Ukraina: Köp inte ryssutvecklade Atomic Heart

Medlem
Skrivet av fudge:

¯\_(ツ)_/¯


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av mppl2k5:

Är du ett troll eller har du rökt något olämpligt?
Lill-Stalin har ju kallat Sovjets förfall för en tvättäkta tragedi...?

Hela talet som ledde upp till invasionen av Ukraina handlade om hur soviet förstört världsordningen genom att bland annat "låta" ukraina utveckla en separat nationell identitet.

Så nej, Putin tycker nog inte att Sovjets fall är den största tragedin. Han tycker möjligen det är en tagedi att Ryssland förlorade statusen som supermakt. Det är det ryska imperiet Putin drömmer om, inte soviet.

Så jag föreslår att du sänker svansen, ber om ursäkt för din okunnighet, klipper dig och går tillbaka till skolan. Du är patetisk.

Skrivet av Moortis:

Spela inte dum. Du kan uppenbarligen läsa. Jag skrev tydligt att jag förväntar mig bevis när ni väljer att publicera saker. Att ukrainska staten säger att något är sant är inte bevis. Det är ett propagandistiskt påstående. Och jag ser inte hur det är er roll att sprida propaganda vidare. Gör du?

Hade ni mot all fördoman gjort ett eget gräv och konstaterat att studion faktiskt spred propaganda eller kunde belysa aspekter av spelet som ens kunde tolkas så hade det varit sin sak och jag hade rosat er för ert gräv. Men det har ni ju självklart inte gjort, det skulle ju kräva.. journalistiskt arbete.

Så ja,även om det här var första gången ni gått så långt att ni gjort clickbait av en verklig pågående humanitär tragedi så har kvaliteten på fz har sjunkit som en sten de senaste åren. Primärt pga clickbaitiga titlar och spekulativt spridande av snaskiga rykten och twitterpåstående. inte sällan om utvecklare och studios snarare än om spelen. Tacka gud för rock, paper, shotgun så man iaf kan få någonslags seriös rapportering fortfarande.

Sluta du spela smart, och lär dej läsa och förstå vad en artikel handlar om..

Denna artikel handlar om att Ukraina vill att man skall sluta köpa det spelet.

FZ skrivet inte att Atomic Heart är skyldiga till det som Ukraina säger och behöver därför inte visa några bevis på det.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Om folk snackar politik, då kan vi förbjuda Embracer som har att göra med Saudiarabien.
USA under deras olagliga invasion av Irak som dödat tusentals civila.

Precis...

Hur ska USA veta att Saddam håller sunni vs shia i schack? Civila dör eftersom de lever i ett land där shiamuslimer borrar i huvudet på sunnimuslimer och tvärtom. Dessutom försökte inte USA göra Irak till en delstat eller göra Irakier till amerikanska medborgare. Dessutom förde den amerikanska armén inte en utrotningsplan, civila är inte militära mål osv.

Varför kommer Irak undan efter att ha invaderat Kuwait? Invaderar Iran? Gasar ihjäl tusentals kurder?

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Jag har inte sett att någon fördömer dig för att du köper det spelet. Allra minst FZ som ju till och med pushar för spelet genom recensioner ect. Men det är ju ett faktum att en del av mina pengar går till den Ryska staten om jag skulle köpa spelet och för mig spelar det in om jag vill köpa det eller inte. Det är allt.

Jag bryr mig inte om folk fördömmer mig. Behöver inte andras godkännande för att tycka vad jag vill.

Jag skulle uppskatta om de personer som inte ser mer än svart och vitt kunde vara mer konsekventa däremot.
Ska man inte köpa ett spel pga av detta så ska man inte köpa x antal andra produkter heller.

Medlem

Krig är kostsamt även för den som bombar civila och det bör inte komma som en chock för någon vid detta laget att rysk militär uppenbarligen finansieras med ryska skattepengar så ja detta spelet kan jag med gott samvete leva utan

Medlem
Skrivet av Moortis:

Spela inte dum. Du kan uppenbarligen läsa. Jag skrev tydligt att jag förväntar mig bevis när ni väljer att publicera saker. Att ukrainska staten säger att något är sant är inte bevis. Det är ett propagandistiskt påstående. Och jag ser inte hur det är er roll att sprida propaganda vidare. Gör du?

Hade ni mot all fördoman gjort ett eget gräv och konstaterat att studion faktiskt spred propaganda eller kunde belysa aspekter av spelet som ens kunde tolkas så hade det varit sin sak och jag hade rosat er för ert gräv. Men det har ni ju självklart inte gjort, det skulle ju kräva.. journalistiskt arbete.

