Hellena Taylor uppmanar fansen till att bojkotta Bayonetta 3

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det här skulle vara intressant och veta. Kanske ska försöka få tag på någon röstskådis och göra en intervju?

Det vore kul!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tänkte att det var Hellena Taylor som var Cortana...men nu inser jag ju att det är Jennifer Taylor.

Så vi har en..

Hellena Taylor (former Bayonetta)
Jennifer Taylor (Cortana)
Jennifer Hale (fem shepart, kommande Bayonetta)

Förvirrande...XD

"Dick York...Dick Sergeant...Sergeant York!"


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Som jag förstår det nu när jag läst på lite så verkar det vara ett problem överlag att VA har dåligt betalt. Så problemet med lönerna kanske är större än just Nintendo? Verkar finns väldigt många som sysslar med röster också som du säger och då blir ju konkurrensen stor.

Precis min poäng!
När jag var tonåring så var jag intresserad av film. Jag valde att inte göra det till en karriär för att jag visste att folk inom film ofta har dåligt betalt och dåliga arbetsvilkor. Anledningen är samma som här - det finns extremt många som vill jobba i branschen. Konkurrensen är stenhård och klagar du så finns det en lång kö av andra som de kan anställa istället. De flesta jag lärde känna under mitt filmintresse jobbar inte med film idag, av samma anledning. Den här situationen är m.a.o varken ny eller förvånande.

Men det är återigen bra att hon går ut och pratar om det här. Utan såna här historier så finns det inte en chans för andra att få reda på att röstskådespeleri är en tuff väg att gå.

Medlem
Skrivet av Insomniac:

Precis min poäng!
När jag var tonåring så var jag intresserad av film. Jag valde att inte göra det till en karriär för att jag visste att folk inom film ofta har dåligt betalt och dåliga arbetsvilkor. Anledningen är samma som här - det finns extremt många som vill jobba i branschen. Konkurrensen är stenhård och klagar du så finns det en lång kö av andra som de kan anställa istället. De flesta jag lärde känna under mitt filmintresse jobbar inte med film idag, av samma anledning. Den här situationen är m.a.o varken ny eller förvånande.

Men det är återigen bra att hon går ut och pratar om det här. Utan såna här historier så finns det inte en chans för andra att få reda på att röstskådespeleri är en tuff väg att gå.

Det handlar ju inte alls om att det är dåligt betalt, man har gett ett så pass lågt erbjudande att hon ska tacka nej.
Hade inte förvånat mig om Jennifer Hale får $50-100k.

Skribent
Skrivet av Insomniac:

Precis min poäng!
När jag var tonåring så var jag intresserad av film. Jag valde att inte göra det till en karriär för att jag visste att folk inom film ofta har dåligt betalt och dåliga arbetsvilkor. Anledningen är samma som här - det finns extremt många som vill jobba i branschen. Konkurrensen är stenhård och klagar du så finns det en lång kö av andra som de kan anställa istället. De flesta jag lärde känna under mitt filmintresse jobbar inte med film idag, av samma anledning. Den här situationen är m.a.o varken ny eller förvånande.

Men det är återigen bra att hon går ut och pratar om det här. Utan såna här historier så finns det inte en chans för andra att få reda på att röstskådespeleri är en tuff väg att gå.

Ja det är helt klart bra att hon går ut och belyser problemen. Jag tänker också att det finns nivåer inom yrkena. Att de som gör röster till film har högre betalt och sen kanske tv-serier. Jag gissar att spel ligger mycket lägre på löningslistan även om du gör en populär karaktär.

Det enda jag egentligen kritiserar från Taylor i detta är att hon ger sig på Hale för att hon har tagit rollen. Det kändes väldigt småsint, men som du även säger - om konkurrensen är så hård blir det väl nästan att kollegorna är fiender...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det är lugnt, snart slipper vi dessa problem när ai-generade röster tar över.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag vet inte om du missförstod mig eller nått men självklart kan ett välbetalt jobb ändå anses "dåligt betalt" om det i relation till andra liknande jobb betalar mycket mindre. Eller vad menar du?

