Meta Quest 2 sänks i pris från och med imorgon

Robot
Meta Quest 2 sänks i pris från och med imorgon
Medlem

Man ska inte klaga på prissänkningar men man funderar ju lite vad som försigår hos Meta.

Man gjorde en tillfällig prissänkning på Pro kort efter release på $400 och nu kort tid efter det löpt ut en permanent.
Quest pro har förmodligen floppat hårt, alla såg det komma utom Meta.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är riktigt sugen på VR då jag vill prova nya Half life Alyx. Men ja, billigt är det då inte.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Höjde de inte priset för inte så länge sen?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Höjde de inte priset för inte så länge sen?

Jo dom höjde tidigare priset på båda Quest 2 modellerna med $100 tror jag ddt va


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Man ska inte klaga på prissänkningar men man funderar ju lite vad som försigår hos Meta.

Klart de sänker i pris så folk handlar innan de släpper quest 3.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Klart de sänker i pris så folk handlar innan de släpper quest 3.

Det har varit mycket rubriker på senaste, inte enbart detta med prissänkningen jag tänker på.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det har varit mycket rubriker på senaste, inte enbart detta med prissänkningen jag tänker på.

Något speciellt du tänker på? Har inte följt med och hoppas du som är vår VR-expert här kanske kan ta det lite kortfattat och koncist, om du har tid

Redaktör
Skrivet av magma:

Är riktigt sugen på VR då jag vill prova nya Half life Alyx. Men ja, billigt är det då inte.

Quest 2 har helt ok upplösning mm trots åldern, så det går utmärkt att lira Alyx med. Du har ett stort spel att se fram mot!


signatur
Medlem
Skrivet av magma:

Är riktigt sugen på VR då jag vill prova nya Half life Alyx. Men ja, billigt är det då inte.

Nytt och nytt, kom för ganska exakt tre år sedan
Men helt klart spelvärt! Och det funkar bra att spela på Quest 2!
Ett tips är att skippa kabel och spela över Wifi, men krävs en Wifi6-router låst till 5Ghz som står i samma rum som du spelar för att det ska funka felfritt. Och datorn ska vara kopplad med nätverkskabel till routern.

Medlem
Skrivet av SeniorGamer:

Nytt och nytt, kom för ganska exakt tre år sedan
Men helt klart spelvärt! Och det funkar bra att spela på Quest 2!
Ett tips är att skippa kabel och spela över Wifi, men krävs en Wifi6-router låst till 5Ghz som står i samma rum som du spelar för att det ska funka felfritt. Och datorn ska vara kopplad med nätverkskabel till routern.

Rättelse; du behöver inte Wifi6 men däremot rekommenderas 5GHz åtminstone. Källa: jag har ett par hundra timmar i HL Alyx och har prövat båda sorters Wifi!

Quest 2 är rätt trevlig ändå just för att den har bra tracking (slipper lighthouses) men framförallt att den är trådlös är så fantastiskt.

Medlem
Skrivet av mttbolle:

Rättelse; du behöver inte Wifi6 men däremot rekommenderas 5GHz åtminstone. Källa: jag har ett par hundra timmar i HL Alyx och har prövat båda sorters Wifi!

Quest 2 är rätt trevlig ändå just för att den har bra tracking (slipper lighthouses) men framförallt att den är trådlös är så fantastiskt.

Wifi 6 är framförallt för att hantera konkurrerande enheter. Wifi 5 funkar fint ifall man låter bli att ha massa andra enheter på 5GHz-bandet

Medlem
Skrivet av lonian:

Klart de sänker i pris så folk handlar innan de släpper quest 3.

Det kanske är så, men det är heller inte alltid så lätt, det finns en chans att man köper den gamla och inte den nya då, om det är för nära release och sedan om tiden går så kanske man köper från ett annat märke längre fram eller helt enkelt väntar en generation.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Quest 2 har helt ok upplösning mm trots åldern, så det går utmärkt att lira Alyx med. Du har ett stort spel att se fram mot!

Skrivet av SeniorGamer:

Nytt och nytt, kom för ganska exakt tre år sedan
Men helt klart spelvärt! Och det funkar bra att spela på Quest 2!
Ett tips är att skippa kabel och spela över Wifi, men krävs en Wifi6-router låst till 5Ghz som står i samma rum som du spelar för att det ska funka felfritt. Och datorn ska vara kopplad med nätverkskabel till routern.

Lagt bevakning nu på några headsets på prisjakt, får se vart det hela landar.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Något speciellt du tänker på? Har inte följt med och hoppas du som är vår VR-expert här kanske kan ta det lite kortfattat och koncist, om du har tid

Jag kan försöka minnas så här på rakarm men det har varit mycket skriverier.

Prishöjningen - Ja, Sony och MS har också höjt priset på sina konsoler så man antar att det är "ekonomiska omständigheter"

Quest Pro - Headset som inte alls visade sig duga till det den marknadsfördes som. Ett MR headset men det är typ lika bra MR som Quest 2 fast med färg. Man måste fortfarande mappa ut allt manuellt nått som inte riktigt är meningen med MR. Headsetet blev ett headset "rika gamers" köpte som resulterade i usla förssäljningssiffror antagligen. Quest 3 verkar mer "riktig MR" enligt rykten än Quest Pro.

Tillfällig prissänkning av Quest Pro där folk fick tillbaka mellanskillnaden om man hade köpt inom ett visst tidsfönster.

Carmacks avhopp helt pga han "ledsna" typ.

Nedläggning av EchoVR

Häxjakt och bråka med en "youtuber" som publicerade cad bilder på vad som tror är en version av Quest 3.

