Jennifer Hale uttalar sig om Bayonetta 3-kontroversen

Robot
Jennifer Hale uttalar sig om Bayonetta 3-kontroversen

Även om sekretessavtal ställer sig i vägen.

#Bayonetta-3, #Platinum-games


Medlem

Jag vet inte vad röstskådespelare tjänar inom spelindustrin, är 40000 kronor ett standardavtal? Jennifer Hale är ett stort namn, fick hon också 4000 dollar? Det skulle ju vara ett riktigt ruttet beteende om de vägrade höja lönen för originalskådisen till en skälig nivå, och sen betalade många gånger mer för Jennifer Hale.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Bennii:

Jag vet inte vad röstskådespelare tjänar inom spelindustrin, är 40000 kronor ett standardavtal? Jennifer Hale är ett stort namn, fick hon också 4000 dollar? Det skulle ju vara ett riktigt ruttet beteende om de vägrade höja lönen för originalskådisen till en skälig nivå, och sen betalade många gånger mer för Jennifer Hale.

Svårt det där tycker jag. Folk har ju olika värden för det arbete de utför också med sina meriter, hur upptagen de är och andra saker. Med tanke på att Jennifer Hale är ett mycket större namn med mer erfarenhet känns det logiskt att hon skulle vara dyrare att anställa än någon som inte har lika mycket erfarenhet i industrin.

Jennifer Hales meriter: https://www.imdb.com/name/nm0354937/?ref_=nv_sr_srsg_0
Hellena Taylors meriter: https://www.imdb.com/name/nm0773321/

Dessa listor är inte helt perfekta då vem som helst i praktiken kan gå in och ändra dem. Men skillnaden är enorm. Jag vet med mig att Hellena Taylor har en bra grundutbildning och vissa andra meriter som hon nämner i sin Twitter video. Dock har hon inte gjort mycket röstarbete annat än Bayonetta för spel & film den senaste tiden.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Svårt det där tycker jag. Folk har ju olika värden för det arbete de utför också med sina meriter, hur upptagen de är och andra saker. Med tanke på att Jennifer Hale är ett mycket större namn med mer erfarenhet känns det logiskt att hon skulle vara dyrare att anställa än någon som inte har lika mycket erfarenhet i industrin.

Jennifer Hales meriter: https://www.imdb.com/name/nm0354937/?ref_=nv_sr_srsg_0
Hellena Taylors meriter: https://www.imdb.com/name/nm0773321/

Dessa listor är inte helt perfekta då vem som helst i praktiken kan gå in och ändra dem. Men skillnaden är enorm. Jag vet med mig att Hellena Taylor har en bra grundutbildning och vissa andra meriter som hon nämner i sin Twitter video. Dock har hon inte gjort mycket röstarbete annat än Bayonetta för spel & film den senaste tiden.

Ja, självklart kan man tjäna mer om man är meriterad. Men det besvarar ju inte min fråga: Blev Hellena erbjuden en skitlön, eller ett gage av standardnivå för branschen? Om Hellena blev erbjuden en skitlön, och de sen tog in Hale till en mycket högre kostnad tycker jag definitivt att de huggit Hellena i ryggen. Om de däremot erbjöd henne en lön som är branschstandard och hon tackade nej till den är det ju hennes eget val.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Bennii:

Ja, självklart kan man tjäna mer om man är meriterad. Men det besvarar ju inte min fråga: Blev Hellena erbjuden en skitlön, eller ett gage av standardnivå för branschen? Om Hellena blev erbjuden en skitlön, och de sen tog in Hale till en mycket högre kostnad tycker jag definitivt att de huggit Hellena i ryggen. Om de däremot erbjöd henne en lön som är branschstandard och hon tackade nej till den är det ju hennes eget val.

Exakt vad som är standarden vet vi inte och kan bara spekulera kring. Kanske är pengerna hon fick skit / standard eller så fick hon mindre än standard.

Och då kommer vi tillbaka till det jag nämnde. Det skulle inte vara konstigt om Jennifer Hale hade en högre lön, oavsett om Helena Taylor fick en bra lön eller inte, just för hennes meriter.