Så ja,även om det här var första gången ni gått så långt att ni gjort clickbait av en verklig pågående humanitär tragedi så har kvaliteten på fz har sjunkit som en sten de senaste åren. Primärt pga clickbaitiga titlar och spekulativt spridande av snaskiga rykten och twitterpåstående. inte sällan om utvecklare och studios snarare än om spelen. Tacka gud för rock, paper, shotgun så man iaf kan få någonslags seriös rapportering fortfarande.

Alltså, när barncancerfonden äskar pengar av allmänheten propagerar de också för varför det är lämpligt. Propaganda är inte läskigt, farligt eller så.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Svenska produkter och tjänster skapar kinesiska skattepengar. Kinesiska skattepengar används till allt möjligt jävligt.

Ska man vara emot något får man vara konsekvent och vara emot allt.
Sen är inte allt svart eller vitt heller.
Man kan älska något som kommer från en skapare som är vidrig.

Men....

1. Ska man vara emot något får man vara konsekvent och vara emot allt.
2. Sen är inte allt svart eller vitt heller.

Ursäkta mig, men det förefaller som du säger att jag inte har rätten att fördöma ryska statens agerande och inte vill att (om än så lite) av mina spel-pengar ska gå till Putin eftersom jag köper Svenska produkter som ger Kina inkomster. Är inte det ett rätt svart/vitt synsätt tycker du?

Det går ju inte att vara 100% moralisk konsekvent.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag bryr mig inte om folk fördömmer mig. Behöver inte andras godkännande för att tycka vad jag vill.

Jag skulle uppskatta om de personer som inte ser mer än svart och vitt kunde vara mer konsekventa däremot.
Ska man inte köpa ett spel pga av detta så ska man inte köpa x antal andra produkter heller.

Men du kan väl bry dig om att skriva "fördöma" iaf? Lite respekt för det gemensamma, som vårt språk.

Varför ska jag vara konsekvent? Man tar möjligheter där de finns för att reducera den totala mängden.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Jag gillar att du säger emot dig själv redan meningen efter "Ska man vara emot något får man vara konsekvent och vara emot allt. Sen är inte allt svart eller vitt heller."

Bra jobbat!

Tack.

Vad jag menade är att det finns andra nyanser som bidrar till att saker inte bara är binära.
Men det är ju mycket enklare att tänka binärt och klappa sig själv och andra likasinnade på ryggen.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Vad tycker du om Embracer och Saudiarabien där de har stor ägarandel?
Vad tycker du om när USA invaderade Irak på olagliga grunder och dödade tusentals civila och skapat kaos i deras land?
Mitt problem är hyckleriet.

Om folk vill involvera politik gör man det eller inte. Inte på något subjektivt sätt när det passar en.
I slutändan: Vi lever i en för komplex värld för stackars människor. Jag förstår båda sidor.

Whataboutism är ett argumentationsfel.
Sen hade jag gärna försökt förklara för dig varför Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina är långt värre än något USA varit inblandade i sedan Vietnam, men det är en diskussion som verkligen inte hör hemma här.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Moortis:

Hela talet som ledde upp till invasionen av Ukraina handlade om hur soviet förstört världsordningen genom att bland annat "låta" ukraina utveckla en separat nationell identitet.

Så nej, Putin tycker nog inte att Sovjets fall är den största tragedin. Han tycker möjligen det är en tagedi att Ryssland förlorade statusen som supermakt. Det är det ryska imperiet Putin drömmer om, inte soviet.

Så jag föreslår att du sänker svansen, ber om ursäkt för din okunnighet, klipper dig och går tillbaka till skolan. Du är patetisk.

Jaha Lill-stalins tal handlade om någonting där man skyllde på någonting på grund av någonting någon hade gjort?

Att du tror att han "nog inte" får stå för dig.

Du verkar svälja hela Kremls propaganda rakt av så det är nog du som ska gå tillbaka till skolan och försöka utbilda dig lite

Medlem

Spelet kan förespråka eller romantisera vad tusan som helst, det är fiktivt, och det blir bara löjligt. Helt plötsligt är det ett jätteproblem ? Nä, sen ska man komma ihåg att Ukraina gör allt i sin makt också rent propagandamässigt, och mycket sväljs av väst och framför allt media som aldrig förr. Dock inte så konstigt att de gör det givet situationen landet befinner sig i, vi hade kört igång all propaganda vi kunnat också utan tvekan.

Brasklappar känns skitnödigt och typiskt svenskt. Stödj det du tycker är bra

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Sluta du spela smart, och lär dej läsa och förstå vad en artikel handlar om..

