Förbudet av Wolfenstein 3D lyfts i Tyskland efter 30 år

Robot
Förbudet av Wolfenstein 3D lyfts i Tyskland efter 30 år

Äntligen!! Vad är det man säger, bättre sent än aldrig?

#ID-software, #Wolfenstein-3d


Medlem

Känns som några gamla enstöringar på det kontoret i Tyskland har gått i pension och en nyare generation tagit över

Medlem
Skrivet av PontusT:

Känns som några gamla enstöringar på det kontoret i Tyskland har gått i pension och en nyare generation tagit över

Ja, verkligen. Om jag får gissa så har nog det här spelet inte skapat en enda nazist.

Medlem

Man förstår ju varför Tyskland gör såhär med så det är ju inte helt ogreppbart trotts man inte levde under kulregnet själv.

Skribent
Skrivet av Saurfange:

Man förstår ju varför Tyskland gör såhär med så det är ju inte helt ogreppbart trotts man inte levde under kulregnet själv.

Den hårda spelcensuren de haft är lite löjlig. Men jag förstår helt att spel som utspelar sig under WW2 är känsliga på grund av deras historia.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Hmmm. Spel målar ju sällan upp nazister som särskilt goda. Har indiana jones filmerna också varit förbjudna? Och hur har man kunnar förbjuda när spel och filmer alltid varit relativt lättillgängligt?

Är hursomhelst ett vettigt beslut med tanke på ovanstående.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av Freddan:

Hmmm. Spel målar ju sällan upp nazister som särskilt goda. Har indiana jones filmerna också varit förbjudna? Och hur har man kunnar förbjuda när spel och filmer alltid varit relativt lättillgängligt?

Är hursomhelst ett vettigt beslut med tanke på ovanstående.

Är väl inget svårt att förbjuda det? Det är bara att det inte går att köpa dessa spelen eller visa filmerna som är förbjudna på bio eller sälja i videobutiker.
Sedan att folk kan komma runt detta på olagliga vägar, det är ju en annan fråga. Men jag tror inte halva tyskland har spelat wolfenstein direkt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag förstår att det är känsligt, men ett spel som går ut på att döda nazister borde väl vara okej?

Medlem

Desto längre man kommer från det faktiska Nazityskland så släpps det väl på censuren mer.

För 30 år sedan så var ju det inte så långt tillbaks till andra världskriget och kalla kriget och muren hade precis fallit.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag förstår att det är känsligt, men ett spel som går ut på att döda nazister borde väl vara okej?

Många av dessa spelen halvglorifierar ju nazister genom att göra de till coola häftiga typer med feta vapen och blanka stövlar (wolfenstein), eller så gör man de så fula och dumma att det blir fars (zombie nazi army), eller så skippar man nästan ämnet helt som i många ww2-skjutare (mohaa, cod, commandos).
Det smetar liksom ut hela ämnet, tar bort det avskyvärda i kriget och gör att man blir lite avtrubbad, för man vet helt enkelt inte vad hela grejen är och man pratar om det i mer roliga termer.
Det kan vara orsaken till att man är försiktig med det, inte för att det inte får visas eller pratas om, för det lär det pratas om som katten där, i historieböcker, på lektioner, debatter, m.m.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av m4gnify:

Jag förstår att det är känsligt, men ett spel som går ut på att döda nazister borde väl vara okej?

Det handlar om rötter och ett arv tyskarna inte är stolta över. Det kan beskrivas lite med USA och Vietnamkriget, åren efter var det en het potatis att göra saker om det i film och serier. Men ju längre tid det går, desto mer bekväm blir folket med sin historia.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det där är så svårt att föreställa sig. Ett land med ett otroligt mörkt och grymt kapitel i sin närhistoria, där man senare gör spel (och film såklart) där man ska skjuta det som ändå är sitt lands soldater. Det måste vara en väldigt konstig känsla ändå. För oss känns det ändå mer "naturligt" inom t ex ett spel att skjuta nazister...de är ju att jämställa med demoner eller något annan ohyra som skall besegras, men för tyskar är det ändå deras landsfolk, vad de än tycker om dem idag.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det handlar om rötter och ett arv tyskarna inte är stolta över. Det kan beskrivas lite med USA och Vietnamkriget, åren efter var det en het potatis att göra saker om det i film och serier. Men ju längre tid det går, desto mer bekväm blir folket med sin historia.

Hehe, jag tänkte också på amerikanska jämförelser. Vi själva behöver gå för långt tillbaka för att ens kunna relatera till eventuella grymheter och härjningståg som att de utförts av "oss". Sverige var säkert inte så roliga under varken stormaktseran eller vikingatiden, även om den senare snarare glorifierats, bisarrt nog. USA's historia är däremot ingen vidare solskenshistoria, och har aldrig varit. Förutom själva kolonialeran så har vi slaveriet, och jag har inte sett några spel där man som protagonist är en svart man eller kvinna som slaktar vita godsägare. Filmen Django Unchained är väl det närmsta man kan komma, annars är svarta alltid offret inom den historiska populärkulturen.

Vietnamkriget är något helt annat, och det utspelade sig dessutom efter WW2. Den USA-ledda invasionen av Iraq är relativt dagsfärsk i sammanhanget, men är det någon som skulle kunna föreställa sig ett spel där man spelar som Vietnames eller Irakier och slaktar de onda invasiva amerikanerna?
Jag gissar på en ban in the US för ett sådant spel.

Medlem

Undra om nyare spel också blir o-banlysta framöver nu då (om de nu finns fler, antar det)..


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

På tiden.
Tyskland känns fortsatt som ett extremistiskt land lite oavsett hur de försöker böja sig åt det ena eller det andra hållet, så tycks de alltid landa i att försöka kontrollera den egna befolkningen samt mindre länder i Europa. Som att de liksom aldrig kan släppa stormaktsambitionerna.

Medlem
Skrivet av Ender:

Vietnamkriget är något helt annat, och det utspelade sig dessutom efter WW2. Den USA-ledda invasionen av Iraq är relativt dagsfärsk i sammanhanget, men är det någon som skulle kunna föreställa sig ett spel där man spelar som Vietnames eller Irakier och slaktar de onda invasiva amerikanerna?
Jag gissar på en ban in the US för ett sådant spel.

Kanske, men inte nödvändigtvis. Spel är trots allt skyddade av konstitutionen där, och det ska mycket till för att ett spel ska bannlysas, inte bara obehagligt innehåll. Det är många spel som ”soft”-bannas genom att det ges en Adults Only-rating av ESRB som begränsar sälj i fysiska butiker. Nu spelar det inte så stor roll längre när de kan fritt säljas på nätet.

Medlem

Jag tror orsaken till den tyska censuren, som inte endast drabbat spel: https://www.reuters.com/article/us-rammstein-idUSTRE5A90ZK200..., har något att göra med att kristedomkraterna, CDU, representerat en majoritet av det tyska under ganska lång tid.
Nazi-symboler är väl generellt bannade sedan ww2, men det generella taket på censurnivån verkar varit väldigt lågt om man ser det från ett svenskt perspektiv.

(Kan dock inte låta bli att tänka att ett album som bannats från att visas i butiker måste vara den bästa marknadsföring ett rock/metall-band kan få(!) )

Medlem

- Achtung!
- *pang pang*
- Mein leben!

Medlem

Wolf3D är ju bara en powerfantasy och inget annat. Med absolut noll substans i verkligheten och en "fuck ye murica" som massdödar nazister måste det vara ett av de skitnödigaste exemplen för censur man skådat, men givet hur lågt till tak det varit räckte det säkert med att Hitler figurerar och att det finns nazistsymboler överallt. ID Software själva förklarades ju nästan som satanister av stora delar av samhället för sitt senare spel Doom så det säger väl en hel del om nivån på debatten även i USA vid den här tiden.

Hur som helst är ju detta en seger för myndiga personer i Tyskland som äntligen kan betraktas som vuxna och fritt kunna konsumera underhållningen Wolf3D 30 år försent. Grattis 50 åringar ? Har ingen aning om hur anala tyska myndigheter är på nya verk men kan bli intressant att se något mer autentiskt likt Company of Heroes 3 där man tack och lov inte är så skitnödig utan åter igen låter spelarna köra en kampanj från Tyska perspektivet precis som i Opposing Fronts från 2007.

Är man vuxen nog att konsumera innehållet kan man också förväntas förstå skillnaden mellan verklighet och fantasi, eller verklighet och simulerad verklighet. JA MEN TÄNK PÅ barnen! Ja men tänk på dem och den otroliga nivån och moraliserandet.

Johans Mamma: Herregud spelar du spel där man dödar andra ?
Johan: Ja men det är nazister
Johans Mamma: Ja men dåså det var inget.