Jag tror inte att jag missförstod dig. Jag försökte förklara att en titt på snittlönen för röstskådespelare inte hjälper oss att förstå fallet Hellena vs Nintendo.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Måste ju sättas i relation till vad andra inom samma bransch tjänar. Jag vet inte hur deras löner/ersättningar ser ut, men tycker nog det låter lågt för en så pass populär spelserie.

edit:
En snabb sökning utan källkritik säger att i genomsnitt tjänar en amerikansk röstskådis omkring $80k per år, men säger dock inget om hur mycket de måste arbeta för de pengarna. Antar att de jobbar på kontrakt, för nya eller mer okända lär det gå en hel del tid till att jaga gig osv.

Har ingen aning hur lång tid det tar att lägga rösten till ett "normalstort" spel med "normalmycket dialog" men det tar säkert längre tid än man föreställer sig.

Det tar nog inte heller så pass lång tid att hon behöver gråta över att "bara" få vad som motsvarar två månadslöner för många.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Låter faktiskt som otroligt lite med tanke på hennes status och att hon gör rösten till huvudkaraktären.

Uppenbarligen tycker inte Nintendo det.

Skrivet av Bojkott:

Chris Pratt fick nog mångmiljonbelopp för att göra rösten till Mario utan inlevelse. Varför ska Hellena Taylor nöja sig med ynka $4000? Jag säger inte att hon ska ha lika mycket, men 40000 spänn är ju vad man kan tjäna för ett simpelt konsultjobb, och hon har helt klart rätt till betydligt mer.

Chris Pratt är ett hushållsnamn. Vem är denna person, exakt? Chris Pratt är förövrigt överbetald, precis som resten av Hollywood. Inget att jämföras med.

Skrivet av Lindhenberg:

Nej. Andra röstskådisar i liknande produktioner har den lönen per dag. Spelen drog in över hundra miljoner och hennes insats blev ikonisk. Hon är huvudpersonen, inte ens sidekicks skulle nöja sig med smulorna.

Sen är det inte bara lön, 4000 dollar var för att köpa ut rösten med alla rättigheter, så hon inte får royalties eller kan tjäna pengar på arbetet på sin fritid. Vilket är normalt för företag att göra, men då värderas det såklart mer än bara en dagslön.

Sen kan en röstskådis inte jobba 8 timmar per dag, de måste spara på rösten. Utöver det används ofta bara en halvtimme på fyra timmars jobb.

Hade Keanu Reeves* blivit spottad i ansiktet på liknande sätt hade det tagit hus i helvete hos fansen, tycker det är bra att detta uppmärksammas och visa gärna lite respekt och ställ er på rätt sida när en kvinna blir totalt överkörd i en branch där plånboken talar tydligast.

*(trettio miljoner dollar för sitt arbete med cyberpunk vilket motsvarar runt 500.000 kopior av spelet, medans hon är värd 67 kopior av spelet, räknat på 60 dollar styck.)

Det här är inte ok. Min jämförelse är extrem och orättvis, men det är för att visa på perspektiven i branchen, så ni ser att det hon erbjudits är en förolämpning!

Röstskådespelare måste gör dussintals om inte hundratals gig om året för att gå runt. Alla är inte Hollywood-stjärnor som då och då glider in och gör ett TV-spel.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av anon_332911:

Dessa twitterskådisar som gnäller över sin egen brist på jobb. Det är väl bara att sätta sig i matbutik eller typ lagerjobba som vemsomhelst utan att uppmärksamhetsgapa om bojkotter och självmord.

Ibland är ens känslor bara känslor. Var professionell för bövelen!

Hon har inget med spelet att göra yet ska spelet som gjorts av hundratals andra bojkottas pga det?

Då flera väl voicar henne i det här spelet antagligen ännu mindre.

De klagar inte på brist på jobb. De klagar på ett jobb som ska vara välbetalt gav skamerbjudande för jobbet. Bara för att det finns jobb som har minimum lön så betyder det inte att alla jobb ska accepteras för minimum lön. Klart man ska upplysa om ett jobberbjudande ger skamkompensation, då sånt ska inte stöttas, oavsett yrke.

Hon har inget med spelet att göra? Hon gjorde rösten för Bayonetta för 1:a och 2:a spelet, och vart erbjuden rollen för 3:e med skamligt låg summa. Ingen vettig person tar an ett jobb om man vet att kompensationen är långt under standarden för jobbet.

Hon gör helt rätt med att prata öppet om det, precis som andra problem och företagskultur som dyker upp inom spelbranchen, så är det bra att det lyfts fram så att konsumenterna vet vad som sker bakom kulisserna.