Man kan ju tycka att fick Hale mer pengar hade de väl kunnat ge samma summa till Taylor - håller i viss mån med. Hon är ändå ikonisk i rollen. Dock fungerar det ju inte ofta så.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Ja, självklart kan man tjäna mer om man är meriterad. Men det besvarar ju inte min fråga: Blev Hellena erbjuden en skitlön, eller ett gage av standardnivå för branschen? Om Hellena blev erbjuden en skitlön, och de sen tog in Hale till en mycket högre kostnad tycker jag definitivt att de huggit Hellena i ryggen. Om de däremot erbjöd henne en lön som är branschstandard och hon tackade nej till den är det ju hennes eget val.

I och med att vi inte vet detaljerna så är det inte värt att ta någon sida.
Då det verkar finnas flera Bayonettas i spelet så kanske det är en så simpel förklaring att Hellena skulle göra rösten till en liten roll?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Exakt vad som är standarden vet vi inte och kan bara spekulera kring. Kanske är pengerna hon fick skit / standard eller så fick hon mindre än standard.

Och då kommer vi tillbaka till det jag nämnde. Det skulle inte vara konstigt om Jennifer Hale hade en högre lön, oavsett om Helena Taylor fick en bra lön eller inte, just för hennes meriter.

Man kan ju tycka att fick Hale mer pengar hade de väl kunnat ge samma summa till Taylor - håller i viss mån med. Hon är ändå ikonisk i rollen. Dock fungerar det ju inte ofta så.

Samtidigt så finns det ju både branschstandarder och ganska stor facklig organisation* i den branschen (i form av SAG-AFTRA), så att acceptera vilken lön som helst bara för att ens formella resumé är kortare känns inte helt rimligt heller. (Nej, inte ens i USA.)

Det bör vara en balans någonstans, och som du nämner vet vi inte vad som står skrivet i avtalen som föreslagits och som skrivits på, och NDA är en förbannad styggelse ibland när det kommer till exempelvis sådana här saker. Känns som att transparens faktiskt är att föredra ibland.

*inb4 "hurrdurr USA"


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Svårt det där tycker jag. Folk har ju olika värden för det arbete de utför också med sina meriter, hur upptagen de är och andra saker. Med tanke på att Jennifer Hale är ett mycket större namn med mer erfarenhet känns det logiskt att hon skulle vara dyrare att anställa än någon som inte har lika mycket erfarenhet i industrin.

Jennifer Hales meriter: https://www.imdb.com/name/nm0354937/?ref_=nv_sr_srsg_0
Hellena Taylors meriter: https://www.imdb.com/name/nm0773321/

Dessa listor är inte helt perfekta då vem som helst i praktiken kan gå in och ändra dem. Men skillnaden är enorm. Jag vet med mig att Hellena Taylor har en bra grundutbildning och vissa andra meriter som hon nämner i sin Twitter video. Dock har hon inte gjort mycket röstarbete annat än Bayonetta för spel & film den senaste tiden.

Fast det ska ju inte spela någon roll om Helena gör minst lika bra om inte bättre jobb.

Jag får till exempel samma lön som mina kollegor även fast de har jobbat med flera liknande jobb innan, jag är inom detta yrke för första gången och de har haft kanske fem andra liknande jobb. Men vi gör samma arbete och jag gör bättre än dem ibland, så varför ska jag ha sämre?

Tycker det är lite skruvat inom mediavärlden.

Moderator | Testpilot
Skrivet av PeTTs0n:

Samtidigt så finns det ju både branschstandarder och ganska stor facklig organisation* i den branschen (i form av SAG-AFTRA), så att acceptera vilken lön som helst bara för att ens formella resumé är kortare känns inte helt rimligt heller.

Det bör vara en balans någonstans, och som du nämner vet vi inte vad som står skrivet i avtalen som föreslagits och som skrivits på, och NDA är en förbannad styggelse ibland när det kommer till exempelvis sådana här saker. Känns som att transparens faktiskt är att föredra ibland.

*inb4 "hurrdurr USA"

Har inte någonstans påstått det heller. Jag menar bara att det inte är konstigt någonstans att Hale skuller få mer än Taylor, men givetvis borde det här aldrig ha hänt. Summan är otroligt liten som Taylor blev erbjuden med tanke på hur stor spelserien är och mängden arbete hon måste göra (om man jämför med tidigare).

