Allt vi vet om Starfield - 1 000 världar i rymden

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ribcage:

Inte för att jag tycker att tråden borde handla om det, utan snarare borde ni avstyra off topic. Men du har rätt och fel. Game pass på PC är även det xbox tex, det handlar inte bara om konsoler längre utan det är ett ekosystem. Steam är inte det nej.

Jag har inte alls fel. Allt vad det här handlat om, och som jag redan skrivit och du sedan citerade, så finns det spel som bara kommer till Steam. Alltså inte in i Microsofts egna "ekosystem" såsom Game pass och Xbox.

Spel kan komma till PC och inte någon annan platform, och inte ha något med Xbox's "ekosystem" att göra. PC är inte alltid Xbox med andra ord.

Nu sätter vi punkt för detta


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tycker vi sätter punkt jag också


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Vet inte, jag tyckte F3 sög gällande storyn. F4 var klart bättre där, däremot håller jag NV mkt högre, men det var ju inte Bethesda. F3 och F4 är ungefär jämnbra enligt mig. Håller även Oblivion högre än Skyrim. Har dock höga förhoppningar på Starfield

Precis, Oblivion var ännu bättre än Skyrim. 🥰

Starfield kommer bli grymt.

Min enda lilla oro är storyn, om det kommer engagera tillräckligt att resa rymd och rike runt för att lösa gåtan om civilisationens ursprung efter att en mystisk artefakt hittats. Men jag tror det.


signatur

Memento Mori

Inaktiv

Hoppas detta blir ett banbrytande spel som visar vägen framåt för vad en ny generation spel kan vara kapabla till. Man har ju blivit rätt luttrad efter att ha spelat sedan tidigt 80tal och längtar ju efter nåt som ska skaka om igen som t.ex. det första Resident Evil gjorde när det kom eller ännu tidigare när man spelade sina första spel på Commodore 64, Nes och liknande.

Medlem

Blir att sälja Xboxet. Red fall och detta ser inte så bra ut tyvärr. Önskade på en come back men icke.

Medlem

Det blir som vanligt med moderna bethesda spel, vänta ett par veckor, ladda hem det för att testa det via det öppna havet, bli skit förbannad på att spelet är så satans jävla buggigt att ingenting fungerar, du måste modda spelet, fixa in unofficial patch, spela igenom det en gång och sen eventuellt köpa det när det kommer på rea och bethesda har fixat majoriteten av felen ett par år senare. Och det är ändå önsketänkande för de fixar nästan aldrig sina buggar själva.
Är verkligen glad över att jag inte betalade för fallout 4, vilket jävla skitspel i jämförelse med de tidigare spelen.

Moderator | Testpilot
Skrivet av FejkFejksson:

Ogillar detta moderna lyfta fram gamla saker till framsidan. Men ja, det blir säkert fortfarande ett spel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Japp klickade in och läste igenom allt, igen.
Avslutas med:

Citat:

(Inte minst då release ska ske under första halvan av 2023.) Om releasefönstret håller bör Bethesda i vår ha något tungt att visa.

Vilket är lite förvirrande då artikeln nu börjar med releasedatumet.
Men det är bara feedback på formatet.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Trist med ännu ett spel utan multiplayer-läge.

Avstängd
Skrivet av waltwhite:

Trist med ännu ett spel utan multiplayer-läge.

Helt underbart för oss som inte har några vänner!

Medlem

Jag kommer definitivt köpa det då jag älskar rymdspel och spela det från början till slut. Jag kommer förmodligen har jäkligt kul också. First person RPGs växer inte på träd. Men jag sitter inte fast på hype tåget som många andra just nu. Det har varit lika stor hype runt varje bethesda RPG som släppts och alla har visat sig vara OK och till och med Bra i vissa fall men aldrig så revolutionerande som de lovar. Och buggarna.....

1000 planeter? Tror man istället skall tänka 1000 proceduralt genererade dungeons. Likt dem som funnits i alla Elderscrolls spel. Daggerfall hade till och med hela städer som var Procedurally generated. Så det här med "planet" är nog bara en fräsig kuliss.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jag kommer definitivt köpa det då jag älskar rymdspel och spela det från början till slut. Jag kommer förmodligen har jäkligt kul också. First person RPGs växer inte på träd. Men jag sitter inte fast på hype tåget som många andra just nu. Det har varit lika stor hype runt varje bethesda RPG som släppts och alla har visat sig vara OK och till och med Bra i vissa fall men aldrig så revolutionerande som de lovar. Och buggarna.....

