Sweclockers testar Geforce RTX 4080: "Dyrt, överraskande bra"

Medlem
Skrivet av Nimman:

För mycket pengar för ögongodis på skärmen. Frun dödar mig och gräver ner mig, förhoppningsvis i den ordningen om jag skulle köpa ett 4080

Själv köpte jag en kamera för 65 tusen kr. Min fru stödjer mig och jag har pengar över.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Ja, sinnessjukt att det (4080) kostar 18000 kr för bara 50% prestandaökning på 2 år. 🥺

Vad köpte du den för? Har kikat på 3080 idag men de biligaste går på 11000kr. 😮‍💨

Mitt 2080 ti gick på 15000kr.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Glöm aldrig att priset höjdes innan inflationen.
Glöm aldrig att de har enorma vinstmarginaler.
Glöm aldrig att de inte behöver sätta högre priser bara för att det är brist på tillgång (som var ursprungliga ursäkten, nu är det inte längre en ursäkt ändå är priset högt)

Halvledarbristen är ett exempel på det största lurendrejeriet. Nuvarande system lagrar ingenting. Att lagra och ha saker på hög innebär att priset går ned för det blir priskrig för att få sin vara sålt. Därmed har företag nu lärt sig att ligga på gränsen till brist.

De sänkte sin produktion av halvledare istället för att köra på max fart och lagra saker.

“After the industry shutdown in the early phase of the crisis and the resulting abrupt drop in demand, automobile manufacturers across all regions increased their production volumes much faster than expected"

För ingen kunde förutse att det skulle återgå till det normala förr eller senare. Så man sänker takten medvetet. En produkt som är den mest populära tekniska produkten just nu.

"Oj vi har inte så många kvar. Vill du betala 500% mer? Och du vill betala 1000% mer? Det var en bra idé att sänka produktionen och inte ha ett lager av halvledare...."

Ganska bra ändå ur miljösynpunkt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Själv köpte jag en kamera för 65 tusen kr. Min fru stödjer mig och jag har pengar över.

Out of context kommentar så jag lär fylla på med information.

Jadu, jag har lagt mer än 65k på min hemmabio ... inga problem där kunde jag faktiskt förklara tex varför dirac är bätte än sonys egna kalibrering.
Varför 2st subwoofers är bättre än 1st.

Men jag kan inte rättfärdiga ett 4080, jag kan det inte, inte hon heller.

Ps som du märker stödjer min fru mig, men inte i galenskap

Medlem
Skrivet av Nimman:

Out of context kommentar så jag lär fylla på med information.

Jadu, jag har lagt mer än 65k på min hemmabio ... inga problem där kunde jag faktiskt förklara tex varför dirac är bätte än sonys egna kalibrering.
Varför 2st subwoofers är bättre än 1st.

Men jag kan inte rättfärdiga ett 4080, jag kan det inte, inte hon heller.

Ps som du märker stödjer min fru mig, men inte i galenskap

Det beror på vad man kallar galenskap. 4090 är ju dyrare och bättre.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Det beror på vad man kallar galenskap. 4090 är ju dyrare och bättre.

Då du nästan kan köpa det billigaste 4090 för nästan samma pris som det dyraste 4080 kortet.
Så jag har aldrig påstått 4090 är galenskap, bara sjukligt dyrt.

Är det så jag att jag träffat en känslig nerv då du kanske inhandlat ett 4080? Isåfall grattis, hoppas du är nöjd och jag dömer inte dem som köper 4080, men personligen kan jag inte rättfärdiga det köpet speciellt efter ägt 1080, 2070 super, 3080 nu. För mig har priset stuckit iväg för mycket för prestanda lyftet.

Medlem
Skrivet av Nimman:

Då du nästan kan köpa det billigaste 4090 för nästan samma pris som det dyraste 4080 kortet.
Så jag har aldrig påstått 4090 är galenskap, bara sjukligt dyrt.

Är det så jag att jag träffat en känslig nerv då du kanske inhandlat ett 4080? Isåfall grattis, hoppas du är nöjd och jag dömer inte dem som köper 4080, men personligen kan jag inte rättfärdiga det köpet speciellt efter ägt 1080, 2070 super, 3080 nu. För mig har priset stuckit iväg för mycket för prestanda lyftet.

Nej jag äger ett 2080 ti som gick för 15000kr strax innan 3080 utannonserades. 4090 är jag mer sugen på än 4080.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar