John Carmack lämnar sin position hos Meta och Facebook

Robot
John Carmack lämnar sin position hos Meta och Facebook

Carmack är kritisk till företagets effektivitet.


Medlem

Kommer nog inte göra större skillnad.
Han jobbade 1 dag i veckan med Reality labs.
Men det finns säkert många inom företaget som såg upp till honom och endå lyssnade på hans råd.

Carmacks frustration är nog befogad. Känns som man jobbar bak å fram där på vissa områden.
Ingen fel på tekniken och utvecklingen där, men mjukvaran och att man bygger sitt "Metaverse" från fel ände.

Man får se hur det går, Zuckerberg ska bränna pengar på detta in på 30-talet då kanske det börjar ge frukt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Gör nu som Romero och knapa ihop något mysigt retroaktigt! Kanske Doom 3 med Doom 1-motorn! Revolutionera retromarknaden med ett Doom i Quake-motorn eller nått bara! Bara gör nått vettigt!


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

phi
Medlem

Tillbaka till Id Software och gör ett nytt Quake.

Medlem

I en interview, har han sagt att han håller på med Artificial general intelligence (AGI). Men han verkar klara av att hålla många bollar i luften samtidigt

Medlem

Inte lätt för innovatörer att jobba på jätteföretag där man spenderar driljarder och tiotals anställda på saker som en passionerad indie-dev snickrar ihop bättre på egen hand, och där förslag man har ska bollas runt i en stor organisation i dagar innan man får tillbaka ett nej.

Avstängd

När Elon Musk köpte Twitter och sparkade mer än hälften eller vad det var visade det ju att man kanske inte behöver 7000 anställda för att driva en webbsida och internettjänst.

Meta har över 70 000 anställda.

Kan tänka mig att mycket bara går runt och runt i cirklar och att det inte händer så mycket. För hur stor del av arbetsstyrkan skapar faktiskt saker och är produktiva i jämförelse med den delen som är overhead och endast sköter om den stora besten till organisation som man skapat?

Medlem

Prisa gud!


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

När Elon Musk köpte Twitter och sparkade mer än hälften eller vad det var visade det ju att man kanske inte behöver 7000 anställda för att driva en webbsida och internettjänst.

Påminner mig om när Signal skrev på Twitter häromdagen att det kostar tiotals miljoner dollar per år att utveckla och underhålla Signal... Det är så mycket bloat i IT-världen som behöver bantas bort, med bibehållen produktivitet. Det är som att ett åkeri skulle ha 10 lastbilar på vägarna men 1000 chaufförer på kontoret eller något.

Medlem

Uppdatera quake3motorn lite tack... inte mycket behövs.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av phi:

Tillbaka till Id Software och gör ett nytt Quake.

Vore grymt med ett nytt Quake (helst ett Enemy Territory: Quake Wars 2 😊), men Carmack är alldeles för mycket ett unikt geni för att hans tid ska slösas på spel som tusentals andra gör lika bra.

Hans satsning på AI är ett bättre val för både gaming och hela mänskligheten.


signatur

Memento Mori

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Uppdatera quake3motorn lite tack... inte mycket behövs.

Det är väl IW engine, driver ju call of duty: warzone just nu

Redaktör

Läs boken ”Masters of Doom” om ni inte redan gjort det. Intressant (men inte alltid smickrande) bild av Carmack (och Romero) under Id Softwares tidiga år. Ger bilden av en karl med en kraftfull och driven men inte så empatisk hjärna.


signatur
Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

När Elon Musk köpte Twitter och sparkade mer än hälften eller vad det var visade det ju att man kanske inte behöver 7000 anställda för att driva en webbsida och internettjänst.

Meta har över 70 000 anställda.

Kan tänka mig att mycket bara går runt och runt i cirklar och att det inte händer så mycket. För hur stor del av arbetsstyrkan skapar faktiskt saker och är produktiva i jämförelse med den delen som är overhead och endast sköter om den stora besten till organisation som man skapat?

Att Elon Musk sparkade mer än hälften av de anställda har nog mer att göra med hur lite han förstår hur människor fungerar än att det var ett bra beslut. Han har ju inte visat att han hanterar människor särskilt bra. Har i stort övergett plattformen själv. Sen efter att han avskedat x antal anställda så insåg han att han sparkat fler än som var en bra idé, ren jävla idioti.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Avstängd
Skrivet av Proximately:

Att Elon Musk sparkade mer än hälften av de anställda har nog mer att göra med hur lite han förstår hur människor fungerar än att det var ett bra beslut. Han har ju inte visat att han hanterar människor särskilt bra. Har i stort övergett plattformen själv. Sen efter att han avskedat x antal anställda så insåg han att han sparkat fler än som var en bra idé, ren jävla idioti.

Enligt mig verkar det ha varit ett bra beslut. Twitter fungerar lika bra eller bättre än innan.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Enligt mig verkar det ha varit ett bra beslut. Twitter fungerar lika bra eller bättre än innan.

Elon Musk själv höll ju uppenbarligen inte med dig när han i panik räckte ut en hand till tidigare anställda som han avskedat i ett "power move" bara för att inse att det var idiotiskt. Sen kan man ju anta att du verkligen inte tillhör en av de utsatta grupperna på Twitter som skulle känna skillnaderna av färre modereringsarbetare.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Avstängd
Skrivet av Proximately:

Elon Musk själv höll ju uppenbarligen inte med dig när han i panik räckte ut en hand till tidigare anställda som han avskedat i ett "power move" bara för att inse att det var idiotiskt. Sen kan man ju anta att du verkligen inte tillhör en av de utsatta grupperna på Twitter som skulle känna skillnaderna av färre modereringsarbetare.

När man avskedar tusentals genom massutskick av email är väl risken också stor att man råkar göra av sig med några som det senare kanske visade sig gjorde nytta, och de verkar ha fått komma tillbaka. Ser inte problemet.

Det verkar ha varit helt nödvändigt att rensa upp bland arbetsstyrkan när man läst om hur det gått till på Twitter innan.

Modereringsarbetare? Är det sådana som sparkats? Och hur vet man hur många sådana som behövs? Varför inte öka till 100 000 moderatorer för att minimera hatiska kommentarer?
Fler av någonting är inte nödvändigtvis bättre.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

När man avskedar tusentals genom massutskick av email är väl risken också stor att man råkar göra av sig med några som det senare kanske visade sig gjorde nytta, och de verkar ha fått komma tillbaka. Ser inte problemet.

Det verkar ha varit helt nödvändigt att rensa upp bland arbetsstyrkan när man läst om hur det gått till på Twitter innan.

Modereringsarbetare? Är det sådana som sparkats? Och hur vet man hur många sådana som behövs? Varför inte öka till 100 000 moderatorer för att minimera hatiska kommentarer?
Fler av någonting är inte nödvändigtvis bättre.

När det gäller moderering så är det ändå så att det är ett sjukt jobbigt arbete med tanke på hur mycket sjukt material de behöver gå igenom. Såvida du inte önskar att en stor del av din modereringsavdelning ska må sjukt jävla dåligt och sluta så kommer du behöva många som arbetar med detta, det är inte för inte som exempelvis Facebook få ta emot mycket kritik för hur dåligt de hanterar moderering på sin plattform. De gör framsteg, men det är inte tillräckligt. Twitter sitter inte bättre till där direkt.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Enligt mig verkar det ha varit ett bra beslut. Twitter fungerar lika bra eller bättre än innan.

Om han köpte Apple och sparkade hälften av alla anställda, e.g research, marketing, etc., så skulle din iPhone fortfarande fungera lika bra, men Apples framtid skulle inte se så bra ut.

Avstängd
Skrivet av Gogge:

Om han köpte Apple och sparkade hälften av alla anställda, e.g research, marketing, etc., så skulle din iPhone fortfarande fungera lika bra, men Apples framtid skulle inte se så bra ut.

Visst, men det är en stor skillnad på ett företag som ständigt tillverkar nya produkter(både hårdvara och mjukvara) och hela tiden försöker ligga i den teknologiska framkanten med dessa produkter och ett företag som underhåller en webbsida och applikation. Twitter har inte ändrats på väldigt många år.

Är lite som Valve som får ofantliga mängder pengar så länge Steam ligger uppe så de har en väldigt chill arbetsmiljö där de jobbar lite på vilka projekt de vill. De har dock system där man betygsätter varandras insatser och liknande, förmodligen så att man inte bara ska chilla där om dagarna likt något vuxendagis men ändå dra in en saftig lön.

På Twitter tycker jag att det verkar rätt uppenbart att det funnits väldigt mycket meningslös arbetskraft.
Är bara att kolla på alla de där klippen "min dag på Twitter" där de anställda käkar glass och går på videomöten hela dagarna.

Medlem

Snacka om waste of talent att en sådan legend jobbar på skräpföretaget Facebook, Meta eller vad de nu än kallar sig idag ...

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Visst, men det är en stor skillnad på ett företag som ständigt tillverkar nya produkter(både hårdvara och mjukvara) och hela tiden försöker ligga i den teknologiska framkanten med dessa produkter och ett företag som underhåller en webbsida och applikation. Twitter har inte ändrats på väldigt många år.

Är lite som Valve som får ofantliga mängder pengar så länge Steam ligger uppe så de har en väldigt chill arbetsmiljö där de jobbar lite på vilka projekt de vill. De har dock system där man betygsätter varandras insatser och liknande, förmodligen så att man inte bara ska chilla där om dagarna likt något vuxendagis men ändå dra in en saftig lön.

På Twitter tycker jag att det verkar rätt uppenbart att det funnits väldigt mycket meningslös arbetskraft.
Är bara att kolla på alla de där klippen "min dag på Twitter" där de anställda käkar glass och går på videomöten hela dagarna.

https://youtu.be/qkQbHyLE6Tc

Vilken underbar arbetsplats där man käkar glass och glider omkring hela dagarna som ett vuxendagis och får betalt.
Men det är klart, står man på utsidan och tittar på så blir man ju så klart avundsjuk


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Majoren:

Snacka om waste of talent att en sådan legend jobbar på skräpföretaget Facebook, Meta eller vad de nu än kallar sig idag ...

Han började på Oculus året innan Meta, då Facebook köpte företaget.
2019 gick att över till konsultarbete på företaget. Senaste tiden har han jobbat 1 dag i veckan åt Meta.
Han har inte jobbat med Facebook och deras andra appar utan det har varit på Oculus nu Reality labs.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Visst, men det är en stor skillnad på ett företag som ständigt tillverkar nya produkter(både hårdvara och mjukvara) och hela tiden försöker ligga i den teknologiska framkanten med dessa produkter och ett företag som underhåller en webbsida och applikation. Twitter har inte ändrats på väldigt många år.

Twitter är betydligt mer än "en webbsida och applikation":

https://blog.twitter.com/engineering/en_us/topics/infrastruct...

Så Twitter kommer ha samma problem framöver som Apple skulle ha i mitt exempel.

Medlem

Lämnar precis på näsan 10 år senare sedan Oculus Rift gjorde debut.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Läs boken ”Masters of Doom” om ni inte redan gjort det. Intressant (men inte alltid smickrande) bild av Carmack (och Romero) under Id Softwares tidiga år. Ger bilden av en karl med en kraftfull och driven men inte så empatisk hjärna.

Intervjun Lex höll med Carmack för ett tag sedan, bildade Carmack som ett ark som endast svällde för jobbets mening. Kan jag tycka.

Det dyker upp titt som tätt så kallade genier som saknar hejd. Bra för utvecklingen, för sig själv eller andra. Men att göra tillsynes menlösa ting i livet, då möjligheten finns, det är en ätt vi behöver vårda och uttnyttja.

Ett tillfälligt springande upp och ned i rutschkanan går alldeles utmärkt, men för h-vete kläm av en fis under ledig tid och låt den pyra ett tag, innan du gör en rörelse för att vädra ut färsen. Trots allt är det ett vidunder att leva i västvärlden idag – där käket vilar på en hylla, dricksvattnet finns i kran och du behöver definitivt inte mocka efter dig själv.

Medlem

Börja gör grafikmotor igen då. Så vi slipper se alla spel i tråkiga UE.

Medlem

Det kan inte vara lätt att vara smartaste killen på hela företaget.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Avstängd
Skrivet av Gogge:

Twitter är betydligt mer än "en webbsida och applikation":

https://blog.twitter.com/engineering/en_us/topics/infrastruct...

Så Twitter kommer ha samma problem framöver som Apple skulle ha i mitt exempel.

Det där är ju bara hur sidan och applikationen fungerar under ytan.

Tror knappast de kommer ha samma problem som Apple skulle ha om Apple blev av med halva styrkan, vet iof inte hur bloated Apple är som företag. Sedan är det nog inte livsviktiga ingenjörer man gör sig av med utan förmodligen de mer fluffiga jobben alternativt ingenjörer som inte bidrar så mycket.

Chansen finns att de nu kommer bli mer effektiva och produktiva i sitt arbete när köttberget minskat i storlek.

phi
Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

När Elon Musk köpte Twitter och sparkade mer än hälften eller vad det var visade det ju att man kanske inte behöver 7000 anställda för att driva en webbsida och internettjänst.

Meta har över 70 000 anställda.

Kan tänka mig att mycket bara går runt och runt i cirklar och att det inte händer så mycket. För hur stor del av arbetsstyrkan skapar faktiskt saker och är produktiva i jämförelse med den delen som är overhead och endast sköter om den stora besten till organisation som man skapat?

Det är ju inte bara Twitter utan hela FAANG och IT-branschen i sin helhet. Det är ju bara att man tittar på den senaste tidens massuppsägningar efter pandemirekryteringarna där tiotusentals anställda numera inte behövs eller tillför något.

123
Skriv svar