Påminnelse: Stäng av datorn/Starta om datorn och använd inte bara viloläget

Inaktiv
Påminnelse: Stäng av datorn/Starta om datorn och använd inte bara viloläget

Ibland kör man viloläget för många gånger utan att starta om datorn.
Man märker hur slö och dåligt datorn fungerade efter en riktigt omstart eller avstängning.

Så om du kör viloläge kom ihåg att i alla fall starta om då och då för att den ska fungera bättre!
Jag har kört lite för mycket viloläge på laptopen och nu är det som att man fått 64 GB DDR7

Medlem

Använder nästan aldrig vilolägena, datorn är i gång på ett par sec och konsollerna likaså nuförtiden.

Som du säger sölar det ner systemet med tiden. Om man av någon anledningar har massa arbete uppe i olika program kanske det kan vara värt det men annars tycker jag inte det.

Förr kunde man koka kaffe innan burken kommit igång

Medlem

Antar jag är gammaldags men har aldrig någonsin använt mig av viloläget, utan stänger alltid av datorer och konsoler när jag inte använder dom.

Medlem

även fast man stänger av datorn är det också bra att starta om då och då.
Nu mer är inte "Stänga av datorn" samma sak idag som förr, utan det är mer ett djupare "sleep mode".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av heady89:

Använder nästan aldrig vilolägena, datorn är i gång på ett par sec och konsollerna likaså nuförtiden.

Som du säger sölar det ner systemet med tiden. Om man av någon anledningar har massa arbete uppe i olika program kanske det kan vara värt det men annars tycker jag inte det.

Förr kunde man koka kaffe innan burken kommit igång

Haha ja man kommer ihåg vilken förändring det var med SSD.

Jag förstår om man stänger av stationära, men stänger ni av laptopen också?
Där är det ju lätt att man bara stänger skärmen för det går ju faktiskt mycket snabbare än att starta datorn varje gång om man håller på med saker.

Medlem

Jag stänger av all elektronik när jag inte använder den, använder inte viloläge på något om jag inte måste dvs. att funktionen saknas.

Trodde det var norm, inte gammeldags.

Gällande bärbar så börjar jag arbetsdagen med att starta den och stänger av den innan jag går hem.

Medlem
Skrivet av Molotov:

även fast man stänger av datorn är det också bra att starta om då och då.
Nu mer är inte "Stänga av datorn" samma sak idag som förr, utan det är mer ett djupare "sleep mode".

Ja fast boot är aktiverat som standard som jag förstått. Avaktiverar alltid hibernation/fast boot i kommandotolken med ”powercfg.exe /hibernate off”. Spar man några gig diskutrymme också

Medlem

Värt att lägga till med grejen med att stänga av datorer vs viloläget för prestandans skull, är att med windows 10/11 så finns en inställning "fast-startup" som är påslagen som standard (iaf i 11an). Det innebär att en traditionell avstängning byts ut mot ett slags viloläge-light där systemets "status" avbildas på en hårddisk när man stänger av, för att snabbt kunnas läsas in när man startar datorn igen, istället för att OSet skall boota upp från början, för att spara lite tid.
Till skillnad mot viloläget så stängs dock program av och tjänster loggas ut innan systemet "sparar sig".

Resultatet är att en vanlig avstängning egentligen inte bootar om hela operativsystemet. Vilket enligt vissa tycker orsakar prestandaproblem, medans vissa andra har problem med tjänster och program som skall autostarta inte alltid startar rätt, speciellt om du har flera hårddiskar eller partitioner.
Personligen hade jag problem med Steam, när jag slog på datorn så ville inte alltid steam-spelen starta efteråt (fick starta i offline-läge) och friendslistan "frös" ibland. Jag fick ofta starta om steam eller datorn efter uppstart för att lösa problemen. Men sedan jag stängde av "fast-startup" så har jag aldrig haft de problemen. Skillnaden i uppstartstid var inte speciellt stor egentligen heller, det handlade om HÖGST ett tiotal sekunder på en relativt snabb speldator...

Startar man om datorn däremot (restart), så startar operativet om från början, likasom en power off - power on gjorde före windows 10.

Länk om man vill veta hur man stänger av /slår på funktionen.
https://www.windowscentral.com/software-apps/windows-11/how-t...

Medlem

Har kört mycket sleep mode på senare (scriptad shutdown för att spara el), och det har funkat bra förutom på senare när datorn tappat kontakten med nätet, har IP och allt, men det tar upp till 5 minuter innan nätet funkar efter att jag väckt burken. Inte bara människor som är morgontrötta verkar det som...

Medlem

Använder inte heller det, har aldrig gjort det. Dock är det bra att veta att Windows 10 och 11 inte stänger av sig helt på shut down heller, alltså, de stänger av sig men rensar inte minnet helt, för att fixa det, se till att ni stänger av fast startup i kontrollpanelen.

*Såg att någon redan skrivit detta nu...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

1
Skriv svar