Auf Wiedersehen! Mediamarkt lämnar Sverige efter 17 år

Medlem

Tråkigt. Elgiganten brukar ha 100 olika diskmaskiner etc att visa men knappt inget på lager. Mediamarkt har kanske bara 20 olika i butik men alla på lager så konsumenten kan åka hem med sin maskin direkt. Det kommer jag sakna, tysk jävla lagerhållning!

Medlem
Skrivet av memorycard:

Det känns så dött med fysiska butiker. Jag går liksom inte in där och bestämmer mig för något beroende på vad försäljaren säger. Man romar ju forum, betyg, etc online tills man bestämt sig och sen kollar man vem som är billigast på den prylen för tillfället.

Nä smidigt som fan vid inköp av stora grejer där man vill ha enkel process kring garanti, reklamation och service när det behövs. Jag skulle aldrig köpa typ en tvättmaskin online.

Medlem

Jag har alltid föredragit deras fysiska butiker framför Elgiganten, tycker att de ofta varit fräschare och mer överskådliga än Elgiganten och precis som många andra har man gjort några riktigt fina fynd i typ reabackar samma releasevecka...Bor numera på landsbygden så mitt köpmönster har förändrats rejält och jag undrar om inte Amazon någonstans ändå varit lite av spiken i kistan här. Hell! Jag har fri frakt med Prime hos Amazon och får det levererat till dörren, ofta inom bara någon dag. Finns liksom ingen poäng att sätta sig i bilen och åka till butik numera. Nu när jag tänker efter lite så undrar jag om det finns någon annan där leveranserna fungerar så bra som de gjort för mig med Amazon. Behöver aldrig åka till något ställe för att plocka ut och tydlig och bra tracking av ens order.

Medlem

Mediamarkt är ju typ min favoritaffär att browsa... Inte för att jag browsar affärer nånsin...
Men om man blir tagen gisslan till ett köpcenter med någon... Då går jag till Mediamarkt och browsar electronics medans hen handlar kläder eller nått sånt där non-nerdy shit.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av zogez:

Japp expert och Siba gick kunder..

Det roliga är att de som äger Power (som nu köper MediaMarkt) ägde Expert. Så en liten revansch blev det.

Medlem

Största köpen som vi gjort på Mediamarkt var tvättmaskin och torktumlare då både frakt och installation ingick i priset. Vi köpte även diskmaskinen där månaden efter och fick även då installation gratis. Annars handlar jag sällan där. Mindre prylar köps online. Tv aparat har handlats på Elgiganten.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Avstängd

Hahahha förbannat.
Hursomhelst så bryr jag mig endast om imdb message boards.

Medlem
Skrivet av zogez:

Japp expert och Siba gick kunder..

Som jag minns det så köpte Power upp Expert (tog åtminstone över deras butik där jag bor), sen efter bara nåt år stängde dom ner och försvann från Sverige.

Medlem

Kommer ihåg när Media Markt öppnade här för ~15 år sedan, tyckte det var en oerhört stor och imponerande butik, och köpte en TV där. Men för några år sedan så blev butiksytan märkbart mindre och ganska så ointressant, har nog inte varit där på minst två år nu.

Skrivet av zogez:

Japp expert och Siba gick kunder..

Siba köpte upp NetOnNet, och bytte namn till NetOnNet.

Medlem

Jobbade på computer city i kungens kurva när mediamarkt öppnade. Kan säga att vår lilla butik inte fanns kvar länge efter mediamarkt öppnat

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Har alltid gillat deras butiker, men tycker att deras sajt för digital handel är rätt värdelös jämfört med Elgigantens.

Du menar att du tycker Elgigantens hemsida är bra? Är nog den mest buggiga och katastrofala hemsida jag besökt på länge. Har slutat köpa grejer online där enbart för den är så kass. Och så har de börjat med tredjepartsäljare också. Ne fy.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Kommer ihåg när Media Markt öppnade här för ~15 år sedan, tyckte det var en oerhört stor och imponerande butik, och köpte en TV där. Men för några år sedan så blev butiksytan märkbart mindre och ganska så ointressant, har nog inte varit där på minst två år nu.

Siba köpte upp NetOnNet, och bytte namn till NetOnNet.

De stängde även sina SIBA butiker. Lustiga var att när de köpte NetOnNet så var SIBA det större, mer etablerade varumärket.


signatur

I drank what?

KoP
Medlem

Power är väl föredetta Expert? Eller är jag helt ute och cyklar? 🤔 Power har förövrigt funnits väldigt länge i både Danmark, Norge och Finland. Har nog t.o.m varit inne i en av deras butiker för några år sedan i Finland.

Medlem
Skrivet av KoP:

Power är väl föredetta Expert? Eller är jag helt ute och cyklar? 🤔 Power har förövrigt funnits väldigt länge i både Danmark, Norge och Finland. Har nog t.o.m varit inne i en av deras butiker för några år sedan i Finland.

Det stämmer, de har bytt ägare några gånger verkar det som, de svenska power-butikerna (som funnits sedan 80-talet)köptes upp av Expert 2006, och tolkar jag wikipedia rätt tog Power ASA (norskt) över butikerna i övriga länder.

Medlem
Skrivet av zogez:

Japp expert och Siba gick kunder..

Siba ONOFF


signatur

Jag gör ofta ingenting, tills jag gör allt i sista sekund.

Medlem

Som Dr. King Schultz sade:

Normally, Monsieur Candie, I would say “Auf Wiedersehen.” But since what “Auf Wiedersehen” actually means is “‘until I see you again” and since I never wish to see you again, to you sir, I say goodbye.

Skrivet av Mirage:

De stängde även sina SIBA butiker. Lustiga var att när de köpte NetOnNet så var SIBA det större, mer etablerade varumärket.

Fast Netonnet var väl mer etablerat inom e-handeln?

Redaktör
Skrivet av Gahu:

Som Dr. King Schultz sade:

Normally, Monsieur Candie, I would say “Auf Wiedersehen.” But since what “Auf Wiedersehen” actually means is “‘until I see you again” and since I never wish to see you again, to you sir, I say goodbye.

Haha, tack för upplysningen! Jag kan inte tyska, men fick gamla "Auf Wiedersehen, Monty" i skallen av nån anledning. Även om det hade varit lika inkorrekt borde jag ha rubbat "Auf Wiedersehen, Mediamarkt".


signatur
Skribent

Media Markt här i Umeå hade i början en riktigt bra media-del med skivor, film och spel. De anställde även kunnig personal som var passionerad i ämnet. Dessvärre så hackades den delen i butiken sakta bort och nu har de inget kvar av det. Mycket av det har förstås med att skivor och film inte säljs idag, men det var så nice att kunna gå och bläddra i butiken.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av krs_kristoffer:

Fast Netonnet var väl mer etablerat inom e-handeln?

Mycket möjligt, e-handlade inte så mycket själv på den tiden.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

De stängde även sina SIBA butiker. Lustiga var att när de köpte NetOnNet så var SIBA det större, mer etablerade varumärket.

Visste inte att dom hade stängt butiker, SIBA-butiken här i stan blev en NetOnNet-butik.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Visste inte att dom hade stängt butiker, SIBA-butiken här i stan blev en NetOnNet-butik.

Tekniskt sett "stängde" SIBA då. Vår SIBA här i stan stängdes helt, och NetOnNet lagerbutiken blev kvar.


signatur

I drank what?

Medlem

För mig som är helt väck när det gäller företagsekonomi etc, kan någon förklara varför ett företag som gått back i flera år öppnade ny stor butik i Mall of Scandinavia förra året? Tänkte man att "jo men nu vänder det?"

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Bobiri:

Du menar att du tycker Elgigantens hemsida är bra? Är nog den mest buggiga och katastrofala hemsida jag besökt på länge. Har slutat köpa grejer online där enbart för den är så kass. Och så har de börjat med tredjepartsäljare också. Ne fy.

Jag handlar där då och då, har aldrig haft ett endaste bekymmer. Smidigt och väldigt snabb leverans. Men att de börjat med tredjepartssäljare har jag missat. Typ som CDON? Det är fanimej inte bra.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Du menar att du tycker Elgigantens hemsida är bra? Är nog den mest buggiga och katastrofala hemsida jag besökt på länge. Har slutat köpa grejer online där enbart för den är så kass. Och så har de börjat med tredjepartsäljare också. Ne fy.

Amen to that. Jesus Kristus vad den hemsidan är katastrof. Trodde jag var den enda men det finns alltså fler där ute.

Medlem

Tack vare Media Markt och tips från en här på forumet så har jag en PS5.
Tack för allt, Tysken

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Media Markt här i Umeå hade i början en riktigt bra media-del med skivor, film och spel. De anställde även kunnig personal som var passionerad i ämnet. Dessvärre så hackades den delen i butiken sakta bort och nu har de inget kvar av det. Mycket av det har förstås med att skivor och film inte säljs idag, men det var så nice att kunna gå och bläddra i butiken.

Ja, synd att sånt försvinner. Filmtips: High Fidelity

12
Skriv svar