30 % av aktiva PS5-användare i december har "aldrig använt PS4", hävdar Sony

Robot
30 % av aktiva PS5-användare i december har "aldrig använt PS4", hävdar Sony

Hur trovärdig siffran är kan diskuteras.

#playstation-4, #playstation-5, #sony


Medlem

Betydligt jämnare fördelning av konsoler denna generation än förra och ändå hävdar de en 30% ökning. Vet ej vad jag ska tro.

Medlem

30% kan stämma, men då är frågan hur många % av sina PS4 kunder dom tappat som inte köpt en PS5.

Medlem

Flera av mina kompisar hoppade PS4, men köpte PS5. Nu har de förvisso köpt sina innan december 2022, men iaf Själv hade jag PS4 ett kort tag, men sålde den för en tusenlapp till en behövande kompis.

Medlem

FZ, varför skulle detta vara mer osanning än Nintendos extrema och påstådda försäljningssiffror?

Medlem

Säkert PC spelare som är missnöjda med Nvidias priser

Medlem

Jag ägde visserligen en PS4 men spelade knappt på den.
2 spel NHL och The last of us remake.

PS5 köpte jag enbart för PSVR2 så jag är ingen ny kund teknisk men känner att jag kommer vara i PS-träsket mer denna generation.
Det kommer vara 90% en VR-maskin


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag förstår inte riktigt vad som är ett frågetecken kring siffran?

Av de konton som var aktiva via PS5 under december så har 30 % aldrig varit aktiva på en PS4.

Medlem

30% av all statistik är påhittad.

Medlem

Köpte iofs min ps5 sommaren 2021 men hade innan dess knappt rört en konsol från sony. Tror att jag lånade min kusins ps1 några dagar kring 1999. Tror tyvärr att det blir min första och sista konsoll från sony då deras exklusiva spel inte riktigt harmoniserar med mitt väsen men det är tidigt i generationen så än finns det hopp. Kanse vr?

Medlem
Skrivet av Atreyu:

30% kan stämma, men då är frågan hur många % av sina PS4 kunder dom tappat som inte köpt en PS5.

Mig tappade dem denna generation. Har kört med PS varje generation fram till denna. Dem PS exklusiva titlarna lockar tyvärr inte längre för mig.

Medlem
Skrivet av Supra8:

FZ, varför skulle detta vara mer osanning än Nintendos extrema och påstådda försäljningssiffror?

Förklara vad du menar med Nintendos ”påstådda” siffror, de skeppar och redogör för hur mycket de sålt. De redovisar för inkomst och vinst som har genererats från försäljning av deras produkter. Samma med Sony, varför tror du att det inte stämmer? Har du några bevis på varför dessa företag skulle fara med osanning?

Medlem
Skrivet av Supra8:

FZ, varför skulle detta vara mer osanning än Nintendos extrema och påstådda försäljningssiffror?

Det är mycket enklare att officiellt följa och se faktiska försäljningar av hårdvara och mjukvara än vad det är att kolla hur många PS konton som varit aktiva på PS4 och PS5 eller bara PS5 och vad det faktiskt betyder för försäljning.

Unika konton betyder ingenting om det inte också betyder nya konsoler. Mutilpla konton på en konsol för syskon eller bara för att starta om framsteg i en eller fler spel utan att förlora data på huvudkontot t.ex.

Medlem

Jag har en PS5a som jag konstant lirar på. Första konsolen sedan N64/PS1. Konverterade tillbaka till konsolspelare från att ha varit PC exklusiv.

Köra på konsol känns helt enkelt mer lättillgängligt sedan jag blev pappa.

PS5an är första konsolen på många år som kändes värd att köpa med.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Det är mycket enklare att officiellt följa och se faktiska försäljningar av hårdvara och mjukvara än vad det är att kolla hur många PS konton som varit aktiva på PS4 och PS5 eller bara PS5 och vad det faktiskt betyder för försäljning.

