Ukraina: Köp inte ryssutvecklade Atomic Heart

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Vad tycker du om Embracer och Saudiarabien där de har stor ägarandel?
Vad tycker du om när USA invaderade Irak på olagliga grunder och dödade tusentals civila och skapat kaos i deras land?
Mitt problem är hyckleriet.

Om folk vill involvera politik gör man det eller inte. Inte på något subjektivt sätt när det passar en.
I slutändan: Vi lever i en för komplex värld för stackars människor. Jag förstår båda sidor.

I ett annan nyhet om Embracer och Saudiarabien kom någon med samma argument som du och jag svara likadant nu.

Detta är inget annat än feg patetisk whataboutism.

Skrivet av Moortis:

Tillskillnad från dig som bestämmer vad jag får läsa och kommentera?

I verkligheten, utanför din lilla värld, utger sig FZ för att vara en tidning. Det kommer med förväntningar, etiska regler att förhålla sig till och ett ansvar.

Mitt kommenterande är reglerade av fzs trivselregler samt en par lagar. Ingen av dem förbjuder mig från att kritisera dåliga publiceringar.

Tråkigt för dig, men du skulle alltid kunna följa ditt eget råd och ge fan i att kommentera?

Har ej sagt att du inte får, så tyvärr så har jag inte försökt bestämma över dej där.
Sa bara att det vore enklast att ej läsa artikeln, för du förstår väl att om du klickar på en artikel som du anser är ett clickbait är kontraproduktivt.

Och att du sitter och säger att folk skall klippa sej och tillbaka till skolan och att dom är patetiska är inte direkt inom trivsel regler väl?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av kingzla:

An edgelord is a pretentious poseur on the Internet who tries to impress or shock by posting edgy opinions such as nihilism or extremist views. The term is a blend of "edgy" and "shitlord" – a person who "basks in the bitterness and misery of others".

noun: edge-lord
a person who affects a provocative or extreme persona, especially online (typically used of a man).
"edgelords act like contrarians in the hope that everyone will admire them as rebels"

Precis, och när Einstein beskriver den speciella relativitetsteorin så är det en redogörelse i mängden, precis som när jag beskriver vad jag åt igår och att jag tycker att Risky Business är en dålig film.

Det är förstås din åsikt att mina åsikter inte är värda mer än... otydligt vad du menar, men någon annan godtycklig åsikt, av det skälet att det finns flera. Det är ju då per definition en åsikt i mängden, som jag inte behöver hålla med om.

Att någonting är mer än adekvat, dvs överdrivet, är ju ett normativt påstende (is ought problem) och tillhör då åsikterna i mängden. Så inga åsikter spelar någon roll, varför huserar du egna?

Jag blir personligen upprörd över att andra väljer att leva liv som drivare av barnbordeller, seriemördare och annat. Det är därför vi har en poliskår som alla gemensamt finansierar, eftersom att vi blir upprörda över hur andra väljer att leva sina liv.

Tv-spel verkar locka de tuffaste killarna

Aha, så man är alltså en pretentiös skitskalle för att man skriver att man inte kommer hoppa på dagens aktuella bojkott-tåg? Herregud vad larvigt... (du borde klandra mig för att vara -fob mot diverse grejer också, det brukar vara standard bland de som gillar att kleta stämplar på folk)
När Einstein presenterade allmänna relativitetsteorin så presenterade han en intellektuell intressant diskurs i samhället. Skulle väl inte säga att allmänt navelskåderi om bojkotter hit och dit kan sägas spela i samma liga. Men visst, stämpla mig du som ditten och datten om du nu känner att du växer för det, det rör mig inte i ryggen

Medlem
Skrivet av Moortis:

Jo, ska man ta del av en persons åsikter är den individen självklart den primära källan.

Vad en person säger har bara så mycket med hans faktiska åsikter att göra som han själv tillåter oss att höra. Det är en ganska dålig källa, speciellt om du baserar det på ett tal. En bättre källa är att se på hans handlingar och uttalanden under en längre tid.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Aha, så man är alltså en pretentiös skitskalle för att man skriver att man inte kommer hoppa på dagens aktuella bojkott-tåg? Herregud vad larvigt...
När Einstein presenterade allmänna relativitetsteorin så presenterade han en intellektuell intressant diskurs i samhället. Skulle väl inte säga att allmänt navelskåderi om bojkotter hit och dit kan sägas spela i samma liga. Men vist, stämpla mig du som ditten och datten om du nu känner att du växer för det, det rör mig inte i ryggen

Nej det gjorde han inte, det var en särskild upptäckt och ingick definitivt inte i diskursen och verkligen inte bland allmänheten. När han beskriver den avviker den från diskursen, är helt okänd i samhället och var av praktisk betydelse (beskriver den externa verkligheten) och egentligen bortom "intellektuellt intressant", vilket är en oerhörd förminskning och vittnar om att du inte vet vad du pratar om.

