Elden Ring är årets bästa spel, enligt FZ-läsarna

Robot
Medlem

Välförtjänt. Otroligt bra spel, ett sant mästerverk.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Ursäkta för dubbelpost men intressant att tre spel av topp fyra är Sony exklusiva spel. Både hos FZ redaktionen och läsarna. Imponerande.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Bra spelsmak forumiter!

Elden Ring är ett fantastiskt spel, så enkelt är det.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Inte det minsta välförtjänt men likväl oändligt mycket bättre än Ragnarök.

Redaktör
Skrivet av Freakon:

Ursäkta för dubbelpost men intressant att tre spel av topp fyra är Sony exklusiva spel. Både hos FZ redaktionen och läsarna. Imponerande.

Ja, bra Playstation-år (även om Stray finns till pc också, och inte är ett Sony-spel). Kul med variation också: förra året tog Forza Horizon 5 och Halo Infinite plats 2 och 3 i både läsaromröstningen och redaktionens lista. Nintendo/Zelda 2023..?


signatur
Medlem
Skrivet av Freakon:

Ursäkta för dubbelpost men intressant att tre spel av topp fyra är Sony exklusiva spel. Både hos FZ redaktionen och läsarna. Imponerande.

Verkligen, PS5 verkar ha sålt väldigt bra i Sverige. Hade varit kul att se exakt hur bra.

Redaktör
Skrivet av kebbe:

Inte det minsta välförtjänt men likväl oändligt mycket bättre än Ragnarök.

Vilket spel tycker du var årets bästa?


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vilket spel tycker du var årets bästa?

Total War: Warhammer 3 men endast tack vare Immortal Empires-uppdateringen och även då förlitar det sig aningen för mycket på de gamla (nästan identiska) spelen för att vara en klar kandidat.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Inte det minsta välförtjänt men likväl oändligt mycket bättre än Ragnarök.

Intressant att du sågar två att de bästa spelen någonsin.

Vad hade du satt som topp tre 2022?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Redaktör
Skrivet av kebbe:

Total War: Warhammer 3 men endast tack vare Immortal Empires-uppdateringen och även då förlitar det sig aningen för mycket på de gamla (nästan identiska) spelen för att vara en klar kandidat.


signatur
Medlem

Yes, Victoria 3 fick ca 1% här Inte oväntat, men glad att fler än jag gillar det. Jag har nästan spenderat 300 timmar på det snart, verkligen perfekt för mig, men förstår hur avtändande spelet är för många.

Medlem

Spelar Elden Ring lite då och då men förstår inte alls vad som är så jälva bra med spelet som gör det till GOTY. Nej nu ska jag återgå till att tycka synd om mig själv pga sjukdom.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, bra Playstation-år (även om Stray finns till pc också, och inte är ett Sony-spel). Kul med variation också: förra året tog Forza Horizon 5 och Halo Infinite plats 2 och 3 i både läsaromröstningen och redaktionens lista. Nintendo/Zelda 2023..?

Ah, jag har fått för mig att Stray var ett Sony-spel då det är konsolexklusivt.

Härligt med variation, absolut. Det ökar suget att köpa samtliga konsoler, vilket jag, trots att jag inte har råd, uppskattar.

Tror att Nintendo kommer att ha ett starkt år. Zelda kommer att plocka hem Goty och utannonseringen av nya Metroid på Game Awards kommer vinna för störst hype/fetast utannonsering. Sen en utannonsering av nya Super Mario under året på det. Kommer det även en utannonsering av deras nya konsol så dör jag lite inombords.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Spelar Elden Ring lite då och då men förstår inte alls vad som är så jälva bra med spelet som gör det till GOTY. Nej nu ska jag återgå till att tycka synd om mig själv pga sjukdom.

Jag uppskattade inte Elden Ring förrän jag lät det uppta hela mitt liv. Då blir det så sjukt belönande och underbart.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Långt ifrån något tekniskt mästerverk likt DS remaken, men sen har det ju aldrig varit Froms starka sida och de kommer alltid undan där andra sågas vid fotknölarna.

Med det sagt såklart ett ambitiöst och välgjort spel på många andra sätt. Hade kul under tiden jag tog platinum förra vintern men kommer förmodligen inte återvända till detta.

Medlem

Av alla spelen på listan har jag enbart spelat Vampire Survivors och Grounded.

Medlem

Som vanligt är det spelen med störst PR-maskineri som toppar båda listorna. Antigen så är spel så dyrt att man bara spelar det som syns mest/ rapporteras mest om, eller så är spelaren lite lat i jakten på spel av liknande skäl.

