"Se på kraften hos PS5!" - Final Fantasy XVI-producenten menar att spelet demonstrerar konsolens kraft

Robot
"Se på kraften hos PS5!" - Final Fantasy XVI-producenten menar att spelet demonstrerar konsolens kraft

Yoshi-P stolt över senaste FFXVI-trailern.

#final-fantasy-xvi, #playstation-5


Medlem

Helt okey grafik.

Det som gör att jag köper det är dock den mörka tonen!
Blir mitt första FF spel, mest flickvännen som kört flertalet av de äldre spelen.

Inaktiv

Ser rätt simpelt ut, tycker jag.

Medlem

I native 4k 60fps?....

Nä, detta blir på PC... Antar att efter 1års ps5 exclusivitet, så kommer det till Epic Store. Sedan efter yttligare 1år så kommer det till Steam, färdig patchat och förhoppningsvis buggfritt.

ZF
Medlem
Skrivet av xdrive:

I native 4k 60fps?....

Nä, detta blir på PC...

Meningslöst, ingen märker skillnad på 4K och 4K ändå.

Och inga PC-spelare har en 4K skärm i vilket fall.

Medlem
Skrivet av ZF:

Meningslöst, ingen märker skillnad på 4K och 4K ändå.

Och inga PC-spelare har en 4K skärm i vilket fall.

Snacka för dig själv va? Somliga PC gamers äger visst en 4K-skärm En 38 tums wide sådan dessutom!


signatur
Medlem
Skrivet av ZF:

Meningslöst, ingen märker skillnad på 4K och 4K ändå.

Och inga PC-spelare har en 4K skärm i vilket fall.

Varför skulle just pc spelare inte ha en 4k skärm?
Jag har en och det är mycket trevligt!

Medlem
Skrivet av ZF:

Meningslöst, ingen märker skillnad på 4K och 4K ändå.

Och inga PC-spelare har en 4K skärm i vilket fall.

Suttit med 4K skärm i många många år nu på min PC. Just nu har jag 4K och 120hz.

Men att detta spel skulle använda alla kraft PS5 har är svårt att tro, nog blir spelet bra men grafiskt så är det inte värst imponerande. Får i alla fall ingen "wow" känsla över grafiken som gör så man tappar hakan.

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Suttit med 4K skärm i många många år nu på min PC. Just nu har jag 4K och 120hz.

Men att detta spel skulle använda alla kraft PS5 har är svårt att tro, nog blir spelet bra men grafiskt så är det inte värst imponerande. Får i alla fall ingen "wow" känsla över grafiken som gör så man tappar hakan.

Samma här, 43" 4k 144hz och 4090...
Utöver det har jag en hdmi kabel till lg oled tv på 4k 120hz.

ZF
Medlem
Skrivet av zevile:

Varför skulle just pc spelare inte ha en 4k skärm?
Jag har en och det är mycket trevligt!

Funkar inte den kursiva kodningen här?

Ja ni finns såklart. Men nu är det överlag jag menar, och som så är det inte bara ett Steamtastiskt faktum, utan också något som gärna lyfts fram i sammanhanget 1440. Hellre fler bilder än större.

Och idag börjar ju dessutom uppskalat bli grejen även på datorn. Äkta 4K är alltså inte särskilt nödvändigt ens för de som nu ändå har en 4K skärm.

ZF
Medlem
Skrivet av Map-pen:

Men att detta spel skulle använda alla kraft PS5 har är svårt att tro, nog blir spelet bra men grafiskt så är det inte värst imponerande. Får i alla fall ingen "wow" känsla över grafiken som gör så man tappar hakan.

Verkar mer vara inladdningsfarten än grafiken i sig de avser. Lite lost in translation kanske.

Medlem
Skrivet av ZF:

Funkar inte den kursiva kodningen här?

Ja ni finns såklart. Men nu är det överlag jag menar, och som så är det inte bara ett Steamtastiskt faktum, utan också något som gärna lyfts fram i sammanhanget 1440. Hellre fler bilder än större.

Och idag börjar ju dessutom uppskalat bli grejen även på datorn. Äkta 4K är alltså inte särskilt nödvändigt ens för de som nu ändå har en 4K skärm.

Kursiva kodningen? Var du ironisk eller va?

Överlag är det nog fler pc-gamers som har 4K skärmar än tvärtom.
4K är på väg framåt, bra mycket billigare nu än vad det var förut och dessa nya grafikkort gör det möjligt att spela i 4K med behaglig fps. Om man spelat i native 4K så är det mycket svårt att gå tillbaks till 1080p eller till och med 1440p. Jag lirar alltid i 4K i storybaserade spel sen är det klart att man offrar bildkvalitet för mer fps i andra typer av spel, t.ex. Multiplayer.

Medlem
Skrivet av zevile:

Kursiva kodningen? Var du ironisk eller va?