Det går faktiskt inte att förstå meningen du skrivit ur ett vetenskapligt perspektiv. Men den uppfyller dina krav på oviktighet, det vill säga att det är en redogörelse i mängden. Jag beskriver dig efter dina inlägg och märkliga logik, märkliga beskrivning av vetenskapliga fynd och annorlunda förståelse för vetenskap efter det här inlägget.

Men du är en cool kille som inte rörs i ryggen av undervisning och folkmord, I get it.

Medlem
Skrivet av Moortis:

Jo, ska man ta del av en persons åsikter är den individen självklart den primära källan.

Man får nog ha större hjärna än jag för att förstå varför Putin skulle ljuga och snacka skit om Soviet och kommunism samt bedriva en råkonservativ politik om han egentligen är kommunist och älskar soviet.

Japp, när det gäller en konkret fråga kring om en spelstudio sprider prokrigspropaganda eller ej är konkreta bevis relevant. För något hypersubjektivt som vad en individ tycker om en företelse är det rimligt att lyssna på den individen. Det går liksom inte att härledda åsikter till en materiell verklighet. Medans ens studios gärningar lätt borde gå att bevisa.
Därav skillnaden.

Nja, jag skulle nog säga att analyser av personens uttalanden och hur denne faktiskt agerar är bra mycket mer relevanta - annars hade lögner varit primär och "relevant" källa likväl som sanningar. Det är givetvis inte rimligt. (EDIT: @Kyraal hann före.)

Nu har ju flera andra ryska/belarusiska studior flytt länderna och huserat någon annanstans (bl.a. Wargaming, Gaijin och Owlcat Games - Cypern är inte ovanligt), men det står i "viss" kontrast till en studio som delvis finansieras av ryska statliga medel.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Testpilot

Det blir ganska självklart för mig att bojkotta spelet då de verkar samla in information om mig som användare för att ge vidare till ryska staten? Så mitt ställningstagande hade varit detsamma oavsett krig eller inte. Sedan är ganska lätt för mig att bojkotta då jag nog inte är alltför intresserad av spelet från början. Hade varit svårare om det var något jag verkligen hade sett fram emot.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Har ej sagt att du inte får, så tyvärr så har jag inte försökt bestämma över dej där.
Sa bara att det vore enklast att ej läsa artikeln, för du förstår väl att om du klickar på en artikel som du anser är ett clickbait är kontraproduktivt.

Och att du sitter och säger att folk skall klippa sej och tillbaka till skolan och att dom är patetiska är inte direkt inom trivsel regler väl?

Och vad jag vet har jag ingen makt att förbjuda FZ från att publicera spekulativ propaganda. Jag kan däremot uppmana dem att hålla en högre kvalitet och fokusera på det som de brukade vara duktiga på, spel.

Tack för ditt "råd", men jag tycker det är fegt att undvika sådant som är dåligt eller fel. Bättre att kritisera det, då inser i bästa fall fler om hur dålig företelsen är, möjligen ändrar de som blir kritiserade på sina rutiner och i sämsta fall kan man gå med huvudet högt, vetande att man iaf inte är en medlöpare som blundar för allt felaktigt för att det kan bli dålig stämning.

För om historien lärt oss något så är det att dem som fegar för att kritisera små fel också är dem som blundar för de stora.

Redaktör
Skrivet av Moortis:

Spela inte dum. Du kan uppenbarligen läsa. Jag skrev tydligt att jag förväntar mig bevis när ni väljer att publicera saker. Att ukrainska staten säger att något är sant är inte bevis. Det är ett propagandistiskt påstående. Och jag ser inte hur det är er roll att sprida propaganda vidare. Gör du?