Uppköp och inga spelsläpp (Meta har köpt massa spelstudios, lite samma som MS att inga spel kommer/kommit)

Ja det finns en del till som jag inte minns i detaljs


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det har varit mycket rubriker på senaste, inte enbart detta med prissänkningen jag tänker på.

Varför finns Quest med olika mängder SSD? Vad har det för funktion och vad missar man om man köper den med 128GB?


signatur

Memento Mori

Medlem

Var / Är man inte tvungen till att ha ett Facebook konto för att kunna använda Meta headset ? Det är anledningen till att jag inte kommer köpa Meta Headset, sneglar lite på steams headset just nu .


signatur

It´s a me

Avstängd
Skrivet av Visual Prick:

Var / Är man inte tvungen till att ha ett Facebook konto för att kunna använda Meta headset ? Det är anledningen till att jag inte kommer köpa Meta Headset, sneglar lite på steams headset just nu .

Inte nödvändigtvist ett facebook konto men ett meta konto, men det är ju inte någon större skillnad på det.

Skribent
Skrivet av lonian:

Klart de sänker i pris så folk handlar innan de släpper quest 3.

Tänker att prissänkningen kan ha och göra med PSVR2 också. VR får en liten boost och då försöker de rida lite på tåget och sänka sitt pris för att folk ska snegla åt Quest som en billigare VR-lösning.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Sänkt pris låter bra! Ifall de nu bara kunde plocka bort alla kopplingar till Facebook och Meta så kunde det faktiskt bli ett köp.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Inte nödvändigtvist ett facebook konto men ett meta konto, men det är ju inte någon större skillnad på det.

Kan man inte kringå meta kontot?


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Varför finns Quest med olika mängder SSD? Vad har det för funktion och vad missar man om man köper den med 128GB?

Olika lagringsutrymmen helt enkelt. en rymmer mer spel och appar än den andra

Skrivet av Visual Prick:

Var / Är man inte tvungen till att ha ett Facebook konto för att kunna använda Meta headset ? Det är anledningen till att jag inte kommer köpa Meta Headset, sneglar lite på steams headset just nu .

Nej du behöver ett Meta konto

Skrivet av Ender:

Sänkt pris låter bra! Ifall de nu bara kunde plocka bort alla kopplingar till Facebook och Meta så kunde det faktiskt bli ett köp.

Svårt då det är Meta som tillverkar headseten.
Du behöver inget Facebook konto sen nästan ett år tillbaka.

Skrivet av fejksson:

Inte nödvändigtvist ett facebook konto men ett meta konto, men det är ju inte någon större skillnad på det.

Skillnaden är att du behöver inte en facebook konto/profil.
Så skillnad är det men det är ju fortfarande Facebook ägare Meta som äger båda plattformarna ja.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Sillage:

Kan man inte kringå meta kontot?

Metakontot kräver bara din emailadress, ingenting annat.

Medlem
Skrivet av jamorro:

Metakontot kräver bara din emailadress, ingenting annat.

Ah, så bara ta en slit och släng email då, gutt att veta.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skrivet av Molotov:

...
Nej du behöver ett Meta konto
...
Svårt då det är Meta som tillverkar headseten.
Du behöver inget Facebook konto sen nästan ett år tillbaka.
...

Jag vet att Meta tillverkar headseten, och jag vet att jag inte behöver ett Facebook-konto. Samtidigt vet jag dessutom att kopplingen mellan Facebook och Meta är att de är samma företag, därför gör det ingen skillnad för mig när någon säger att jag behöver ett Meta-konto istället. Bobby Kotic kan byta namn till Kalle Nilsson, men det är fortfarande Bobby Kotic.

Det är Meta/Facebook som företag jag har problem med, inte deras headset. De har ingen respekt för personlig integritet och jag vill inte köpa en input-device för min personlighet av dem.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag vet att Meta tillverkar headseten, och jag vet att jag inte behöver ett Facebook-konto. Samtidigt vet jag dessutom att kopplingen mellan Facebook och Meta är att de är samma företag, därför gör det ingen skillnad för mig när någon säger att jag behöver ett Meta-konto istället. Bobby Kotic kan byta namn till Kalle Nilsson, men det är fortfarande Bobby Kotic.

Det är Meta/Facebook som företag jag har problem med, inte deras headset. De har ingen respekt för personlig integritet och jag vill inte köpa en input-device för min personlighet av dem.

Ok, Meta var även ägare nör det hette Oculus och man använde Oculus konto.
Men du kanske inte använde det heller


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lonian:

Klart de sänker i pris så folk handlar innan de släpper quest 3.

Kan slå fel också, ifall de som sitter och funderar på VR nu köper dessa istället för Quest 3 så kommer ju den floppa stenhårt, och det kan bli slutet på Quest.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok, Meta var även ägare nör det hette Oculus och man använde Oculus konto.
Men du kanske inte använde det heller

Nepp

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Kan slå fel också, ifall de som sitter och funderar på VR nu köper dessa istället för Quest 3 så kommer ju den floppa stenhårt, och det kan bli slutet på Quest.

Fast vad då, dom får ju fortfarande dina pengar om du handlar av dem.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nedläggning av EchoVR

Har helt missat det där, Lone Echo 1 är en av de bästa VR spel jag spelat, Lone Echo 2 var bra men tappade mycket kvalité.
Men är det bara online servrarna av EchoVR som läggs ner eller kommer de ta bort Lone Echo1+2 från butiken? I så fall borde man väl få tillbaka pengarna.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar