Diskutera - Vilka spel har tydligast format ditt spelande?

Robot
Diskutera - Vilka spel har tydligast format ditt spelande?

Berätta om dina största inspirationer.

#battlefield-1942, #diskutera


Medlem

Half-life har gjort störst intryck helt klart, sen banade det iväg för andra äventyr efter det.


signatur

- "Wikipedia is the best thing ever. Anyone in the world can write anything they want about any subject. So you know you are getting the best possible information."

Medlem

Baldurs gate, Fallout 2, StarCraft och Diablo - alla dessa guldkorn från samma tidsperiod andra halvan av 90-talet. Sen en del SNES-spel från första halvan som Chrono Trigger.

Medlem

Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Baldur's Gate och Star Wars Galaxies var alla tre inkörsportar inom respektive genre som förändrade mitt spelande totalt.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Redaktör

Gunship (C64), F/A-18 Interceptor och Falcon (båda Amiga) var viktiga för flygspelsintresset. Quake 1-3, UT och Half-Life blev steget in i både pc- och fps-världen.


signatur
Medlem

Jag skulle nog säga Super Mario Bros, Donkey Kong Country, Street Fighter II, Tekken 3, Zelda III, Final Fantasy VII, Gran Turismo, Suikoden II, Kirby's Dream Course och Super Monkey Ball. I ungefär den ordningen.

Medlem

Civilization och Quake.

Medlem

Counter-Strike 1.3-1.6

It's not a lake, it's an ocean

Jag måste nog säga Sonic the Hedgehog. Det var inte det första spelet jag bekantade mig med, men det var spelet som fick mig att bli intresserad av TV-spel på riktigt.

Jag har aldrig riktigt släppt Sonic, även om hans karriär onekligen har haft sina djupa dalar. Men jag märker nu att plattformsgenren nog är den enda genre som jag blir lycklig av att spela. Oavsett om det är mästerverk som Rayman Legends, helt okej upplevelser som Marsupilami Hoobadventure eller något annat, blir jag genuint glad av att spela dem. Det finns ett otal genrer jag skulle klara mig utan, men om plattformsgenren dog skulle mitt TV-spelande inte bli sig likt.

Sedan finns det förstås andra spel som haft en stor påverkan på mig och mitt liv. Shenmue II, exempelvis, som fick mig intresserad av Kina vilket ledde till språkstudier vilket ledde till kinesisk fru vilket ledde till en familj. BioShock Infinite är ett spel som alltid kommer finnas i mitt hjärta, likaså det första Halo och Alan Wake.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Listan kan ju göras otroligt lång men jag gör ett försök att hålla mig till dom absolut största.

Doom framför gamla 486:an var ju en otrolig upplevelse back in the day och födde kärleken för fps. Hela den eran med Doom, Heretic, Blood och Duke Nukem är guld än idag.

Hela PSX generationen var fylld av guldkorn som sådde sina frön i mig. För många spel för att nämnas.

Om vi hoppar framåt i tiden till Xbox 360 så begravde jag mig i fightingspelens värld. Super Street Fighter IV tände något i mig jag inte visste fanns och det blev både arkadsticka och pluggande av frames i allt från MvC3 till Tekken 6. Samtidigt spelades det orimligt mycket Cod och Battlefield. En helt fantastisk tid i spelvärlden och mitt eget liv.

Det sista spelet som verkligen förändrade mig som inget annat spel tidigare gjort var Bloodborne. Man hade ju läst, sett och hört mycket om Dark Souls och när Bloodborne verkligen klickade för mig blev jag helt förlorad i From's Soulsborne-träsk. Än idag har jag inte lyckats ta mig därifrån och håller Bloodborne som det bästa spelet någonsin.

Medlem

På senaste tiden kan jag lugnt säga dark souls serien.
Började med 2n. Sedan dess har jag gillat svårare spel och blivit en trophie hunter

Medlem

På senaste tiden kan jag lugnt säga dark souls serien.
Började med 2n. Sedan dess har jag gillat svårare spel och blivit en trophie hunter

Medlem
Skrivet av majathebeat:

Half-life har gjort störst intryck helt klart, sen banade det iväg för andra äventyr efter det.