Unika konton betyder ingenting om det inte också betyder nya konsoler. Mutilpla konton på en konsol för syskon eller bara för att starta om framsteg i en eller fler spel utan att förlora data på huvudkontot t.ex.

Intressant, så hur exakt går det till att kontrollera så att siffrorna vi får är korrekta? Finns det något globalt system som allt som säljs registreras i?

Jajaja, jag vet att "man skulle aldrig ljuga om sådana grejer" men om man ändå skulle vilja kontrollera att det verkligen stämmer, hur gör man?

Medlem
Skrivet av lasselason:

Förklara vad du menar med Nintendos ”påstådda” siffror, de skeppar och redogör för hur mycket de sålt. De redovisar för inkomst och vinst som har genererats från försäljning av deras produkter. Samma med Sony, varför tror du att det inte stämmer? Har du några bevis på varför dessa företag skulle fara med osanning?

Kan du bevisa att de alla talar sanning?

Förövrigt, jag är inte besviken, du lyckades hitta att jag nämnde Nintendo!

Medlem
Skrivet av Supra8:

Kan du bevisa att de alla talar sanning?

Förövrigt, jag är inte besviken, du lyckades hitta att jag nämnde Nintendo!

O jösses.. Hur ska man svara. Du menar att det är hållbart att ljuga för sina aktieägare och investerare och att det inte finns nån kontroll på detta? Varför skulle Sony göra det? Förklara gärna istället för att försöka vara ”skön” och addera blinkande emojis. Varför skulle Nintendo då vart helt transparenta när de redovisade skitsiffror för WiiU? Talade de sanning då eller var det kanske också lögner? Du får läsa på lite, information om hur det funkar finns på nätet.

Medlem

PS5 blev min första Playstation då jag kände att konsolerna nu låg på en rimlig nivå, samt att det fanns en gediget bibliote4k med PS4-spel att spela. Våga vägra 30 fps.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Säkert bara alla som gjort nya konton efter dom blivit bannade i nåt multiplayer spel 🤣


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Supra8:

Intressant, så hur exakt går det till att kontrollera så att siffrorna vi får är korrekta? Finns det något globalt system som allt som säljs registreras i?

Jajaja, jag vet att "man skulle aldrig ljuga om sådana grejer" men om man ändå skulle vilja kontrollera att det verkligen stämmer, hur gör man?

Det är klart att det går att ljuga, men det är svårare iom det är väldigt många instanser från import av "material", produktion, export, internationella kontroller som t.ex fraktdokument, tullar, revisioner från försäljare o.s.v. som dem flesta registreras i databaser utanför Nintendos kontroll.

Allt går om man verkligen vill.
Jag säger bara att det dock är enklare att få fram en positiv siffra när man dessutom inte riktigt redovisar för hur man kommit fram till siffran och utomstående inte har samma möjligheter att kontrollera den.

Medlem
Skrivet av lasselason:

O jösses.. Hur ska man svara. Du menar att det är hållbart att ljuga för sina aktieägare och investerare och att det inte finns nån kontroll på detta? Varför skulle Sony göra det? Förklara gärna istället för att försöka vara ”skön” och addera blinkande emojis. Varför skulle Nintendo då vart helt transparenta när de redovisade skitsiffror för WiiU? Talade de sanning då eller var det kanske också lögner? Du får läsa på lite, information om hur det funkar finns på nätet.

Du har hög tillit till företagen! Jag är mer inne på att företag fuskar där det går att fuska så länge som det inte finns betydande risker. Håller man sig bara med rimliga gränser så är riskerna många fall obefintliga.

Strålande säljsiffror för Switchen är extremt bra marknadsföring, det säljer både aktier och konsoler, vem vill inte stats på ett populärt företag? Att presentera strålande siffror för Wii U som var vedertaget undermålig hade inte varit lika lätt.