Balans måste finnas. Såvida folk inte börjar öppna upp sig (beroende på hur länge NDA sträcker sig) kommer vi bara kunna spekulera.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent
Skrivet av Bennii:

Ja, självklart kan man tjäna mer om man är meriterad. Men det besvarar ju inte min fråga: Blev Hellena erbjuden en skitlön, eller ett gage av standardnivå för branschen? Om Hellena blev erbjuden en skitlön, och de sen tog in Hale till en mycket högre kostnad tycker jag definitivt att de huggit Hellena i ryggen. Om de däremot erbjöd henne en lön som är branschstandard och hon tackade nej till den är det ju hennes eget val.

Det här tror jag vi aldrig får veta om inte Hale själv går ut med sin lön. Hale är ju också med i en VA guild, som jag antar har minimumlöner för sina medlemmar. Jag tror inte Hellena är med i något liknande. Kollar man lite snabbt verkar branschstandard ligga på runt 200-300 dollar per timme för att göra röster till spel, beroende då på erfarenhet. Men det är fortfarande lite oklart, sifforna jag hittade är från backstage.com och det har postats andra siffror under den tidigare nyheten.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har inte någonstans påstått det heller. Jag menar bara att det inte är konstigt någonstans att Hale skuller få mer än Taylor, men givetvis borde det här aldrig ha hänt. Summan är otroligt liten som Taylor blev erbjuden med tanke på hur stor spelserien är och mängden arbete hon måste göra (om man jämför med tidigare).

Balans måste finnas. Såvida folk inte börjar öppna upp sig (beroende på hur länge NDA sträcker sig) kommer vi bara kunna spekulera.

Nej, jag baserade mitt svar på din spekulation, inte på ett definitivt påstående - eftersom vi, som du säger, spekulerar så bemötte jag bara spekulationen.

Vi får väl se om det läcker något eller blåses i någon vissla någonstans, men det känns spontant (återigen, spekulation) inte som att projektet är tillräckligt stort för att någon ska våga göra det och potentiellt riskera rätt mycket.

Däri ligger lite problemet som jag ser det, NDA kring saker som ens egna anställningsavtal och även grundläggande aspekter däri (så som lönesättning - jag förstår om det finns klausuler som gör att man kanske inte får delge exakt vad man gör och hur man gör det) exempelvis känns... lite väl kontrollerande, det hämmar i mina ögon en fri marknad, konkurrens och transparens.

Men nu ska vi inte springa iväg för mycket offtopic.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fr0gg0.:

Fast det ska ju inte spela någon roll om Helena gör minst lika bra om inte bättre jobb.

Jag får till exempel samma lön som mina kollegor även fast de har jobbat med flera liknande jobb innan, jag är inom detta yrke för första gången och de har haft kanske fem andra liknande jobb. Men vi gör samma arbete och jag gör bättre än dem ibland, så varför ska jag ha sämre?

Tycker det är lite skruvat inom mediavärlden.

Fråga din chef det. På de flesta arbetsplatserna jag jobbat på får man lön beroende på sina meriter och arbetet man utför. Alltså är det möjligt att få mer och begära mer om du har bra meriter och att du kan få mer eller begära mer om du gör ett bättre arbete än resten.

Mycket sådant där handlar om positioner också. Två personer kan ha exakt samma jobb där en är en slacker och andra jobbar hårt och det blir samma lön för båda.

Men som sagt, på de flesta ställen jag jobbat på har det inte varit mycket problem att kunna lyfta att man borde ha högre lön med tanke på prestationen jämfört med resten (Finns ju oftast statistik gällande det där också, beroende på jobb) och förhandla högre innan man blir anställd med tanke på sina meriter.

