God of War Ragnarök dominerar Game Awards-nomineringarna

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Nope. Inte när det gäller det här. Dem beslutade att flytta datumet efter att Starfield blev försenat och Ragnarök tog dess datum-ish. Han fick frågan om det, på twitter, varför då och att varför då inte Halo Infinite blev nominerad förra året. Han hade inte något bra svar där. Men däremot blev det en solklar vinnare i Game Awards People's Choice. Ragnarök är ett riktigt bra spel. Men det skohornades in. Hade Game Awards, Geoff, hållit sig till reglerna så hade Ragnarök kunnat bli nominerad nästa år.

Halo Infinite släpptes dagen innan galan och flera veckor efter att nomineringarna skulle vara inne. Hur skulle de kunna haft med det spelet menar du?

Ragnarök har varit spelbart i cirka en månad för media innan dessa nomineringar.

Halo vann People's Choice på att det var ett nytt gratis-spel som väldigt många spelade och hade roligt med vid det tillfället. Hade omröstningen skett några månader senare hade det knappast vunnit.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Nope. Inte när det gäller det här. Dem beslutade att flytta datumet efter att Starfield blev försenat och Ragnarök tog dess datum-ish. Han fick frågan om det, på twitter, varför då och att varför då inte Halo Infinite blev nominerad förra året. Han hade inte något bra svar där. Men däremot blev det en solklar vinnare i Game Awards People's Choice. Ragnarök är ett riktigt bra spel. Men det skohornades in. Hade Game Awards, Geoff, hållit sig till reglerna så hade Ragnarök kunnat bli nominerad nästa år.

Multiplayer utav Halo släpptes 15 november medans kampanjen 8 december.
Så inte konstigt att det inte blev med då.
2020 va deadline 20 november, 2021 19 november och i år 18 november så nä dom har inte flyttat fram för att med God of war.
Dom har kortat ner datumen varje år.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

2020 va deadline 20 november, 2021 19 november och i år 18 november så nä dom har inte flyttat fram för att med God of war.
Dom har kortat ner datumen varje år.

Alla dessa datum är fredagar så vi kan dra slutsatsen att de faktiskt inte ändrat någonting. De vill ha in nomineringarna sista arbetsdagen innan något visst datum.

Medlem

Bara att hålla tummarna för Elden Ring. Mästerligt spel som förtjänar titeln årets spel.

Men vinner det inte så blir det en axelryckning från min sida.

God of War: Ragnarök verkar vara ett bra spel och jag gissar på att den stora massan kommer gilla det mer. Det är lite mer "casual"/"strömlinjeformat" samt har en mer rakt på story som säkerligen kommer väga tungt och är det många föredrar. Därav en stor chans att det vinner, vi får väl se.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

4 November var för sista datumet förra året med nomineringar. För dem här 100 journalisterna/siter. Men slut datumet var den 19? Det är information från Game Awards till dem som lämnar in sina önskemål av spel i alla kategorier. Men i år var det ett annat datum att lämna in sina önskemål. Så det här med 18, 19 och 20 november stämmer inte då alla redan har lämnat in sina önskemål. Jag rösta igår. För det kan man redan göra. Fast det är flera dagar kvar innan slut datum. Ett spel kan shadowdrop:as idag och ta spelbranschen med storm få 99 Meta och inte ha en chans till nominering.

Ett annat spel som kom i tid men försent att bli nominerad var Forza Horizon 5. Early Access släpptes den 5 november. Tog branschen med storm. Massor av miljoner spelade det. Men hade inte en enda chans att bli nominerad till GOTY förra året då nomineringarna redan var gjorda. Och det släpptes alltså 2 veckor innan slutdatumet. Årets sista datum för nomineringar var fram till för ett par dagar sedan.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det jag tar med mig från listan är att det varit ett riktigt skralt spelår. Ser fram mot 2023!

Dom som sticker ut är Stray och Ghostwire Tokyo

Ja, Zelda, Hogwarts, Alan Wake 2 (ej RE4)

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

4 November var för sista datumet förra året med nomineringar. För dem här 100 journalisterna/siter. Men slut datumet var den 19? Det är information från Game Awards till dem som lämnar in sina önskemål av spel i alla kategorier. Men i år var det ett annat datum att lämna in sina önskemål. Så det här med 18, 19 och 20 november stämmer inte då alla redan har lämnat in sina önskemål. Jag rösta igår. För det kan man redan göra. Fast det är flera dagar kvar innan slut datum. Ett spel kan shadowdrop:as idag och ta spelbranschen med storm få 99 Meta och inte ha en chans till nominering.