Så länge man inte kan bevisa något så tar jag det med en nypa salt, det är såklart upp till dig att se på det hur du vill

Förövrigt, prova sök lite på fusk med ex försäljningssiffror, olycksstatistik, utsläpp m,m. Du kommer bli chockad med vad företag kan tänkas fuska med

Medlem
Skrivet av Supra8:

Du har hög tillit till företagen! Jag är mer inne på att företag fuskar där det går att fuska så länge som det inte finns betydande risker. Håller man sig bara med rimliga gränser så är riskerna många fall obefintliga.

Strålande säljsiffror för Switchen är extremt bra marknadsföring, det säljer både aktier och konsoler, vem vill inte stats på ett populärt företag? Att presentera strålande siffror för Wii U som var vedertaget undermålig hade inte varit lika lätt.

Så länge man inte kan bevisa något så tar jag det med en nypa salt, det är såklart upp till dig att se på det hur du vill

Förövrigt, prova sök lite på fusk med ex försäljningssiffror, olycksstatistik, utsläpp m,m. Du kommer bli chockad med vad företag kan tänkas fuska med

Det är du som behöver söka information om detta, läs på lite så blir det lättare att inte se konspirationer i saker och ting.😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉 Det finns instanser och kontroller samt dokument som ligger utanför Sonys eller Nintendos kontroll, återigen, läs på och utbilda dig istället för att tro, anta eller fråga FZ saker när du kan lösa den informationen på egen hand.👍

Medlem

Inte så konstigt ju, många som spelade förra generationens PS4 konsol har blivit äldre och slutat spela, och samtidigt så har en ny generation vuxit upp som börjar spela PS5.

Det är lätt att tro att alla är som vi och att tiden står stilla, men förr eller senare kastar även vi in handduken.

Sen finns det säkert en hel del som haft PS4 stått o damma och man tappt bort sina kontouppgifter och därför skaffar ett nytt konto när man köpt ny konsol. Skapade själv ett nytt konto för min Xbox Series X då jag inte kom i håg dom gamla inloggningsuppgifter och inte heller orkade koppla in o boota upp den gamla för att kolla, så jag blev därför en ny användare på xboxen, men för ps5an så använde jag samma konto som ps4an.

Så det finns en förklaring till allt…


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det är du som behöver söka information om detta, läs på lite så blir det lättare att inte se konspirationer i saker och ting.😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉 Det finns instanser och kontroller samt dokument som ligger utanför Sonys eller Nintendos kontroll, återigen, läs på och utbilda dig istället för att tro, anta eller fråga FZ saker när du kan lösa den informationen på egen hand.👍

Ja du har rätt, jag är outbildad och dum och lyckas inte hitta något, kan du vänligen länka så att jag kan få samma goda insikt som du har?

Medlem
Skrivet av Supra8:

Ja du har rätt, jag är outbildad och dum och lyckas inte hitta något, kan du vänligen länka så att jag kan få samma goda insikt som du har?

Jag vet inget om din utbildning och har inte hävdat att du är outbildad men du framstår som mycket naiv i detta sammanhang. Nej, jag tänker inte länka saker till dig, gör en resa själv så kommer du lära dig. Börja med att söka på hur det funkar med kvartalsrapporter och vilket ansvar börsnoterade företag har inför sina investerare. Winzi svarade dig med relevant information ovan, du har fått de svar du behöver för att kunna gå vidare med detta och utbilda dig inom ämnet. Lycka till och ha det gott!👍

Medlem

Jag använde aldrig PS4 har PS3 samt PS5

Avstängd

Mig tappade de denna generation. Har alltid ägt en playstation med start dec 1996. Men missnöjet med sony och deras pisspolicies och dåliga KS var droppen.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Jag vet inget om din utbildning och har inte hävdat att du är outbildad men du framstår som mycket naiv i detta sammanhang. Nej, jag tänker inte länka saker till dig, gör en resa själv så kommer du lära dig. Börja med att söka på hur det funkar med kvartalsrapporter och vilket ansvar börsnoterade företag har inför sina investerare. Winzi svarade dig med relevant information ovan, du har fått de svar du behöver för att kunna gå vidare med detta och utbilda dig inom ämnet. Lycka till och ha det gott!👍

