Hellena Taylor uppmanar fansen till att bojkotta Bayonetta 3
45 077 SEK är väl en helt okej utbetalning för vad som antagligen inte är mer än några heldagars arbete totalt.
45 077 SEK är väl en helt okej utbetalning för vad som antagligen inte är mer än några heldagars arbete totalt.
Måste ju sättas i relation till vad andra inom samma bransch tjänar. Jag vet inte hur deras löner/ersättningar ser ut, men tycker nog det låter lågt för en så pass populär spelserie.
edit:
En snabb sökning utan källkritik säger att i genomsnitt tjänar en amerikansk röstskådis omkring $80k per år, men säger dock inget om hur mycket de måste arbeta för de pengarna. Antar att de jobbar på kontrakt, för nya eller mer okända lär det gå en hel del tid till att jaga gig osv.
Har ingen aning hur lång tid det tar att lägga rösten till ett "normalstort" spel med "normalmycket dialog" men det tar säkert längre tid än man föreställer sig.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Låter faktiskt som otroligt lite med tanke på hennes status och att hon gör rösten till huvudkaraktären.
Och då ska hon ge röst till 8 OLIKA karaktärer helt sanslöst
Låter faktiskt som otroligt lite med tanke på hennes status och att hon gör rösten till huvudkaraktären.
Slog mig just.... Vi vet ju inte ens om vi spelar "original" Bayonetta? Det kanske är så att hon bara är med en kort stund och att det är Hales sen vi spela resten av spelet?
"Writer and Fighter"
Måste ju sättas i relation till vad andra inom samma bransch tjänar. Jag vet inte hur deras löner/ersättningar ser ut, men tycker nog det låter lågt för en så pass populär spelserie.
edit:
En snabb sökning utan källkritik säger att i genomsnitt tjänar en amerikansk röstskådis omkring $80k per år, men säger dock inget om hur mycket de måste arbeta för de pengarna. Antar att de jobbar på kontrakt, för nya eller mer okända lär det gå en hel del tid till att jaga gig osv.
Har ingen aning hur lång tid det tar att lägga rösten till ett "normalstort" spel med "normalmycket dialog" men det tar säkert längre tid än man föreställer sig.
Det här skulle vara intressant och veta. Kanske ska försöka få tag på någon röstskådis och göra en intervju?
"Writer and Fighter"
Jag tycker väl också inledningsvis att detta är oprofessionellt beteende men vem är jag att förstå turerna bakom detta.
Peter Cullen (Optimus Prime) och David Hayter (Solid Snake) har ju också reagerat känslosamt när deras ikoniska roller tagits över av någon annan. Utan att kunna något om det så kan ju jag också tycka att en knapp månadslön för den här typen av jobb är ganska lite betalt.
Chris Pratt fick nog mångmiljonbelopp för att göra rösten till Mario utan inlevelse. Varför ska Hellena Taylor nöja sig med ynka $4000? Jag säger inte att hon ska ha lika mycket, men 40000 spänn är ju vad man kan tjäna för ett simpelt konsultjobb, och hon har helt klart rätt till betydligt mer.
Jag tycker väl också inledningsvis att detta är oprofessionellt beteende men vem är jag att förstå turerna bakom detta.
Peter Cullen (Optimus Prime) och David Hayter (Solid Snake) har ju också reagerat känslosamt när deras ikoniska roller tagits över av någon annan. Utan att kunna något om det så kan ju jag också tycka att en knapp månadslön för den här typen av jobb är ganska lite betalt.
Jag kan helt klart förstå hennes besvikelse, men tycker det var lågt att ge sig på Jennifer Hale. Inte så att Hayter började prata om att Sutherland aldrig kan räkna sig som Snake, för att han fick rösten istället för honom.
Nu visade det sig i och för sig att det inte vara "riktiga" Snake utan en fejk
"Writer and Fighter"
Jao, det var lågt bud men för mig som är helt oinsatt så känns det ändå märkligt att be om en bojkott?
Det mest logiska (återigen i min mening som är totalt rudis på detta) hade väl varit att erbjuda någon sorts perspektiv, dvs säga var Nintendo faktiskt tackat nej till.
