel från vår tidsålder och vi ska testa moderna spel ihop.. Galet

Pentium kom ut 1993.


signatur

Memento Mori

Medlem

Framtiden är helt ok där emot minns man med mycket glädje lanen.

Då man redan på c64 / amiga tiden åkte på copy partyn mm så blev lan tiden med PC ersättaren. Sett till 2022 har jag inte varit på lan på säkert 10-15år men saknar absolut tiden,spelen och diverse gamers.

Åren har ersatt lan med internet & discord och så sett är jag tacksam då jag annars förmodligen inte kunnat spelat alls direkt.

Spelen var ganska varierande.

Age of the empire serien
Diablo 1 & 2
Quake
Duke nuke'em
Blood
Cs
C&C
Red alert
Starwars mm.

Medlem
Skrivet av ELF:

Var aldrig med och lanade på den goda tiden. Inga av mina kompisar på mellanstadiet var direkt datorinteresserade. Utan det var väl några enstaka lan under gymnasietiden runt 2007.
Men det blev ju snabbt standard att gå till affären till frukost och köpa en korv med risgrynsgröt som man bokstavligen klämde i sig

... Korv med risgrynsgröt? What the f-

Medlem

Var nog ingen av oss som hade nån kamera så, back then...
Shit vad många jävligt sunkiga dungeon svett-bilder det hade funnits om smartphones hade funnits då...

Det är nog lika bra att det var som det var


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Turen från stora parkeringen vid Elmia, till huvudentrén, med både minitower och crt-skärm kommer jag alltid minnas. Och plåga mina barn med när de sitter och gejmar på sina telefoner.

Samma här! Mina nörd-armar var skakiga och svaga i ett dygn efter att 19"-skärmen burits in.

Medlem

LAN tidigt 2000-tal. Vi lirade Viper Racing. Racingspel där du kunde köra som vanligt men, som vi gjorde körde ett slags krasch-derby med helt sjuka inställningar. Har minnen av flygande bilar och oproportionerliga storlekar på bildelar.

Ett annat spel var Bf:Vietnam. Sjukt kul att vinscha saker med helikoptern och bygga torn med olika slags fordon. Favoriten var att vinscha en vinschande helikopter :).

Vi kallade oss för TBAB, tragiska barn AB.

På nätterna för att få lite frisk luft, vandrade vi rundor och kunde hitta på smågalna saker. Det var ju runt den tiden jackass vart hett. Behöver inte gå in på detaljer men jag minns speciellt en natt då orden kundvagn, lång nedförsbacke och maxiparkering var nyckelord.

TBAB hänger fortfarande i viss utsträckning, några lan per år, grillträffar m.m. Mindre jackass :). Det är ju inte bara spelandet som gäller som någon skrivit tidigare, utan det sociala runtomkring.

Kul att se så många glada minnen!

Medlem

Har så mycket minnen. Mellan typ 2003-2006 LANade jag så fruktansvärt mycket. Arrangerade bland annat ett större LAN på runt 50 pers med några vänner. Det var en massa att tänka på, med stora switchar och att elen skulle räcka. Men de bästa tiderna var ändå när man lyckades dra ihop 6-10 pers och satt och tramsade med CS 1.5/1.6, Worms World Party eller nån Starcraft-mod. Helst på landet, i någon stuga utan internet.
I Tranås fanns även ett LAN som hette Mojn som då var lite större med 100+ pers eller mer, minns inte exakt. Fantastiskt trevligt evenemang.

Det är lätt att tänka att detta var den bästa tiden i livet, men det är så lätt att se äldre dagar genom rosaskimrande glasögon. Utan tvekan så var det i alla fall en fantastisk tid.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Pentium kom ut 1993.

My bad.. länge sedan. Tidslinjen är lite luddig så tack för korrigeringen

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Det är lätt att tänka att detta var den bästa tiden i livet, men det är så lätt att se äldre dagar genom rosaskimrande glasögon. Utan tvekan så var det i alla fall en fantastisk tid.

Fast, om man ser till den mängd skratt och hur kul man hade jämfört med idag när skratten tystnat så... Bara att man inte minns något som varit "asroligt en längre tid" de senaste 10 åren säger ju allt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av checksum:

Jag och bästa polarn som bodde granne ville spela tillsammans istället för att konka datorer. Var väl i början av 90-talet skulle jag tro och vi var i nedre tonåren. Så vi bestämde oss för att fixa nätverk mellan husen. Nätverkskabel var inget man kunde köpa var som helst utan vi fick åka till industriområdet i närliggande stad för att inhandla 30m kabel från en elfirma. Gubben bakom disken bara skratta och ropade entusiastiskt till kollegan:
"Öh Gurra kom och kolla två unga killar här och vill köpa nätverkskabel"

Det var tydligen grymt kul. Sen var det hem dra en stålvajer mellan husen och längst den en 10base2 kabel. Allt terminerades i några 10Mbit kort med BNC. Vi körde novell NetWare och nwlite om jag inte minns fel.

