What grinds my gears!

Medlem

Folk som skriver "medans" och "omständigt" istället för "medan" och "omständligt". Blandar ihop "enda" och "ända", stavar det "igentligen". Det är tråkiga exempel på saker som svider i ögonen och får mig hytta med näven mot molnen. Minst ett av dessa exempel hittas redan i denna tråd!


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Gnällkuk
Skrivet av mrFluffy:

Jag har aldrig problem med det i Stockholm, men inte heller när jag åkt kollektivt i Göteborg. Men jag kanske är en del av problemet, ouch!

Det drabbar ju inte dig isf


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Folk som tar upp hela gångbanan i snigeltempo (skyldiga omfattar kompisgäng, barnfamiljer och folk med ansiktet klistrat till telefonen som sakta går fram och tillbaks över hela vägen).

Medlem

Folk som pratar svengelska.
Jag menar inte fackspråk, det accepterar jag (och är själv skyldig). Jag pratar om personer som ersätter ungefär ett ord varje mening med ett engelskt, trots att det finns ett svenskt ord som är precis lika bra.

Gamlingar på apoteket, det tar sån jävla lång tid att man hinner bli frisk och inte behöver några mediciner längre innan de lyckats berätta hela sin livshistoria för apotekaren.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

2. Människor Som Använder Stor Bokstav I Början Av Varje Ord När Dom Skriver... Ögonen blöder! Hur blev det ens en grej?

My God Vad Irriterande Detta är, Blir På Riktigt Helt Galen.

Fattar inte vart det kommer ifrån, folk kanske tror det ser smart ut?

Medlem
Skrivet av superlim:

Folk som pratar svengelska.
Jag menar inte fackspråk, det accepterar jag (och är själv skyldig). Jag pratar om personer som ersätter ungefär ett ord varje mening med ett engelskt, trots att det finns ett svenskt ord som är precis lika bra.

Gamlingar på apoteket, det tar sån jävla lång tid att man hinner bli frisk och inte behöver några mediciner längre innan de lyckats berätta hela sin livshistoria för apotekaren.

Engelskan är jag nog skyldig till och alla runt om mig, det är ju svårt när man är så influerade av Amerikansk och Brittisk populärkultur. Men jag tänker på det och försöker sluta.

Apoteket, ja herregud höll ju typ på missa ett flyg senast när jag skulle hämta ut viktig medicin pga att det var ett sånt jävla massa snack om vilka piller hur mycket han skulle hämta ut, ångrade sig, ångrade sig igen...


signatur

IDKFA

Medlem

Folk som är otrevliga och ibland rakt ut elaka mot butiksbiträden. Och som sedan inte ens kan be om ursäkt när dem har fel utan då nästan blir elakare.

Frun jobbar i butik och kommer nästan varje dag hem med historier om hur illa kunder har betett sig och 99% av gångerna helt utan anledning. Fattar folk inte hur mycket det kan påverka personen dem gör detta mot? När kunderna beter sig såhär så borde butiksbiträdena få säga exakt som dem tycker utan konsekvenser.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Folk som skriver "medans" och "omständigt" istället för "medan" och "omständligt". Blandar ihop "enda" och "ända", stavar det "igentligen". Det är tråkiga exempel på saker som svider i ögonen och får mig hytta med näven mot molnen. Minst ett av dessa exempel hittas redan i denna tråd!

Lägger till några ytterligare exempel, folk som...

- tror att "endå" är ett ord. ("Ändå". Ffs.)
- tror att det heter "förens". (Nej, det heter "förrän".)
- blandar ihop "de" och "dem".

På engelska finns exempel som att blanda ihop "its" med "it's", "their" med "they're", och så vidare.

Utöver det språkliga:

- Postnord.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

För många att göra en lista av (och jag blir arg när jag tänker på dem) så jag säger: Folk utan empati eller omtanke om att de inte är ensamma på planeten, omfattar allt från idioter som ställer sig alldeles utanför en dörr och bara "vart är jag nånstans" till hänsynslösa svin som skadar andra, både psykiskt och fysiskt.