Hade ni mot all fördoman gjort ett eget gräv och konstaterat att studion faktiskt spred propaganda eller kunde belysa aspekter av spelet som ens kunde tolkas så hade det varit sin sak och jag hade rosat er för ert gräv. Men det har ni ju självklart inte gjort, det skulle ju kräva.. journalistiskt arbete.

Så ja,även om det här var första gången ni gått så långt att ni gjort clickbait av en verklig pågående humanitär tragedi så har kvaliteten på fz har sjunkit som en sten de senaste åren. Primärt pga clickbaitiga titlar och spekulativt spridande av snaskiga rykten och twitterpåstående. inte sällan om utvecklare och studios snarare än om spelen. Tacka gud för rock, paper, shotgun så man iaf kan få någonslags seriös rapportering fortfarande.

Du bad ordagrant om det här:

"FZ får gärna presentera bevis för att den ryska studion sprider statliga propaganda om invasionen."

Det är inte vår uppgift att bevisa något här, för det är inte vi som påstår nåt. Den redovisar tydligt vad politikern sa, och du har länk till källan. Det är en allmänt vedertagen arbetsmetod för alla journalister, även Rock Paper Shotgun.

Gillar du inte det vi rapporterar om? Jag beklagar, vi kan inte göra alla nöjda. Men clickbait har vi aldrig ägnat oss åt (även om du tycker nyheter du inte gillar är det).


signatur
Moderator | Testpilot
Skrivet av Moortis:

Och vad jag vet har jag ingen makt att förbjuda FZ från att publicera spekulativ propaganda. Jag kan däremot uppmana dem att hålla en högre kvalitet och fokusera på det som de brukade vara duktiga på, spel.

Tack för ditt "råd", men jag tycker det är fegt att undvika sådant som är dåligt eller fel. Bättre att kritisera det, då inser i bästa fall fler om hur dålig företelsen är, möjligen ändrar de som blir kritiserade på sina rutiner och i sämsta fall kan man gå med huvudet högt, vetande att man iaf inte är en medlöpare som blundar för allt felaktigt för att det kan bli dålig stämning.

För om historien lärt oss något så är det att dem som fegar för att kritisera små fel också är dem som blundar för de stora.

Men snälla du, allt vi gjort här är att skriva en nyhet om vad Ukraina's regering har sagt och gjort. Du får det låta som att vad de säger är något vi själva påstår.

Varför vi rapporterat om detta är för att vi är en spelsajt som handlar om spelindustrin, och att de uppmnar folk och större företag att inte köpa och sälja spelet. Hur kan du då vrida det till att vi måste lägga fram någon form av bevis för vad de påstår? Vi berättar bara vad de sagt och har inte gjort något ställningstagande.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Du bad ordagrant om det här:

"FZ får gärna presentera bevis för att den ryska studion sprider statliga propaganda om invasionen."

Det är inte vår uppgift att bevisa något här, för det är inte vår nyhet. Den redovisar tydligt vad politikern sa, och du har länk till källan. Det är en allmänt vedertagen arbetsmetod för alla journalister, även Rock Paper Shotgun.

Gillar du inte det vi rapporterar om? Jag beklagar, vi kan inte göra alla nöjda. Men clickbait har vi aldrig ägnat oss åt (även om du tycker nyheter du inte gillar är det).

Skrivet av uberpwnage2.0:

Men snälla du, allt vi gjort här är att skriva en nyhet om vad Ukraina's regering har sagt och gjort. Du får det låta som att vad de säger är något vi själva påstår.

Varför vi rapporterat om detta är för att vi är en spelsajt som handlar om spelindustrin, och att de uppmnar folk och större företag att inte köpa och sälja spelet. Hur kan du då vrida det till att vi måste lägga fram någon form av bevis för vad de påstår? Vi berättar bara vad de sagt och har inte gjort något ställningstagande.

Jag måste bara säga att jag tycker ni var *extremt* sakliga i nyhetstexten, det är i mina ögon väldigt långt från dagens clickbaitrubriker (som hade mer sett ut något i stil med "DÄRFÖR SKA DU OCKSÅ BOJKOTTA ATOMIC HEART"). Kudos.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skrivet av Moortis:

Och vad jag vet har jag ingen makt att förbjuda FZ från att publicera spekulativ propaganda. Jag kan däremot uppmana dem att hålla en högre kvalitet och fokusera på det som de brukade vara duktiga på, spel.

