Kopieringsskyddet Denuvo kommer till Nintendo Switch

Robot
Kopieringsskyddet Denuvo kommer till Nintendo Switch

För att motverka emulering på pc.

#Denuvo


Medlem

Sämre prestanda i spel på Switch alltså. Kul. Drabbar som vanligt bara laglydiga personer.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Man tänker ju inte på att man kan emulera Switch-spel. Känns galet på något sätt, men verkar funka rätt bra.

Men känns som dom som vill spela Nintendo-spel köper sig en Switch. Att pirata och emulera känns ju sjukt fattigt.

Medlem

RIP prestanda. Som nämns ovan - kopieringsskydd känns som hänglås - man låser ut de laglydiga.

Dessutom betalar vi i Sverige en avgift för vår rätt att privatkopiera vilket detta förhindrar. Skulle vara intressant att göra en grupptalan (om det går i Sverige?) för att testa det.

Medlem

Jag har planer på att köpa en Switch inom en snar framtid, spel som har Denuvo kommer således bli spel jag bojkottar helt. Om det visar sig att även Nintendo inför den här skiten på sina spel, tja då blir det helt enkelt inte något köp av en Switch alls.

Medlem

Kommer inte stoppa pirater, utan bara påverka laglydiga kunder negativt.

Avstängd

Alla medlemmar på GBATemp.net har redan börjat planera inför detta antar jag.

Ironiskt nog lär emulering blir ännu snabbare än den lagliga varianten när de lyckats kringgå det...

Medlem

Påverkar det inte spelprestandan är det lite sak samma för min del, men självklart skulle de aldrig erkänna prestandatapp själva. Med tanke på att RE Village till en början funkade bättre som crackat, tack vare att Denuvo orsakade micro stuttering, har jag svårt att det kommer bli felfritt.

Sen kommer det bara påverka emulatorer temporärt då jag är säker på att det kommer kringgås förr eller senare. Alla med äldre, hackbara switch kommer inte bli påverkade.

Medlem

Dom säger alltid att deras DRM inte påverkar prestandan men ändå har det dykt upp problem i ett flertal releaser. Var väl Injustice 2 som hade problem på PC för Denuvo började jobba när man spelade som vissa karaktärer och utförde deras attacker vilket ledde till att spelet började hacka varje gång.

Så det är väl lite skrämmande att dom nu ska ge sig in på konsollmarknaden också.

Medlem

Om ett spel jag vill köpa får lagg problem i recensioner så köper jag helt enkelt inte det spelet.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Man tänker ju inte på att man kan emulera Switch-spel. Känns galet på något sätt, men verkar funka rätt bra.

Men känns som dom som vill spela Nintendo-spel köper sig en Switch. Att pirata och emulera känns ju sjukt fattigt.

Det kan ju finnas andra skäl att emulera än att smita undan att betala för spelet. T.ex. om man har en Switch och ett gäng spel, skaffar sig en Steam Deck, och bara vill bära runt på en enhet.

Medlem

Folk som emulerar spel på PC kommer inte plötsligt köpa det till Switch ifall emuleringen misslyckas...

Medlem

Ingen människa förutom typ 3 personer och Anders har tänkt att emulera på Switch bara för att kunna spela dag 1

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Jag har planer på att köpa en Switch inom en snar framtid, spel som har Denuvo kommer således bli spel jag bojkottar helt. Om det visar sig att även Nintendo inför den här skiten på sina spel, tja då blir det helt enkelt inte något köp av en Switch alls.

Köp en steam deck ist.
Det är nog pga folk klr switch på steam deck som detta händer.
Steam deck är en sån mycket böttre maskin än switch som gör samma sak

Det här kommer i slutändan bli att switch spel fungerar ännu bättre på steam deck än på switch 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Efter någon dag så går det säkert att köra det igen via emulering, kopieringsskydd är så menlöst.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Metroid:

Sämre prestanda i spel på Switch alltså. Kul. Drabbar som vanligt bara laglydiga personer.

Haha, ja. Är det något som Switch inte behöver så är det sämre prestanda Maskinen går ju för fan på knäna av Link's Awakening, vilket säger något.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Suck, trist bakåtvänt tänk. Om några år när Switch spelen inte går att köpa eller hårdvaran försvinner, dör spelen med.

För långsiktigt bevarande är detta ytterligare en stoppkloss.