Medlem

Buggiga fullprisspel på day 1.
Folk som ska ringa in till kundtjänst 5 minuter innan stängning och dra en roman.
Folk som ska betala med mynt och stoppar upp hela kön för att de ska räkna varje krona.
Folk som "hänger ut" andra i möten inför alla sina kollegor och chefen.
Folk som parkerar så nära att man knappt kan ta sig in i bilen.

Föräldrar som skämmer bort sina barn och låter de bete sig hur som helst.
Chefer som beviljar semestrar utan att ta in vikarier eller fråga kollegorna FÖRST.
Täcka upp på jobbet för folk som är borta hela tiden.
Att det finns för många streamingtjänster, ge mig EN med stort utbud, hög kvalitet och låt mig hyra filmerna.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Devan:


Privatbils backsignal

Sak två jag stör mig på är att det har kommit nya bilar där om man backar så låter de som backande lastbilar, alla här som bor i storstäder har säkert ej missat att detta är ett nytt påhitt från några biltillverkare.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/ARCAP_Car...

Jag förstår varför, men det är grymt störande!

Började tänka på detta, är inte det mest ett påhitt för elbilar då de inte har något motorljud?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Okej, så en del av det här har redan sagts i tråden, men jag säger det ändå.

- Folk som inte använder blinkers.

- Folk som bara måste köra ikapp mig för att sedan lägga sig tre centimeter bakom min bil och vägra köra om även om det är en kilometerlång raksträcka.

- Folk på 40 sträckor, gärna inne i städer, som saktar in till 30 eller långsammare varje gång de närmar sig en refug.

- Språkpoliser. Herregud, hur svårt ska det vara att ignorera ett stavfel eller tre?

- Netflix. Hur svårt ska det vara att släppa fler säsonger av de serier jag fastnar för?

- HBO MAX. Hur svårt ska det vara att inte ta bort era egna produktioner från tjänsten?

- "Närmast vinner" i På spåret. Tråkigare tävlingsmoment finns inte. Till och med "Listan" var bättre.

- Morgonpigga människor som tror att det går att vänja sig till att bli morgonpigg.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Lägger till några ytterligare exempel, folk som...

- tror att "endå" är ett ord. ("Ändå". Ffs.)
- tror att det heter "förens". (Nej, det heter "förrän".)
- blandar ihop "de" och "dem".

På engelska finns exempel som att blanda ihop "its" med "it's", "their" med "they're", och så vidare.

Utöver det språkliga:

- Postnord.

Mycket bra exempel, håller med om samtliga.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

pk och påtvingde ideér.

Medlem

Att romen utanför ica fortfarande säger god jul...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av Sebastian Lind:

Att barnens jackor/vantar/mössor/etc alltid är magiskt borta klockan sju på morgonen när man är som mest stressad och bara vill dränka sig i kaffe. Sen lovar man sig själv att preppa allt bättre för att slippa bli försenad nästa dag men så blir det likadant igen. Och igen. Och igen. I åååååratal. När tar det slut?!

Haha. Det tar slut när dom är runt 25


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

När rulltrappan och armstödet till rulltrappan inte har exakt samma hastighet, så att man konstant behöver ändra sitt grepp på armstödet. Något jag stör mig mycket mer på än vad som egentligen är rimligt.

Medlem
Skrivet av Mr_Drake:

När rulltrappan och armstödet till rulltrappan inte har exakt samma hastighet, så att man konstant behöver ändra sitt grepp på armstödet. Något jag stör mig mycket mer på än vad som egentligen är rimligt.

De är designade så, armstödet går fortare för att du inte ska greppa tag i det och falla bakåt i fall att det går för sakta vs rulltrappan.

