Valve: Steam Deck 2 är flera år bort

Robot
Valve: Steam Deck 2 är flera år bort

Läge att köpa första Steam Deck nu.

#steam-deck, #valve


Medlem

Det är verkligen en trevlig konsol. Den har mycket kvar att ge.

Medlem

Men dom kan släppa en ny version med lite bättre batteritid tycker jag.

Medlem

Lätt ett av de bästa köpen jag gjort! Spelar på min dagligen....

Medlem

Men det utesluter inte en uppdaterad variant med OLED-skärm och längre batteritid typ?

Medlem

Precis vad de skulle säga om Steam Deck 2 bara var något år bort.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Läge att köpa första Steam Deck nu.

"Säger företaget som säljer produkten i fråga"


signatur

Videomupp

Redaktör
Skrivet av WildThing:

"Säger företaget som säljer produkten i fråga"

Snicksnack!

Mvh
Gaben Tomas


signatur
Medlem

Tycker att Steamdecken är intressant men känner att priset ligger ganska när en bärbar gaming laptop av enklare slag samt att den är lite stor för att bära med sig, tänker jag fel ni som äger en?
Kan man ligga i sängen och spela bekvämt?

eld
Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Men dom kan släppa en ny version med lite bättre batteritid tycker jag.

Det kommer den helt utan tvekan få, men kom ihåg:

Den får det genom att köra på lägre prestanda, så en potentiellt steamdeck 2 som kör på 50% performance skulle potentiellt vara lika snabb som en maxxad steamdeck 1, så helt plötsligt så har steamdeck 2 dubblat batteritid.

Men i samma TDP så kommer den ha precis lika kort battertid som steamdeck.

Medlem

Utan tvekan den bästa handburna spelmaskinen som gjorts, vi behöver ingen tvåa än den första versionen presterar fortfarande superbra!

Skrivet av Lauchen:

Kan man ligga i sängen och spela bekvämt?

Skulle säga att det t.o.m i första hand är så jag använder den, så ja, definitivt!

Medlem

Hade velat ha en men den är svindyr tycker jag.

Jag ser tyvärr inte tjusningen med att spela på så liten skärm; visst, portabelt, men jag kan hejda mig tills jag kommer hem.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Om den fungerat med game pass så hade jag nog köpt en direkt. Nu går det bara med cloud gaming och det testade jag på PC idag, sämsta skit jag varit med om. Inte ens ett spel som Powerwash simulator var ens i närheten av spelbart.

Kanske blir att köpa en ändå men i dagsläget vet jag inte riktigt vad jag ska spela på den

Medlem

Den stora frågan är såklart... När kommer Steam Deck 3?

Medlem
Skrivet av Hullken:

Den stora frågan är såklart... När kommer Steam Deck 3?

Medlem

Sen jag skaffade steam deck har Switchen nedgraderats till en Animal Crossing maskin för ungarna.
Trevligt att få ha med sig sina PC spel i handheld formatet.
Man kan ha led aig och spela det allra enklaste spelen till riktiga triple aaa spel. Emulatorer och roms av allt möjligt.
En Steam deck 2 javisst, men den första hänger fortfarande med


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av kebbe:

Precis vad de skulle säga om Steam Deck 2 bara var något år bort.

Vavle brukar inte köra sånt fulspel.

För det mesta säger de ju inget alls... men de få tillfällen då de faktiskt gör ett uttalande kan man lita på det. Dessutom har vad de sagt om detta inte uteslutet en revision 2, med bättre skärm/batteri, vilket verkar mycket mer sannolikt än bättre prestanda. Det om något ställer ju bara till det med hela "Works on Steam Deck" modellen.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Den stora frågan är såklart... När kommer Steam Deck 3?

Vi vet alla att Valve inte kan räkna till tre

Medlem

Fyndade en på Tradera, väldigt trevlig liten pjäs

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Tycker att Steamdecken är intressant men känner att priset ligger ganska när en bärbar gaming laptop av enklare slag samt att den är lite stor för att bära med sig, tänker jag fel ni som äger en?
Kan man ligga i sängen och spela bekvämt?

Har du någonsin legat skönt i sängen när du spelar något?

Men ja, jag har spelat i sängen typ sittandes. Föredrar soffan dock.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag fattar att Steam Deck inte är för alla, långt ifrån för alla. Brukar du sitta framför datorn/konsoll+tv och spela på kvällarna ser jag näst intill ingen anledning att köpa. Är du i en situation som mig, där jag inte (längre) har en stationär dator, kan inte reservera TV:n på kvällarna, vill inte sitta i annat rum än familjen så är Steam Deck i stort sett ända sättet jag kan spela på. Visst, jag kan köra på laptop men det är inte alls lika smidigt att sitta med en stor pjäs i knät. Steam Decks sömnläge är också perfekt då jag blir avbruten konstant och måste lägga ner, för att kanske inte kunna fortsätta förän 2 dagar senare. Men online- och multiplayer-spel då? Jo, dem kör jag inte längre på grund anledningar av ovanstående Jag har således aldrig testat den dockad, men ska jag köra någon på en stor TV med 4k så är kanske inte Steam Deck det första jag tänker plugga in, då blir det nog en laptop eller konsoll,

Visst hade det varit najs med lite större skärm, bättre skärm, bättre batteri osv. Men jag tycker att när man kollar på avvägningar vad det tillför (dyrare pris, sämre batteritid eller tyngre enhet) så tycker jag helt ärligt att Valve lyckas balansera prestanda, batteritid och prestanda bra.

eld
Medlem
Skrivet av Fletchett:

Vavle brukar inte köra sånt fulspel.

