Rapport: Sverige behöver minst 25 000 nya spelutvecklare inom 10 år

Robot
Rapport: Sverige behöver minst 25 000 nya spelutvecklare inom 10 år

Tre gånger fler än de som jobbar med spel i dag.

#dataspelsbranschen, #sverige


Medlem

Behöver inte branchen fler spelare också? I'm doing my part! Utan att utveckla något alls dessutom.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Behöver inte branchen fler spelare också? I'm doing my part! Utan att utveckla något alls dessutom.

Spelvärlden tackar för ditt bidrag.

Medlem

Skulle kunna tänka mig att sadla om, men känns som man behöver kunna matte. Det kan jag inte.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av socialarbetaren:

Skulle kunna tänka mig att sadla om, men känns som man behöver kunna matte. Det kan jag inte.

Matte? Att bara "jobba med spel" kräver ju inget alls, det är flera på mitt jobb som varken kan matte, prata eller hålla i en penna för den delen... Så länge de kan använda mus och tangentbord och gillar spel så räcker det. Som Annie brukade säga innan hon blev passé, lär dig jobbet på jobbet...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Stor diskution på SweC om denna artikel.

Här på FZ kan jag säga, nej alla som vill utveckla spel kör eget ist, det brukar bli så mycket bättre


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Och 24000 av dom kommer var till mobilspel!


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Jag tycker jag läser hela tiden om dåliga arbetsförhållanden för utvecklare, kanske är mer för stora AAA företagen men oavsett. Så även om själva jobbet vore roligt, så hade jag nog varit mest rädd för att hamna i dålig arbetsmiljö eller dylikt.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Matte? Att bara "jobba med spel" kräver ju inget alls, det är flera på mitt jobb som varken kan matte, prata eller hålla i en penna för den delen... Så länge de kan använda mus och tangentbord och gillar spel så räcker det. Som Annie brukade säga innan hon blev passé, lär dig jobbet på jobbet...

Hahaha, humor!

Medlem

Va väl folk från Halo studion och folk från Bethesda som fick sparken nyligen som kan fylla några av platserna

Medlem

Är ju inte bara programerare och designers som behöves utan även QA (Quality Assurance) som spelar sönder spelet för att hitta alla buggar och problem med spelet. Det är QA som pratar med övriga anställda om vad som behöver åtgärdas eller fixas. En vägg som inte funkar. En sten som sitter konstigt som gör att man kan fastna. En bugg som gör att man insta dör om man gör något specifikt eller liknande.

Medlem

25.000 spelutvecklare... Nej vad vi behöver är mera poliser, nya politiker och kärnkraft.

Medlem

Undra om det kommer hjälpa med fler yrkeshögskolor, jag får en känsla av att spelföretagen skriker efter seniora utvecklare. Eller som ett flertal jobbannonser jag sett på linkedin där man söker junior utvecklare med minst 2-3års erfarenhet från spelbranschen.

Medlem

Vilket skämt. Det är gymnasienivå på den här rapporten.

"I den här rapporten visar vi att rätt utbildning är vik-
tig för att arbeta i branschen. Men frågar man många
spelföretag är sannolikheten stor att de svarar att de
framför allt tittar på praktisk kompetens, erfarenhet av
spelprojekt och portfolio hos sökande. Sannolikt hör
dessa delar ihop, då det är erfarenheter man får om
man läser en spelutbildning.

Var hittar man då jobben? De flesta större bolag listar
sina aktuella annonser på sina respektive webbsidor"

De skriver först rakt ut att branschen vill ha duktigt folk, där kompetensen bevisas av en bra portfolio, men fortsätter sedan omedelbart att lobba för den kavalkad av allsköns spelutbildningar som finns utspritt i Sverige, utan någon som helst urskiljning eller guidning.

Det står ingenting om vilka av alla dessa utbildningar (det finns säkert 100) som uppskattas av utvecklare.

Som att bara du läser valfri folkhögskola så är jobbet garanterat. Som om företagen har skriande brist på folk som läst speldesign och narrativ design (nej, de söker främst programmerare (svårt), speltestare (tråkigt), folk som fixar sömmarna mellan texturer som inte passar ihop (urtråkigt), och de har skriande brist på duktiga 3D-modellerare (vilket är en naturlig talang)).

Jag vet personligen många som gått spelutbildningar och som inte duger för att arbeta i spelbranschen. De har lärt sig fel saker och de jobbar alldeles för sakta. Och om du inte får ett jobb i spelbranschen, försök använda din utbildning om historieberättande i fiktiva världar som merit för andra jobb. Godnatt.

Och det sjukaste av allt. Att rakt ut deklarera att 2031 kommer Sverige sakna minst 25 000 spelutvecklare för att behålla samma tillväxttakt om ingenting görs nu.

Med ett barns logik förutspås att dataspelsbranschens tillväxt ska fortsätta öka linjärt med exakt samma hastighet som den gjort de gångna tio åren.

Det finns mycket mer att anmärka på i rapporten. Som kravet på ökad andel kvinnor, det antyds att det inte är rättssäkert för invandrare att söka jobb i svensk dataspelsindustri, det finns ett helt bisarrt avsnitt om ett påstått behov av dataspelsforskning i Sverige.

Gud så ansvarslöst att släppa sån här dynga.


signatur

Memento Mori

Redaktör
Skrivet av robbis:

25.000 spelutvecklare... Nej vad vi behöver är mera poliser, nya politiker och kärnkraft.