Fz listan står återigen ut från mängden av spelsidor på ett sätt jag verkligen inte håller med om.

Elden Ring tycker jag dock förtjänar en plats på topp 10, men ett GoW 1.2, en Ubisoft kopia och ett plattformspel som blir mediokert som bäst efter första timman.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Som vanligt är det spelen med störst PR-maskineri som toppar båda listorna. Antigen så är spel så dyrt att man bara spelar det som syns mest/ rapporteras mest om, eller så är spelaren lite lat i jakten på spel av liknande skäl.

Fz listan står återigen ut från mängden av spelsidor på ett sätt jag verkligen inte håller med om.

Elden Ring tycker jag dock förtjänar en plats på topp 10, men ett GoW 1.2, en Ubisoft kopia och ett plattformspel som blir mediokert som bäst efter första timman.

Det kan ju också vara så att spelen är väldigt bra enligt väldigt många.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Rätt tunt år om det inte varit för Elden ring och God of war

Medlem

Kan egentligen inte uttala mig, har bara spelat Elden Ring och OW2 som släppts i år, började på Stray med min dotter men är långt ifrån färdigt. Med det sagt så är Elden Ring numera med på top3 bästa spel jag spelat -listan, så det säger en del för mig! 😊

Medlem

Sades/Skrevs det någon motivering från redaktionen till varför Ragnarök är det bättre SPELET över Elden Ring?


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Mesmerize:

Rätt tunt år om det inte varit för Elden ring och God of war

Ännu tunnare om man räknar all platformar.

Elden Ring är helt ok men när de nästkommande två endast finns på Playstation är det mindre imponerande. Inte många multi-platform AAA-spel i år alls, bara Dying Light 2, Elden Ring och Call of Duty..

Äsch, får hoppas på nästa år. Förhoppningsvis ser vi ett lyft från Covid-förseningarna då!

Inaktiv
Skrivet av gundemannen:

Som vanligt är det spelen med störst PR-maskineri som toppar båda listorna. Antigen så är spel så dyrt att man bara spelar det som syns mest/ rapporteras mest om, eller så är spelaren lite lat i jakten på spel av liknande skäl.

Fz listan står återigen ut från mängden av spelsidor på ett sätt jag verkligen inte håller med om.

Elden Ring tycker jag dock förtjänar en plats på topp 10, men ett GoW 1.2, en Ubisoft kopia och ett plattformspel som blir mediokert som bäst efter första timman.

Kan ju vara så att folk verkligen uppskattar dessa spel?
Ska bli intressant vad det blir för resultat på Sweclockers omröstning.
Men om man läser kommentarerna där så kommer det inte bli så annorlunda mot FZ:s.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Välförtjänt. Otroligt bra spel, ett sant mästerverk.

Är det inte otroligt svårt för casuals också ?

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Som vanligt är det spelen med störst PR-maskineri som toppar båda listorna. Antigen så är spel så dyrt att man bara spelar det som syns mest/ rapporteras mest om, eller så är spelaren lite lat i jakten på spel av liknande skäl.

Fz listan står återigen ut från mängden av spelsidor på ett sätt jag verkligen inte håller med om.

Elden Ring tycker jag dock förtjänar en plats på topp 10, men ett GoW 1.2, en Ubisoft kopia och ett plattformspel som blir mediokert som bäst efter första timman.

Skrivet av anon_328997:

Kan ju vara så att folk verkligen uppskattar dessa spel?
Ska bli intressant vad det blir för resultat på Sweclockers omröstning.
Men om man läser kommentarerna där så kommer det inte bli så annorlunda mot FZ:s.

Vi har ju haft ett väldigt torrt och mediokert spelår också.

Inaktiv

Elden Ring helt klart kanonspel och sannolikt mitt favoritspel i år, beroende på hur man ser på det. Har dock aldrig varit så nära att kasta dosan i väggen som under några av bossarna men det är inget minus i sig.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag uppskattade inte Elden Ring förrän jag lät det uppta hela mitt liv. Då blir det så sjukt belönande och underbart.

Verkar som att jag har fel approach till spelet då. Jag kör lite i taget med några dagar mellan. Har ändå kul.

Medlem

Det värmer mitt pekaklicka-hjärta att se Return to Monkey Island i topp fem. Gott nytt spelår allihopa!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Ja jag får nog säga att rätt spel vann.
Jag har lagt 104 timmar på elden ring iår enligt steam


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

123
Skriv svar