Väl uppe kunde vi textchatta och köra våra favoritspel som descent, Doom och Duke Nukem tillsammans. Kunde även dela filer med varandra som vi laddat ner från några polares BBS'er på 9600 modem 😁👍 (mycket bilder på Cindy Crawford och Amiga demofiler).

Vi hade ofta LAN hemma när andra polare kom över och på sommaren tog vi ut skarvsladden och satt i trädgården och spela... Fart blev det i benen om man såg mörka moln på himlen.

Ah de gamla goda tiderna med Slackware 1.0 och Windows 3 eller något. Kommer inte ihåg exakt min första PC men vet att när nätet byggdes var det nog en dx4-100.

//

Drog också en kabel mellan mitt rum och grannen, gick bra att spela tills blixten slog ner och brände nätverkskortet😄

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Vår nätverksförening lever fortfarande, även om föreningen i teorin är nerlagd sedan 2003. Nästa LAN är v.35, så det har redan börjat planeras vilka spel som skall spelas. Sist var vi i mitt hus. Denna gången blir vi 7-8 som skall trängas i ett klassiskt garage✌

Vi har fått bättre grejer med åren. Första lanet i början av -95 utfördes med en skrivarkabel mellan en pentium 100 och en pentium 120. Det tog typ 2 timmar att få igång det, men det var lätt värt det. Att för första gången kunna spela emot varandra i första banan på duke nukem 3d var helt magiskt!

Det tog inte många veckor innan alla av oss skaffat ett nätverkskort till datorn (som då inte fanns på moderkortet, utan var ett externt kretskort). Bnc-utgång(koax)hade några av oss bara. De var billigast. Dessutom ägde ingen av oss nån hubb ändå. Sen satt vi i ett fotbollshus å tryckte quake som tusan. De första 2 lanen var vi bara 4 datorer och 6 spelare, men ryktet hade redan spridit sig till skolans högstadieelever(vi gick trots allt i 8:an). 3:e lanet hade jag och en vän köpt in en 8 portars hubb med bnc-ingång och samtidigt köpt nya nätverkskort med både bnc -och tp-uttag. Tur var väl det eftersom vi blev över 10 pers. 8 st på hubben och 2-3 på bnc. När vi väl spelat i 1.5 år så började vi gymnasiet och då kom vi genast i kontakt med ännu fler likasinnade. Vi fick byta fotbollshus till ett större fotbollshus. Runt 1999-2000 hade vi vår peak på 65 medlemmar och jag vill minnas att vi spelade 16 vs 16 på actionquake 2. Tror vi var 33 eller 34 på lanet och vi hade då köpt in en 24 portars hubb för de pengar som vi fick in från sverok. Resterande fick sitta på hubbar som var inkopplade på 24-portarn.

Det var riktigt roligt att spela de olika moddarna till quake1 och quake2 såsom painballquake, actionquake 2, team fortress1 och 2. För att inte glömma alla de filmer som dök upp med quake som man kunde se. Bland de första machinema-filmerna man sett. Det var riktigt stort. Nån som kommer ihåg denna video?
https://youtu.be/F1m9egTtMZ8

Ett lan kommer jag ihåg tydligate än andra. Jag hade precis varit på toaletten och började spela. Plötsligt åkte cd-spelaren ut av sig själv?! Jaha? Sen åkte den in igen. Å så fortsatte det i ett par minuter. Hör några fnissa bakom mig. Då hade 2 kompisar lagt in ett program som hette netbus på min dator som gjorde att de kunde styra vissa saker. Senare blev det klassat som ett virus, men just då var det en riktigt tuff grej att plantera på nåns dator bara för att se minen 😂

Jag minns även när vi spelade alphan till modden counterstrike till halflife 1 och hur långsamt det gick i jämförelse med actionquake 2.

Som sagt, det var roligt att spela ihop, men jag tycker ändå att byggandet av nätet, att få igång allas nätverk, att alla hade samma nätmask, och framförallt se till att alla inte kopplade upp sig på samma 10A säkring (🤣) var bland det roligaste på lanen. Det var skoj att bara hänga vid nåns dator å prata om dittan och datten, och när jag tänker på det så är det just därför vi fortfarande har lan 😀

Man kunde väl knappast spela över LPT1/2, däremot så kunde man jag använda den till att föra över data mellan två datorer i typ Norton Commander.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Man kunde väl knappast spela över LPT1/2, däremot så kunde man jag använda den till att föra över data mellan två datorer i typ Norton Commander.

Jag är dålig på förkortningar. LPT, är det samma som skrivarkabel? Det går alldeles utmärkt, men det var svårt som tusan att få igång det minns jag. Vi höll nog på över 2 timmar. Sen vill jag minnas att det gick snabbare att föra över filer via disketter än via kabeln, men det är ju mycket slappare om inte annat 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

*håller käppen i handen och sätter sig sakta ned i en knakande stol*

På MIN tid så kopplade vi samman våra Amigor med nollmodemkabel och spelade bilspel ihop.