EDIT: Lika bra man slänger in här innan någon börjar vifta med finger - givetvis fattar jag att det inte är så på alla arbetsplatser. Lyfter bara att det inte skulle vara konstigt om en högprofilerad skådis får mer lön en än som inte har lika mycket att visa upp rent meritmässigt. Kostar ju garanterat mer att ha Brad Pitt i sin film än Peter Haber t ex.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

är det bara jag som har japanskt tal med subtitles när man spelar japanska spel som erbjuder det?

off topic, eller kanske inte:
den här uppföljaren har låtit vänta på sig, undrar om man blivit för gammal för att ordna pure platinum den här ronden... kommer iaf göra kuddkoja och njuta av varje sekund av detta


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Moderator | Testpilot
Skrivet av farbrorwiwi:

är det bara jag som har japanskt tal med subtitles när man spelar japanska spel som erbjuder det?

off topic, eller kanske inte:
den här uppföljaren har låtit vänta på sig, undrar om man blivit för gammal för att ordna pure platinum den här ronden... kommer iaf göra kuddkoja och njuta av varje sekund av detta

Verkligen inte. Dock har jag på senare tid börjat köra Engelska mer då jag vill kunna lyssna vad karaktärer säger och inte alltid vara fast vid att jag måste läsa.

Med tanke på att jag hänger på Twitch mycket också privat (och även en del här på FZ) blir Engelska bättre för tittarna och mig själv som måste hålla koll på chatten.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent
Skrivet av Ichabod:

I och med att vi inte vet detaljerna så är det inte värt att ta någon sida.
Då det verkar finnas flera Bayonettas i spelet så kanske det är en så simpel förklaring att Hellena skulle göra rösten till en liten roll?

Det här har också slagit mig. Hellena kanske blev erbjuden rollen som original Bayonetta och hon kanske knappt är med? Skulle ju även förklara hennes påstående om att Hale aldrig kan ta kred för den rollen. Syfte då att Hale spelar en annan Bayonetta, som då fått bli huvudperson i detta spel.

Men spekulationer...inget vi vet förrän vi spelat spelet.


signatur

"Writer and Fighter"

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_332911:

Grejen är väl också att hon erbjöd sig själv jobbet. Hon mailade själv producenten när de uppenbarligen inte anlitat henne varav de erbjöd henne den summan för att vara med. Förmodligen som en mindre del än tidigare då det ska vara flera Bayonettor. De tänkte nog snarare att de gjorde henne en tjänst och anlita henne för att gå in och göra en slags easter egg som del av det.

Tråkigt för henne själv om hon såg sig själv som Bayonetta men karaktärer byter skådisar hela tiden.

Dessutom gör hon ju bara Bayonetta på ett av många språk, så konstigt att kalla sig själv "originalet".

Hon är originalet. Kamiya ville ha en skådspelerare som talade Engelska istället för en Japansk skådis initiallt för första spelet. De gjorde klart med henne innan den Japanska skådespelaren var en grej, som första gången gjorde rösten i en anime-film baserad på första spelet. Första spelet kom 2009 och filmen 2013.

Folk borde kolla fakta lite oftare innan de skriver saker som sanning.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

eld
Medlem

Generellt så är det ben beräknad fördelaktig kostnad för företag att betala dyrare för nya personer än att gå med på folks krav.

För det jobbiga hade ju varit om alla på ett företag började ställa krav.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_332911:

Joy Jillian, Atsuko Tanaka och Miyuki Sawashiro har varit med sen ettan.

Antar att det är du som är "folk".

Joy Jillian är med i originalet i en väldigt liten roll. I filmen från 2013 spelar hon den unga versionen av Bayonetta (som även kallas Cereza). Atsuko Tanaka spelar den äldre varianten på Japanska och Miyuki Sawashiro den yngre.

Bara Joy Jillian och och Hellen Taylor var dock med i originalspelet. De Japanska rösterna gjorde entré i uppföljaren Bayonetta 2. Alltså är Taylor fortfarande originalet, då hon var den första rösten för karaktären i första alstret 2009.

Strike two.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Nu killgissar jag:
Röstskådespelare 1 blev erbjuden rollen, fick löneförslag på 4400$ eller vad de låg på.
Röstskådespelare 1 tackar nej och anser att det är för lågt betalt, har det förhandlats här eller inte? De vet vi inte.

Företaget börjar se sig om efter andra
Nån caster hittar Röstskådespelare 2
Röstskådespelare 2 har mer meriter osv (vilket kostar i amerikat om de inte går in i ett projekt för skojs skull).
Röstskådespelare 2 kanske säger att hen vill ha 8000$ och får det, faktorer som kan spela in i detta:
Meriter, pressat företag för att casta (kostar pengar vill jag lova) eller bättre på att förhandla?