Troligtvis kommer detta kringgås ändå, men man gör processen omständigare och laglydiga konsumenter straffas.


signatur

Nämen!

Avstängd

Ju mer Denuvo desto lättare blir det för egen del att moraliskt försvara ett piratnedladdat spel.

Denuvo finns det ju en grupp som kan knäcka även om man får vänta några månader extra på de spelen.

Medlem
Skrivet av Struggle:

Suck, trist bakåtvänt tänk. Om några år när Switch spelen inte går att köpa eller hårdvaran försvinner, dör spelen med.

För långsiktigt bevarande är detta ytterligare en stoppkloss.

Troligtvis kommer detta kringgås ändå, men man gör processen omständigare och laglydiga konsumenter straffas.

100+ miljoner sålda enheter...hårdvaran kommer inte försvinna förrän nästa istid ungefär. PS2 finns ännu enkelt att få tag på.

Medlem
Skrivet av Struggle:

Suck, trist bakåtvänt tänk. Om några år när Switch spelen inte går att köpa eller hårdvaran försvinner, dör spelen med.

För långsiktigt bevarande är detta ytterligare en stoppkloss.

Troligtvis kommer detta kringgås ändå, men man gör processen omständigare och laglydiga konsumenter straffas.

Säg inte det, Nintendo älskar ju att återsläppa sina spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

suck


signatur

//monster

Medlem

Ja, det går ju så dåligt för nintendo tack vare emuleringen, jag menar över 100 miljoner sålda enheter är ju hutlöst dåligt, fan dom måste ju nästan konka och verkligen gå på knäna.
Det är ju verkligen läge att bestraffa dessa över 100 miljoner kunder tycker jag.

Att omsätta över 400 000 000 000 kronor på sin konsol måste verkligen kännas som att arbeta i sirap.
Det kunde ju spekulativt kunnat vara över 400 010 000 000! förutsatt att alla som piratar kan/vill köpa, vilket såklart är exakt så det funkar eftersom det endast handlar om snålhet och varje emulation är en 100% garanterad såld enhet/kopia. Tänk vad man kunde ha gjort då!?

Shiguru Mayamoto hade ju inte behövt dumpster dive'a längre och leva som en lodis i underground neo-tokyo där han krälar/jobbar med gamla trasiga whiteboards och hemmagjorda tuschpennor i tjära samt sitt utvecklings matrix dom byggt av massa game and watch's.. Han hade ju kunnat få 200 extra liv och få serie-kopplade game boy advance istället!
Dumma dumma pirater som förstör och tvingar in nintendo i ett hörn.

/s heh.

Ningreedo, Nindumbo.
Tankar en emulator nu bara för att jävlas, ska ladda ner alla ROM's, tänk vad mycket pengar dom förlorar. Hade ju varit redo att lägga mitt livs besparingar på en massa switch spel annars såklart om denna möjlighet inte fanns, exakt vad jag sparat i 12 år för.

Medlem

Denuvo har alltid knäckts så gör ingen skillnad.

Medlem

Citat från: https://irdeto.com/denuvo/nintendo-switch-emulator-protection...
"Emulating any Nintendo Switch game on a PC is easy. And there are almost 4,500 of them available at present. Some gamers emulate titles on their release day, playing them without spending a penny. By protecting your game with our solution, you force all players to buy it."
-------

Jag tror den här firman lever på att marknadsföra och sälja vad som kan ses som en försäkring, lik hur vi utsätts för erbjudande när vi handlar elektronik från Elgiganten m.fl.

"Ska du inte dubbelförsäkra den här nya TV:n?" - fajk åf.

Nej, ut ur destilleriets flummande gaser och inse att ni förvränger, försämrar upplevelsen för kunderna som faktiskt i god tro köper era spel. Tänk de tusentals människor som sitter och tittar på strömmar hos Twitch m.fl. för att åtnjuta ett spel tillsammans med sin värd.

Är den här värden Robin Hood? Njae, många av oss har inte tiden, vännerna, ibland inte utrustningen och pengarna till att dra över oss varenda önsketänkande speltitel.

Gen
Medlem
Skrivet av Håkan:

Man tänker ju inte på att man kan emulera Switch-spel. Känns galet på något sätt, men verkar funka rätt bra.

Speciellt med tanke på att spelen kan renderas i 4K och inte 720p som Switch ägare måste tampas med. Det, om något, är fattigt.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Denuvo har alltid knäckts så gör ingen skillnad.