Denna artikel handlar om att Ukraina vill att man skall sluta köpa det spelet.

FZ skrivet inte att Atomic Heart är skyldiga till det som Ukraina säger och behöver därför inte visa några bevis på det.

Och det gjorde de för att...?

.. de vet att Ukraina kriget + nysläppt spel = click.

Det finns inget som helst nyhetsvärde i det här.

Ett relevant exempel är Broken Arrow. Det här har FZ vad jag vet öht inte behandlat. Men tillskillnad från det här substanslösa "artikeln" så finns det konkreta bevis på att studion bakom Broken Arrow stödjer invasionen av Ukraina och spelets demo innehöll scener som var exakta återskapningar av kända videoklipp från de första dagarna av invasionen.

DET hade varit en artikel med substans och allmänt intresse och som tillskillnad från den här propagandaspridningen varit god och relevant journalistik.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag bryr mig inte om folk fördömmer mig. Behöver inte andras godkännande för att tycka vad jag vill.

Jag skulle uppskatta om de personer som inte ser mer än svart och vitt kunde vara mer konsekventa däremot.
Ska man inte köpa ett spel pga av detta så ska man inte köpa x antal andra produkter heller.

Du är ju inte särskilt konsekvent du heller. Du behöver inte andras godkännande för att tycka vad du vill, men du skulle samtidigt uppskatta att folk bojkottar på det viset du tycker är bäst. Okej?

"Men Kina då?!" är ju för övrigt ett ganska förlegat argument, för att inte tala om att man faktiskt kan välja själv vilka kamper man vill ta sig an. Man varken bör, eller kan, ta alla kamper i världen samtidigt. Som du själv säger, folk behöver inte ditt godkännande hur de väljer att hantera detta.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Oj, edge lord. Det ligger förövrigt lite i transaktionens natur att köparen upplever sig ha gjort en bra affär, men tack för sammanblandningen och den onödiga utläggningen. När du köper prostituerade, hur avgör du produktvärdet där?

Men jag håller med dig, kan man inte bota alla patienter ska ingen botas. Hyckleri att bota någon som bara råkar vara på sjukhuset man jobbar på liksom.

Jodå. Först måste du göra dig känd för de personerna. Hänger hela Cosa nostra på FZ nu? Värsta attityden.

Nej, inte ens generalerna i fält har gjort det. Inte ens de som skär av örat av pojkar som pratar i mobiltelefon eftersom att de kan vara spioner för ukrainska armén har gjort det, de var ju på en annan plats och skar av örat. Inte ens Putin har gjort det, så varför ska Putins styre fördömas, de har ju inte ens varit i Ukraina eller firat av ett enda skott?

Vad är en edge lord? Jag klargör alltså bara att jag inte bojkottar produkter eller lever för moralism, vilket uppenbart är en upprörande inställning för somliga. Jag klassar upprördheten som överdriven egocentrering, alltså att bli personligen upprörd över hur andra väljer att leva sina liv. Bojkotta du bäst du vill, men förutsätt inte att jag ska göra det eller hålla med om vad du tycker. Du är bara en person i mängden, dina åsikter är inte värda vare sig mer eller mindre än så - en åsikt i mängden.

Skrivet av Proximately:

Jo tack, du har redan klargjort många gånger tidigare att du skiter i många människor och ser ner på andra som "låtsas bry sig."

Nej, jag skrev att jag struntar i bojkottsuppmaningar, resten läste du nog in från din egen fantasi för det var inget jag förmedlade.

Skrivet av jeppe109:

Det tycker jag definitivt att du kan tycka.
Problemet jag har är med människor som tror sig bestämma över/uppmana till vad andra ska köpa eller inte.

Jo, håller med. En trist egocentrerad inställning att tycka sig stå över andra, ha nått sorts "moraliskt företräde" med sina specifika åsikter och inställningen att alla andra ska bara hålla med eller hålla tyst...
Förstår inte varför en del tycks ha den där reflexen att ständigt vilja knäppa andra på näsan så fort man öppnar munnen.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag bryr mig inte om folk fördömmer mig. Behöver inte andras godkännande för att tycka vad jag vill.

Jag skulle uppskatta om de personer som inte ser mer än svart och vitt kunde vara mer konsekventa däremot.
Ska man inte köpa ett spel pga av detta så ska man inte köpa x antal andra produkter heller.

Ingen på FZ har fördömt dig eller sagt åt dig att inte köpa spelet.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Men....