Medlem

Spelets ansvarige klarar inte kritiken speciellt bra

"Beware, there's a badass here"

Tydligen har han en gedigen historia att vara en stövel. De som misstolkade mitt inlägg om Keanu kan gott läsa om det, skrev aldrig att det var en rättvis jämförelse, det handlar bara om perpektiv.

Medlem
Skrivet av Insomniac:

Jag tror inte att jag missförstod dig. Jag försökte förklara att en titt på snittlönen för röstskådespelare inte hjälper oss att förstå fallet Hellena vs Nintendo.

Nä jag påstod väl inte det, jag svarade på någon som menade att 4k dollar för "några dagars jobb" inte var att klaga på, vilket jag menar beror helt på hur den betalningen står sig i jämförelse med andra liknande jobb.

Jag är för dåligt insatt i röstskådespeleri osv för att veta, men huruvida den ersättning hon blev erbjuden är bra eller dålig beror ju inte bara på hur mycket jobb som förväntas av henne.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Boomer:

Det tar nog inte heller så pass lång tid att hon behöver gråta över att "bara" få vad som motsvarar två månadslöner för många.

Säkert inte, men om andra inom samma bransch tjänar mer för samma jobb har hon all rätt att klaga.

Men sättet hon klagar på är patetiskt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Oprofessionellt beslut. Frågan är vem som vill anställa henne i framtiden om hon beter sig såhär.

Påminner om något min lärare berättade om en serieproduktion där han var bommare (tog ljud) där en kvinna försvann mellan säsongerna efter att hon inte hade blivit omnämnd i eftertexterna och i en Facebook-grupp hade taggat producenter och allehanda medverkande för att skapa drama istället för att bara ta upp frågan med ansvarig. Nu var det ju visserligen en sluten grupp och ingenting som riskerade att spridas i media som det här fallet, men det visar ändå att det sällan ger positiv effekt att ge sig ut i strid såhär.

Medlem

Undra vad hon fick för de andra spelen med tanke på att hon gjorde dem utan problem.

Medlem

Att de bytte röst på Snake känns fortfarande som ett svek. I Sverige är det ju dock samma handfull personer som dubbar nästan allt.

Skribent
Skrivet av newlaseridea:

Att de bytte röst på Snake känns fortfarande som ett svek. I Sverige är det ju dock samma handfull personer som dubbar nästan allt.

Fast nu var det ju inte Snake man spelar i MGS5, utan läkaren i helikoptern som de gjort plastikoperation på.

haha, ja Jöback gjorde väl alla manliga röster i Disneyfilmerna ett tag?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tycker bara faktumet att de erbjöd henne en rak summa istället för lön/timme är konstigt. Röstskådespelare har ju ingen kontroll över hur lång tid projektet kommer ta, hur länge de behöver stå till förfogande (vid eventuella tillägg eller omskrivningar t.ex.), väldigt liten kontroll över hur många försök per mening som behövs eller hur många alternativ producenterna vill ha. Att då bli erbjuden 40 000 kr för vad som kan ta allt mellan ett par veckor och ett halvår, där inga andra större projekt kan antas, är ju störtlöjligt. Tvivlar på att detta är vanligt, speciellt för en huvudkaraktär som påverkas av absolut alla andra beslut som fattas, och om det är det så borde det verkligen ses över.

Medlem

Frågan om lönekonflikt tycker jag hon ska ta internt, inte ställa till med en scen på twitter. 4000 dollar verkar vara för mycket pengar med tanke på att hon inte verkar bete sig särskilt proffsigt eller lojalt.

Kommer inte bojkotta spelet, nej.

Medlem
Skrivet av Boomer:

45 077 SEK är väl en helt okej utbetalning för vad som antagligen inte är mer än några heldagars arbete totalt.

Det gjorde ont att läsa. Jag rekommenderar dig att se på dokumentärer om arbete inom röstinspelning. "Några heldagars arbete." Jag förstår att du antagligen inte har någon som helst insikt i hur det är att arbeta som röstskådis,

Förutom den tiden du behöver lägga på att läsa igenom materialet så har du så klart även retakes. Du har massvis med dialog och kanske problem med när folk är tillgängliga, någon blir sjuk på andra sidan och antingen löses det genom mixningen eller så fixar ni ett nytt datum.