För det mesta säger de ju inget alls... men de få tillfällen då de faktiskt gör ett uttalande kan man lita på det. Dessutom har vad de sagt om detta inte uteslutet en revision 2, med bättre skärm/batteri, vilket verkar mycket mer sannolikt än bättre prestanda. Det om något ställer ju bara till det med hela "Works on Steam Deck" modellen.

Det enda sättet att ha ett bättre batteri är ny batteriteknik, eller ett tyngre batteri, vilket kanske inte är världens bästa idé.

Så bättre prestanda är ju genvägen till bättre batteritid.

Medlem
Skrivet av eld:

Det kommer den helt utan tvekan få, men kom ihåg:

Den får det genom att köra på lägre prestanda, så en potentiellt steamdeck 2 som kör på 50% performance skulle potentiellt vara lika snabb som en maxxad steamdeck 1, så helt plötsligt så har steamdeck 2 dubblat batteritid.

Men i samma TDP så kommer den ha precis lika kort battertid som steamdeck.

En moderna cpu som har lägre TDP men samma prestanda skulle lösa det med.

eld
Medlem
Skrivet av fooobar:

En moderna cpu som har lägre TDP men samma prestanda skulle lösa det med.

yep, absolut!

Men antagligen så kan denna cpu boostas upp till den tyngre TDP'n igen, och så klagar folk över batteritiden, och om den är låst så kommer folk klaga på att de inte kan boosta den.

Medlem
Skrivet av eld:

yep, absolut!

Men antagligen så kan denna cpu boostas upp till den tyngre TDP'n igen, och så klagar folk över batteritiden, och om den är låst så kommer folk klaga på att de inte kan boosta den.

Troligen

Medlem
Skrivet av lonian:

Har du någonsin legat skönt i sängen när du spelar något?

Men ja, jag har spelat i sängen typ sittandes. Föredrar soffan dock.

Du har en poäng där, det mesta spelandet blir nog ändå i soffan eller sittandes i sängen.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Skulle säga att det t.o.m i första hand är så jag använder den, så ja, definitivt!

Kanon, det är nog så jag hade tänkt använda en Steam deck också. Väntar nog till nästa år dock känner inget omedelbart behov av en just nu.

Medlem
Skrivet av novafaen:

Jag fattar att Steam Deck inte är för alla, långt ifrån för alla. Brukar du sitta framför datorn/konsoll+tv och spela på kvällarna ser jag näst intill ingen anledning att köpa. Är du i en situation som mig, där jag inte (längre) har en stationär dator, kan inte reservera TV:n på kvällarna, vill inte sitta i annat rum än familjen så är Steam Deck i stort sett ända sättet jag kan spela på. Visst, jag kan köra på laptop men det är inte alls lika smidigt att sitta med en stor pjäs i knät. Steam Decks sömnläge är också perfekt då jag blir avbruten konstant och måste lägga ner, för att kanske inte kunna fortsätta förän 2 dagar senare. Men online- och multiplayer-spel då? Jo, dem kör jag inte längre på grund anledningar av ovanstående Jag har således aldrig testat den dockad, men ska jag köra någon på en stor TV med 4k så är kanske inte Steam Deck det första jag tänker plugga in, då blir det nog en laptop eller konsoll,

Visst hade det varit najs med lite större skärm, bättre skärm, bättre batteri osv. Men jag tycker att när man kollar på avvägningar vad det tillför (dyrare pris, sämre batteritid eller tyngre enhet) så tycker jag helt ärligt att Valve lyckas balansera prestanda, batteritid och prestanda bra.

Om man har en bra dator osv så är Steam deck i hushållet inget du måste ha, men det är en annan bekvämlighet att äga som exempelvis att du har klockor på väggen och en klocka på armen. Haha det kanske var en dålig jämförelse.

Här hemma har jag en PC men även Steam deck med dockningstation till tvn. Jag kan även köra PC:n på tvn, men jag har annat installerat på min Steam deck med alla emulatorer osv som har tweekats att fungera på bästa sätt. Jag kör min Steam deck dockad hemma och tar med den när jag skall iväg.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av eld:

Det enda sättet att ha ett bättre batteri är ny batteriteknik, eller ett tyngre batteri, vilket kanske inte är världens bästa idé.

Så bättre prestanda är ju genvägen till bättre batteritid.

Aya Neo 2 har ett 50 Wh batteri jämtemot Steam Decks 40 Wh, och den väger endast 10 gram mer än Steam Deck. Så tror helt klart det hade kunnat få in lite mer med ny design så klart. Hade ju inte varit någon dag/natt skillnad, men alla bäckar små.

Hade de dessutom bytt till en OLED skärm så hade de ju fått mer plats att jobba med, då de inte behöver en tjock backlight. Väger mindre gör de också jämfört med LED. Tror helt klart såna förbättringar hade kunnat komma i en Rev. 2.

1
Skriv svar