Haha va? Naiv, det är ju du som framstår som naiv, du tror blint på allt företag säger. Det är inte på något vis ovanligt att företag fuskar där det går. För att kunna dubbelchecka just försäljningssiffror så gäller det att allt företaget pumpar ut går genom oberoende proxy företag vilket även du måste förstå att så inte sker. Man kan spekulera i om det går att kartlägga genom spedition och tullverksamhet men det är minst sagt långsökt. I de flesta fall anger man inte externt hur många ex man skickar ut till diverse instanser och även om man skulle ske så lär det inte vara någon som har tid att checka att det stämmer.

Ärligt talat, vem är det egentligen du tänker skulle ha stenkoll på hur mycket ett företag faktiskt säljer? Och vem är det som betalar den notan? Och nej, det räcker inte bara säga att det finns dokument och kontroller, vi vill veta specifikt vem som håller och sammanställer denna data, jag är övertygad om att en sådan verksamhet inte finns.

Sen kan man som sagt inte ta sina siffror ur luften, som vanligt handlar det om att hitta en marginal där man rör sig så gott som riskfritt.

Du får absolut tro på att företagens siffror är riktiga men så länge som du inte kan ens bevisa att det finns oberoende verksamhet som faktiskt checkar av så kan man inte säkerhet veta.

Medlem
Skrivet av Supra8:

Ärligt talat, vem är det egentligen du tänker skulle ha stenkoll på hur mycket ett företag faktiskt säljer? Och vem är det som betalar den notan? Och nej, det räcker inte bara säga att det finns dokument och kontroller, vi vill veta specifikt vem som håller och sammanställer denna data, jag är övertygad om att en sådan verksamhet inte finns.

Revisorer sköter bokföringen som sedan granskas av myndigheter.

Varför skulle något av dessa företag uppge falska uppgifter och riskera dryga böter och möjligen fängelsestraff för de ansvariga? De skulle även riskera massor av stämningar från aktieägare. Detta för att kunna säga att de sålt lite bättre än vad de har gjort?

Både Sony och Nintendo har rapporterat även när det inte gått så bra. Nintendo redovisade till och med negativ försäljning i någon rapport under Wii U-tiden.

Självklart vet företagen hur många enheter man tillverkat och hur många man skickat till olika marknader.

Medlem
Skrivet av Supra8:

Haha va? Naiv, det är ju du som framstår som naiv, du tror blint på allt företag säger. Det är inte på något vis ovanligt att företag fuskar där det går. För att kunna dubbelchecka just försäljningssiffror så gäller det att allt företaget pumpar ut går genom oberoende proxy företag vilket även du måste förstå att så inte sker. Man kan spekulera i om det går att kartlägga genom spedition och tullverksamhet men det är minst sagt långsökt. I de flesta fall anger man inte externt hur många ex man skickar ut till diverse instanser och även om man skulle ske så lär det inte vara någon som har tid att checka att det stämmer.

Ärligt talat, vem är det egentligen du tänker skulle ha stenkoll på hur mycket ett företag faktiskt säljer? Och vem är det som betalar den notan? Och nej, det räcker inte bara säga att det finns dokument och kontroller, vi vill veta specifikt vem som håller och sammanställer denna data, jag är övertygad om att en sådan verksamhet inte finns.

Sen kan man som sagt inte ta sina siffror ur luften, som vanligt handlar det om att hitta en marginal där man rör sig så gott som riskfritt.

Du får absolut tro på att företagens siffror är riktiga men så länge som du inte kan ens bevisa att det finns oberoende verksamhet som faktiskt checkar av så kan man inte säkerhet veta.

Lycka till! Herregud….

12
Skriv svar