Har hon begärt 10k dollarinos så känns det lite märkligt.
Är det 4k för 40h jobb känns det ju mindre märkligt.
Där är alldeles för många faktorer som spelar in som ingen vill prata om.
Nu står ju man här och ombeds ta aktion för något man fortfarande i princip har lika dåligt med information om som tidigare.
Men ja, visst känns det som ett märkligt drag av Nintendo i grunden.
Att ge sig på andra som vill slå sig in på en tuff marknad och tar vad man kan få är lågt, lägre än lågt.
Nej. Andra röstskådisar i liknande produktioner har den lönen per dag. Spelen drog in över hundra miljoner och hennes insats blev ikonisk. Hon är huvudpersonen, inte ens sidekicks skulle nöja sig med smulorna.
Sen är det inte bara lön, 4000 dollar var för att köpa ut rösten med alla rättigheter, så hon inte får royalties eller kan tjäna pengar på arbetet på sin fritid. Vilket är normalt för företag att göra, men då värderas det såklart mer än bara en dagslön.
Sen kan en röstskådis inte jobba 8 timmar per dag, de måste spara på rösten. Utöver det används ofta bara en halvtimme på fyra timmars jobb.
Hade Keanu Reeves* blivit spottad i ansiktet på liknande sätt hade det tagit hus i helvete hos fansen, tycker det är bra att detta uppmärksammas och visa gärna lite respekt och ställ er på rätt sida när en kvinna blir totalt överkörd i en branch där plånboken talar tydligast.
*(trettio miljoner dollar för sitt arbete med cyberpunk vilket motsvarar runt 500.000 kopior av spelet, medans hon är värd 67 kopior av spelet, räknat på 60 dollar styck.)
Det här är inte ok. Min jämförelse är extrem och orättvis, men det är för att visa på perspektiven i branchen, så ni ser att det hon erbjudits är en förolämpning!
edit:
På SAG kan man se vad priserna är för voice acting är per dag för att förstå ungefär hur dåligt erbjudande det var.
https://voiceoverresourceguide.com/sag-aftra-session-fees-us-...
Off-Camera Performers:
Day Performer (up to 3 voices / 4-hour day) $956.75
Day Performer (1 voice / 1 hour) $478.50
Additional Voices (each) $319.00
6-10 Voices / 6-hour day $1,914.25
Måste ju sättas i relation till vad andra inom samma bransch tjänar.
Nej, det måste det inte, och att göra det är att missförstå hur priser sätts. Ingen, inklusive Nintendo, tittar på någon typ av snitt och sätter lön baserat på det. Man tittar på de alternativ man har i handen och tar det bästa, sett till pris och kvalitet.
Uppenbarligen så tycker Nintendo/Platinum att Jennifer Hale var ett bättre alternativ och valde henne.
Det valet kan man tycka hur man vill om, men det är ändå ett beslut de tog med mer information än vi: Hur är Hellena att jobba med, hur låter Hale som Bayonetta, vad kostar Hale, etc.
De är antagligen medvetna om att det är märkligt att byta ut röstskådespelaren till en huvudperson, så det är nog inget de gör med en axelryckning.
Jag tycker att det är bra att Hale går ut och berättar om situationen, men tycker det är synd om folk automatisk går på hennes spår utan att veta vad som drev beslutet. (I den här tråden är många rimliga, men har sett mer ensidiga inlägg i andra forum).
Att Nintendo ska betala extra bara för att de har mycket pengar och hon vill ha mer pengar är också nonsens - en sådan företagspolicy kommer sänka vilket bolag som helst, oberoende av hur mycket pengar de har från början.
Det fundamentala problemet är att det finns väldigt många röstskådespelare att konkurrera med. Baserat på hennes låga erbjudande så finns det kanske fler än vad världen behöver.
Såna här situationer är viktiga för att de är en signal till folk att man borde tänka en extra gång innan man väljer en karriär som röstskådespelare.
Hade varit kul och veta hur många ord totalt Bayonetta säger i spelet, är det ett par hundra eller flera tusen?
Det är inte bara dialog, en massa ljud, t ex vid hopp, fall, skada, död osv, vilka alla ska synkas med olika antal frames för varje animation, så bara effekterna är en stor del av arbetet.
