Grattis Starcraft, 25 år idag – hur minns du spelet?

Robot
Grattis Starcraft, 25 år idag – hur minns du spelet?

Och frågan är: får vi någonsin se ett Starcraft 3?

#starcraft


Medlem

Minns Lan-dagarna med Starcraft och hur svårt jag tyckte det var. Kampanjen var också svår för en yngling som jag.

Medlem

Hur jag minns det?

....

NOT ENOUGH MINERALS!

Medlem

Hur man minns det?
Alla jävla zergs som kom och förstörde ens bas på 2sek i MP

Medlem

Musiken, introt, stämningen i singleplayer, första LAN-spelet hemma, förbannade carriers!!!

Medlem

ALLT med StarCraft är insane roligt! Spelar det än idag för nostalgin!

Önskar mer StarCraft i all form av content! Men gudarna hatar mig


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem
Skrivet av delli:

Hur man minns det?
Alla jävla zergs som kom och förstörde ens bas på 2sek i MP

Japp, rushandet förstörde onlinespelandet för mig.
När jag körde med polare hade vi alltid som regel att man inte fick anfalla förrän efter 10-20 min.

Basbyggandet och slag med stort antal enheter var ju det roliga


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

det jag kommer ihåg mest av spelet för jag lirade igenom storyn för terran efter det så vart det inge mer. Jag är inte direkt någon fan av rts men det var skoj spela igenom. Hur som helst så det jag kommer ihåg mest är att musiken var rätt grym speciellt en låt typ kanske är Terran theme song typ. Denna https://www.youtube.com/watch?v=zAS8KivZX5s Hur som helst denna körde jag hårt på även utanför spelet ibland.

Medlem

Det var det första som man såg efter att ha installerat och kört igång det och trots alla år som gått så är det fortfarande ett imponerande intro. Blizzard slutade inte imponera, för varje nytt spel så visade de att de är en av de bästa om inte den bästa utvecklaren på att göra grymma sekvenser som denna. En stor faktor, förutom att spelet var väldigt underhållande, var dessa sekvenser, jag ville bara se mer av dem. När jag spelade spelet så blev det fram emot slutet så mycket enheter att min dator inte klarade av att visa upp allting utan att det "laggade" på gränsen till ospelbart, men jag gav inte upp, filmerna bidrog starkt till att jag till slut spelade klart det.

Medlem

Hade en konversation tidigare idag om vilken cinematic som var den bästa, och det första jag kom att tänka på var den här:


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Json_81:

Japp, rushandet förstörde onlinespelandet för mig.
När jag körde med polare hade vi alltid som regel att man inte fick anfalla förrän efter 10-20 min.

Basbyggandet och slag med stort antal enheter var ju det roliga

Jo det var ju det som var målet att bygga stora feta baser sen anfalla men online så blev man ju överkörd direkt så de blev mest SP i Starcraft. Men har hatar Zerglings sen den dagen.

Medlem

Vi kommer nog få se mer Starcraft i framtiden, särskilt om Microsoft köper Activision/Blizzard. Det är ett väldigt starkt IP. Men jag är lite tveksam till fler RTS, känns inte riktigt som något som folk vill spela nuförtiden.

Medlem

Första spelet jag laddade hem piratversion, på 56k modem...

Medlem

Starcraft var fantastiskt, Starcraft 2 var också riktigt bra!

Jag har inte så mycket hopp för ett starcraft 3 dock. Något kommer de ju göra med IP't men lägger mitt förtroende hos FrostGiant studios istället för ett bleknande Blizzard.

Medlem

Jag tror SC kan återupplivas men inte som RTS utan något annat.

Medlem

Starcraft 1 (inkl. Brood War) hade jag extremt kul med!

Starcraft 2 var även det bra spelmässigt, men kändes sådär att Blizzard delade upp det i tre spel (pengar såklart).
Jag köpte dom ändå och spelade igenom kampanjer och lite online. Var kul, men inte som ettan.

Sen blev det free to play med butik... sen dess har jag inte rört det med tång.

Medlem

Jag tror absolut att det finns en chans för SC3 i framtiden men det som jag personligen VERKLIGEN hade önskat är ett World of Starcraft, komplett med olika planeter och interplanetariska rymdfärder.

När det kommer till minnena så är det Lost Temple och födseln av TD's som poppar upp först av allt.

Medlem

Lirade SC1BW mycket, men nästan aldrig MP. Jag körde mest mot datorn så jag alltid vann Älskade att köra protoss och bygga en massa carriers och sen mot slutet attack-klicka tvärs över banan...