Röstskådespelare 1 blir bitter på Röstskådespelare 2

På min arbetsplats kostar en kollega cirka 1 miljon första året i utbildning, rekrytering och dvs. Ska man då casta någon ny röstskådespelare så bör det också kosta en summa och kanske billigare då att gå med på 8000$ (siffra jag tar ur röven) än att lägga ner tid och åter mer tid (kostar pengar).

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Verkligen inte. Dock har jag på senare tid börjat köra Engelska mer då jag vill kunna lyssna vad karaktärer säger och inte alltid vara fast vid att jag måste läsa.

Med tanke på att jag hänger på Twitch mycket också privat (och även en del här på FZ) blir Engelska bättre för tittarna och mig själv som måste hålla koll på chatten.

makes sense.. jag brukar spela denna typ av spel på lättaste svårighetsgraden första gången och bara följa storyn och få en känsla för nivåerna, vilket brukar bestå i ungefär 2% av tiden jag lägger på spelet i helhet


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem

Orka jiddra.

Ibland händer det tom att jag inte får ett jobb trots att jag är en fulländad människa och bäst på allt.

Medlem

Lyssnar man på Hellenas rant så framgår att 4000dollar var vad hon skulle fått efter att gått till toppen med förfrågan ifall ersättningsförslaget var korrekt.
Vad första ersättningen låg på vet vi inte, dock lite lönlöst att diskutera ifall vi inte vet vad Jennifer fick för samma roll.

Medlem

Är det någon sorts rättighet att fortsätta vara röstskådis för en viss karaktär?

Är man inte nöjd vid förhandlingsbordet så har man tagit sitt beslut där och då.
Det här är business och då är hårda bud vardag.
Att det ska dras till en personlig nivå känns spontant rätt så onödigt.

Förövrigt saknar vi detaljer och det blir mest spekulation ändå.

Var glad för Jennifer Hale istället.
Hon gör säkert en riktigt bra insats.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Svårt det där tycker jag. Folk har ju olika värden för det arbete de utför också med sina meriter, hur upptagen de är och andra saker. Med tanke på att Jennifer Hale är ett mycket större namn med mer erfarenhet känns det logiskt att hon skulle vara dyrare att anställa än någon som inte har lika mycket erfarenhet i industrin.

Jennifer Hales meriter: https://www.imdb.com/name/nm0354937/?ref_=nv_sr_srsg_0
Hellena Taylors meriter: https://www.imdb.com/name/nm0773321/

Dessa listor är inte helt perfekta då vem som helst i praktiken kan gå in och ändra dem. Men skillnaden är enorm. Jag vet med mig att Hellena Taylor har en bra grundutbildning och vissa andra meriter som hon nämner i sin Twitter video. Dock har hon inte gjort mycket röstarbete annat än Bayonetta för spel & film den senaste tiden.

Jo, men precis som hon själv påpekar och som även kan bekräftas på diverse sidor så är erbjudandet hon fick riktigt lågt. Hon är väletablerad som skådis för rollen och har en ordentlig utbildning för den biten, trots det så blev hon erbjuden vad hon menar är under en "living wage."

Exakt vad som gäller kan vi ju inte veta. Personligen anser jag att Jennifer Hales uttalande ekar tomt. Till skillnad från Taylor som alltså fortfarande har ett NDA men säger att det finns ett starkt etiskt problem som gör att hon skiter i den biten. Det är möjligt att Platinum Games väljer att stämma Taylor beroende på omständigheterna eftersom hon brutit mot sin NDA. I kontrast till det står Hale och säger att det är ett jobbigt läge och stödjer allas rätt till rättvisa löner i branschen. Men... hon är inte villig att ta risken att tala ut om det här.

