Den stora Stadia-tråden!

Medlem

Inte otippat.
Stadia har varit ett shambles sedan start.

Skeptiker och förutspådde att det skulle läggas ner precis som Hangouts redan när de utannonserade det.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Vafan! Då blir jag ju av med min sparfil på Cyberpunk 🤣

Medlem

Överlevede längre än jag trodde det skulle göra.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Så dom som nämnde googles tendens att lägga ner satsningar....hade uppenbarligen rätt.


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Testpilot

Har något varit så dödsdömt från lansering som detta?

Medlem

Var väl ingen som förväntade sig något annat? Google lägger ner alla sina projekt.

Medlem
Skrivet av Veonz:

Var väl ingen som förväntade sig något annat? Google lägger ner alla sina projekt.

Ja, vad var Gmail och Youtube nu igen?

Medlem
Skrivet av piddau:

Ja, vad var Gmail och Youtube nu igen?

Jag vet inte hur det är med Gmail, men youtube är inte googles påhitt.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Jag vet inte hur det är med Gmail, men youtube är inte googles påhitt.

Android?🤔

Medlem

Snyggt att man får refunds

Medlem
Skrivet av Zymac:

Jag vet inte hur det är med Gmail, men youtube är inte googles påhitt.

Gmail skapades av en google anställd som ett sidoprojekt(det är typ så dom flesta projekt i Googles kyrkogård startats).
Youtube skapades inte av Google, det köptes upp men dom köpte det 2006 och det rullar på fortfarande.

Dom företag jag har jobbat på som utvecklare har massvis med projekt dom skrotat, antingen för att funktionaliteten flyttar över till ett annat projekt eller för att det inte stämmer överrens med företagets mål och kultur just då. Dessa företag är inte alls så stora som Google så jag förstår att dom har en stor backlog med projekt dom skrotat, precis som alla andra företag.

Vet inte varför jag försvarar Google, men lite bitter över att det var just denna grejen med att skrota som skadade Stadia lite, folk köpte ej in i det för att dom var rädda att detta skulle hända och hade kanske inte hänt om fler hade testat. Tjänsten fungerar och fungerar bra.

Oavsett så är det tråkigt för dom som använt tjänsten ofta, skönt att dom erbjuder tillbaka pengar iallafall, återstår att se hur smidigt detta blir.

eld
Medlem
Skrivet av piddau:

Vet inte varför jag försvarar Google, men lite bitter över att det var just denna grejen med att skrota som skadade Stadia lite, folk köpte ej in i det för att dom var rädda att detta skulle hända och hade kanske inte hänt om fler hade testat. Tjänsten fungerar och fungerar bra.

Oavsett så är det tråkigt för dom som använt tjänsten ofta, skönt att dom erbjuder tillbaka pengar iallafall, återstår att se hur smidigt detta blir.

Ungefär sådär, det går ju inte att ge sig in halvhjärtat i att släppa en plattform, behövs exklusiva titlar, behövs stora investeringar.

Titta bara på microsoft som storsatsar på gamepass även om det just nu inte kan vara så lukrativt, men planen är ju för framtiden.

Medlem

Älskade verkligen Stadia! Men shit happens och imorgon får jag åka till storstan och inhandla xbox sx då ps5 är omöjlig att få tag på (till vettigt pris)

Medlem

Verkar som detta kom som en chock för hela gaming industrin när man kollar nätet... Tydligen så visste inte ens stadia teamet något eller de som jobbade på sina portar för stadia spel. Det var en person på google som kände att nu stänger vi ner det... Istället för att vänta ut det och se hur framtiden fungerar för streaming vilket är väldigt ljus enligt mig. xCloud och Stadia är FANTASTISKA tjänster när man har bra internet och bara vill casual gejma som mig och de flesta jag känner. Jag har svårt att förstå mig på google chefen just nu som, då det är han som bestämt detta. Helt sjukt enligt mig... Tydligen så är det billigare för honom att betala tillbaka alla spelare som köpt både hårdvara och spel via stadia än att fortsätta utveckla det? Jag har lagt ca 7000 på stadia (stadia pro sub inte inkluderadet) då är det nog närmare 10k... Förhoppningsvis får jag tillbaka alla pengarna, min son är ju sjukt besviken då han inte kan spela fifa på stadia längre, och vi har sålt alla konsoler... kanske blir en series x nu då??! jag har ju råd om google betalar tillbaka allt...

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Älskade verkligen Stadia! Men shit happens och imorgon får jag åka till storstan och inhandla xbox sx då ps5 är omöjlig att få tag på (till vettigt pris)

webbhallen har 100+ PS5 med Fifa23 pack idag, finns ingen brist på komponenter längre så...

Medlem

Tråkigt, bara tråkigt.

Stadia är en fantastiskt bra tjänst, som stängs av fel anledningar. Varav top 3 är:
1. En kass lansering (löften ej infriade i närtid)
2. Googles rykte att döda sina tjänster
3. Osynk/avsaknad med lanseringstitlar (är färskt på nätet ca 1 vecka typ)

Men tjänsten funkade utmärkt i västeuropa (för dom som ej är klåpor på nätverk)

Tusen tack alla som slet bakom kulissen för 2,5 fantastiskt underhållande år, som dessutom visade sig bli typ gratis för mig.