Under hela sin karriär har Hellena Taylor alltså gjort rösten till Bayonetta och.. ”Additional voices” i Blazing Angels 2 (2007), Pirates of the Carribean: At World’s End (2007), The Golden Compass (2007) och Dragon Age: Origins (2009).. och folk menar att löneförslaget skulle vara detsamma som Keanu Reeves, Chris Pratt eller för den delen Jennifer Hale?
Hade hon jobbat på sitt eget CV under den tiden Bayonetta-seriens framtid var osäker på grund av usel försäljning så hade hon kanske fått ett bättre erbjudande av Nintendo. Antar att Hale inte var missnöjd med sitt löneförslag.
Det fundamentala problemet är att det finns väldigt många röstskådespelare att konkurrera med. Baserat på hennes låga erbjudande så finns det kanske fler än vad världen behöver.
Såna här situationer är viktiga för att de är en signal till folk att man borde tänka en extra gång innan man väljer en karriär som röstskådespelare.
Som jag förstår det nu när jag läst på lite så verkar det vara ett problem överlag att VA har dåligt betalt. Så problemet med lönerna kanske är större än just Nintendo? Verkar finns väldigt många som sysslar med röster också som du säger och då blir ju konkurrensen stor.
"Writer and Fighter"
Oprofessionellt beslut. Frågan är vem som vill anställa henne i framtiden om hon beter sig såhär.
Hon har inte gjort så mycket och senaste 10 åren så verkar det som hon enbart gjort bayonetta rösten.
Känns som detta är hennes sista försök att få lite uppmärksamhet sen är det slut med karriären.
https://www.imdb.com/name/nm0773321/
Det hela låter som en kulturkrock där japanerna inte vill sparka en utan ger ett lågt bud så man självmant tackar nej med känslan "jag sa upp mig" istället för "jag fick sparken".
Sen är $4000 extremt lite, lägg på skatter och agent/manager som ska ha sin del. Det är inte som så att man spelar in det här på 2 dagar heller.
Tänkte att det var Hellena Taylor som var Cortana...men nu inser jag ju att det är Jennifer Taylor.
Så vi har en..
Hellena Taylor (former Bayonetta)
Jennifer Taylor (Cortana)
Jennifer Hale (fem shepart, kommande Bayonetta)
Förvirrande...XD
Sedan har du ju Hale Ceasar i expendables också...
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Nej, det måste det inte, och att göra det är att missförstå hur priser sätts. Ingen, inklusive Nintendo, tittar på någon typ av snitt och sätter lön baserat på det. Man tittar på de alternativ man har i handen och tar det bästa, sett till pris och kvalitet.
Uppenbarligen så tycker Nintendo/Platinum att Jennifer Hale var ett bättre alternativ och valde henne.
Det valet kan man tycka hur man vill om, men det är ändå ett beslut de tog med mer information än vi: Hur är Hellena att jobba med, hur låter Hale som Bayonetta, vad kostar Hale, etc.
De är antagligen medvetna om att det är märkligt att byta ut röstskådespelaren till en huvudperson, så det är nog inget de gör med en axelryckning.
Jag tycker att det är bra att Hale går ut och berättar om situationen, men tycker det är synd om folk automatisk går på hennes spår utan att veta vad som drev beslutet. (I den här tråden är många rimliga, men har sett mer ensidiga inlägg i andra forum).
Att Nintendo ska betala extra bara för att de har mycket pengar och hon vill ha mer pengar är också nonsens - en sådan företagspolicy kommer sänka vilket bolag som helst, oberoende av hur mycket pengar de har från början.
Jag vet inte om du missförstod mig eller nått men självklart kan ett välbetalt jobb ändå anses "dåligt betalt" om det i relation till andra liknande jobb betalar mycket mindre. Eller vad menar du?
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Det hela låter som en kulturkrock där japanerna inte vill sparka en utan ger ett lågt bud så man självmant tackar nej med känslan "jag sa upp mig" istället för "jag fick sparken".
Det sker ju överallt i väst, det är inget som är exklusivt för japan.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.