Hela situationen känns fett skev, inte säker på vad som gäller och vem som har rätt men det bubblar under ytan. Att Taylor borde fått ett mycket bättre erbjudande känns dock korrekt baserat på vad jag kan läsa om branschen. Tidigare har jag tagit hennes sida men det känns som att jag hoppade på den biten lite för snabbt, just nu vet jag helt enkelt inte och hoppas verkligen vi kan få lite klarhet i det hela.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Skribent
Skrivet av Proximately:

Exakt vad som gäller kan vi ju inte veta. Personligen anser jag att Jennifer Hales uttalande ekar tomt. Till skillnad från Taylor som alltså fortfarande har ett NDA men säger att det finns ett starkt etiskt problem som gör att hon skiter i den biten. Det är möjligt att Platinum Games väljer att stämma Taylor beroende på omständigheterna eftersom hon brutit mot sin NDA. I kontrast till det står Hale och säger att det är ett jobbigt läge och stödjer allas rätt till rättvisa löner i branschen. Men... hon är inte villig att ta risken att tala ut om det här.

Jag tycker samtidigt vi inte kan klandra någon för att inte bryta NDA, hon gjorde nog detta uttalande för att hon blir bombad med frågorna och vill kanske få ett stopp på det. Sanningen är att hon inte har något med den här konflikten och göra. Vi vet heller inte (som du skriver) vad som står i hennes löneavtal. Kanske tog hon precis samma lön som Taylor? Ska hon då gå ut och säga det, bryta NDA och bli stämd? Att hon stödjer allas rätt till rättvisa löner innebär ju inte att hon måste offra sin karriär för andra.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tycker samtidigt vi inte kan klandra någon för att inte bryta NDA, hon gjorde nog detta uttalande för att hon blir bombad med frågorna och vill kanske få ett stopp på det. Sanningen är att hon inte har något med den här konflikten och göra. Vi vet heller inte (som du skriver) vad som står i hennes löneavtal. Kanske tog hon precis samma lön som Taylor? Ska hon då gå ut och säga det, bryta NDA och bli stämd? Att hon stödjer allas rätt till rättvisa löner innebär ju inte att hon måste offra sin karriär för andra.

Jag ifrågasätter ens förmåga att faktiskt stå för det man säger om man inte är villig att ta risker. Jag säger inte att hon har fel, poängen med att jag skrev kommentaren gör mig bara skeptisk inför hur mycket hon tillför till konversationen eller fältet genom att bara säga det. Ifall det är så att allting är okej så ser jag inte något problem för henne att göra som hon gjort, ifall hon exempelvis inte tagit en ordentlig lön i jämförelse med Taylor. Samma sak tänker jag också om det skulle vara problem med arbetsmiljön i fallet med Taylor (inte en aning). Men det finns för många obesvarade frågor, det jag ville få sagt var mer att jag inte ger henne några poäng för sin tweet, inte heller att jag tar några ifrån henne.

EDIT: Med det sagt så instämmer jag att hon kanske bara vill minska hatmejl eller massa kritik som kan vara obefogad. Erk. Men ifall hon exempelvis redan varit medveten om att Taylor blivit erbjuden en undermålig lön, sen fått en betydligt högre lön och accepterat den istället för att höja rösten, då tycker jag inte att hon skulle vara utesluten ur konflikten. Men... återigen... spekulering. Suck. ^^'

EDIT 2: Känns som ett annat fall där jag hoppat till förhastade slutsatser och hållit hårt vid dem. Får nog öppna upp mig för fler möjligheter och mindre bandwagon.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Det är uppenbart att den gamla röstskådespelaren har problem. I senaste videon pratar hon om Jesus, självmordsbenägenhet och hur hon blivit förådd av nya skådespelaren, som absolut inte ska få kalla sig Bayonetta inför fans och dylikt eller signera merchs då endast hon själv är den riktiga Bayonetta. Trots att det är andra som kommit på karaktären, arbetat med dess animering med mera. Dessutom finns det en annan röstskådespelaren som varit Bayonetta tidigare, Joy Jillian.

Att hon inte var nöjd med 4000 dollar för totalt 16 timmars arbete, när det är så många som jobbat betydligt hårdare under många år med lägre lön än så får stå för henne. Dessutom bör de enligt henne förlora jobbet och spelet ska bojkottas då hon tackade nej till 16 timmars arbete på grund av lönemissnöje. Skådespelare har en tendens att vara förmer än andra.

Det får ses som ganska uppenbart att hon är svår att ha med att göra.