1000 planeter? Tror man istället skall tänka 1000 proceduralt genererade dungeons. Likt dem som funnits i alla Elderscrolls spel. Daggerfall hade till och med hela städer som var Procedurally generated. Så det här med "planet" är nog bara en fräsig kuliss.

Oblivion och Skyrim var väl inte proceduralt gjorda?
Utvecklarna hade väl en hel del pre-fabs som dem sedan pusslade ihop till alla dungeons.

Starfields planeter kommer ju vara delvis proceduralt enligt Tod, om jag minns rätt så har dem handsnickrat ihop som tidigare pre-fabs som sedan procedurelt pusslas ihop av deras "planet-byggar" system. Och sen att det kommer finnas sektioner som är handbyggda.

Medlem
Skrivet av Esri:

Det blir som vanligt med moderna bethesda spel, vänta ett par veckor, ladda hem det för att testa det via det öppna havet, bli skit förbannad på att spelet är så satans jävla buggigt att ingenting fungerar, du måste modda spelet, fixa in unofficial patch, spela igenom det en gång och sen eventuellt köpa det när det kommer på rea och bethesda har fixat majoriteten av felen ett par år senare. Och det är ändå önsketänkande för de fixar nästan aldrig sina buggar själva.
Är verkligen glad över att jag inte betalade för fallout 4, vilket jävla skitspel i jämförelse med de tidigare spelen.

Känner inte alls igen mig i detta. Med undantag för 76 så har jag bara stött på en enda bugg som förstört upplevelsen för mig, i dom över 2 decennier jag spelat Bethesdaspel. Känns som att folk överdriver det här ganska kraftigt.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

eld
Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jag kommer definitivt köpa det då jag älskar rymdspel och spela det från början till slut. Jag kommer förmodligen har jäkligt kul också. First person RPGs växer inte på träd. Men jag sitter inte fast på hype tåget som många andra just nu. Det har varit lika stor hype runt varje bethesda RPG som släppts och alla har visat sig vara OK och till och med Bra i vissa fall men aldrig så revolutionerande som de lovar. Och buggarna.....

1000 planeter? Tror man istället skall tänka 1000 proceduralt genererade dungeons. Likt dem som funnits i alla Elderscrolls spel. Daggerfall hade till och med hela städer som var Procedurally generated. Så det här med "planet" är nog bara en fräsig kuliss.

De har varit rätt tydliga med att det handlar om handbyggda locations på procedurella planeter, och bortser vi från att de varit tydliga med det så går det inte att handbygga en enda planet.

Det finns inte och kommer aldrig finnas handbyggda planeter i något spel på planetär skala någonsin, det finns liksom inget de kan ljuga om som du påstår.

Skrivet av blackidus:

Oblivion och Skyrim var väl inte proceduralt gjorda?
Utvecklarna hade väl en hel del pre-fabs som dem sedan pusslade ihop till alla dungeons.

Starfields planeter kommer ju vara delvis proceduralt enligt Tod, om jag minns rätt så har dem handsnickrat ihop som tidigare pre-fabs som sedan procedurelt pusslas ihop av deras "planet-byggar" system. Och sen att det kommer finnas sektioner som är handbyggda.

Precis, Daggerfall hade procedurell genererad värld, de andra spelen hade lite procedurella verktyg när de byggde världen, eller procedurella quests som i skyrim, men i övrigt hade det mer handbygge.

I starfield fall så handlar det om att de i stora drag kan bestämma hur en planet ska se ut, och sedan kan de procedurella systemen fylla ut det som skulle ta flera livstider att bygga för hand, med diverse handbyggda locations.

eld
Medlem

En viktig poäng är ju att procedurellt inte betyder random, så alla kommer få samma planeter, och Bethesda kan sätta samma seed för alla spelare, så de vet i stora drag hur planeten kommer se ut.

Medlem
Skrivet av eld:

Det finns inte och kommer aldrig finnas handbyggda planeter i något spel på planetär skala någonsin, det finns liksom inget de kan ljuga om som du påstår.

Men nu har du tokfel, Per-Arne Tvist från Skövde byggde på egen hand en modell av universum i skala 1:1. Om han kan så kan Bethesda!

https://www.dailymotion.com/video/x2z3uvy


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Kleven:

Helt underbart för oss som inte har några vänner!

