Saudiarabien vill investera 420 miljarder kr i spelindustrin

Robot
Saudiarabien vill investera 420 miljarder kr i spelindustrin

Landet fortsätter storinvestera i spelbranschen.

#saudiarabien, #savvy-gaming-group


Gnällkuk

Ahh, härligt. Inom något decennie så ägs väl 90% av spelbranschen av Kina och Saudi.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Investerare och företag i fler länder kanske borde "hänga med" lite kan man tycka. Nu menar jag inte giganter som MS osv utan kan fler borde bredda sin verksamhet till gaming.
Som sagt snart är det bara giganter i usa, kina, saudi osv som äger.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Investerare och företag i fler länder kanske borde "hänga med" lite kan man tycka. Nu menar jag inte giganter som MS osv utan kan fler borde bredda sin verksamhet till gaming.
Som sagt snart är det bara giganter i usa, kina, saudi osv som äger.

IKEA-Gaming tar världen med storm.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Investerare och företag i fler länder kanske borde "hänga med" lite kan man tycka. Nu menar jag inte giganter som MS osv utan kan fler borde bredda sin verksamhet till gaming.
Som sagt snart är det bara giganter i usa, kina, saudi osv som äger.

Fast det är väl västvärldens företag de köper?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

IKEA-Gaming tar världen med storm.

Faktiskt så var IKEA med på nån lista jag läste om framtidens internet och metaverse. IKEA bland en massa företag, mest tech-företag. Många ställde frågan vad IKEA gjorde på listan


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hoppas att västerländska företag stiger in och inte gör det så lätt för mer odemokratiska krafter att ta över spelbranschen.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Hoppas att västerländska företag stiger in och inte gör det så lätt för mer odemokratiska krafter att ta över spelbranschen.

Fast det verkar ju som att den fria marknaden blir större just nu (iaf i Sverige).

Medlem

Detta, likt investeringar från Kina, är blodspengar som kommer med en skuld. Den skulden kommer en dag att behöva betalas.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Maysay:

Fast det verkar ju som att den fria marknaden blir större just nu (iaf i Sverige).

Hur tänker du då?

Marknaden får gärna växa. Men menar att västerländska jättar borde kliva in än mer. Mindre företag blir till slut under Kina, Saudi eller något västerländskt bolag.

Jag tror inte att Amazon och Apple tex bara kommer att titta på.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Fast det är väl västvärldens företag de köper?

Ja?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

usch inte bra alls.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Investerare och företag i fler länder kanske borde "hänga med" lite kan man tycka. Nu menar jag inte giganter som MS osv utan kan fler borde bredda sin verksamhet till gaming.
Som sagt snart är det bara giganter i usa, kina, saudi osv som äger.

Kanske ser de gaming som ostabilt eller nåt. Görs ju stora inköp dagligen inom andra bolag, oftast köper man inom sina egna. Riskkapital osv köper gärna mindre bolag (onoterade). Förstår mig dock mer på Kinas köpande än Saudis.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Hur tänker du då?

Marknaden får gärna växa. Men menar att västerländska jättar borde kliva in än mer. Mindre företag blir till slut under Kina, Saudi eller något västerländskt bolag.

Jag tror inte att Amazon och Apple tex bara kommer att titta på.

Tyckte det först lät som att man skulle sätta upp hinder för marknaden. Något man brukar åsikter om och som t.ex Sverige håller på att gå ifrån mer (ekonomisk liberalisering). Kan ha missförstått.

Det är väl detta de brukar få massiv kritik för? EA, MS m.m. Monopol situation.

Skrivet av Molotov:

Det betyder ju att väst har investerat väldigt mycket i branchen. Så mycket så att de väljer att köpa upp dem. Visst man kan använda pengarna man får och göra nya investeringar, som sedan blir uppköpta.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Det betyder ju att väst har investerat väldigt mycket i branchen. Så mycket så att de väljer att köpa upp dem. Visst man kan använda pengarna man får och göra nya investeringar, som sedan blir uppköpta.

Ja ja, vad är det du vill ha sagt?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja ja, vad är det du vill ha sagt?

Du tyckte att väst inte hängde med?

Avstängd
Medlem
Skrivet av Maysay:

Du tyckte att väst inte hängde med?

Ja jag syftade såklart på uppköp.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Hipshot:

IKEA-Gaming tar världen med storm.

Obs, inget skämt. Men det fanns en jobbannons ute för någon månad sen från Ikea. Det handlade om något spelevent så de sökte eventpersonal med erfarnhet av Nintendos spel och konsoler


signatur

"Writer and Fighter"

KoP
Medlem

Sälj inte till diktaturer. Punkt.