Tack för ditt "råd", men jag tycker det är fegt att undvika sådant som är dåligt eller fel. Bättre att kritisera det, då inser i bästa fall fler om hur dålig företelsen är, möjligen ändrar de som blir kritiserade på sina rutiner och i sämsta fall kan man gå med huvudet högt, vetande att man iaf inte är en medlöpare som blundar för allt felaktigt för att det kan bli dålig stämning.

För om historien lärt oss något så är det att dem som fegar för att kritisera små fel också är dem som blundar för de stora.

Kritisera då bättre och på mer trevligt sätt.. och tolka artiklar rätt, för att sitta å säga att FZ skall ta fram bevis på Studion sprider statliga propaganda om invasionen när FZ inte ens påstår att dom gör det, utan att dom skriver att det är Ukraina som påstår det.

Och så står typ majoriteten av alla världens artiklar om saker, dvs enligt uppgifter från den så är det så, och då påstår inte artikeln i sej att det är så utan den säger att där är nån som påstår det.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nja, jag skulle nog säga att analyser av personens uttalanden och hur denne faktiskt agerar är bra mycket mer relevanta - annars hade lögner varit primär och "relevant" källa likväl som sanningar. Det är givetvis inte rimligt. (EDIT: @Kyraal hann före.)

Nu har ju flera andra ryska/belarusiska studior flytt länderna och huserat någon annanstans (bl.a. Wargaming, Gaijin och Owlcat Games - Cypern är inte ovanligt), men det står i "viss" kontrast till en studio som delvis finansieras av ryska statliga medel.

Och vad i Putins agerande skulle du säga är sovietisk om vi nu inte kan ta honom på orden. Det kan inte vara inrikespolitiken, för det är någon diktatorisk kombination av rovkapitalism och superkonservativ identitetspolirik. Så det måste vara invasionen av Ukraina du syfter på. Soviet invaderade exakt ett land, Afghanistan, år 1979.

Med din logik borde vi anta att Putin i hemlighet är jänkare, för de har invaderat fan så många fler länder än vad soviet någonsin gjorde. Eller att han då är Ryss, för Ryssland har sedan soviet unionens fall hunnit med att invadera fyra gånger så många länder som soviet gjorde.

Jag har egentligen inte några problem med att folk drar paralleler till Hitler eller Stalin retoriskt för att belysa hur mycket de ogillar Putin. Det är fegt att det gnälls när jag gör samma sak om amerikanska presidenter, men det är en annan femma. Problemet uppstår när människor seriöst påstår att Putin är soviet eller kommunist. För det är helt vansinnigt inkorrekt.

Medlem

Utvecklarna fick redan en stor säck med pengar av Microsoft tack vare er Gamepass-prenumeranter. Är folk oroliga över att vissa köper Atomic Heart kanske det är dags att säga upp tjänsten så ni får lite mer kontroll över var era pengar går? Eller nej, det går ju inte. Precis som när ni ger data och pengar till Kina genom Epic games så behövs bara lite rabatt på spel för att ni ska haka på ändå.

Medlem
Skrivet av Moortis:

Och vad i Putins agerande skulle du säga är sovietisk om vi nu inte kan ta honom på orden. Det kan inte vara inrikespolitiken, för det är någon diktatorisk kombination av rovkapitalism och superkonservativ identitetspolirik. Så det måste vara invasionen av Ukraina du syfter på. Soviet invaderade exakt ett land, Afghanistan, år 1979.

Med din logik borde vi anta att Putin i hemlighet är jänkare, för de har invaderat fan så många fler länder än vad soviet någonsin gjorde. Eller att han då är Ryss, för Ryssland har sedan soviet unionens fall hunnit med att invadera fyra gånger så många länder som soviet gjorde.

Jag har egentligen inte några problem med att folk drar paralleler till Hitler eller Stalin retoriskt för att belysa hur mycket de ogillar Putin. Det är fegt att det gnälls när jag gör samma sak om amerikanska presidenter, men det är en annan femma. Problemet uppstår när människor seriöst påstår att Putin är soviet eller kommunist. För det är helt vansinnigt inkorrekt.

Vi har gått igenom det tidigare i tråden, men whataboutism är fortfarande ett argumentationsfel. "Med din logik borde vi anta att Putin i hemlighet är jänkare" - är också ett argumentationsfel, som går under syllogistiska sådana.

Jag har inte dragit paralleller till någon/något, jag har ifrågasatt källhänvisningar och hur källor bör värderas.