Medlem

Förare som ligger och cruisar i 55km/h på 90-väg och sen fortsätter hålla 55 på 30-sträcka.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Mr_Drake:

När rulltrappan och armstödet till rulltrappan inte har exakt samma hastighet, så att man konstant behöver ändra sitt grepp på armstödet. Något jag stör mig mycket mer på än vad som egentligen är rimligt.

Vänta vänta väntaväntavänta, jag stör mig ej på detta men VEM TAR FRIVILLIGT PÅ ARMSTÖDET??????

Medlem
Skrivet av Ichinin:

De är designade så, armstödet går fortare för att du inte ska greppa tag i det och falla bakåt i fall att det går för sakta vs rulltrappan.

Där ser man, alltid roligt att lära sig något nytt. Tycker dock det varierar mycket mellan olika rulltrappor. Ibland märker man knappt av det medan det ibland är väldigt stor skillnad i hastighet.

Skrivet av Sarkofag:

Vänta vänta väntaväntavänta, jag stör mig ej på detta men VEM TAR FRIVILLIGT PÅ ARMSTÖDET??????

Skulle aldrig ta med handen på armstödet, däremot brukar jag vila armen/armbågen på stödet. Iallafall när jag har jacka på mig

Flakmonkey

Försöker att inte störa mig på saker och ting, inte till den grad att jag blir irriterad en längre preiod än den sekunden som man ser något att störa sig på Det finns dock två saker som verkligen irriterar mig och båda har med pendling att göra. (kom på en tredje)

1. Folk som inte vet var de ska efter att ha gått ur ett tåg, en hiss, en rulltrappa eller någon liknande situation som bara stannar efter att ha tagit ett steg och sen bara står där och tittar sig omkring. De kan ha 40 pers som vill gå ut efter de men ändå så ska de täcka dörren i ett tunnelbanetåg eller kanske ännu värre vid en rulltrappa så att folk åker in i personen vilket kan vara rent farligt. Istället för att bara ta några steg innåt och sen försöka lista ut vart man ska.
2. Folk som på morgonen ska göra en avancerad jävla kaffebeställning när allt man vill ha är en vanlig kaffe i morgonrusningen. Så måste man vänta på att en stackars barista ska göra en mochochocolattecreamplainvanillawithacherryontop i en kvart. Är det mitt på dagen eller en heldag när det är mer chill så är det fortfarande lite störande men då är inte tidsaspekten så viktig.
3. Människor som envisas med att använda mobilbiljett men inte verkar förstå att telefonen har slocknat, att den vridit sig fel eller att det blivit någon annan bild på skärmen för att de råkade komma åt touchen. Kan du inte hantera det, skaffa ett kort då är det svårt att missa och göra fel iaf.

1. Folk som har svårigheter med 2+1-vägar (100km/h), där det uppenbarligen går bra att blåsa på i 120 km/h när det är dubbelfilig sträcka och fullkomligt "livsfarligt" att köra över 80km/h när det är enkelfilig sträcka.

2. Tung lastbil som kör om annan tung lastbil på motorväg och korkar igen motorvägen för andra bilister i ett par kilometer.

3. Personbilar som kör om lastbilar på motorväg men av någon anledning tycker att det är läskigt att köra fortare än 100 km/h så att det bygger upp en lång kö i vänsterfilen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Fragtjuv

Folk som plockar till sig mat på en buffé överdrivet långsamt.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Kom på några saker till jag stör mig på.

Folk som slänger sin snabbmatspåse rakt ut i diket eller på trottoaren och tror att den på något magiskt sätt ska förflytta sig till något sopkärl. Det är ju ungefär 1% jobbigare att ta med skräpet hela vägen hem och slänga där. Min teori är att det ofta är personer som sagt till sin partner att dom bantar och på detta sätt försöker behålla sin vikt. Det förklarar dock inte varför dom inte förstår det enkla konceptet med soptunnor.

Folk som har hund men into orkar bemöda sig med att plocka upp deras bajs från trottoaren, vägen eller stigen så att någon lyckligt ovetande kanske har turen att kleta skosulan full brunt illaluktande klet. Om du inte ens orkar plocka bajs efter din borde du inte ha en. Och absolut inte barn.

