"Ny" dator, vad ska man köpa?

Medlem
"Ny" dator, vad ska man köpa?

Min gamla trotjänare börjar ge upp här hemma nu, korttidsminnet börjar svika, ögonen fungerar snart inte...

Jag är alltså i behov av en ny, eller ny för mig, dator. Jag har tittat runt lite, men datorvärlden känns numera gigantisk för en amatör som mig som inte byggt en dator sen 2012 eller 2013. Jag har inget emot att köpa en bättre begagnad dator, men denna djungel av grafikkort och processorer gör mig förvirrad. Jag behöver något som kan köra spel i 1080 upplösning då jag inte vill köpa en ny skärm. Jag tror att ett 3060 grafikkort är det jag borde inrikta mig på för att klara mig bra, men vilken processor ska jag nöja mig med. Min förhoppning är att det ska dyka upp lite till försäljning nu med mellandagsrea och att folk kanske säljer en gammal dator för en ny har levererats av tomten

Min budget är max 10 000kr, men då ska det vara något väldigt prisvärt. Helst vill jag komma billigare undan.

Grafikkort: nvidia 3060, eller vad är AMDs motsvarighet? Är detta bra nog?
Processor: Jag antar att i7 är bättre än i5, men vad är alla dessa siffror efter? 10500T, 4790k, 9400F exempel från annonser. Och vilken ska man nöja sig med?
Minne, ddr4 och 16GB antar jag är det som gäller. Men verkar vara relativt billgt att uppgradera om det skulle vara för lite.
Hårddisk, m2 i lagom storlek.

Den här datorn som såldes på Tradera är nog mitt riktmärke i prissättning;
https://www.tradera.com/item/1202/574256756/gamingdator-i-nys...

Detta inlägg är kanske lika förvirrande som jag känner mig just nu...

Medlem
Skrivet av Gungnir:

Grafikkort: nvidia 3060, eller vad är AMDs motsvarighet? Är detta bra nog?

Man får skilja lite på rastrering och raytracing. Jag skulle dock föreslå ett RX 6700 XT som en bra kompromiss, om du är intresserad av raytracing.

Ser att det billigaste RTX 3060 kostar ca 4300:- nu.
För 500:- mindre, ca 3800:- får du ett RX 6650 XT som slår RTX 3060 i princip alla spel i rastrering. Däremot presterar AMD sämre än Nvidia i raytracing, så där hamnar RX 6650 XT långt efter RTX 3060.
För 500:- mer, runt 4800;- får du ett RX 6700 XT, det är ännu bättre på rastrering än RX 6650 XT, men ligger närmre RTX 3060 i raytracing i praktiken, vilket innebär spelbarhet iaf. Ser dessutom att du på Proshop just nu får två spel med på köpet av RX 6700 XT, vilket ju kan vara attraktivt (spelen är The Callisto Protocol och Dead Island 2).

Åven om RTX 3060 slår RX 6700 XT i raytracing i Chernobylite och Cyberpunk i Sweclockers test, ligger båda dessa grafikkorts prestanda på såna låga nivåer i de fallen att det inte är särskilt spelbart ändå, inte utan uppskalning om man är intresserad av det. Båda dessa två spel har uppskalning, DLSS 2 för RTX 3060 resp FSR 2 för RX 6700 XT, så det jämnar isf ut fältet igen. Raytracing med allt på max är annars inte riktigt användbart i den här prisklassen, även fast det är i 1080p, så om man tycker raytracing kostar mer än det smakar, kan alltså RX 6650 XT vara ett mer prisvärt alternativ för rastrering.

Man kan kolla på Sweclockers nyaste tester, men av någon anledning testar de inte med RX 6650 XT där utan med det äldre, mer eller mindre utgångna 6600 XT som nu kostar mer och presterar sämre, vet inte varför eftersom RX 6650 XT har ersatt RX 6600 XT? Man kan dock kolla på värdena för RX 6600 XT och anta att RX 6650 XT presterar kanske runt 6% bättre.