Jag satt själv och körde Doom, Quake och allt möjligt innan jag hade åldern inne men det kan ju knappast utvecklarna straffas för, precis som man alldeles självklart ska kunna skapa underhållning av krig från olika vinklar, perspektiv och typer av realism eller satir. Och jag tycker inte minst att man borde få göra detsamma även från det Tyska perspektivet under andra världskriget strider utan att det skulle ses som kontroversiellt.

Medlem

Vad jag har förstått så såg Tyskland till, åtminstone Västtyskland, att så gott som undvika att ens prata om deras börda inom historien under andra världskriget. Detta icke-bruk av historia (https://www.so-rummet.se/kategorier/historia/historieteori/hi...) tycks ha varit en ton för att rigga fokuset framledes på framtiden och det nya.

Vilket är lika osunt som det låter. Historien analyseras, berättas och finns där, så vi kan lära oss från våra misstag eller annat från olika händelser. Kunskaper som ger perspektiv och råd då vi går till mötes med framtiden.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ja, verkligen. Om jag får gissa så har nog det här spelet inte skapat en enda nazist.

Varje gång jag spelar Wolfenstein blir jag sugen på att läsa Mein Kampf.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Avskyr censur. Jag vill ha det skitigt i original i film o spel för att behålla den riktiga känslan.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Ender:

Det där är så svårt att föreställa sig. Ett land med ett otroligt mörkt och grymt kapitel i sin närhistoria, där man senare gör spel (och film såklart) där man ska skjuta det som ändå är sitt lands soldater. Det måste vara en väldigt konstig känsla ändå. För oss känns det ändå mer "naturligt" inom t ex ett spel att skjuta nazister...de är ju att jämställa med demoner eller något annan ohyra som skall besegras, men för tyskar är det ändå deras landsfolk, vad de än tycker om dem idag.

Tyska meniga soldater jämställt med demoner och ohyra. Fy fan vilken människosyn.

Man uttrycker sig inte så om ens terrorister för Islamiska Staten eller Al Qaida.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Tyska meniga soldater jämställt med demoner och ohyra. Fy fan vilken människosyn.

Man uttrycker sig inte så om ens terrorister för Islamiska Staten eller Al Qaida.

Trollar du eller? Inom spel sa jag...du vet, där det finns "demoner" som man brukar skjuta eller ha ihjäl på annat sätt? Hur relaterar du till de "tyska meniga soldaterna" du skjuter på i Wolfenstein?

Läs om och läs rätt.

Medlem

Förstår att det hela låter galet. Tyskarna älskar porr med korvar som körs in i alla möjliga ställen, men TV-spel är blodigt allvar.

Medlem
Skrivet av Ender:

Hehe, jag tänkte också på amerikanska jämförelser. Vi själva behöver gå för långt tillbaka för att ens kunna relatera till eventuella grymheter och härjningståg som att de utförts av "oss". Sverige var säkert inte så roliga under varken stormaktseran eller vikingatiden, även om den senare snarare glorifierats, bisarrt nog. USA's historia är däremot ingen vidare solskenshistoria, och har aldrig varit. Förutom själva kolonialeran så har vi slaveriet, och jag har inte sett några spel där man som protagonist är en svart man eller kvinna som slaktar vita godsägare. Filmen Django Unchained är väl det närmsta man kan komma, annars är svarta alltid offret inom den historiska populärkulturen.

Vietnamkriget är något helt annat, och det utspelade sig dessutom efter WW2. Den USA-ledda invasionen av Iraq är relativt dagsfärsk i sammanhanget, men är det någon som skulle kunna föreställa sig ett spel där man spelar som Vietnames eller Irakier och slaktar de onda invasiva amerikanerna?
Jag gissar på en ban in the US för ett sådant spel.

Du skrev det jag tänkte.

Chefredaktör
Medlem

Kanske därför blodet är grönt i Doom på någon nintendokonsol jag spelat.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Very 2022. Ett par (2) touchar den faktiska orsaken men den stora massan har noll koll på varför spelet blev censurerat - trots att svaret är ett par lätta sökningar bort. Ogrundade antagande får istället eget liv, som ibland plockas upp av andra och vrids bort ytterligare ett varv till. De riktigt engagerade skapar sig en egen liten plattform och tutar till strid mot en hel uppsjö käpphästar.

Bra litet exempel på hur delandet av åsikter lätt blir ”weaponised” i en social/politisk debatt.

Kul spel när det begav sig, tack och lov utan censur via ett tidningsdemo.

1
Skriv svar