Vilka spel har ni 100% på?
Det enda för mig är nog Marvel's Spider-man - dock var det inte kul alls. Som vissa andra här i tråden blir det ofta otroligt tradigt då man måste göra samma typer av uppdrag in i absurdum, sedan får man egentligen inget för besväret heller.
Hades är det enda jag bemödat mig med.
Tales from the Borderlands har jag också men tror det sker automatiskt eftersom spelet är ju helt berättelsedrivet.
Innan achievements så hade jag 100% i Vice City en gång
In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.
Skyrim (Steam)
The Walking Dead Season Two (GOG)
Precis som @Freakon skriver, inget konstigt alls om man gillar att fixa 100 %.
Spelforskaren Richard Bartle funderade på det där förut och kom fram till att det finns i huvudsak fyra olika spelartyper:
Socializers - Gillar att hänga med polare i spel.
Explorers - Spelar för storyn och gillar ofta att grotta ned sig i lore.
Achievers - Går igång på utmaningar, oavsett stora eller små. Spelar gärna 100 %.
Killers - Spelare som älskar att röja loss i PVP.
Inget är svart och vitt förstås utan alla spelare har olika gråskalor av de olika spelartyperna i sig.
Om du till stor del är Achiever så har du förmodligen ett antal spel som är 100 % eller väldigt nära.
Är du däremot till stor del Explorer som mest spelar för storyns skull så undrar du säkert vad Achievers håller på med — varför slösa tid på massa utmaningar när man kan spela klart storyn och sedan vara nöjd? Medan Achivern tänker "såja, nu är storyn avklarad vilket bara är 50 %. Underbart, då har jag 50 % kvar att fixa!"
Antar att jag tillhör den femte typen då.
Föredrar enspelarspel, bryr mig inte om storyn, ska inte vara speciellt utmanande och PvP existerar ju inte i enspelarspel.
Jag spelar spel för underhållning/avkoppling/tidsfördriv.
Elden ring
Bryr mig inte mycket om achivments, kul att få liksom men inte något jag strävar efter. Men när jag kollade av en slump på mina achivments såg jag att jag saknade typ 4 - 5 st samt att jag tyckte inte någon Elden ring achivment var särskilt svår att få så länge man utforska spelet. Möjligtvis lite tradigt med olika slut achivments men detta lär va de enda jag spelet jag 100% på
Ett trettiotal men den jag är mest stolt över är Nioh
För mig räcker ett spel längre om jag jagar achievements eller trophies men bara om jag finner spelet intressant, då börjar jakten Men stressar mig inte till döds efter dem Men gillar achievements över lag då de gör att ett spel kan räcka längre
Har 3st på steam:
Deadlight
Super Frog
Sleeping Dogs
Jobbar på Banished också eftersom jag ständigt återkommer till det när jag har tid att lira.
Banished <3
Precis som @Freakon skriver, inget konstigt alls om man gillar att fixa 100 %.
Spelforskaren Richard Bartle funderade på det där förut och kom fram till att det finns i huvudsak fyra olika spelartyper:
Socializers - Gillar att hänga med polare i spel.
Explorers - Spelar för storyn och gillar ofta att grotta ned sig i lore.
Achievers - Går igång på utmaningar, oavsett stora eller små. Spelar gärna 100 %.
Killers - Spelare som älskar att röja loss i PVP.
Inget är svart och vitt förstås utan alla spelare har olika gråskalor av de olika spelartyperna i sig.
Om du till stor del är Achiever så har du förmodligen ett antal spel som är 100 % eller väldigt nära.
Är du däremot till stor del Explorer som mest spelar för storyns skull så undrar du säkert vad Achievers håller på med — varför slösa tid på massa utmaningar när man kan spela klart storyn och sedan vara nöjd? Medan Achivern tänker "såja, nu är storyn avklarad vilket bara är 50 %. Underbart, då har jag 50 % kvar att fixa!"
Jag är då något så intressant som en Explorer-Achiever Det går alldeles utmärkt att kombinera. Story, utforskning, lore, karaktärsutveckling etc. är det som jag sätter främst i de flesta spel. Jag gillar dock också att jaga achievements och har runt 120 spel på 100%, de allra flesta på Xbox då det är roligast att jaga på samma ställe.
Jump in.
Det är ju skillnad på att klara alla achievements och att få 100% I ett spel.
100% har jag fått i flera spel. Tex de nya tomb raider spelen. Men jag har inte alla achievements för då ska man spela multiplayer och annan skit.
Är ingen trophy-hunter öht men har ändå en handfull spel som jag klarat allt i. Vissa av spelen hade jag helt enkelt skitkul med och det blev väl bara lite av en bonus att alla trofeer hängde med. Andra behövde man inte göra så mycket mer än å klara av för att få 100%.
A Jugglers Tale
Concrete Genie
The Pathless
The Last Campfire
Astros Playroom
Marvels Spider-Man
Rayman Legends
The Walking Dead Säsong 1 och 2
Lägger noll fokus på det på PC/Steam Men har platinum i nästan alla FROM-spel på playstation, då det är spel där jag verkligen gillar utmaningarna.
Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: Corsair Vengeance RGB 64GB 6400mhz
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2, Sonos Sub Mini.
VR: Meta Quest Pro + VR Air Bridge
Det är ju skillnad på att klara alla achievements och att få 100% I ett spel.
100% har jag fått i flera spel. Tex de nya tomb raider spelen. Men jag har inte alla achievements för då ska man spela multiplayer och annan skit.
Hm jag räknar alla achievements som 100%. Går efter TA completions.
Det där kan ju gå åt båda håll dock, ibland är det inte nödvändigt att göra precis allt för att få alla achievements heller.
Jump in.
Vill minnas att allt som krävdes för platinium i Tales From the Borderlands var att spela igenom hela storyn, så mitt svar på trådskaparens fråga blir just det spelet.
Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.