Att du sprider desinformation om Sovjets (skrivs Sovjet på svenska, inte Soviet) invaderande/deltagande i invasioner är för övrigt rent tragiskt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Dessa utvecklare har lika lite att göra med diktatorn Putins val som utvecklarna av Hogwarts har att göra med JK Rowlings uttalanden. Håll saker isär.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Nej det gjorde han inte, det var en särskild upptäckt och ingick definitivt inte i diskursen och verkligen inte bland allmänheten. När han beskriver den avviker den från diskursen, är helt okänd i samhället och var av praktisk betydelse (beskriver den externa verkligheten) och egentligen bortom "intellektuellt intressant", vilket är en oerhörd förminskning och vittnar om att du inte vet vad du pratar om.

Det går faktiskt inte att förstå meningen du skrivit ur ett vetenskapligt perspektiv. Men den uppfyller dina krav på oviktighet, det vill säga att det är en redogörelse i mängden. Jag beskriver dig efter dina inlägg och märkliga logik, märkliga beskrivning av vetenskapliga fynd och annorlunda förståelse för vetenskap efter det här inlägget.

Men du är en cool kille som inte rörs i ryggen av undervisning och folkmord, I get it.

Hahaha, aha, jag använde inte tillräckligt fantastiska ordval om Einstein, ja det måste ju ses som höjden av okunskap och ren och skär - ondska.
Tycker dock din länk blev talande nu; pretentiöst - i drivor. Sitta och ordmärka på några stavelser jag gjorde om relativitetsteori...

Jag är inte särskilt intresserad av att diskutera vetenskapliga fynd här, och hur fantastiska de måste beskrivas som enligt dig. Jag skrev om bojkotters vara eller icke-vara.
Snälla du, det tjatas var och varannan dag om bojkotter man ska förväntas delta i. Det är Israel, det är Rowling, det är USA, det är allt mellan himmel och jord. Det är helt enkelt inte min grej, är det din grej så fine. Det gör dig inte till en bättre människa än vad jag eller någon annan är. Hoppa av den höga hästen.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Kritisera då bättre och på mer trevligt sätt.. och tolka artiklar rätt, för att sitta å säga att FZ skall ta fram bevis på Studion sprider statliga propaganda om invasionen när FZ inte ens påstår att dom gör det, utan att dom skriver att det är Ukraina som påstår det.

Och så står typ majoriteten av alla världens artiklar om saker, dvs enligt uppgifter från den så är det så, och då påstår inte artikeln i sej att det är så utan den säger att där är nån som påstår det.

Och återigen, om FZ inte kan belägga Ukrainas påståenden så borde de inte publicera dem vidare till att börja med. Det är bara ryktesspridning och upprapande av propaganda. Och det kan man göra på sin skvallerblogg om man vill såklart. Men FZ utger sig från att vara en journalistisk publikation. Det kommer med förväntningar. Vad är liksom nästa steg? Att börja publicera Putins vansinniga homofobiska utspel utan något ansvarstagande om han råkar referera dataspel i något av sina tal?

Förhoppningsvis kommer det aldrig hända och då borde de inte släppa igenom ukrainsk krigspropaganda heller.

Medlem
Skrivet av Moortis:

Så nej, Putin tycker nog inte att Sovjets fall är den största tragedin. Han tycker möjligen det är en tagedi att Ryssland förlorade statusen som supermakt. Det är det ryska imperiet Putin drömmer om, inte soviet.

Putin har ju sagt:

“Whoever does not miss the Soviet Union has no heart. Whoever wants it back has no brain.”

Sen bör man alltid vara försiktig med citat, men det verkar som att han har sagt det då det finns många källor som styrker det. Källa: Washingtonpost. Putin är i verkligheten en helt vanlig kapitalist på högersidan av politiken. Typ Donald Trump om sjätte januari kuppen hade lyckats.

När det gäller Ukrainas önskan om bojkott så är hela grejen bara löjlig. Det är i princip helt omöjligt att etiskt konsumera något i våra ekonomier. Våra pengar går redan till alla möjliga krigsbrott. Bättre att lägga energin på riktig gräsrots-förändring istället.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Dessa utvecklare har lika lite att göra med diktatorn Putins val som utvecklarna av Hogwarts har att göra med JK Rowlings uttalanden. Håll saker isär.