Medlem

Om ni trodde att USA begränsade sexualitet i sina spel så ska ni få se på grejer när Saudiarabien får lägga sina smutsiga religiösa händer på spelbranschen. 🤮

Medlem

Vad har styckmordet att göra med denna nyhet? Var han en gaming journalist?


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Konkurrens är ju bra när Microsoft köper upp saker har Fz lärt mig. Så detta måste ju vara bra eftersom det blir mer konkurrens.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

IKEA-Gaming tar världen med storm.

Det kommer ett gäng kod som man får sätta ihop själv med en datanyckel och det kommer alltid saknas några rader kod för att det skall fungera;)


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Vad har styckmordet att göra med denna nyhet? Var han en gaming journalist?

Ser ut som kontext för läsare som inte är insatta. En del i en kort förklaring till varför det anses problematiskt att pengarna kommer från Saudiarabien. Och pengarna i sin tur har med nyheten i övrigt att göra.

Medlem

Tänk på att dom har hygglig dubbelmoral! Så fort dom åker från hemlandet så åker bikinin på.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Tänk på att dom har hygglig dubbelmoral! Så fort dom åker från hemlandet så åker bikinin på.

"Dom" är det shejkerna det?

Medlem
Skrivet av ChalleT:

"Dom" är det shejkerna det?

Näe, många Saudi kvinnor klär sig helt annorlunda när de reser runt i Europa eller USA. Stötte på ett par på mitt förra jobb som var från Saudi och de var i Sverige på semester. Morsan hade tighta jeans, ingen sjal och väldigt sminkad och fint hår. Nu är detta en grov generalisering men det bor många människor i Saudi Arabien och långt ifrån alla är religiösa fanatiker.

Hade man tagit bort religionen så är landet väldigt modernt med många högutbildade människor. Det är fortfarande strikt men det håller på att bli mer och mer som Dubai, det är bara en tidsfråga tills kvinnor kommer ha samma rättigheter som i UAE. Redan nu så sakta men säkert så har det blivit bättre för kvinnor under de senare åren.

Många människor där med mycket pengar och de gillar att ta del av lyxet och friheten i väst.

Medlem

Ledare kommer och går, likaså nationer och dess styre. Om man ska försöka vara positiv till detta på något sätt så är det väl att detta kanske kan få bra effekter och få landet att gå i en mer demokratisk riktning. Även ifall jag är rätt cyniskt lagd och tror att det krävs mer än multiföretag för att kunna vända det. Sen när det kommer till företag så som dessa som har en hård styrning från statligt håll är det ju klurigare, jag har ingen koll på just denna koncern ska sägas så vet inte hur hårt det är under stalog kontroll. Men jag har erfarenhet av en annan koncern som är från saudi (PIF, som äger 80% av Newcastle ), de har ju den misstänkta prinsen som en styrelsemedlem vilket är lite bökigt som ett fan av klubben.

Medlem
Skrivet av Nerox:

Ledare kommer och går, likaså nationer och dess styre. Om man ska försöka vara positiv till detta på något sätt så är det väl att detta kanske kan få bra effekter och få landet att gå i en mer demokratisk riktning.

Det där argumentet håller ju bara till hälften, om ens det i länder som detta. Om det faktiskt är en demokrati man pratar om, t ex Danmark så funkar det bättre.

I länder som Ryssland, olika arabländer, kina, mfl så sker detta ju inte. Pengarna som går in i landet från andra länder kontrolleras ju 100% politiskt av de som leder landet, det finns ingen privat aktör som kan kringgå och försöka förändra landet om det inte finns en politisk vilja till det.

Det är ju så att flera företag som jobbar i länder som t ex Kina justerar sig själva för att anpassa sig till den marknaden och de regler som gäller där, det är inte som att de som styr låter folket påverkas av det utomstående budskapet, så länge man kan stoppa det.

Visst, styren byts, men i icke-demokratier så tar det nog en väldans tid (vi pratar säkert flera årtionden eller mer, 25-50 år) innan det kommer ett styre som är så demokratiskt som många västländer är, vad vi då anser vara fri demokrati med en fungerande opposition och media.

Jag skulle säga, att köpa spelbolag och "entertainment" är ett sätt att öka kassaflödet till det egna landet, att påverka andra utomstånde företag och aktörer. INTE att släppa på interna regler och beslut som gynnar de som styr landet och har gjort det i årtionden.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

12
Skriv svar