1. Ska man vara emot något får man vara konsekvent och vara emot allt.
2. Sen är inte allt svart eller vitt heller.

Ursäkta mig, men det förefaller som du säger att jag inte har rätten att fördöma ryska statens agerande och inte vill att (om än så lite) av mina spel-pengar ska gå till Putin eftersom jag köper Svenska produkter som ger Kina inkomster. Är inte det ett rätt svart/vitt synsätt tycker du?

Det går ju inte att vara 100% moralisk konsekvent.

Det tycker jag definitivt att du kan tycka.
Problemet jag har är med människor som tror sig bestämma över/uppmana till vad andra ska köpa eller inte.

Skrivet av Moortis:

Och det gjorde de för att...?

.. de vet att Ukraina kriget + nysläppt spel = click.

Det finns inget som helst nyhetsvärde i det här.

Ett relevant exempel är Broken Arrow. Det här har FZ vad jag vet öht inte behandlat. Men tillskillnad från det här substanslösa "artikeln" så finns det konkreta bevis på att studion bakom Broken Arrow stödjer invasionen av Ukraina och spelets demo innehöll scener som var exakta återskapningar av kända videoklipp från de första dagarna av invasionen.

DET hade varit en artikel med substans och allmänt intresse och som tillskillnad från den här propagandaspridningen varit god och relevant journalistik.

Så nu sitter du å bestämmer vad alla tycker är relevant!

Om artikeln ej är relevant för dej så struntar man helt enkelt att läsa den och man struntar definitivt att skriva i tråden på den med.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Ingen på FZ har fördömt dig eller sagt åt dig att inte köpa spelet.

Det var riktat mot Ukrainas regering och inte FZ eller dess användare.

Medlem
Skrivet av mppl2k5:

Jaha Lill-stalins tal handlade om någonting där man skyllde på någonting på grund av någonting någon hade gjort?

Att du tror att han "nog inte" får stå för dig.

Du verkar svälja hela Kremls propaganda rakt av så det är nog du som ska gå tillbaka till skolan och försöka utbilda dig lite

Jag presenterar en modern, specifik och relevant källa där alla med egna ögon och öron kan ta del av Putins syn på soviet.

Du kommer med personangrepp och vaga påstående som jag gissar baseras på memes.

Men låt inte mig hindra dig från att lulza om "lill-stalin". Jag är säker på att det kommer resas statyer till din ära i Kiev för dina insatser som internetktigare.

Medlem
Skrivet av Moortis:

Jag presenterar en modern, specifik och relevant källa där alla med egna ögon och öron kan ta del av Putins syn på soviet.

Nej, Putins uttalanden är inte någon varken trovärdig eller relevant källa för att bedöma dennes syn på något. Du har för övrigt inte presenterat några källor överhuvudtaget. Det *enda* jag sett dig hänvisa till (dock utan att tydligt ange källa eller presentera en länk till denna) är dennes tal.

Du säger ju själv att "Att ukrainska staten säger att något är sant är inte bevis. Det är ett propagandistiskt påstående." - alltså torde samma sak vara till 100% applicerbart på Putin/regimkontrollerad media i Ryssland?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Moortis:

Jag presenterar en modern, specifik och relevant källa där alla med egna ögon och öron kan ta del av Putins syn på soviet.

Och var är denna moderna, specifika, och relevanta källa?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Vad är en edge lord? Jag klargör alltså bara att jag inte bojkottar produkter eller lever för moralism, vilket uppenbart är en upprörande inställning för somliga. Jag klassar upprördheten som överdriven egocentrering, alltså att bli personligen upprörd över hur andra väljer att leva sina liv. Bojkotta du bäst du vill, men förutsätt inte att jag ska göra det eller hålla med om vad du tycker. Du är bara en person i mängden, dina åsikter är inte värda vare sig mer eller mindre än så - en åsikt i mängden.

Nej, jag skrev att jag struntar i bojkottsuppmaningar, resten läste du nog in från din egen fantasi för det var inget jag förmedlade.

An edgelord is a pretentious poseur on the Internet who tries to impress or shock by posting edgy opinions such as nihilism or extremist views. The term is a blend of "edgy" and "shitlord" – a person who "basks in the bitterness and misery of others".

noun: edge-lord
a person who affects a provocative or extreme persona, especially online (typically used of a man).
"edgelords act like contrarians in the hope that everyone will admire them as rebels"

Precis, och när Einstein beskriver den speciella relativitetsteorin så är det en redogörelse i mängden, precis som när jag beskriver vad jag åt igår och att jag tycker att Risky Business är en dålig film.

Det är förstås din åsikt att mina åsikter inte är värda mer än... otydligt vad du menar, men någon annan godtycklig åsikt, av det skälet att det finns flera. Det är ju då per definition en åsikt i mängden, som jag inte behöver hålla med om.