Nja, jämförelsen haltar lite. JK Rowling är inte ett företag, och samtliga intäkter spelet genererar går inte till/genom henne.

Samtliga intäkter för ett spel går till en utvecklare (vanligtvis genom en utgivare, som givetvis tar en del av kakan) samt de företag denne licensierar produkter/tjänster från i enlighet med avtal som finns med dessa.

Om dessa entiteter huserar i en stat genererar spelet på en rad sätt, direkt så väl som indirekt, intäkter till denna stat. Att jämföra en stat med en privat entitet (så som en individuell person) blir dessutom tämligen missvisande oaktat.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Moortis:

Soviet invaderade exakt ett land, Afghanistan, år 1979.

Jaså? Bara ett land?

Skrivet av Moortis:

Och återigen, om FZ inte kan belägga Ukrainas påståenden så borde de inte publicera dem vidare till att börja med. Det är bara ryktesspridning och upprapande av propaganda. Och det kan man göra på sin skvallerblogg om man vill såklart. Men FZ utger sig från att vara en journalistisk publikation. Det kommer med förväntningar. Vad är liksom nästa steg? Att börja publicera Putins vansinniga homofobiska utspel utan något ansvarstagande om han råkar referera dataspel i något av sina tal?

Förhoppningsvis kommer det aldrig hända och då borde de inte släppa igenom ukrainsk krigspropaganda heller.

Är inte propaganda om man kan tolka artikeln ordentligt


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Moortis:

Soviet invaderade exakt ett land, Afghanistan, år 1979.

Tjeckoslovakien?

Jag tror inte gamers är mer eller mindre intelligenta än gemene man, eller mindre intresserade av omvärlden, men det förefaller ofta, i dessa slags diskussioner, att man vill anamma en sorts "stoppa huvudet i sanden"-metodik som huvudsakligen går ut på att man inte vill få sin uppfattning om världen grusad eller störd.

Om man har levt hela sitt vuxna liv med att vara frånkopplad det som händer medmänniskor, måste krigen (oavsett vilka länder de än sker i), komma som en kalldusch.

Medan vi diskuterar och kastar ord på varandra i en sorts semantisk sandlåda, dör människor på alla möjliga fasansfulla sätt ganska nära oss. Vi accepterar det eftersom det alltid varit så, att släppa in denna verklighet in på livet är förmodligen det allra värsta som kan ske, för det kan ju hända att man "känner" saker, att man fäller ned den där skölden som tidigare varit så användbar.

Maktspel har alltid förekommit, men för den sakens skull ska man inte bli avtrubbad. En dag sitter vi kanske där själva och ber om hjälp och förståelse.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Redaktör
Skrivet av Moortis:

Och återigen, om FZ inte kan belägga Ukrainas påståenden så borde de inte publicera dem vidare till att börja med. Det är bara ryktesspridning och upprapande av propaganda. Och det kan man göra på sin skvallerblogg om man vill såklart. Men FZ utger sig från att vara en journalistisk publikation. Det kommer med förväntningar. Vad är liksom nästa steg? Att börja publicera Putins vansinniga homofobiska utspel utan något ansvarstagande om han råkar referera dataspel i något av sina tal?

Förhoppningsvis kommer det aldrig hända och då borde de inte släppa igenom ukrainsk krigspropaganda heller.

Det är inte FZ:s uppgift att bevisa att en politiker gjort ett uttalande. Vårt jobb är att rapportera om uttalandet och vem som står bakom det.

Det du är ute efter, misstänker jag, är nyhetsvärderingen: varför vi valde att rapportera om detta. Svaret är att det har starkt nyhetsvärde: en högt uppsatt politiker uppmanar tre av spelbranschens största aktörer att sluta sälja ett spel. Som jag sagt tidigare kommer vi rapportera om Ryssland agerar.


signatur
Medlem
Skrivet av Margy:

Tjeckoslovakien?

Finland? Baltikum? Polen? Ungern? Nej, det är inte många rätt @Moortis har i att hävda att det bara skulle vara ett land. Men det här är egentligen off-topic.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Det var (i artikeln) väldigt mycket varningar om "kan" och andra generaliseringar kring att utvecklaren råkar vara rysk som jag helt enkelt kommer ignorera. Det finns ingenting att gilla med kriget i Ukraina eller krig i eller mellan några andra länder överhuvudtaget, och ifall jag skulle börja bojkotta produkter ifrån länder vars regering eller styre ägnar sig åt datainsamling och krigsföring så skulle mitt spelbibliotek bli väldigt tunt. Allt från USA skulle t ex vara det första som försvann.