Håller med...men i samma veva så finns en rad andra spel som också påverkat mig. Några av dessa är:

- Worms
- Age of Empires II: The Age of Kings
- GTA 2
- Super Smash Bros

sen finns det ju en uppsjö av bra spel som förändrat en genom tiderna, listan kan göras väldigt lång. Men de jag listat ovan drog igång spelintresset för mig på allvar. Andra spel som är väldigt stora inspirationer (Counterstrike 1.5 exempelvis)

Medlem

Det är väl ganska uppenbart i mitt fall med tanke på namnet. Att man kallar en hel genre för Metroidvania är en klar indikation att det har haft stor betydelse för många andra också.


signatur

Jätteintressant information.

Doom2, Quake, Duke 3D

Chefredaktör

Football Manager, Prince of Persia, Railroad Tycoon, Summer Games, Way of the Exploding Fist, Dungeon Master, Civilization, Pinball Dreams...

Quake, CS, Super Mario, Zelda, Monkey Island, BF1942, Halo, GTA, Doom, Lemmings, Worms, NHL/FIFA, Police Quest.

Medlem

Quake. Blev lärd i gymnasiet back in the day i datasalen att man ska spela med WASD och inte med piltangenterna av en annan elev.

Medlem

Wall of text from the past. Lir jag spelat sönder helt.

Ace
Bruce Lee
Destroyer
Red Storm Rising
Elite
Pool of Radiance
Thunderhawk
Gunship
Mega-Lo-Mania
Centurion: Defender of Rome
Civilization
Syndicate
It Came From The Desert
Alien Breed
Dune II
Supremacy
Jet Strike
The Settlers
Sabre Team
Legend
Space Crusade
Xcom
Quake
CS
World War II Online
Battlefield 1942
WOW

*phew*
Det där var terapeutiskt.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Spelet representerat i nyhetsbild (BF1942), CS, och WoW skulle jag säga.

Geeks Gaming
Medlem

Settlers 2 var första strategi-spelet för mig där det fanns ett lugn för långsiktigt planerande som verkligen tilltalade mig. Jag behövde inte action eller berättelser för att sitta där i timmar.
Sen dess har strategi dominerat mitt spelande.

Flera år senare så fick Knights of the Old Republic 2 chansen att ta mig djupt ner i rollspelen. Mitt Star Wars nörderi blev sig aldrig likt och Mass Effect och The Old Republic har slukat löjlig mängd timmar efter det.

Medlem

Super Mario Bros på NES gav mig mitt spelintresse.
DOOM på PC formade om det fram till Grand Theft Auto III som gav en ny syn på spelvärldar.

Medlem

A Link to the Past framförallt, men alla Zelda-spel ligger mig varmt om hjärtat.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Another World, Space quest 1+2, Dungeon Master 1-2, Microprose Formula 1 (gick åt många joysticks) på Atari 1040STE (har fortfarande kvar den) Sen på PC en massa Duke Nukem, Quake 1 till 3 och Everquest 1.

Medlem

Varför tänker jag på Herr Molotov när jag ser den där bilden

Men helt klart Quake, det var ju så sanslöst roligt. Inte bara deathmatch, utan CTF, Rocket Arena, Teamfortress... Oj oj oj...

Sedan Last Ninja på C64:an, så klart


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Heroes of might and magic 3

Project Reality modden till Battlefield 2 och Morrowind. Tror dessa formade att jag gillar lite långsammare gameplay, atmosfär över grafik och satta standarden för vilken nivå av användarvänlighet som är min minimum.

Medlem

Det var nog detta spel som väckte mitt intresse för strategispel en gång i tiden.

Nuförtiden sitter jag och tillbringar alldeles för många timmar med Stellaris.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Samantha fox strip poker och sex games...

123
Skriv svar