Nja, finns fortfarande ett 30-tal spel som inte har knäckts och som nog inte kommer knäckas heller, iallafall inte på väldigt länge. Alla grupper verkar ha gett upp så det är bara en person som jobbar på det i nuläget och det tar tid.

Jag piratar vanligtvis inte spel, men är däremot intresserad av den scenen, även fast det inte finns så mycket kvar av den i nuläget.

Medlem
Skrivet av Gen:

Speciellt med tanke på att spelen kan renderas i 4K och inte 720p som Switch ägare måste tampas med. Det, om något, är fattigt.

Hårdvaran i switch "borde" ju ha uppdaterats för längesedan. Är ju gamla maxwell-chippet som sitter i switch som snart fyller 9 år om jag inte minns fel. Duger ju för enklare spel och nintendos egna men så fort man ska köra något större AA-spel då är det 30 fps som gäller rakt igenom. Inget dåligt "achivement" för den hårdvaran i sig men är ju verkligen på tiden att vi får ett rejält lyft. Det har ju cirkulerat rykten om att nästa modell kommer ha stöd för DLSS osv, vi får se...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Majoren:

100+ miljoner sålda enheter...hårdvaran kommer inte försvinna förrän nästa istid ungefär. PS2 finns ännu enkelt att få tag på.

Så är lätt att se på saken, men hårdvara degraderas över tid och reparations möjligheterna blir färre och färre, speciellt med modernare mer "slutna" system.

PS2 som exempel överlever, mycket tack vare för att MOD-Chips och liknande eftermarknadsprodukter existerar. Det optiska media som spelen finns på degraderas och nöts ner, likaså läsaren och optiken i PS2.

Med Switch så är det definitivt ett mer slutet och svårare system att "hålla vid liv" utan eftermarknads hjälp när officiella supporten försvinner. Sen för att inte tala om digitala system, såsom multiplayer, e-butiker, dlc osv.

Varken Nintendo, Microsoft, Sega eller Sony har intresse av att bevara detta, vilket är synd ur ett spelhistoriskt perspektiv.

Nåja, framtiden brukar ändå lösa det på något vis, det finns otroligt mycket driftiga och duktiga individer som säkert löser detta med, tycker dock det är trist att man aktivt försvårar detta. Tycker att "right-to-repair" och dylikt är viktiga aspekter att anamma för långsiktighet.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Gen:

Speciellt med tanke på att spelen kan renderas i 4K och inte 720p som Switch ägare måste tampas med. Det, om något, är fattigt.

Dockade Switchspel brukar iaf ha 1080p som mål. Är ju bara i bärbart som det alltid är 720p eller sämre.
Spelen renderas i originalupplösningen oavsett om emulatorn kan skala upp det till 4k.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Struggle:

Så är lätt att se på saken, men hårdvara degraderas över tid och reparations möjligheterna blir färre och färre, speciellt med modernare mer "slutna" system.

PS2 som exempel överlever, mycket tack vare för att MOD-Chips och liknande eftermarknadsprodukter existerar. Det optiska media som spelen finns på degraderas och nöts ner, likaså läsaren och optiken i PS2.

Med Switch så är det definitivt ett mer slutet och svårare system att "hålla vid liv" utan eftermarknads hjälp när officiella supporten försvinner. Sen för att inte tala om digitala system, såsom multiplayer, e-butiker, dlc osv.

Varken Nintendo, Microsoft, Sega eller Sony har intresse av att bevara detta, vilket är synd ur ett spelhistoriskt perspektiv.

Nåja, framtiden brukar ändå lösa det på något vis, det finns otroligt mycket driftiga och duktiga individer som säkert löser detta med, tycker dock det är trist att man aktivt försvårar detta. Tycker att "right-to-repair" och dylikt är viktiga aspekter att anamma för långsiktighet.

Du har en poäng, men med tanke på hur populär Switch är så kommer det finnas både officiella och tredjepartsdelar att köpa för reparationer under många, många år framöver. Man kan liksom fortfarande utan större problem få tag i nya batterier till PSP, DS, GBA SP osv. Och mina kassetter på GBA från tidiga 2000-talet funkar ännu samtliga, så vitt jag vet. Tycker det känns liter larvigt att oroa sig för ett problem som möjligen kan eller inte kan blomstra upp om 20 år...

12
Skriv svar