Ett annat spel som kom i tid men försent att bli nominerad var Forza Horizon 5. Early Access släpptes den 5 november. Tog branschen med storm. Massor av miljoner spelade det. Men hade inte en enda chans att bli nominerad till GOTY förra året då nomineringarna redan var gjorda. Och det släpptes alltså 2 veckor innan slutdatumet. Årets sista datum för nomineringar var fram till för ett par dagar sedan.

Om ett spel släpps idag utan förvarning så hinner nog inte recensenter spela det för att kunna göra en bedömning om det ska vara med eller inte.
Samt släpps det utan förvarning så är det inget stort spel och lär då inte få så höga betyg.

Forza va visst med förra året och vann 3 priser men va inte bra nog att få tävla om bästa spel.

Nu börjar du bara bli löjlig med att få det till att Sony fuskar.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Inte än, det står dock på min lista, tycker det verkar mysigt. Ska kika vid kommande reor och testa det!

Det tycker jag du ska göra, mysigt, inte för långt och inte så svårt, lät som ett spel som passar dig perfekt 👍

Medlem

Känns lite märkligt att rösta på Elden ring som GOTY när det snarare borde tävla i kategorin GOAT.

Medlem

Elden Ring är GOTY helt klart.
Jag älskade förra GoW, men Ragnarök är inte alls lika kul. Det är vackert, storyn är bra osv men gameplayet känns inte alls lika kul längre. Vilket till stor del är pga Elden Ring för mig. ER har en mkt bättre stridssystem, enkelt med få knappar men ändå djupt. GoW däremot slänger fram en massa fiender och sen ska man komma ihåg 17 olika knappkombon för attacker. Det börjar kännas förlegat för mig.

Ragnarök = 4/5
Elden Ring = 5/5

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Om ett spel släpps idag utan förvarning så hinner nog inte recensenter spela det för att kunna göra en bedömning om det ska vara med eller inte.
Samt släpps det utan förvarning så är det inget stort spel och lär då inte få så höga betyg.

Forza va visst med förra året och vann 3 priser men va inte bra nog att få tävla om bästa spel.

Nu börjar du bara bli löjlig med att få det till att Sony fuskar.

Jo du vet att väl det var inget spel i kategorin Game Of The Year 2021 var över 90 Meta? Medans Forza Horizon 5 92. Inte för att It Takes Two är/var dåligt och inte förtjänade att vinna för det gjorde det, jag rösta på det. Men att ha ett bra spel, med miljoner spelare (den tiden var det ungefär 5-6 miljoner som spelade det) och med så höga betyg och inte ha en nominering. För det kom för sent. Men I år Ragnarök den 11 får vara med? Ja det är något verkligen skumt med det. Och Geoff Keighley han själv har sagt på frågan om varför ingen GOTY nominering. "Spelet kom efter den 4 November".

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jo du vet att väl det var inget spel i kategorin Game Of The Year 2021 var över 90 Meta? Medans Forza Horizon 5 92. Inte för att It Takes Two är/var dåligt och inte förtjänade att vinna för det gjorde det, jag rösta på det. Men att ha ett bra spel, med miljoner spelare (den tiden var det ungefär 5-6 miljoner som spelade det) och med så höga betyg och inte ha en nominering. För det kom för sent. Men I år Ragnarök den 11 får vara med? Ja det är något verkligen skumt med det.

Men jösses människa! Forza Horizon 5 vann flera priser förra året - det var med.

Ragnarök har släppts och spelats innan det datum där man istället kan bli nominerad nästa år - precis som Forza förra året. Att du försöker få detta till någon slags konspiration är löjligt.

Medlem
Skrivet av Margy:

Men jösses människa! Forza Horizon 5 vann flera priser förra året - det var med.

Ragnarök har släppts och spelats innan det datum där man istället kan bli nominerad nästa år - precis som Forza förra året. Att du försöker få detta till någon slags konspiration är löjligt.

Geoff Keighley är en extrem Sony fanboy. Det vet hela branschen. Nu är det en panel på 100 st som nominerar men han flyttade nomineringsdatumet så det skulle passa Ragnarök. Ragnarök är ett bra spel. Men det skulle inte få vara med i år om dem skulle följa reglerna.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jo du vet att väl det var inget spel i kategorin Game Of The Year 2021 var över 90 Meta? Medans Forza Horizon 5 92. Inte för att It Takes Two är/var dåligt och inte förtjänade att vinna för det gjorde det, jag rösta på det. Men att ha ett bra spel, med miljoner spelare (den tiden var det ungefär 5-6 miljoner som spelade det) och med så höga betyg och inte ha en nominering. För det kom för sent. Men I år Ragnarök den 11 får vara med? Ja det är något verkligen skumt med det. Och Geoff Keighley han själv har sagt på frågan om varför ingen GOTY nominering. "Spelet kom efter den 4 November".

Som sagt det vann 3 priser men bilspel brukar inte vara med om dom bästa spelen just för att det är bilspel.

Du försöker få till det som Sony fuskar men vägrar inse att så är inte fallet.
Deadline för spel i år är 18 november, förra året va det 19 november.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Geoff Keighley är en extrem Sony fanboy. Det vet hela branschen. Nu är det en panel på 100 st som nominerar men han flyttade nomineringsdatumet så det skulle passa Ragnarök. Ragnarök är ett bra spel. Men det skulle inte få vara med i år om dem skulle följa reglerna.

I år kan spel som är släppta senast fredagen den 18:e november (tre veckor innan galan) nomineras.

Förra året kunde spel som var släppta senast fredagen den 19:e november (tre veckor innan galan) nomineras.

2020 kunde spel som var släppta senast fredagen den 20:e november (tre veckor innan galan) nomineras.

Vad är det som ändrats så att Ragnarök ska kunna vara med?

Medlem
Skrivet av Margy:

I år kan spel som är släppta senast fredagen den 18:e november (tre veckor innan galan) nomineras.

Förra året kunde spel som var släppta senast fredagen den 19:e november (tre veckor innan galan) nomineras.

2020 kunde spel som var släppta senast fredagen den 20:e november (tre veckor innan galan) nomineras.

Vad är det som ändrats så att Ragnarök ska kunna vara med?

Nomineringarna är redan klara. Röstning pågår. Så det stämmer inte alls. Förra året slutade nomineringarna den 4 November. I år är det den 11-ish.

Intressant frågeställning. Om Starfield hade haft sin 11-11-22 datum tror inte jag att den hade varit tillgänglig för nominering.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Nomineringarna är redan klara. Röstning pågår. Så det stämmer inte alls. Förra året slutade nomineringarna den 4 November. I år är det den 11.

Recensionerna av Ragnarök släpptes den 3:e så oavsett vilket av dessa datum som eventuellt använts så hade media redan spelat Ragnarök i flera veckor så vad spelar det för roll menar du?

Du försöker se någon slags konspiration där det inte finns någon.

Starfield hade kunnat vara med om media fått spelet i tid så de hunnit spela det då det skulle ha släppts innan den 18:e.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Nomineringarna är redan klara. Röstning pågår. Så det stämmer inte alls. Förra året slutade nomineringarna den 4 November. I år är det den 11.

Det kan bero på att det inte släpps nån titel som kan slå sig in efter God of war på game of the year som det är klart.
Finns andra kategorier nån kanske slagits sig in på men det har du nog inte kollat på.

Du vet väl att folk har haft tillgång till titlar innan dom släpps för oss vanliga spelare.

Förra året kanske inget värt game of the year släpptes efter 4 november men som jag skrev innan så kanske nån titel hamnat i nån annan kategori, såsom Forza som vann 3 titlar men inte bra nog att finnas med i game of the year.

Finns inget fusk i nomineringar bland media, enda det fuskas med är folkets röst där man sett stora forum gått in för att rösta på något spel bara så det ska vinna eller något annat inte ska vinna.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Nomineringarna är redan klara. Röstning pågår. Så det stämmer inte alls. Förra året slutade nomineringarna den 4 November. I år är det den 11-ish.

Intressant frågeställning. Om Starfield hade haft sin 11-11-22 datum tror inte jag att den hade varit tillgänglig för nominering.

Klart Starfield hade fått vara med.
Finns inget hat mot Xbox som du så gärna vill tro.

Medlem

Tänker att valet egentligen mest ha dlar om vad man föredrar.

God of War är ju ett ”bredare” spel som innehåller lite av allt. Lite pussellösningar, lite plattformande, mycket (linjär) story. Elden Ring känns lite som motsatsen fast i samma genre. Väldigt lite (och i mina ögon, oengagerande) story, Buggiga pussel, men ett väldigt välpolerat stridssystem.

Jag vet att jag stört mig enormt på kameran och lock-on systemet i elden ring, men överlag så flyter striderna på väldigt bra. När man spelar God of War kan jag bli uppriktigt överraskad av hur tröga striderna känns när man går direkt från Elden Ring.

Givet hur otroligt mycket som God of War gör väldigt bra förstår jag om det blir GOTY, men givet hur stor del av spelet som ändå är strider och hur mycket bättre striderna i Elden Ring är förstår om folk tycker Elden Ring håller högre kvalitet.


signatur

Heja Blåvitt

123
Skriv svar