Jag har inte heller några vänner, men uppskattar ändå multiplayer (:

Medlem
Skrivet av Esri:

Det blir som vanligt med moderna bethesda spel, vänta ett par veckor, ladda hem det för att testa det via det öppna havet, bli skit förbannad på att spelet är så satans jävla buggigt att ingenting fungerar, du måste modda spelet, fixa in unofficial patch, spela igenom det en gång och sen eventuellt köpa det när det kommer på rea och bethesda har fixat majoriteten av felen ett par år senare. Och det är ändå önsketänkande för de fixar nästan aldrig sina buggar själva.
Är verkligen glad över att jag inte betalade för fallout 4, vilket jävla skitspel i jämförelse med de tidigare spelen.

Vilket bullshit.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Vilket bullshit.

OK

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jag kommer definitivt köpa det då jag älskar rymdspel och spela det från början till slut. Jag kommer förmodligen har jäkligt kul också. First person RPGs växer inte på träd. Men jag sitter inte fast på hype tåget som många andra just nu. Det har varit lika stor hype runt varje bethesda RPG som släppts och alla har visat sig vara OK och till och med Bra i vissa fall men aldrig så revolutionerande som de lovar. Och buggarna.....

1000 planeter? Tror man istället skall tänka 1000 proceduralt genererade dungeons. Likt dem som funnits i alla Elderscrolls spel. Daggerfall hade till och med hela städer som var Procedurally generated. Så det här med "planet" är nog bara en fräsig kuliss.

Eller att Todd Howard slängde ur sig att Fallout 3 hade fler än 200 olika slut, man kan inte lita något som han säger, han har gjort karriär på att överdriva allt om sina spel och när de släpps så är de på sin höjd ok.

eld
Medlem
Skrivet av Esri:

Eller att Todd Howard slängde ur sig att Fallout 3 hade fler än 200 olika slut, man kan inte lita något som han säger, han har gjort karriär på att överdriva allt om sina spel och när de släpps så är de på sin höjd ok.

Kan förutspå lite ilska så du kan vara redo:

"Vadå 1000 planeter! Vissa är ju bara månar, och vissa är gasjättar som man inte ens kan landa på! DET ÄR INTE TUSEN PLANETER!"

*fleetwood mac börjar spelas på högtalarna*

Medlem
Skrivet av eld:

Kan förutspå lite ilska så du kan vara redo:

"Vadå 1000 planeter! Vissa är ju bara månar, och vissa är gasjättar som man inte ens kan landa på! DET ÄR INTE TUSEN PLANETER!"

*fleetwood mac börjar spelas på högtalarna*

Alternativt att det finns 1000 planeter och 998 av dem ser exakt likadana och de enda bra planeterna är de som de faktiskt designade med lite tanke bakom.
Eller har folk glömt bort de eviga questen i Skyrim som aldrig tar slut? Eller rättare sagt det är samma quest om och om igen fast platsen ändras :/. Det är tekniskt sätt korrekt. Bethesda som utgivare har släppt några av de bästa spelen senaste 10 åren, som utvecklare... inte så mycket.

Medlem
Skrivet av eld:

...Det finns inte och kommer aldrig finnas handbyggda planeter i något spel på planetär skala någonsin, det finns liksom inget de kan ljuga om som du påstår....

Märkligt påstående. Ser inte att jag skrivit någonstans att någon ljugit. Så ditt inlägg var väl det första där lögn förekommer?

När det gäller påståendet du skriver om planeter i spel så finns det faktiskt att jämföra med. Även om du överdriver din tolkning av vad jag skriver som om jag påstår att det kommer finnas hela universa som är handcrafted. Starfield kommer ha planeter som inte existerar sömlöst med rymd delen av spelet. Det kommer vara laddskärmar mellan planet och rymd för att motorn skall orka med. Så det är i realiteten motsvarande de dungeons som finns i tidigare Elderscrolls spel men med planet smink. Den del av planeten man kan utforska kommer således vara ytters begränsade och kan jämföras med geografiskt och funktionellt begränsade attraktioner i en theme park.

Att Starfields planeter är "hand crafted" är även det PR snack. Det handlar om props som byggs för hand och läggs till i ett bibliotek där man har allt från stolar till träd och stenar. sedan byggs spelområdet proceduralt från slumpgenererade "seeds" där props hämtas från sagda bibliotek. Dessa seeds sparas sedan för att den dungeon man skapat skall genereras på samma sätt vid varje besök. De enda platser som kommer vara handcrafted på riktigt är de landing zones som de presenterat samt områden som är knutna till main story. Så själva "planeten" byggs aldrig utan endast ett litet begränsat område som skall ge illusionen av att befinna sig på en planet.