Medlem
Skrivet av Ender:

Det var (i artikeln) väldigt mycket varningar om "kan" och andra generaliseringar kring att utvecklaren råkar vara rysk som jag helt enkelt kommer ignorera. Det finns ingenting att gilla med kriget i Ukraina eller krig i eller mellan några andra länder överhuvudtaget, och ifall jag skulle börja bojkotta produkter ifrån länder vars regering eller styre ägnar sig åt datainsamling och krigsföring så skulle mitt spelbibliotek bli väldigt tunt. Allt från USA skulle t ex vara det första som försvann.

Allt från ungefär samtliga länder på planeten skulle försvinna om du skulle börja bojkotta med de premisserna. Det här handlar inte om "men land X då!".

Sen står det givetvis var och en fri att värdera sina grunder för bojkott eller konsumtion, och FZ tar väl inte direkt ställning i frågan. Hur relevant det är att här klämma in vilket/vilka land man personligen skulle bojkotta spel från känns väl klart tveksamt. Kanske bättre att diskutera det i en egen tråd, problemet är väl att en sådan lär spåra ur tämligen direkt.

Nyheten gäller spel, och det är inte första gången frågor om spel kommer så långt upp som till statligt styre (se ex. spel som förbjudits i Tyskland).


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Hahaha, aha, jag använde inte tillräckligt fantastiska ordval om Einstein, ja det måste ju ses som höjden av okunskap och ren och skär - ondska.
Tycker dock din länk blev talande nu; pretentiöst - i drivor. Sitta och ordmärka på några stavelser jag gjorde om relativitetsteori...

Jag är inte särskilt intresserad av att diskutera vetenskapliga fynd här, och hur fantastiska de måste beskrivas som enligt dig. Jag skrev om bojkotters vara eller icke-vara.
Snälla du, det tjatas var och varannan dag om bojkotter man ska förväntas delta i. Det är Israel, det är Rowling, det är USA, det är allt mellan himmel och jord. Det är helt enkelt inte min grej, är det din grej så fine. Det gör dig inte till en bättre människa än vad jag eller någon annan är. Hoppa av den höga hästen.

Jag fattar, töntigt av en att läsa det du skriver och tro att du menar det. Känner mig lite dum och fånig som inte fattar att du menar det du inte skriver på ett forum.

Jag misstänker att dina ordval är en konsekvens av att du inte är så bevandrad i språket som används inom filosofi och vetenskap och att det egentligen är ganska bekvämt eftersom att du inte är intresserad av sofistikerade resonemang.

Spela, köpa spel, ha det soft, pilla naveln och raljera över människor som försöker sinka Rysslands krigsmakt. Livet på en pinne.

Varför ska man tro att man är bättre än dig i någon slags nyttomening bara för att det man gör ger större nytta än ditt tv-spelande? Jadu.

Det tjatas om produkter man förväntas köpa varje dag i form av reklam och allt mellan himmel och jord. Det betyder inte att man måste köpa alla. Räcker med att du begagnar dig av ditt icke-intresse och riktar det mot Ryssland tills de retirerar.

Nice va? Du behöver alltså inte göra någonting och tycker det är jobbigt.

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Tycker FZ ska sluta blanda in politik i speljournalismen det är oseriöst.

Snart får man inte köpa the division 2 för det utvecklas av massive entertaiment i Skåne och Skåne är styrt av sverigedemokrater. Man kan dra sådana här saker hur långt som helt.

Vi är här för att läsa om spel, inte politik.
Har ni inget vettigt att skriva om så skriv inte alls.

Jag vet inte ifall förtydligandet i artikeln tillkommit i efterhand (i skrivande stund), men jag tycker FZ gör lika rätt i artikeln som förtydligandet. Båda är berättigade...artikeln iom att den är spelrelaterad och förtydligandet iom att allt kring Ukraina/Ryssland är känsligt hos folk just nu. FZ gör ju inget ställningstagande här, utan rapporterar enbart kring spel. Seriös speljournalistik helt enkelt.
Tyckandet är upp till läsaren helt enkelt, och jag skulle verkligen inte vilja ha det på något annat sätt.

Skriv svar