Skribent
Skrivet av Proximately:

Jag ifrågasätter ens förmåga att faktiskt stå för det man säger om man inte är villig att ta risker. Jag säger inte att hon har fel, poängen med att jag skrev kommentaren gör mig bara skeptisk inför hur mycket hon tillför till konversationen eller fältet genom att bara säga det. Ifall det är så att allting är okej så ser jag inte något problem för henne att göra som hon gjort, ifall hon exempelvis inte tagit en ordentlig lön i jämförelse med Taylor. Samma sak tänker jag också om det skulle vara problem med arbetsmiljön i fallet med Taylor (inte en aning). Men det finns för många obesvarade frågor, det jag ville få sagt var mer att jag inte ger henne några poäng för sin tweet, inte heller att jag tar några ifrån henne.

EDIT: Med det sagt så instämmer jag att hon kanske bara vill minska hatmejl eller massa kritik som kan vara obefogad. Erk. Men ifall hon exempelvis redan varit medveten om att Taylor blivit erbjuden en undermålig lön, sen fått en betydligt högre lön och accepterat den istället för att höja rösten, då tycker jag inte att hon skulle vara utesluten ur konflikten. Men... återigen... spekulering. Suck. ^^'

EDIT 2: Känns som ett annat fall där jag hoppat till förhastade slutsatser och hållit hårt vid dem. Får nog öppna upp mig för fler möjligheter och mindre bandwagon.

Ja alltså, allt är ju bara spekulationer från allas sidor här oavsett. Men jag kan nog tro att de inte diskuterat Taylor lön med Hale när de anställde henne. Även om nu Hale kan jämföra sin lön med vad Taylor säger och skulle kunna dra slutsatser så presenterade Taylor inga direkta "bevis" heller. Med det sagt innebär det ju inte att hon ljuger, men från Hales sida skulle jag inte bryta NDA och riskera en stämning på något sådant. Hale vet ju antagligen bara aningen mer än oss (lönen hon själv sitter på), varken Platinum eller Nintendo har ju sagt något. Det verkade ju som hon försökte hålla sig utanför också så länge det gick, men det blir nog rätt tröttsamt att få en miljon mail angående ämnet.

Hur som helst, vi får se vart detta landar och det kommer antagligen ha en rippel-effekt för alla som sysslar med VA, förhoppningsvis till det bättre.


signatur

"Writer and Fighter"

eld
Medlem
Skrivet av Paladia:

Det får ses som ganska uppenbart att hon är svår att ha med att göra.

Det är oftast den situationen folk sätter sig i när de väljer att bränna broar för att prata om problemen, medans de flesta tyst försvinner bort och världen förblir som den blir, men efter två spel och ett till de var redo att ge henne kontrakt för så gissar jag på att det inte var något problem att jobba med henne.

Problemet var att hon började be om mer, och risken fanns att hon skulle kunna be om ännu mer, och att det hade skickat signaler om att andra röstskådespelare för spelet skulle kunna be om mer.

Problem med den mentala hälsan och stora problem med att få ekonomin att gå ihop är ju ändå rätt vanligt bland många, och det visar ju sig här att röstskådespelaren bakom huvudkaraktären har svårt att få det att gå ihop medans Nintendo själva går med miljardvinster.

Sen tror jag inte att Jennifer Hale hade tackat ja till samma kontrakt.

Är det verkligen så fel att hon skulle ha fått ett bättre kontrakt nu när de nått tredje spelet, ska vi bli obekväma att hon nämner psykisk ohälsa eller religion?

Medlem

Det finns förvisso andra röstskådisar som gått ut och sagt att 4000 dollar för en spelkaraktär inte alls är orimligt. Tydligen är standard lönen för röstskådisarna runt en 500 dollar i timmen.

... men ja, allting blir ju bara spekulation då vi inget vet något med säkerhet. Får dock känslan av att Taylor inte har så bra koll på industrin då hon endast gör röstarbete till Bayonetta.

Andra röstskådisar tar ju i jämförelse så många jobb som bara går - något som är fullt möljligt då det oftast går relativt snabbt att spela in. Det går ju inte rakt av att jämföra med exempelvis film och TV skådespelare, där tidsinvesteringen som krävs är helt annan.

12
Skriv svar