Slutresultatet blir en studie i dåligt ledarskap.

Medlem
Skrivet av robbis:

webbhallen har 100+ PS5 med Fifa23 pack idag, finns ingen brist på komponenter längre så...

Nja.....Om dom hade 100+ vid något tillfälle så är det ögonblicket förbi för nu är det fullbokat. Tror inte komponentbristen är över och efterfrågan är då helt klart fortfarande högre än tillgången.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Älskade verkligen Stadia! Men shit happens och imorgon får jag åka till storstan och inhandla xbox sx då ps5 är omöjlig att få tag på (till vettigt pris)

Xbox series x är en riktigt fin konsol.
Har bara haft ps konsoler innan, och nintendo.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av robbis:

webbhallen har 100+ PS5 med Fifa23 pack idag, finns ingen brist på komponenter längre så...

Haha inte en så stor stad jag ska åka till så att det finns webhallen butik

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Älskade verkligen Stadia! Men shit happens och imorgon får jag åka till storstan och inhandla xbox sx då ps5 är omöjlig att få tag på (till vettigt pris)

Alltså nej, det är inte omöjligt att få tag i. Elgiganten har till och med i butikerna nu (dock med FIFA23-bundle men ändå).
Har man varit på jakt så har det inte varit svårt på säkert ett år. Har haft chansen otaliga gånger och har fixat åt trötta polare flera gånger. Fattar inte vad folk pratar om! Va på hugget, konsolen kommer inte till en automatiskt!

Medlem
Skrivet av Deekar:

Alltså nej, det är inte omöjligt att få tag i. Elgiganten har till och med i butikerna nu (dock med FIFA23-bundle men ändå).
Har man varit på jakt så har det inte varit svårt på säkert ett år. Har haft chansen otaliga gånger och har fixat åt trötta polare flera gånger. Fattar inte vad folk pratar om! Va på hugget, konsolen kommer inte till en automatiskt!

Men xboxen kan man handla i vilken affär som helst sen är den ju 1500 billigare än ps5 med fifa. Tror både ps5 och xbox x är riktigt fina konsoller för att vara fysiska. Det var ju det bästa med stadia att man inte behövde jaga fatt i saker, När man startade tvn så var det bara där och spelen hoppade igång direkt.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Haha inte en så stor stad jag ska åka till så att det finns webhallen butik

Online? Webshop? Hämta på posten?

eld
Medlem
Skrivet av robbis:

Online? Webshop? Hämta på posten?

Problemet var väl att fysiska butiker fick in den, medans online var fullbokat och försvinner varje gång det dyker upp nya ex.

Medlem
Skrivet av eld:

Problemet var väl att fysiska butiker fick in den, medans online var fullbokat och försvinner varje gång det dyker upp nya ex.

Man får vara snabb på köpknappen. När jag kickade i förrgår gick den att beställa på webhallen. Nu är den slut igen. Men det kommer nya typ varje vecka nu. Håll koll på elgiganten o mediamarkt. Dom har typ ofta inne.

Medlem
Skrivet av lonian:

Xbox series x är en riktigt fin konsol.
Har bara haft ps konsoler innan, och nintendo.

Vilket spel rekommenderar du att jag börjar med för att se vad xboxen går för?

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Vilket spel rekommenderar du att jag börjar med för att se vad xboxen går för?

Du får Gamepass för 10kr första gången tror jag. Själv fick jag 3 månader för 10kr och lirade allt möjligt men spelade många äldre spel. Ori spelen är ju riktigt bra tex.
https://www.xbox.com/sv-SE/play/gallery/all-games


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Gillar man Cloud Gaming så är Xbox bästa alternativet. Dessutom köper de ju på sig hela spelindustrin så man sitter nog säkrast på den sidan.

Själv gick jag över till Steam, då jag gillar fiskespel och jaktspel mm.

Medlem
Skrivet av MuminPappan:

Gillar man Cloud Gaming så är Xbox bästa alternativet. Dessutom köper de ju på sig hela spelindustrin så man sitter nog säkrast på den sidan.

Själv gick jag över till Steam, då jag gillar fiskespel och jaktspel mm.

Beror ju på vad man anser är bästa alternativet... infrastrukturmässigt så var nog stadia bättre, medans xbox har fler titlar men sämre infrastruktur.

Medlem
Skrivet av robbis:

Beror ju på vad man anser är bästa alternativet... infrastrukturmässigt så var nog stadia bättre, medans xbox har fler titlar men sämre infrastruktur.

Jag syftade på nu när stadia lagt ner.

Medlem

Man får INTE tillbaka pengar på Cyberpunk 2077. Så där försvann 629.-

I mitt fall hade jag deal att få handkontroll i paketet vilket kanske är orsaken men jag såg fram emot pengarna tillbaka. Jag kommer ju faktiskt behöva köpa spelet igen snart för egna pengar.

Skriv svar