Att någonting är mer än adekvat, dvs överdrivet, är ju ett normativt påstende (is ought problem) och tillhör då åsikterna i mängden. Så inga åsikter spelar någon roll, varför huserar du egna?

Jag blir personligen upprörd över att andra väljer att leva liv som drivare av barnbordeller, seriemördare och annat. Det är därför vi har en poliskår som alla gemensamt finansierar, eftersom att vi blir upprörda över hur andra väljer att leva sina liv.

Tv-spel verkar locka de tuffaste killarna

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Så nu sitter du å bestämmer vad alla tycker är relevant!

Om artikeln ej är relevant för dej så struntar man helt enkelt att läsa den och man struntar definitivt att skriva i tråden på den med.

Tillskillnad från dig som bestämmer vad jag får läsa och kommentera?

I verkligheten, utanför din lilla värld, utger sig FZ för att vara en tidning. Det kommer med förväntningar, etiska regler att förhålla sig till och ett ansvar.

Mitt kommenterande är reglerade av fzs trivselregler samt en par lagar. Ingen av dem förbjuder mig från att kritisera dåliga publiceringar.

Tråkigt för dig, men du skulle alltid kunna följa ditt eget råd och ge fan i att kommentera?

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Och var är denna moderna, specifika, och relevanta källa?

Putins tal dagen innan invasionen.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Du är ju inte särskilt konsekvent du heller. Du behöver inte andras godkännande för att tycka vad du vill, men du skulle samtidigt uppskatta att folk bojkottar på det viset du tycker är bäst. Okej?

"Men Kina då?!" är ju för övrigt ett ganska förlegat argument, för att inte tala om att man faktiskt kan välja själv vilka kamper man vill ta sig an. Man varken bör, eller kan, ta alla kamper i världen samtidigt. Som du själv säger, folk behöver inte ditt godkännande hur de väljer att hantera detta.

Folk är fria att bojkotta hur de vill och vad de vill.
Problemet jag har är när människor försöker få andra att bojkotta något de själva inte gillar.

Är man emot att sponsra krig tycker jag också att man bör vara emot att sponsra slaveri exempelvis.
Sen om det är mitt sätt att få folk att bojkotta som jag vill eller inte får den som läser detta bestämma själv.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nej, Putins uttalanden är inte någon varken trovärdig eller relevant källa för att bedöma dennes syn på något. Du har för övrigt inte presenterat några källor överhuvudtaget. Det *enda* jag sett dig hänvisa (dock utan att ange källa eller presentera en länk till denna) är dennes tal.

Du säger ju själv att "Att ukrainska staten säger att något är sant är inte bevis. Det är ett propagandistiskt påstående." - alltså torde samma sak kunna appliceras på Putin/regimkontrollerad media i Ryssland?

Jo, ska man ta del av en persons åsikter är den individen självklart den primära källan.

Man får nog ha större hjärna än jag för att förstå varför Putin skulle ljuga och snacka skit om Soviet och kommunism samt bedriva en råkonservativ politik om han egentligen är kommunist och älskar soviet.

Japp, när det gäller en konkret fråga kring om en spelstudio sprider prokrigspropaganda eller ej är konkreta bevis relevant. För något hypersubjektivt som vad en individ tycker om en företelse är det rimligt att lyssna på den individen. Det går liksom inte att härledda åsikter till en materiell verklighet. Medans ens studios gärningar lätt borde gå att bevisa.
Därav skillnaden.

Medlem
Skrivet av Moortis:

Jag presenterar en modern, specifik och relevant källa där alla med egna ögon och öron kan ta del av Putins syn på soviet.

Du kommer med personangrepp och vaga påstående som jag gissar baseras på memes.

Men låt inte mig hindra dig från att lulza om "lill-stalin". Jag är säker på att det kommer resas statyer till din ära i Kiev för dina insatser som internetktigare.

Modern och relevant källa där man står och tokljuger för att ha något slags argument där man försöker rättfärdiga kriget? Bra källa grabben..

Haha, jag ställde en ärlig fråga om du var ett troll och du kallar mig patetisk.. så du får nog fundera vem som kommer med personangrepp.

En staty hade varit lite coolt faktiskt!

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det tycker jag definitivt att du kan tycka.
Problemet jag har är med människor som tror sig bestämma över/uppmana till vad andra ska köpa eller inte.

Där kan jag hålla med dig. Men till Ukrainarens försvar så är hans land invaderat och det kan vara en förmildrande faktor så jag förlåter honom för hans uppmaningar i detta fallet.

Skriv svar