"Ska du spela först? Då får du vänta"

Medlem
Skrivet av Lofa:

Tycker allt att det låter som ett försvarstal.

Varför ska vi kunder acceptera och vänja oss vid att den produkt vi införskaffat inte fungerar på ett par veckor?

Activision Blizzard är ju inte direkt det fattiga företaget och skulle utan problem ha råd med utökad serverkapacitet de första veckorna tills det lugnat ner sig.

Men dom ser hellre att dom pengarna går in i vinstkassan. Spelare blir förbannade ett par veckor men sedan rinner det ut i sanden. Det vet dom och det utnyttjar dom.

Och då låter det väldigt konstigt att jag som kund istället ska vänja mig vid att produkten jag köpt är defekt den första tiden. I vilken annan bransch hade vi tyckt att detta är helt ok?

Nej, köper inte ditt argument alls.

Vad med ordet beta är det du inte förstår? Bra skriven krönika fö.

Medlem
Skrivet av laboule:

Vad med ordet beta är det du inte förstår? Bra skriven krönika fö.

Och vart nämner jag ordet beta?

Jag pratar om release.

Medlem

Men var det verkligen stora problem med betan? Jag har spelat betydligt mer besvärliga betor. Visst, fick vänta 109 minuter för att logga in första gången på första betahelgen och hade en del issues med rubber banding och stuttering, men bortsett från första inloggningen kom jag in omedelbart resterande tiden. Vissa har säkert haft sämre upplevelser och det är ok. Så kan det vara när man stresstestar och koden inte är färdigpolerad. För mig var det en av de bättre betaupplevelser jag haft och jag hoppas att anstormningen och buggrapporteringen gjort Blizzard väl förberedda för skarp release.

Medlem
Skrivet av Lofa:

Tycker allt att det låter som ett försvarstal.

Varför ska vi kunder acceptera och vänja oss vid att den produkt vi införskaffat inte fungerar på ett par veckor?

Activision Blizzard är ju inte direkt det fattiga företaget och skulle utan problem ha råd med utökad serverkapacitet de första veckorna tills det lugnat ner sig.

Men dom ser hellre att dom pengarna går in i vinstkassan. Spelare blir förbannade ett par veckor men sedan rinner det ut i sanden. Det vet dom och det utnyttjar dom.

Och då låter det väldigt konstigt att jag som kund istället ska vänja mig vid att produkten jag köpt är defekt den första tiden. I vilken annan bransch hade vi tyckt att detta är helt ok?

Nej, köper inte ditt argument alls.

Köp spelet när det funkar då. Lite som att jag inte köper många andra saker dag
1.
Vips! Så funkar det. Magiskt eller hur?

Chefredaktör

"Kortare väntetid är bättre väntetid"

Redaktör
Skrivet av Daniel Sjöholm:

"Kortare väntetid är bättre väntetid"

"Star Citizen tar inte alls för lång tid att utveckla!
/Daniel"


signatur
Medlem

Jag jobbar med servrar som har haft liknande problem.
I min begränsade erfarenhet så handlar det inte om att det är dyrt eller svårt att starta upp nya servrar.
Om det är värt att starta 1 server för att man har 100 användare, så är det värt att starta 100 servar om man har 100 000.
Däremot så finns det vissa prestandaproblem som bara visar sig när man har väldigt högt tryck på systemet.

Till exempel, jag har haft en server igång med x användare för en beta som körts sen i början av vintern, utan större problem.
Av någon anledning såg servern ovanligt mycket trafik under en kort period, vilket totalt sänkte allt.
Dvs, 10% mer användare ökade inte serveranvändningen med 10%, utan systemet slutade i stort sett att svara överhuvudtaget.

Det tog några timmar att benchmarka, komma fram till att det var databasen, och skapa en fix.

Jag tror inte att Blizzard är för snåla för att öka antal servrar, och det borde inte vara några problem för dem att sänka
antal servar när den ursprungliga rushen är över.
Jag tror att det sitter folk med koden framme när betan öppnar, och allteftersom fel upptäcks så fixas de illa kvickt.

Medlem

Jag testade diablobetan i helgen med brorsan och på tal om köer så fick vi vänta i så gott som en och en halv timme innan vi kom in under fredagkvällen. Under resten av helgen så kom vi dock in direkt varje gång vi körde.

123
Skriv svar