Tester med rastrering;
https://www.sweclockers.com/test/35327-amd-radeon-rx-7900-xtx...

Tester med raytracing:
https://www.sweclockers.com/test/35327-amd-radeon-rx-7900-xtx...

Vad gäller processor och plattform, bör du köpa ett nyare system där du kan aktivera det som kallas Resizable Bar / Smart Access Memory, och två bra budgetprocessorer är de äldre 12400 från Intel samt 5600X från AMD, som båda kostar runt 2000:- idag. Om du vill vänta, kommer troligen AMD att presentera en billigare 7600 ur nyaste Zen 4-familjen på CES i januari som kanske hamnar i rätt prisläge, då måste du dock gå upp till DDR 5-minnen (osäker på vad Intel har för planer för CES).

Medlem

EDIT; Om du väljer att köpa nytt och inte jaga begagnat:

Hur ont det gör i själen att säga det kan det vara värt att kika på pre-builds (om du inte hade tänkt göra det redan) - priserna på inte minst grafikkort kan bli bättre för systembyggarföretag än för privatkonsumenter när marknaden ser ut som den gör. Det börjar bli lite bättre, men i alla fall nVidia visar inga tecken på att ha någon som helst rimlig prissättning med sin 4000-serie, än på ett tag åtminstone.

Om du jagar runt och letar deals kan det gå att hitta kort ur 3000-serien för någorlunda rimliga pengar, men priserna har inte direkt sjunkit som de "borde" vid ett generationsskifte annars. Samma sak gäller dock även pre-builds, det gäller att jaga deals för att få tag på något som är i närheten av vad många skulle kalla prisvärt just nu. NetOnNet såg jag hade en hyfsad deal på en utgående MSI-burk. Lite över din budget, men att få ett 3060 Ti-bygge för 11.5k är absolut inte fy skam. EDIT: Nu har Inet matchat priset under sin mellandagsrea också.

Försökte bygga ihop något motsvarande på Inet (visst, inte det billigaste stället), och då landar det någonstans där för något motsvarande. Plus att man får bygga själv och lösa operativsystem själv. Några hundralappar går att spara på att gå ner från ett 6700XT (som ligger snäppet över ett 3060 i konventionell prestanda, dock är AMD fortfarande efter vad gäller strålspårning, precis som @bopp nämner) till ett 6650XT eller ett 3050. Visst går det också att gå ner lite i prisklass för ex. nätaggregat (personligen skulle jag i praktiken aldrig rekommendera ett nätaggregat som går att benämna som billigt och/eller med förhållandevis kort garanti) eller lagring. Kände dock att alternativen jag valde var så prisvärda som möjligt i den prisklassen. Vill du gå ner till 500GB SSD finns det några hundralappar att spara, men då blir det inte så mycket plats för inte minst de lite större spelen i dag, som kan springa iväg bortåt 100GB. Det är även möjligt att skala bort en eftermarknadskylare till processorn, då en grundläggande (som trots allt är tillräcklig) ingår i paketet.

Det där med i3, i5, i7 och i9 är vilket segment produkten tillhör (där i3 är mest basic och i9 är de högst presterande - sen har du Pentium och Celeron (snart pensionerade produktnamn) i segmenten under dem), men det blir inte en rättvis jämförelse mellan generationer.

Den första siffran/de första siffrorna i produktnamnet (efter i3/i5/i7/i9 alltså) i Intels processorer står för vilken generation processorn tillhör, och där kan det lätt bli rörigt, då vissa generationskliv (ofta sådana där arkitekturen förändras drastiskt) innebär väldigt stora förbättringar medan andra är mindre märkbara (ofta där tillverkningsprocessen mest förfinats/den s.k. tillverkningsnoden krympts).
En i3 tillhörande en ny generation kan alltså i praktiken vara lika snabb som en lite äldre i7, exempelvis. Sen har du lite efterföljande bokstäver som innebär lite olika saker. Intel har en "guide" här. Newegg försöker göra det lite mer lättillgängligt här.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Vad kul! Jag byggde min dator igår efter att inte ägt en på cirka 8 år. För mig blev det en sådan här

https://komponentkoll.se/bygg/cNLDQ

Men om jag modifierar den lite åt dig, och tar bort lite onödiga grejer så borde du kunna komma iväg med detta

https://komponentkoll.se/bygg/CdwLj

Vill du gå ner ännu mera så ersätt m2 disken till något annat, men 1000kr för den är ett kap och den är riktigt snabb.