Allvarligt talat, mycket som passerat. Coaxkabel där termineringen drogs, stapplande försök att fatta vad tcp/ip var (men herregud varför kan vi inte spela över IPX?) och sedan långa LAN på arbetsplatser, kurslokalerr och hemma hos folk.

Quake i LAN var så jävla GULD. Helt sjukt vad roligt det var. Duke Nukem på arbetsplatsen var inte helt illa heller.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

*håller käppen i handen och sätter sig sakta ned i en knakande stol*

På MIN tid så kopplade vi samman våra Amigor med nollmodemkabel och spelade bilspel ihop.

Allvarligt talat, mycket som passerat. Coaxkabel där termineringen drogs, stapplande försök att fatta vad tcp/ip var (men herregud varför kan vi inte spela över IPX?) och sedan långa LAN på arbetsplatser, kurslokalerr och hemma hos folk.

Quake i LAN var så jävla GULD. Helt sjukt vad roligt det var. Duke Nukem på arbetsplatsen var inte helt illa heller.

Kommer aldrig glömma då vi satt på coax-nätet på blott 8(?)mbit. När några tröttnat på att spela quake för att leta runt på de andras datorer om ladda hem diverse opassande matrial för den yngre generationen, och i samband med detta så höjdes pingen till 5-600. Folk började skrika "vem fan tankar?!". Å det lustiga var att detta argument även användes när det gick dåligt för någon även om ingen laddat ner någonting. Att säga att "det var nån som tankade och förstörde min ping" har man ju hört några gånger 😂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Jag är dålig på förkortningar. LPT, är det samma som skrivarkabel? Det går alldeles utmärkt, men det var svårt som tusan att få igång det minns jag. Vi höll nog på över 2 timmar. Sen vill jag minnas att det gick snabbare att föra över filer via disketter än via kabeln, men det är ju mycket slappare om inte annat 😁

LPT är samma som skrivarkabel ja, det var inte nollmodem ni körde? (Görs med anslutning till serieportar, men kabeln ser snarlik ut, 9 eller 25-pin, förkortad COM.) Det var mycket vanligare, och framförallt mjukvarustödet för nätverk över parallellporten var tämligen begränsat. ^^ (Jag har använt båda, farsan hade Norton pcAnywhere där det medföljde en "LapLink"-kabel för att överföra filer över parallellporten. Var i princip inget spel som gick att köra med den anslutningen dock.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

KoP
Medlem

"Lanade" bara på 2 ihopkopplade Amigor och då var det Hired Guns, Stunt Car Racer, Armour Geddon II och Lotus 2 som spelades.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

LPT är samma som skrivarkabel ja, det var inte nollmodem ni körde? (Görs med anslutning till serieportar, men kabeln ser snarlik ut, 9 eller 25-pin, förkortad COM.) Det var mycket vanligare, och framförallt mjukvarustödet för nätverk över parallellporten var tämligen begränsat. ^^ (Jag har använt båda, farsan hade Norton pcAnywhere där det medföljde en "LapLink"-kabel för att överföra filer över parallellporten. Var i princip inget spel som gick att köra med den anslutningen dock.)

Då var det nollmodemskabel vi körde med all säkerhet. Tack för förtydligandet 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Det var tider det! Enligt mig dog LAN med World of warcraft, alltid online och massiva multiplayer spel. Fick gräva bland fysiska foton för att hitta några bevis. Vi körde LAN i precis varje helg då vi hade en lokal och en ungdoms förening bakom oss. Vi anordnade även lite större event.

Var även på ett par större LAN i grannkommunen Sölvesborg. Har för mig de hette Kisel LAN men kan ha fel. Hur som helst saknar jag den gamla goda tiden då man träffade vänner i person och inte genom en skärm haha. Vi sålde såklart alltid Fragzones egna "Ur abso" energidryck och spelade mest Half-Life mods så som Counterstrike, Sven coop, Pirates, vikings and knights, Day of defeat m.m. men även Red Alert, Age of Empires, Giant Citizen Kabuto, Battlefield 1943 och Codename Eagle och Freelancer.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Då var det nollmodemskabel vi körde med all säkerhet. Tack för förtydligandet 🙂

Förlåt om jag lät för mycket besserwisser - jag var rejält nördig redan som liten knatte och älskade att pyssla med ungefär allt datorrelaterat som föräldrarna (och senare jag själv, till deras inte alltid fullt så stora glädje) släpade hem. ^^

Var nästan lite magiskt att se filer flyttas över "bara" med en enkel parallellportskabel, jämfört med att hålla på med disketter.
Minns första gången pappa släpade hem sin "bärbara" 386SL-Compaq med orange monokrom skärm, och sedan flyttade över filer till vår stationära burk hemma. Det har hänt lite sedan dess.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Sjukt tråkigt att man inte hade med sig en kamera på tiden när det begav sig.
Var något magiskt över tjockskärmstidens LAN. Men vi är numera ett litet gäng som brukar köra "typ" ett årligt gubb-lan. Jolt har bytts till öl. Men fortfarande en rolig social sammankomst ^_^


signatur

- pixelfantast

Skriv svar