Överlag är det nog fler pc-gamers som har 4K skärmar än tvärtom.
4K är på väg framåt, bra mycket billigare nu än vad det var förut och dessa nya grafikkort gör det möjligt att spela i 4K med behaglig fps. Om man spelat i native 4K så är det mycket svårt att gå tillbaks till 1080p eller till och med 1440p. Jag lirar alltid i 4K i storybaserade spel sen är det klart att man offrar bildkvalitet för mer fps i andra typer av spel, t.ex. Multiplayer.

Det har jag extremt svårt att tro.
Kanske steam har den statistiken. Men tror inte ens 50% av pc gamers som hänger här har det, än mindre mer casual folk.

För övrigt saknar jag riktigt heta förrenderade trailers över detta...

Medlem
Skrivet av aholman:

Det har jag extremt svårt att tro.
Kanske steam har den statistiken. Men tror inte ens 50% av pc gamers som hänger här har det, än mindre mer casual folk.

För övrigt saknar jag riktigt heta förrenderade trailers över detta...

Möjligt. Jag tänker bara att om man lägger 10k+ på en spelmaskin så bör man ju vilja ha bäst skärmkvalite på det. Hade varit trevligt om det fanns någon ordentlig statistik!

Medlem
Skrivet av zevile:

Möjligt. Jag tänker bara att om man lägger 10k+ på en spelmaskin så bör man ju vilja ha bäst skärmkvalite på det. Hade varit trevligt om det fanns någon ordentlig statistik!

Tror väl det är en kostnadsfråga för många, man väljer att lägga de stora delen av pengarna på burken. Skärmen är viktig, men inte just 4k elementet där är min känsla att det är relativt få som prioriterar. Men som brukligt med teknik så blir det mer och mer vanligt, så priset går ner med tiden. Känslan är dock att det inte är allt för vanligt, om jag skulle gissa typ 15-25% av pc spelarna. Detta är förstås en ruggig gissning, kanske ligger betydligt högre än så, skulle vara intressant att se siffror på det.

Medlem
Skrivet av aholman:

Det har jag extremt svårt att tro.
Kanske steam har den statistiken. Men tror inte ens 50% av pc gamers som hänger här har det, än mindre mer casual folk.

För övrigt saknar jag riktigt heta förrenderade trailers över detta...

En snabb koll på steam avslöjar följande statistik:

1920 x 1080 = 65,06%
2560 x 1440 = 11,34%
3840 x 2160 = 2,60%

Slutsatser av detta lämnar jag till nån annan ..

Medlem

Kraten hos PS5? tycker det ser halvt ut som ett ps4-spel...

Medlem

Om de där momenten som visas på filmen är in game så okej, men mycket ser ju ut att vara förrenderade filmklipp.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av ZF:

Meningslöst, ingen märker skillnad på 4K och 4K ändå.

Och inga PC-spelare har en 4K skärm i vilket fall.

Jag har en 4K tv kopplad till min dator. Spelar dock sällan i 4K upplösning på den, men det lär ändras om jag fixar ett RTX 4090.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Nerox:

Tror väl det är en kostnadsfråga för många, man väljer att lägga de stora delen av pengarna på burken. Skärmen är viktig, men inte just 4k elementet där är min känsla att det är relativt få som prioriterar. Men som brukligt med teknik så blir det mer och mer vanligt, så priset går ner med tiden. Känslan är dock att det inte är allt för vanligt, om jag skulle gissa typ 15-25% av pc spelarna. Detta är förstås en ruggig gissning, kanske ligger betydligt högre än så, skulle vara intressant att se siffror på det.

Jag har en kompis som har sämre dator än mig. Det första han gjode var att skaffa en 4K skärm med HDR funktion för att senare börja spela spelen i lägre upplösning för att datorn inte pallade med. Så han sitter på en "suddig" upplevelse. Han har ett RTX 2070 tror jag.

Själv spelar jag på en 27 tum 2560 x 1440, 144hz med RTX 2080 ti 11GB.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Kul för er som gillar Devil May Cry. Detta är inte Final Fantasy. Fan vad jag hatar att det gått till ett rent action spel.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Ser bra ut. Men även om jag hade ps så är detta sprl inget för mig men det såg riktigt bra ut.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Kul för er som gillar Devil May Cry. Detta är inte Final Fantasy. Fan vad jag hatar att det gått till ett rent action spel.

Så bara för att det inte är turbaserat så är det inte FF längre? ok..

Medlem
Skrivet av ZF:

Verkar mer vara inladdningsfarten än grafiken i sig de avser. Lite lost in translation kanske.

Kan så vara, Japanska är lite klurigt ibland.

Medlem
Skrivet av zevile:

Så bara för att det inte är turbaserat så är det inte FF längre? ok..

Ja. Det finns andra spel om man gillar rena action spel. Det är som om From Software skulle göra nästa Dark Souls spel med mer action och air juggling istället för vad det är nu. Man kan utveckla spel utan att gå ifrån son kärna. FF har blivit Devil May Cry med air juggling och combos.... Det kunde ha gått Dark Souls hållet och varit ett mer långsamt real time action spel. Hade vart 100% bättre.


signatur

Den som vet vet.

1
Skriv svar