Kanske värt att kolla chassin som passar dig. Både med antal fläktar och annat som intresserar dig.

Medlem

https://youtu.be/AHQs9-Kq0dU

Man behöver inte bränna alla sina pistoler på ny hårdvara heller.

Men jag fattar att man vill köpa nytt ibland 👍

Medlem
Skrivet av haiko:

https://youtu.be/AHQs9-Kq0dU

Man behöver inte bränna alla sina pistoler på ny hårdvara heller.

Men jag fattar att man vill köpa nytt ibland 👍

En 2600k är förvisso absolut inte värdelös, men det kan bli problem med grejer som att boota från NVMe-diskar (var no-go på det Z68-moderkortet jag hade), och Windows 11 lär vara tämligen kört (tidigare workarounds verkar ha blivit tilltäppta med senare builds).

Trögare lagring (tveksamt NVMe-stöd och ofta snålt med SATA 6Gb/s-portar), nätverk (ytterst få kort som har annat än 1GbE och möjligtvis 300Mbps WLAN på de lite mer påkostade korten) och USB (ett fåtal 5Gb/s, glöm saker som USB-C eller 10Gb/s+) är andra nackdelar man får leva med.

Men får man tag i någorlunda vettiga DDR3-stickor och klockar upp en gammal Sandy Bridge (2000-serien) eller Ivy Bridge (3000) så går det precis som nämnt i videon att kombinera med ett hyfsat grafikkort och få åtminstone godkänd spelprestanda. Men det har fortfarande sina baksidor, och det kan krävas lite kunskap och engagemang för att få en så bra spelupplevelse som möjligt. (De nämner inte framedips/1% low-prestandan, ex.)

Ska man kika på begagnat kan datorer med 6e eller 7e (Skylake/Kaby Lake) generationens Intel-processorer vara intressant, då det var ett rätt märkbart stort steg upp från tidigare generation, och den arkitekturen levde kvar bra mycket längre än vad som kanske var tänkt. Samtidigt börjar de få några år på nacken, och borde inte kosta skjortan - men vem vet med tanke på hur marknaden sett ut de senaste åren. De plattformarna är dessutom något modernare, och är mer kompatibla med moderna prylar rakt av.

Men det känns som vi börjar röra till det lite för mycket för TS, förlåt! 😅


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av bopp:
Skrivet av PeTTs0n:

Hur ont det gör i själen att säga det kan det vara värt att kika på pre-builds (om du inte hade tänkt göra det redan) - priserna på inte minst grafikkort kan bli bättre för systembyggarföretag än för privatkonsumenter när marknaden ser ut som den gör. [/url].

Skrivet av haiko:
Skrivet av PeTTs0n:

Men det känns som vi börjar röra till det lite för mycket för TS, förlåt! 😅

Tack alla för väldigt mycket matnyttig, och enklare information att ta till sig.
Om jag förstår det rätt så är ett 3060 kort lagom, samt 6650 och 6700 om ekonomin tillåter. Processor, desto högre tal desto bättre. i5, men helst i7 och 12xxx. AMD processor från 5600X.

Att köpa en begagnad kan jag göra, men då ska priset vara rätt. Jag får känslan att många försöker sälja till överpriser för att dom köpte en dyr dator för något år sedan. Eller så är det jag som är för snål eller känslig för risken att personen byggt ihop något utan att veta vad det är, blir lite grisen i säcken över en begagnad dator.