Det kan enkelt jämföras med Star Citizen som istället har solsystem där de var tvungen använda sig av 64 bitars koordinater för att få realistisk skala. De är 536,870,912 gånger större än den största karta som funnits i ett spel hittils, inklusive Starfield. (Alla tidigare spel har 32 bits float för storlek på världar). Däri så har de ett system för att procedurally skapa hela planeter av mer realistisk storlek utan begränsningar för utforskande. Det är inga laddskärmar utan allt finns på samma "karta", är presistent och props/assets strömmas in. Spelaren kan således landa var den vill. De klarar detta genom att bygga hela planeter från biomer. Även i Star Citizen så är det främst landing zones och områden som finns i huvudkampanjen som kommer vara 100% hand made. Resten kommer skapas procedurellt med biomer och assets lilbraries samt av spelarna själva. SP Kampanjen må inte vara släppt ännu men ett solsystem är fullt spelbart online så vem som helst kan kolla in detta, vilket rekommenderas

Så Star Citizen har planeter. Starfield har dungeons med planetkulisser. Lika bra att kalla en spade för en spade så man har rätt förväntningar. Det betyder inte att Starfield kommer vara dåligt, men rent tekniskt är det ett Skyrim i rymden med samma begränsningar som man alltid haft med Creation Engine och då blir resultatet därefter.

eld
Medlem
Skrivet av Aletheides:

Märkligt påstående. Ser inte att jag skrivit någonstans att någon ljugit. Så ditt inlägg var väl det första där lögn förekommer?

Du skrev om jag minns rätt att de påstår att de handbygger allt, men det är ju tvärtemot vad de sagt.

Skrivet av Aletheides:

När det gäller påståendet du skriver om planeter i spel så finns det faktiskt att jämföra med. Även om du överdriver din tolkning av vad jag skriver som om jag påstår att det kommer finnas hela universa som är handcrafted. Starfield kommer ha planeter som inte existerar sömlöst med rymd delen av spelet. Det kommer vara laddskärmar mellan planet och rymd för att motorn skall orka med. Så det är i realiteten motsvarande de dungeons som finns i tidigare Elderscrolls spel men med planet smink. Den del av planeten man kan utforska kommer således vara ytters begränsade och kan jämföras med geografiskt och funktionellt begränsade attraktioner i en theme park.

Att Starfields planeter är "hand crafted" är även det PR snack. Det handlar om props som byggs för hand och läggs till i ett bibliotek där man har allt från stolar till träd och stenar. sedan byggs spelområdet proceduralt från slumpgenererade "seeds" där props hämtas från sagda bibliotek. Dessa seeds sparas sedan för att den dungeon man skapat skall genereras på samma sätt vid varje besök. De enda platser som kommer vara handcrafted på riktigt är de landing zones som de presenterat samt områden som är knutna till main story. Så själva "planeten" byggs aldrig utan endast ett litet begränsat område som skall ge illusionen av att befinna sig på en planet.

Nej, jag sa att planeterna är förbestämda, designers bestämmer temat på planeten, geografin i väldigt stora drag, handbyggda locations och låter det procedurella fylla i, inte helt olikt något som star citizen.

Sen varierar det såklart hur mycket arbete de lägger på varje planet, precis som att det varierar hur mycket jobb de lägger på varje location i alla sina andra spel.

Såklart så har de skippat helt seamless landning pga tech och alla andra designproblem det innebär.

Man kommer dock kunna landa på hela ytan, och springa iväg i en riktning, de har redan pratat om det. Spelet kommer generera terräng och encounters.

Skrivet av Aletheides:

Det kan enkelt jämföras med Star Citizen som istället har solsystem där de var tvungen använda sig av 64 bitars koordinater för att få realistisk skala. De är 536,870,912 gånger större än den största karta som funnits i ett spel hittils, inklusive Starfield. (Alla tidigare spel har 32 bits float för storlek på världar). Däri så har de ett system för att procedurally skapa hela planeter av mer realistisk storlek utan begränsningar för utforskande. Det är inga laddskärmar utan allt finns på samma "karta", är presistent och props/assets strömmas in. Spelaren kan således landa var den vill. De klarar detta genom att bygga hela planeter från biomer. Även i Star Citizen så är det främst landing zones och områden som finns i huvudkampanjen som kommer vara 100% hand made. Resten kommer skapas procedurellt med biomer och assets lilbraries samt av spelarna själva. SP Kampanjen må inte vara släppt ännu men ett solsystem är fullt spelbart online så vem som helst kan kolla in detta, vilket rekommenderas

Så Star Citizen har planeter. Starfield har dungeons med planetkulisser. Lika bra att kalla en spade för en spade så man har rätt förväntningar. Det betyder inte att Starfield kommer vara dåligt, men rent tekniskt är det ett Skyrim i rymden med samma begränsningar som man alltid haft med Creation Engine och då blir resultatet därefter.