Som någon annan skrev: Folk som går i bredd på trottoaren. Jag har flera gånger fått gå ut på vägen för att tre personer jag möter går i bredd och inte har hjärkapacitet eller empati nog att ge mig utrymma nog att passera. Fundera på att börja sikta in mig på ett av dom obefintilga mellanrummen mellan personerna och bara gå.

Som någon annan också skrev: Personer som tror dom äger affären. Att står två kundvagnar i bredd i en gång som är två kundvagnar bred och småprata är direkt respektlöst. Körkort för kundvagn eller en enkel kurs i vett och etikett hur man beter sig i en affär kanske hade varit en lösning?

Barn.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Mr_Drake:

Där ser man, alltid roligt att lära sig något nytt. Tycker dock det varierar mycket mellan olika rulltrappor. Ibland märker man knappt av det medan det ibland är väldigt stor skillnad i hastighet.

Skulle aldrig ta med handen på armstödet, däremot brukar jag vila armen/armbågen på stödet. Iallafall när jag har jacka på mig

Stör mig på att ni kallar handledaren för armstöd.


signatur

IDKFA

Medlem

Många som klagar men inte gör något åt det i den här tråden, nu ger jag svar till dig OAKTHYR - det är inte för att du är extra mesig eller nåt, utan för att visa som exempel att det finns alternativ mot att knyta näven i fickan och morra hemma, eller att skriva av sig i trådar på FZ:

Skrivet av OAKTHYR:

Som någon annan skrev: Folk som går i bredd på trottoaren. Jag har flera gånger fått gå ut på vägen för att tre personer jag möter går i bredd och inte har hjärkapacitet eller empati nog att ge mig utrymma nog att passera. Fundera på att börja sikta in mig på ett av dom obefintilga mellanrummen mellan personerna och bara gå.

Sluta fundera och gå rakt in i dem. När du är nära, accelerera för att ha mer massa så att det inte är du som flyger undan. Då kanske hjärncellerna trillar på plats. Om det går flera i bredd mot mig så händer det här.

Skrivet av OAKTHYR:

Som någon annan också skrev: Personer som tror dom äger affären. Att står två kundvagnar i bredd i en gång som är två kundvagnar bred och småprata är direkt respektlöst. Körkort för kundvagn eller en enkel kurs i vett och etikett hur man beter sig i en affär kanske hade varit en lösning?

Putta undan vagnarna. Simpelt. Skit i vad de tycker.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Många som klagar men inte gör något åt det i den här tråden, nu ger jag svar till dig OAKTHYR - det är inte för att du är extra mesig eller nåt, utan för att visa som exempel att det finns alternativ mot att knyta näven i fickan och morra hemma, eller att skriva av sig i trådar på FZ:

Sluta fundera och gå rakt in i dem. När du är nära, accelerera för att ha mer massa så att det inte är du som flyger undan. Då kanske hjärncellerna trillar på plats. Om det går flera i bredd mot mig så händer det här.

Putta undan vagnarna. Simpelt. Skit i vad de tycker.

Haha jag vet. Det är bara svensken i mig som inte vill vara till besvär
Sen är jag inte så irriterad som jag kanske låter i tråden. Det är mest det är roligare att skriva så.


signatur

PSN: OAKTHYR

Skribent

Vitbälten som ger mig tips när vi sparras och "coachar" mig genom submissionförsöken när jag har det på dem.

För hvete, jag har hållit på med detta i 12 år! Shut the F up!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Vitbälten som ger mig tips när vi sparras och "coachar" mig genom submissionförsöken när jag har det på dem.

För hvete, jag har hållit på med detta i 12 år! Shut the F up!

Folk som är seniorer inom sina roller som inte är ödmjuka nog att kunna ta tips från yngre stjärnor 😉


signatur

IDKFA

Skriv svar