Att köpa en dator i delar är ok, men jag har inte byggt något på 8-9 år och visste knappt då vad jag höll på med (datorn har hållit fram till nu, förutom en SSD och minnen som byttes ut för något år sedan). Men den som länkades ovan såg intressant och prisvärd ut, så jag ska hålla dörren öppen för möjligheten. Kanske också är ett bra sätt att få barnen intresserade av datorn. "Titta, pappa har köpt ett pussel"

Att köpa en färdigbyggd dator är kanske första valet, garantin finns där om något går sönder, priserna känns hyfsat vettiga.

Jag ska hålla ögona öppna nu under rea-veckorna och se vad som dyker upp. Jag tror jag är lite klarare med målet nu, jag tackar för att ni tog er tid och hjälpte mig!

Medlem
Skrivet av Gungnir:

Tack alla för väldigt mycket matnyttig, och enklare information att ta till sig.
Om jag förstår det rätt så är ett 3060 kort lagom, samt 6650 och 6700 om ekonomin tillåter. Processor, desto högre tal desto bättre. i5, men helst i7 och 12xxx. AMD processor från 5600X.

Att köpa en begagnad kan jag göra, men då ska priset vara rätt. Jag får känslan att många försöker sälja till överpriser för att dom köpte en dyr dator för något år sedan. Eller så är det jag som är för snål eller känslig för risken att personen byggt ihop något utan att veta vad det är, blir lite grisen i säcken över en begagnad dator.

Att köpa en dator i delar är ok, men jag har inte byggt något på 8-9 år och visste knappt då vad jag höll på med (datorn har hållit fram till nu, förutom en SSD och minnen som byttes ut för något år sedan). Men den som länkades ovan såg intressant och prisvärd ut, så jag ska hålla dörren öppen för möjligheten. Kanske också är ett bra sätt att få barnen intresserade av datorn. "Titta, pappa har köpt ett pussel"

Att köpa en färdigbyggd dator är kanske första valet, garantin finns där om något går sönder, priserna känns hyfsat vettiga.

Jag ska hålla ögona öppna nu under rea-veckorna och se vad som dyker upp. Jag tror jag är lite klarare med målet nu, jag tackar för att ni tog er tid och hjälpte mig!

Om du väljer alla delar på exempelvis Inet så går det att lägga till att de bygger och testar datorn åt dig för cirka 800kr. Kan vara värt att få den dator du vill ha med dina valda delar + chassi på detta vis.

Köpa färdig dator i butik brukar komma med mycket förinstallerat skit samt oftast vara dyrare just pga färdigbyggt.

Lycka till min vän.

Medlem

Jag köper nu för tiden endast fabriksmonterade datorer. För jag är lat antar jag

Men jag är rätt ljudkänslig så jag brukar prioritera sånt som inte har spoltjut och liknande.

Inaktiv

Håll dig borta från AMD, säger jag personligen efter nedanstående upplevelser.

Hade AMD CPU typ 2009, bara krånglade.
Så gick jag över till Intel 2014 och allt var fine.
Köpte AMD 2019 igen för jag tänkte "nu måste de ju ha förbättrat det", och det var ju riktigt bra prestanda på Ryzen.
Nu ångrar jag mig som fan.

Består av två problem egentligen:
1) Nya spel crashar oftare än när jag hade Intel. Nu senast är det Darktide. Innan det, Warhammer III.
Vet inte om det bara är något jag fått för mig, men verkar som utvecklare kanske inte testkör sina spel på AMD lika väl som Intel.
Får ibland vänta på ett par patcher innan spelet går att köra ordentligt. Hände aldrig när jag hade Intel.
2) CPUn är by default väldigt varm, så fläktarna går högt hela tiden. Har provat att återmontera den tre gånger. Hjälpte ej.
Standardfläkten man får med processorn är bara att kasta. Lät som ett JAS 39 Gripen så fort man öppnade webbläsaren.
Bytte fläkt till en Noctua, även den lät som ett torkskåp. Testade BeQuiet-fläkt. Lät som fan.
Nu har jag någon Coolermaster färdig vattenkylning (men var tvungen att byta ut fläktarna som ingick till SilentWing).
Nu är det hyffsat tyst.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Håll dig borta från AMD, säger jag personligen efter nedanstående upplevelser.

Hade AMD CPU typ 2009, bara krånglade.
Så gick jag över till Intel 2014 och allt var fine.
Köpte AMD 2019 igen för jag tänkte "nu måste de ju ha förbättrat det", och det var ju riktigt bra prestanda på Ryzen.
Nu ångrar jag mig som fan.

Består av två problem egentligen:
1) Nya spel crashar oftare än när jag hade Intel. Nu senast är det Darktide. Innan det, Warhammer III.
Vet inte om det bara är något jag fått för mig, men verkar som utvecklare kanske inte testkör sina spel på AMD lika väl som Intel.
Får ibland vänta på ett par patcher innan spelet går att köra ordentligt. Hände aldrig när jag hade Intel.
2) CPUn är by default väldigt varm, så fläktarna går högt hela tiden. Har provat att återmontera den tre gånger. Hjälpte ej.
Standardfläkten man får med processorn är bara att kasta. Lät som ett JAS 39 Gripen så fort man öppnade webbläsaren.
Bytte fläkt till en Noctua, även den lät som ett torkskåp. Testade BeQuiet-fläkt. Lät som fan.
Nu har jag någon Coolermaster färdig vattenkylning (men var tvungen att byta ut fläktarna som ingick till SilentWing).
Nu är det hyffsat tyst.

Jag har ärligt talat aldrig haft några problem med amd eller intel processorer.
Kört amd ryzen i min stationära sedan de släpptes och kört ett gäng Athlon samt phenom.
Intel har jag haft i ett 10 tal datorer sen pentium mmx tiden även där utan större problem (självklar har man ju råkat ut för mer eller mindre bra bios versioner.)

Del två är ju ett problem oavsett märke på komponenterna.
Om du väljer en processor som drar så mycket energi blir det svårt att kyla oavsett om det är en intel eller amd processor.
Att fläktar går upp när man öppnar en webbläsare beror antagligen på att du inte har fördröjt fläktkurvan. Då går ju fläktarna upp så fort processorn skickar på ”turbo” vilket den gör när du öppnar ett program. Har du lite fördröjning hinner inte fläktkurvan reagera och då slipper du att den varvar upp vid små snabba laster.
Vill du få det tyst med små billiga kylare får du antingen underklocka eller välja processorer med upp till 65w tdp.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Håll dig borta från AMD, säger jag personligen efter nedanstående upplevelser.

Hade AMD CPU typ 2009, bara krånglade.
Så gick jag över till Intel 2014 och allt var fine.
Köpte AMD 2019 igen för jag tänkte "nu måste de ju ha förbättrat det", och det var ju riktigt bra prestanda på Ryzen.
Nu ångrar jag mig som fan.

Består av två problem egentligen:
1) Nya spel crashar oftare än när jag hade Intel. Nu senast är det Darktide. Innan det, Warhammer III.
Vet inte om det bara är något jag fått för mig, men verkar som utvecklare kanske inte testkör sina spel på AMD lika väl som Intel.
Får ibland vänta på ett par patcher innan spelet går att köra ordentligt. Hände aldrig när jag hade Intel.
2) CPUn är by default väldigt varm, så fläktarna går högt hela tiden. Har provat att återmontera den tre gånger. Hjälpte ej.
Standardfläkten man får med processorn är bara att kasta. Lät som ett JAS 39 Gripen så fort man öppnade webbläsaren.
Bytte fläkt till en Noctua, även den lät som ett torkskåp. Testade BeQuiet-fläkt. Lät som fan.
Nu har jag någon Coolermaster färdig vattenkylning (men var tvungen att byta ut fläktarna som ingick till SilentWing).
Nu är det hyffsat tyst.

Haft Ryzen 2700x och uppgraderat till 7600x nu men har aldrig haft problem med krascher. Visst har inte kört just Warhammer men kört rätt så många speltitlar och har aldrig haft problem. Processorn är varm ja och det har AMD gått ut med själva att det är så den är programmerad för att maxa ut allt och ska inte påverka livslängden eller ta skada överlag. Du kan gå in i BIOS och ändra fläktkurvan själv. Jag har satt mina chassifläktar och cpufläkt på låg profil. Tex 30-60c (40% hastighet) 70-95c (70%) 96c (100%). När jag spelar bf5 så ligger jag på runt 80-81c.

Medlem
Medlem
Skrivet av anon_79617:

Håll dig borta från AMD, säger jag personligen efter nedanstående upplevelser.

Hade AMD CPU typ 2009, bara krånglade.
Så gick jag över till Intel 2014 och allt var fine.
Köpte AMD 2019 igen för jag tänkte "nu måste de ju ha förbättrat det", och det var ju riktigt bra prestanda på Ryzen.
Nu ångrar jag mig som fan.

Består av två problem egentligen:
1) Nya spel crashar oftare än när jag hade Intel. Nu senast är det Darktide. Innan det, Warhammer III.
Vet inte om det bara är något jag fått för mig, men verkar som utvecklare kanske inte testkör sina spel på AMD lika väl som Intel.
Får ibland vänta på ett par patcher innan spelet går att köra ordentligt. Hände aldrig när jag hade Intel.
2) CPUn är by default väldigt varm, så fläktarna går högt hela tiden. Har provat att återmontera den tre gånger. Hjälpte ej.
Standardfläkten man får med processorn är bara att kasta. Lät som ett JAS 39 Gripen så fort man öppnade webbläsaren.
Bytte fläkt till en Noctua, även den lät som ett torkskåp. Testade BeQuiet-fläkt. Lät som fan.
Nu har jag någon Coolermaster färdig vattenkylning (men var tvungen att byta ut fläktarna som ingick till SilentWing).
Nu är det hyffsat tyst.

Observera att ovan användares erfarenheter och problem inte behöver vara kopplade till tillverkare av CPU - det är så mycket annat som spelar in i en dator. (Vad gäller så väl mjukvara som hårdvara.) Det där med korrelation och kausalitet och så vidare.

1) Märkligt - jag spelar åtminstone ~4 timmar om dagen med en 5900X på ett X570-moderkort och har haft bokstavligt talat två blåskärmar sedan jag byggde datorn för 3 år sedan. (Första på grund av en kass ljuddrivrutin, Creatives betadrivrutiner är inte alltid de bästa. Andra när min Corsair MP600 valde att stendö efter ~14 månader.) Någon spelkrasch här och där kanske, men då har det inte direkt handlat om några särskilt välutvecklade titlar, och/eller så har jag gjort något själv som orsakar problemet. (Moddar mycket, ex.)

2) Det problemet kommer du ha med samtliga högprestandaprocessorer idag från både Intel och AMD, Intels 12e och 13e generation går *extremt* (de är märkbart strömtörstigare än AMDs toppmodeller) varma. Om man lägger sig i ett lite lägre segment (motsvarande ex. i5-12400 eller Ryzen 5 5600G) är inte det problemet alls lika stort.

Jag säger inte att dina erfarenheter är fel, men det känns lite oärligt att lägga skulden på AMD enbart för att du upplever en korrelation.
Däremot är det helt okej att personligen inte vilja köpa grejer från en specifik tillverkare, personligen undviker jag datorkomponenter från Corsair (MP600an var lite droppen för mig, har inte haft positiva erfarenheter av dem annars heller), ASUS (jag upplever dem som alldeles för dyra för vad man faktiskt får jämfört med konkurrenterna) och numera är jag inte särskilt förtjust i Intel (bland annat på grund av deras lite för ofta smutsiga marknadsföring, och hur jäkla ineffektiva/varma deras processorer blivit) och nVidia (deras prissättning/segmentering).


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Kul å läsa om AMD. Lovade heligt efter alla kassa erfarenheter runt millenieskifter att ALDRIG mer köra AMD. Körde sedan intel fram till 2019 då jag gick över till AMD igen. Har kört sedan dess (5950 sedan två år-ish) och det funkar hur bra som helst.

Ovan klagas det på ex. darktide, Har kört det väldigt mycket de senaste veckorna och visst det krashar, men inte en enda krasch har med CPU att göra (i mitt fall). RT däremot slogs av för ett tag sen och det minstakde krashandet markant, nu verkar det mest vara nätverk- och server relaterade grejjer som ställer till det. Burken går inte ens speciellt varm när jag kör darktide. Har förvisso bra ventilerat chassi med vatten för CPU och luft för gfx.

Så NEJ, var inte rädd att köra AMD. Men kanske vänta med att köra windows 11 ett tag (oavsett val av CPU).

Medlem

Intel cpu:s är mest prisvärda om man tänker mest spela, men det finns väldigt bra AMD alternativ nuförtiden men generellt är moderkorten mycket dyrare.

Grafikkorten är det ganska lika, så valet går mest ut på om man vill ha bra raytracing eller inte, Nvidia för bra raytracing, och AMD för mer energisnåla grafikkort. Och om man använder eller har tänkt testa linux, så rekomenderar jag starkt AMD, SteamOS 3 funkar knappt alls på Nvidia just nu.

Medlem

Tänk på att den hårdvara du köper ofta lider av större och större "diminishing returns" ju dyrare det blir.

En dator för 12 000 kan lätt vara 3 gånger så bra som en för 7000 - men en dator för 40 000 kan vara kanske bara 30-40% bättre än en för 12 000.

Köp stora och populära komponenter typ i övre budget-klass eller liknande från t.ex. Intel, Geforce osv. (om dom produceras i stora volymer har dom generellt ett bättre pris relativt till kvalité pga s.k. 'economy of scale').

Är du inte redan van och erfaren är det sällan värt att sätta ihop den själv - det blir inte så mycket billigare och det finns alltid en inte obefintlig risk att man pajjar något osv.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Gungnir:

Tack alla för väldigt mycket matnyttig, och enklare information att ta till sig.
Om jag förstår det rätt så är ett 3060 kort lagom, samt 6650 och 6700 om ekonomin tillåter. Processor, desto högre tal desto bättre. i5, men helst i7 och 12xxx. AMD processor från 5600X.

Nej, du behöver inte en i7:a.
Med din budget skulle jag nog ta en i5 12400f eller en Ryzen 5 5600 (utan X).

Skrivet av scirocco:

Intel cpu:s är mest prisvärda om man tänker mest spela, men det finns väldigt bra AMD alternativ nuförtiden men generellt är moderkorten mycket dyrare.

Moderkorten för AMD mycket dyrare? Dom är ju billigare än Intels motsvarande?

Medlem

Du kan i stort sett (nästan) köpa vad som, hänger lite på vad du använder den till och spelen du spelar. Idag finns ju en del spel som även får mitt 3080 o kräkas.

Processor Amd Ryzen 5,7,9 av X serie.
Grafik 30xx vilket som.
Ram aldrig mindre än 16gb så billiga idag.

Om du tänkt hålla dig inom 1080p så har du enormt utbud då oavsett kan nästan alla kört det idag. I teori skulle du kunna kika elgigaten och ta vad som nästan med 30xx gfx kort i sen om den kostar 3xxxkr eller 10xxxkr samma sak.

Tänk lite framåt ett 1660 gfx skulle säkert leverera exakt vad du söker korten sjunker ju även dom så möjligheten finns ju alltid att byta delar i framtiden om dina krav ökar.

1
Skriv svar