Kom ihåg att Frontier: Elite 2 hade en hel galax med planeter i realistisk skala redan 1993, där du kunde landa vart du ville, och det spelet fick plats på 2 disketter.

Såklart är Star citizen otroligt imponerande, till och med elite dangerous fick jobba en hel del för att få in planeter man kunde landa på, men det gör detsamma.

Så åter igen: starfield kommer ha planeter där du kan landa vart du vill, terräng och encounters kommer generera allteftersom, du kan gå runt på planeten utan några slags gränser.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Att Starfields planeter är "hand crafted" är även det PR snack. Det handlar om props som byggs för hand och läggs till i ett bibliotek där man har allt från stolar till träd och stenar. sedan byggs spelområdet proceduralt från slumpgenererade "seeds" där props hämtas från sagda bibliotek.

Vet att jag läste någonstans att ja det kommer finnas massor av planeter, men de som är viktiga för story så skulle de vara hand crafted, resten lät mera som något som genereras, vilket inte är så förvånande.
Det jag tror eld menar är att det kommer dröja väldigt länge innan vi ser ett spel som har en planet, skalenlig planet som är helt 100% handgjord varenda liten detalj, det går absolut att göra men det skulle ta absurt lång tid att få till det. Därmed genererar man det allá No mans sky stil. Tror inte direkt att planeterna kommer vara, eller rättaresagt kännas så stora som en planet borde göra, men om man förväntar sig det så tror jag att man lever i en fantasivärld :|.

eld
Medlem
Skrivet av Esri:

Det jag tror eld menar är att det kommer dröja väldigt länge innan vi ser ett spel som har en planet, skalenlig planet som är helt 100% handgjord varenda liten detalj, det går absolut att göra men det skulle ta absurt lång tid att få till det.

Problemet är att ingen lever länge nog för att kunna bygga en hel planet för hand utan procedurella verktyg,

Skyrim som ett exempel är 37.1 kvadratkilometer

Jorden är 510 miljoner kvadratkilometer, men ska vi vara snälla så finns det 153 miljoner kvadratkilometer land på jorden.

Jordens landyta är ungefär fyra miljoner gånger skyrims yta, så tar vi utvecklingstiden för skyrim på 6 år så skulle det ta 24 miljoner år att fylla jordens yta med massa skyrim.

Medlem
Skrivet av eld:

Problemet är att ingen lever länge nog för att kunna bygga en hel planet för hand utan procedurella verktyg,

Skyrim som ett exempel är 37.1 kvadratkilometer

Jorden är 510 miljoner kvadratkilometer, men ska vi vara snälla så finns det 153 miljoner kvadratkilometer land på jorden.

Jordens landyta är ungefär fyra miljoner gånger skyrims yta, så tar vi utvecklingstiden för skyrim på 6 år så skulle det ta 24 miljoner år att fylla jordens yta med massa skyrim.

100% helt rätt, om man inte använder sig av något verktyg som genererar majoriteten av planeten och du ska sitta manuellt och placera ut stenar, träd och andra detaljer så skulle det krävas varenda spelutvecklare i världen för att göra ett spel, ett spel som antagligen skulle vara petabyte i storlek :/.

eld
Medlem
Skrivet av Esri:

100% helt rätt, om man inte använder sig av något verktyg som genererar majoriteten av planeten och du ska sitta manuellt och placera ut stenar, träd och andra detaljer så skulle det krävas varenda spelutvecklare i världen för att göra ett spel, ett spel som antagligen skulle vara petabyte i storlek :/.

Precis, alla open world spel idag använder sig av procedurella generering på olika nivåer just på grund av detta.

Flight simulator kanske kommer närmast och måste lagras på server, och inte ens det spelet kommer upp i en detaljnivå som något som Skyrim.

Medlem

Blir spännande detta, se hur första spelet utvecklat för Xbox Series blir. Gillar Bethesdas spel skarpt, men tror inte det räcker för att köpa mig en Serien S...