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Jag tror absolut att det finns en chans för SC3 i framtiden men det som jag personligen VERKLIGEN hade önskat är ett World of Starcraft, komplett med olika planeter och interplanetariska rymdfärder.

Alla vill ha World of Starcraft förutom Blizzard, all lore raser och klasser är ju för bövelen klart!

Space Cowboys!


signatur

IDKFA

Medlem

Var det inte ett flertal starcraft veteraner hos Blizzard som startade en egen studio i nära samband med att Blizzard meddelade att det inte blir någon mer utveckling på Starcraft 2?

Jag skulle tro att Starcraft ligger lågt på blizzards lista av framtida spel.

Medlem

Skräcken när du hör ljudet av Dark templars som börjat slå på dina gubbar och vetskapen om att du ej har så du kan se osynligt. Hemskt.

Medlem

Hoppas fortfarande på World of Starcraft.
Men vad man minns mest är ju när ens fina bas blir demolerad av en Zergling- eller Photon cannon rush. Sen minns man ju besvikelsen när StarCraft Ghost skrotades. Mitt Gamecube behövde verkligen haft det spelet. Istället blev Nova i Heroes of the storm det man fick nöja sig med

Geeks Gaming

Fortfarande ett av de bästa rts spel som finns.
Så himla mycket Nexus wars, tank defence, poker defence, fast wars men kört xD

Medlem

StarCarft + BW spelade jag så gott som dagligen under flera års tid. Större delen av högstadiet och gymnasiet, typ. Kampanjen var fantastisk, custom maps makalöst underhållande och multiplayer (med lika dåliga vänner) superroligt.

StarCraft 2 spelade jag nog minst lika mycket. Har dessutom följt den koreanska e-sportscenen slaviskt sedan 2011. Utan tvekan bättre än någon annan sport (och då är jag ändå fotbollsnörd sedan barnsben). Mådde uppriktigt dåligt när jag såg hur låg prispotten var för årets GSL. "Dead game"-meme:t börjar bli allt mer verkligt :-/


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Backloggens befriare

Skulle gissa att jag har mellan 15000 och 20000 timmar sammanlagt i scbw och sc2 med expansioner. De allra flesta i scbw och för alla er som klagar på att ni blev rushade online, förlåt för det, men git gud som dagens kids skulle sagt 😅.

Det var ju det intensiva tempot med strider från start till slut som gjorde spelet så extremt roligt. Tempoväxlingar, att läsa av motståndet och att micra perfekt.
Jag var aldrig i den yttersta eliten i väst, främst för att jag aldrig gillat 1on1 utan föredrog att spela i lag så fick söka mig till det förlovade landet i Asien, Korea och fick många vänner där, några som jag idag, 20år senare fortfarande har kontakt med.
Där fick jag lära mig allt som behövdes för att kunna reta gallfeber på eliten som började växa fram i väst när det vankades lagmatcher där jag har många fina skalper i bagaget. Det var alltid lika roligt att stöta på några semiproffs som var sugna på 2on2 och spöa upp dem gång på gång och se ilskan bubbla över.
Många timmar spenderades i Brood War KBK-1 jagandes nya utmaningar.
Nu för tiden kan en ju inte ens göra en vettig split. Något som gick i sömnen på den tiden.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Jag minns hur jag som 9-årig grabb satt och spelade demot av StarCraft hos en kompis i månader innan han hade samlat ihop tillräckligt med pengar för att köpa fullversionen. Så många härliga minnen. Jag hade ingen pc hemma själv, men han var alltid så snäll med att se till så att vi fick spela lika länge när jag var på besök. Vi nötte oerhört mycket StarCraft. Men även Warcraft 2, Diablo och alla andra fantastiska klassiker från dåtidens bästa spelutvecklare. Åh, nostalgi! 1995-2005 - vilket decennium! ❤️

Medlem

MInns det som väldigt coolt, blodigt och köttigt! (SC1, spelade aldrig nr 2) Men en brant inlärningskurva, där det krävdes tid och dedikation vilket jag inte hade då eller nu för den delen. För visst var spelet välbalanserat? Det var jag som inte lade ned tillräckligt med tid på att lära mig?
(1998 var jag 10 år gammal)


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Ett mycket bra spel som blev näst intill perfekt med expansionen. LAN med 2 kompisar i spelomgångar som kunde vara i en timme eller mer. Kaffe och o-boj i stora mänger sent in på natten. Goa minnen


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jävla zergrusher alltså.. var det inte med lings så var det med mutar o krabbor haha

12
Skriv svar