Du vill också ha massor av olika bra versioner av monolog och dialog, detta är till för den som ska mixa ljudet senare. Oavsett vilket så finns det, till skillnad från vad någon annan kommenterade, inte alltid arbete tillgängligt för dig. Du kan ha arbetstorka, i vilket fall du antingen behöver ett side-gig eller överleva på lönen från dina tidigare arbeten.

Du kan läsa lite mer här, ganska bra info, har ett utdrag från sidan nedanför: https://moonlightingvoice.com/how-many-hours-do-voice-actors-...

Citat:

For shorter-form gigs, like a 30 second commercial, it can still take an hour to record multiple takes so that the client has some options to choose from and to nail the “feel” of the gig. This is because a commercial (and other short-form gigs) might require some sort of “acting” to produce the right tone. So a voice actor might record multiple styles and tones to make sure that there are multiple usable versions.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Hmm, jag vet inte, men det blir lite konstigt när en person går i täten för sig själv. Ett sådant drev kräver lite ödmjukhet. Man kan berätta sanningen och låta fansen själva agera som de känner.
Nu vet jag ju inte mer än vad som stör i artikeln, men det är i alla fall den spontana reaktionen.

Sugigt av Nintendo oavsett...ifrån den ena partens perspektiv iaf.

Medlem

Om de fick Hale istället så gjorde de ju en rejäl uppgradering. Låter istället som en anledning till att köpa spelet, snarare än att bojkotta.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skribent
Skrivet av Staenhus:

Tycker bara faktumet att de erbjöd henne en rak summa istället för lön/timme är konstigt. Röstskådespelare har ju ingen kontroll över hur lång tid projektet kommer ta, hur länge de behöver stå till förfogande (vid eventuella tillägg eller omskrivningar t.ex.), väldigt liten kontroll över hur många försök per mening som behövs eller hur många alternativ producenterna vill ha. Att då bli erbjuden 40 000 kr för vad som kan ta allt mellan ett par veckor och ett halvår, där inga andra större projekt kan antas, är ju störtlöjligt. Tvivlar på att detta är vanligt, speciellt för en huvudkaraktär som påverkas av absolut alla andra beslut som fattas, och om det är det så borde det verkligen ses över.

Hittade denna nu.

Ungefär 7:50 min in, men hon säger själv hon gjorde hela Bayonetta 2 på 4 x 4 h, dvs 16 h. Så jag tror inte vi pratar om något halvår för Bayonetta 3.

Sen såklart, som jag skrivit tidigare verkar VA vara ett svårt jobb med låg lön överlag, och det är väl snarare här problemet ligger. Hale verkar vara med i något fackförbund, så det kan ju förstås hjälpa.

Edit: Sen kanske Taylor uttalande kan hjälpa VA-communityn i längden för jag tycker att de många gånger är lite underskattade. Man tror det bara är och gå in och säga sina rader och gå hem. Det är väldigt svårt att kunna förmedla känslor utan sitt kroppsspråk som inte vanliga skådisar behöver tänka på. Lite som jag ser stuntskådisarna, de slår sig blå och huvudskådisen får ta all kredd. Glöms bort lite där bakom kulisserna.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kändes väldigt snålt för något som dragit in flera miljoner och man ska göra en 3a av, borde inte vara så lågbudget lir.

Men tycker hon gör lite misstag som kallar efter bojkott, hon hade säkert kunnat få massor av jobb erbjudanden annars för att det hade varit bra pr att anställa någon som blivit orättvist behandlad, hade även vart ett större fuck you att man gått vidare.

Kanske låter dumt men blir ju svårt för någon seriös att anställa henne när hon kallar efter bojkott pga en deal hon inte är tvungen att ta, förstör ens image lite, speciellt när man inte vet mer om personen heller.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jao, det var lågt bud men för mig som är helt oinsatt så känns det ändå märkligt att be om en bojkott?

Hur kommer du fram till det? (jag är nyfiken, inte konfrontativ) Om ett företag försöker snika och undvika att betala sina arbetare en skälig lön så tycker jag att det absolut finns grund för att be om en bojkott. Om folk sluter upp till den är inte upp till mig, förstås.

Jag har full förståelse för önskan att vilja maximera profit, och inser att det finns fler som vill arbeta med det här och är villiga att sälja sin arbetskraft billigare. Jag ser också hur lite spelindustrin vill lägga på storyförfattare och röstskådespelare och tycker att det är för lite sett i relation till hur villiga de är att lägga massor på specialeffekter. Men du får vad du betalar för, och det syns absolut i hur dåligt skrivna de flesta spels stories ändå är. Så pass dåliga att jag inte köper dem. Men vad vi vill ha ut av spel är säkert olika för alla.

Jag tycker att en röstskådespelare i den här typen av spel bör få bättre betalt sett till hur mycket spelet förlitar sig på just den enskilda arbetarens insats, oavsett vem den arbetaren eller vilket det spelet är. Jag förstår att det är dyrt att göra ett spel, men bra röstskådespelare kan vara halva upplevelsen i rätt spel. Jag har aldrig spelat Bayonetta och jag hade inte spelat det här oavsett, men jag hade inte tyckt att det vore orimligt om en anställd i en klädesbutik uppmanade till bojkott om den inte fick förnyad tjänst för att någon annan accepterar en oskälig lön och därför tycker jag inte att det är orimligt här heller.

Det är jättebra att rikta kritik till taskiga förhållanden i en industri som har gjort sig känd för att inte ha så bra arbetsförhållanden till att börja med. Generaliseringar osv.
(Däremot håller jag med om att ge sig på hennes ersättare är både lågt och onödigt)

...
(Sen får jag ganska mycket viben av att hela spelserien är designat av min klasskamrat i sexan som bara ritade vapen, krig, volvo och lättklädda tjejer istället för att följa lektionerna. "Ja, hennes stövlar är pistoler!!! Epic!!!!!!!!!!" Eh? Men det har inte med det här att göra.)

Medlem
Skrivet av Majoren:

Frågan om lönekonflikt tycker jag hon ska ta internt, inte ställa till med en scen på twitter. 4000 dollar verkar vara för mycket pengar med tanke på att hon inte verkar bete sig särskilt proffsigt eller lojalt.

Kommer inte bojkotta spelet, nej.

Hur tar man något "internt" när spelet redan gjorts med en annan röstskådis?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Frågan om lönekonflikt tycker jag hon ska ta internt, inte ställa till med en scen på twitter. 4000 dollar verkar vara för mycket pengar med tanke på att hon inte verkar bete sig särskilt proffsigt eller lojalt.

Kommer inte bojkotta spelet, nej.

Varför skulle hon vara lojal mot någon som gett henne kicken i princip?

Hur proffisigt är det av spelmakaren då att bara erbjuda henne 4000USD istället för att säga att de vill ha en annan i rollen? 4000 var dessutom det slutgliltliga budet efter att ha skrivit till VDn, det var lägre innan.
Hon hade dessutom varit I audition för rollen också, som hon klarade av, och sedan fortsatte till löneförhandlingen.
Sen gå de ut i media och säger BS i stil med: "tyvärr så kommer inte Hellena Taylor reprisera rollen pga konflikter i tidschemat".
Varför utsätta henne för alla dessa steg om de inte ville ha henne från början? Jävla fegt.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ungefär 7:50 min in, men hon säger själv hon gjorde hela Bayonetta 2 på 4 x 4 h, dvs 16 h. Så jag tror inte vi pratar om något halvår för Bayonetta 3.

Vad jag menade är att beroende på olika faktorer kan det vara stor varians mellan olika jobb. Om personen på andra sidan glaset inte gillar en rad så kan man behöva nöta den ett tag för att få fram det som faktiskt ska användas. Om utvecklingen blir försenad kan man också vara tvungen att vänta utan att ta andra jobb, för att behålla rösten. Att hon gjorde Bayonetta 2 på 4x4 timmar betyder inte att det bara tog fyra dagar ur hennes schema, eller att nästa spel går lika felfritt, speciellt som Bayonetta 3 ska ha flera olika versioner av karaktären. Ett halvår är nog att ta i när vi pratar om det här fallet, men ändå.

Sedan att hon är effektiv, vilket hon nämnde ("I'm very quick"), så borde ju inte det betyda att man betalar henne mindre heller. Snarare tvärtom, kan jag tycka.

Skribent
Skrivet av Staenhus:

Vad jag menade är att beroende på olika faktorer kan det vara stor varians mellan olika jobb. Om personen på andra sidan glaset inte gillar en rad så kan man behöva nöta den ett tag för att få fram det som faktiskt ska användas. Om utvecklingen blir försenad kan man också vara tvungen att vänta utan att ta andra jobb, för att behålla rösten. Att hon gjorde Bayonetta 2 på 4x4 timmar betyder inte att det bara tog fyra dagar ur hennes schema, eller att nästa spel går lika felfritt, speciellt som Bayonetta 3 ska ha flera olika versioner av karaktären. Ett halvår är nog att ta i när vi pratar om det här fallet, men ändå.

Sedan att hon är effektiv, vilket hon nämnde ("I'm very quick"), så borde ju inte det betyda att man betalar henne mindre heller. Snarare tvärtom, kan jag tycka.

Det är helt klart många faktorer, men som jag förstår det så bollar många röstskådisar många jobb samtidigt. Så att dedikera månader eller ett halvår till en röst verkar inte vara speciellt vanligt. Joosten körde ju tre röster i två olika spel samtidigt (varav två är samma person som pratar med sig själv). Så lönerna verkar väldigt låga oavsett. Jag försöker inte nedvärdera vad hon säger, men det finns nog många faktorer inom VO-världen som behöver rättas till. Sen tycker jag hon låtit bitterheten tagit över en del då det är helt obefogat att sparka på Jennifer Hale för att hon tog rollen. Det är ingen röstskådis som äger sin karaktär. Det är många karaktärer som blir porträttera av många olika personer, likväl som karaktärer i filmer byter skådisar ibland. Sen kan man ju vara stolt över att vara originalporträttet, vilket hon givetvis ska vara.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det är helt klart många faktorer, men som jag förstår det så bollar många röstskådisar många jobb samtidigt. Så att dedikera månader eller ett halvår till en röst verkar inte vara speciellt vanligt. Joosten körde ju tre röster i två olika spel samtidigt (varav två är samma person som pratar med sig själv). Så lönerna verkar väldigt låga oavsett. Jag försöker inte nedvärdera vad hon säger, men det finns nog många faktorer inom VO-världen som behöver rättas till. Sen tycker jag hon låtit bitterheten tagit över en del då det är helt obefogat att sparka på Jennifer Hale för att hon tog rollen. Det är ingen röstskådis som äger sin karaktär. Det är många karaktärer som blir porträttera av många olika personer, likväl som karaktärer i filmer byter skådisar ibland. Sen kan man ju vara stolt över att vara originalporträttet, vilket hon givetvis ska vara.

Jo, instämmer i att det är fel gentemot Jennifer Hale. Samtidigt så kan jag förstå ifall det känns helt sjukt att förlora rollen till någon annan efter att man vunnit audition för att man inte vill få sjukt dåligt betalt. Vad jag kan läsa så är det inte ovanligt att väldigt populära röstskådisar tjänar uppemot 400,000 dollar per avsnitt (som Nancy Cartwright i The Simpsons). I animerade kortfilmer är det vanligt att bli betald uppemot 10,000 dollar.

Källa: https://www.voices.com/help/beginners-guide-to-voice-acting/m...

Med det i bakhuvudet så kan jag förstå att hon har svårt att hålla tillbaka humöret. Jag hoppas hon yttrar en ursäkt till Jennifer Hale, men det beror väl också på hur deras relation ser ut i övrigt. Det enda jag skulle godta där är ifall Jennifer Hale skulle betett sig dåligt mot henne men det känns som att leta efter ursäkter ifall inte någon kommer ut och snackar om det.

I vilket fall, 4 000 dollar för huvudrollen i Bayonetta känns tveklöst som en helt sjukt dålig betalning för en så stor roll. Återigen, det är ju inte bara att hon ska stå i båset utan att ha läst manuset först. Så att det bara skulle vara totalt 4 dagars arbete totalt känns också långsökt, lite som med lärare som drar hem läxor och gör administrativa uppgifter i hemmet utan att få betalt för det.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Skribent
Skrivet av Proximately:

I vilket fall, 4 000 dollar för huvudrollen i Bayonetta känns tveklöst som en helt sjukt dålig betalning för en så stor roll. Återigen, det är ju inte bara att hon ska stå i båset utan att ha läst manuset först. Så att det bara skulle vara totalt 4 dagars arbete totalt känns också långsökt, lite som med lärare som drar hem läxor och gör administrativa uppgifter i hemmet utan att få betalt för det.

Off topic, men det är ju det vi gör...eller gjorde. Jag jobbar inte längre som lärare, men nog satt man hemma på kvällarna, rättade prov och förberedde lektioner för atr hinna med. Sånt jag inte fick betalt för.


signatur

"Writer and Fighter"

123
Skriv svar