Skrivet av Kleven:

Helt underbart för oss som inte har några vänner!

Har visst vänner, massa NPC:s i Skyrim, b.la.

Medlem
Skrivet av Esri:

Vet att jag läste någonstans att ja det kommer finnas massor av planeter, men de som är viktiga för story så skulle de vara hand crafted, resten lät mera som något som genereras, vilket inte är så förvånande.
Det jag tror eld menar är att det kommer dröja väldigt länge innan vi ser ett spel som har en planet, skalenlig planet som är helt 100% handgjord varenda liten detalj, det går absolut att göra men det skulle ta absurt lång tid att få till det. Därmed genererar man det allá No mans sky stil. Tror inte direkt att planeterna kommer vara, eller rättaresagt kännas så stora som en planet borde göra, men om man förväntar sig det så tror jag att man lever i en fantasivärld :|.

Tror aldrig vi kommer se ett spel med en helt handgjord planet. Just av den orsak du skriver, att det tar onödigt lång tid och tid är pengar i branschen. Vi kommer se mer av vad man redan gör idag, har verktyg som proceduralt genererar content men där man har en människa som manipulerar de seeds som bestämmer vad som skall genereras. I star citizen tex kan developers "måla" planeter med content i deras editor tex och välja vad för typ av content som skall genereras var redan idag så allt är genererat från början. Detta gör att planeterna i fråga inte genereras som no mans sky där allt randomiseras för spelaren hela tiden utan alt är predefined och delvis styrt av developers även utanför de landing zones som är helt handcrafted. Med framväxten av AI assisterade verktyg så är det nog det som blir framtiden. Även om de idag leder till tveksam kvalitet på content. (Man sparar pengar idag bland annat genom att använda AI verktyg för att skapa HD remasters av spel där AI grafiskt skalar upp grafiska assets (blir oftast inte superbra) och AI översättare som översätter text (samma där). Senaste Tales of Symphonia Remaster är ett bra exempel på en mindre lyckad AI uppskalning.

När det gäller starfield så tror jag att man lurar sig själv om man tror att planeter är sömlöst byggda. Bethesda har redan sagt att de håller planeter och rymd delen som två helt separata verkligheter. De har en roterbar planet ikon på sin starmap där det är märkt var det finns något som är genererat av intresse. När man väljer en plats så får man en animerad sekvens som skall ge illusionen av att man landar på en planet men vad som egentligen händer är att en dungeon instans skapas så man antingen spawnar in redan skapade assets om man väljer en point of interest eller så spawnas ett generiskt område procedurellt. Man kan välja andra platser att "landa" på men det leder då bara till ett prodecuralt genererat inget med generiska assets. Ska du till en annan del av "planeten" så måste du "lyfta" tillbaka till rymd verkligheten för att välja en ny dungeon instans på planeten. Det här med lyfta och landa är en illusion de bygger med sina animerade sekvenser.

Men mycket i spelutveckling har alltid varit hur bra man lyckas upprätthålla en illusion. Ju mer realistiskt ett spel skall bli grafiskt desto svårare blir detta. Tittar man tillbaka på äldre spel så kunde de upprätthålla en illusion med betydligt mindre medel. Ska vi kika på elderscrolls så kan man jämföra Daggerfall, morrowind och skyrim. Daggerfall genererade en hel provins procedurellt vilket var ett enormt område. På den tiden var det revolutionerande men idag så ser man det för vad det var, extremt generiskt. Finn massor av städer och byar men de är oftast nästan likadana.

Kikar vi då på Morrowind så var området bara ca 16 kvadradkilometer. En av de minsta världarna i moderna Elderscrolls. Men jämför man Morrowind med tex Oblivion eller Skyrim så kändes varenda meter av Morrowind unik och främmande. Medan SKyrim och obilivion absolut inte gjorde det. Morrowind vad till största delen handcrafted medan SKyrim och Oblivion använt sig av landcrafting verktyg för att bygga en landmassa där de sedan duttat ut point of interests. Vanligt i open world spel nu för tiden. (se bara på Hogwarts legacy eller valfritt modernt Assassins creed. Karta full av ikoner). Kikar vi på "städer" i skyrim tex så är det typ fem till tio hus sedan är det bra. Det är dock en stad för att spelet påstår att det är en stad och vi väljer att tro på det

På samma sätt har Tod Howard varit bra på bygga upp illusioner runt Bethesda titlar före release som kanske inte alltid motsvarat verkligheten

Skriv svar