Det ena utesluter inte det andra - lär behövas både spelutvecklare och poliser m.m.


signatur
Medlem
Skrivet av Ninami:

Jag tycker jag läser hela tiden om dåliga arbetsförhållanden för utvecklare, kanske är mer för stora AAA företagen men oavsett. Så även om själva jobbet vore roligt, så hade jag nog varit mest rädd för att hamna i dålig arbetsmiljö eller dylikt.

I sverige är det hårdare lagar mot sånt. Känner flera som jobbar på de stora här i sverige och de har inga större problem jämnfört med alla andra it bolag här.

Crunch är inget fel på om man blir rätt ersatt för det. Du kommer cruncha inom allt i IT branschen om du jobbar med något viktigt. Men du får också bra ersättning för din tid.

Citat:

Allmän övertid får tas ut med maximalt 200 timmar per kalenderår. Extra övertid får tas ut med maximalt 150 timmar per arbetstagare och kalenderår. Allmän och extra övertid får för varje arbetstagare totalt uppgå till som mest 48 timmar under en period om 4 veckor eller 50 timmar per kalendermånad.

Sen finns det hårda regler kring vecko- och dygnsvila. Så man kan ta ledigt fullt betalda dagar/timmar om man inte fått sin vila som lagen kräver

Medlem

Sökte till Second Dinner förra veckan, de tackade nej utan att ens titta på min ansökan tror jag. Fanns såna där luriga "hur många år har du jobbet med spelutveckling?"-frågor när man skickade in sitt CV. Men nu när denna rapporten har släppts så kanske dem kommer på andra tankar...oh how the turntables.

Skrivet av Karmak:

Crunch är inget fel på om man blir rätt ersatt för det. Du kommer cruncha inom allt i IT branschen om du jobbar med något viktigt. Men du får också bra ersättning för din tid.

Ja, en gång fick jag åka till en kund i Stockholm och utveckla på plats (which makes no sense). Det blev 38h jobb utan sömn, men jag fick ett presentkort på 500kr från Stadium av min chef så visst blev man rikligt belönad! Fick dessutom beordrad övertid, så dubbla lönen, de timmar jag jobbade över, och min chef var vansinnig på min projektledare som hade skickat iväg oss (chefen var iväg på utbildning och inte kontaktbar så han visste ingenting). Det var en oplanerad crunch som aldrig skulle blivit tillåten om min chef var på plats. Tror spelbranchen är hårdast drabbad, för det är enda gången jag crunchat efter snart 9 år i utvecklingsbranchen.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Med ett barns logik förutspås att dataspelsbranschens tillväxt ska fortsätta öka linjärt med exakt samma hastighet som den gjort de gångna tio åren.

Haha ja. Och en förutsättning för att den ska öka linjärt är ju att folk anställs längs vägen, och om branschen nu lyckas med det så finns det ju ingen arbetsbrist om 10 år.


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Inaktiv

Skriv en rapport för att öka konkurrensen och sänka lönerna -> Publicera -> [Arbetarna känner pressen] -> [Lönerna sjönk 5%] -> Uppdrag slutfört.

Kanske sänka arbetsbördan, anställa fler, minska crunch och förbättra arbetsvillkoren? Marginalen är det inte fel på i den branschen. Gick det inte som planerat? Nej då får man skära ned men det är bättre än att alla lider under lång tid.

Att vi ska leva på 2022-talet med arbetsplatser med liknande villkor är en skam. Jag ser ingen politiker prata om det.

De här rapporterna börjar bli lite tjatiga och genomskinliga vid det här laget.
"Det behövs fem miljarder nya miljardärer för att kunna bygga fler yachts"

Medlem

Mer soulkilling jobb än programmering finns nog inte.

Det kommer alltid saknas programmerare - de enda som tycker om det är de som aldrig har jobbat med det.

Sen finns det ju undantag - de verkligt inbitna 🙂

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Men nu när denna rapporten har släppts så kanske dem kommer på andra tankar...oh how the turntables.

Andra tankar, om vadå? Du menar att anställa just dig eller folk generellt?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Andra tankar, om vadå? Du menar att anställa just dig eller folk generellt?

Syftade på mig, men jag var inte seriös

Redaktör
Skrivet av anon_332538:

Skriv en rapport för att öka konkurrensen och sänka lönerna -> Publicera -> [Arbetarna känner pressen] -> [Lönerna sjönk 5%] -> Uppdrag slutfört.

Kanske sänka arbetsbördan, anställa fler, minska crunch och förbättra arbetsvillkoren? Marginalen är det inte fel på i den branschen. Gick det inte som planerat? Nej då får man skära ned men det är bättre än att alla lider under lång tid.

Att vi ska leva på 2022-talet med arbetsplatser med liknande villkor är en skam. Jag ser ingen politiker prata om det.

De här rapporterna börjar bli lite tjatiga och genomskinliga vid det här laget.
"Det behövs fem miljarder nya miljardärer för att kunna bygga fler yachts"

Lönerna lär ju inte sjunka om det är svår brist på kompetent arbetskraft. Men ja, bättre arbetsvillkor och löner lär behövas. Det pratas ofta om att kodare tjänar mycket bättre på andra håll än i spelbranschen, och det är förstås ett jätteproblem.

Rörande arbetsvillkor och crunch så är det ju rätt mycket upp till fack och anställda att ta tag i om de vill ha förändringar. Så funkar det ju i många branscher: i vissa bra, i andra inte (restaurang har ju jobbiga arbetstider, men ob-villkoren är ett skämt.)


signatur
Medlem

Behöver och behöver.. Sverige behöver 25000 nya poliser, läkare, sjuksköterskor m.m. Tv spel känns ju låg prio..

1
Skriv svar